Collageen is een lijmvormend eiwit. Het is het meest voorkomende eiwit in ons lichaam en één die je lichaam in de eerste helft van je leven zelf aanmaakt. Je kunt collageen ook innemen als voedingssupplement.

Wat doet collageen? Waarvoor heb je het nodig?

Collageen speelt een grote rol in het zelfherstellend proces van je lichaam en geeft kracht, stevigheid en elasticiteit aan de bindweefsels in onze huid, botten, spieren, pezen, kraakbeen, nagels en tanden. De aminozuren in collageen zijn de bouwstenen van deze structuren. Daarnaast zijn deze aminozuren ook essentieel voor een goed verloop van vrijwel alle processen in het ons lichaam.

Afname collageen – oorzaak en effecten

Naarmate je ouder wordt, neemt de hoeveelheid en aanmaak van het lichaamseigen collageen af. Dat begint ongeveer vanaf je 25ste levensjaar. Vanaf dan neemt het vermogen om collageen aan te maken langzaam maar zeker af*, tot je lichaam (rond je 50ste) vrijwel niet meer in staat is om zelf collageen aan te maken.

De effecten van collageenafname zie je onder andere aan je huid, die voor een heel groot deel uit collageen bestaat. Het bindweefsel wordt minder stabiel, de huidelasticiteit neemt af en de huid wordt slapper en dunner. Hierdoor ontstaan rimpels en cellulitis.

De afname van collageen in het lichaam draag daarnaast ook bij aan het minder soepel worden van je spieren en gewrichten.

Collageen gebruiken

Onderzoek toont aan dat het innemen van collageen positieve effecten heeft op de elasticiteit en vochtbalans van je huid*. Je huid wordt weer steviger en gladder, en rimpels kunnen door inwendig gebruik van collageen zelfs verminderen*. Je nagels en haren worden gezonder, sterker en gaan meer glanzen.

Daarnaast kan collageen je botten versterken, de soepelheid van gewrichten bevorderen en gewrichtspijn verminderen. Een extra inname van collageen is ook aan te raden voor mensen die geen vlees eten, omdat zij dit eiwit veel minder binnen kunnen krijgen via hun voeding.

Een gemakkelijke en goede manier om collageen in te nemen is door middel van een poeder. Poeder werkt fijner dan tabletten omdat je het gemakkelijk op kunt lossen in bijvoorbeeld een glas water, smoothie, thee, yoghurt of melk. Ook wordt collageen in poedervorm sneller door je lichaam opgenomen.

Viscollageen

Er zijn verschillende soorten collageen van dierlijke en plantaardige oorsprong die als supplement kunnen dienen.

Viscollageen komt qua structuur het meest overeen met menselijk collageen en wordt dus goed opgenomen door ons lichaam.

Veel beter dan bijvoorbeeld collageen van rund, varken of plantaardig collageen.

Kies bij voorkeur voor viscollageen dat niet van kweekvis is gemaakt maar bijvoorbeeld van de snijresten van wilde vis. Dan wordt er geen extra vis voor gevangen.

Hoogwaardige viscollageen poeder

Vitamine C en collageen

Vitamine C speelt een belangrijke rol in de vorming van lichaamseigen collageen*. Daarnaast is van vitamine C zelf ook bekend en bewezen dat het een positief effect heeft op de huid en weerstand*. Het beschermt de huidcellen tegen schade en uv-straling. Vitamine C kun je prima uit je voeding halen. Eventueel kun je een tekort – tijdelijk – aanvullen met een supplement.

Conclusie

Om je lichaam een handje te helpen en de aanmaak van lichaamseigen collageen te ondersteunen is vooral viscollageen* prima geschikt als voedingssupplement. Door dagelijks een dosis viscollageen te nemen van hele goede kwaliteit (altijd alleen met MSC-keurmerk), merk je al snel dat de stevigheid van je huid, haar, nagels, spieren, botten en gewrichten toeneemt.

Op deze pagina vind je meer informatie over onze viscollageen poeder.

 

*Bronnen

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24401291

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5579659/

https://www.mdpi.com/2072-6643/9/8/866

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *