Je hoort regelmatig negatieve verhalen over het E-nummer E621 en het effect dat voedsel met dit E-nummer kan hebben op je gezondheid.

Bijna iedereen consumeert het, of je er nu wel of niet bewust van bent. Maar is deze stof echt zo gevaarlijk, of valt het allemaal wel mee? Wij hebben het tot op de bodem voor je uitgezocht!

Laten we beginnen door te kijken naar wat E621 eigenlijk precies is.

Wat is E621 eigenlijk?

E621 is een zogenaamd E-nummer. E-nummers zijn hulpstoffen die goedgekeurd zijn door de EU om bepaalde ingrediënten in etens- en drinkwaren te vervangen.

Deze hulpstoffen worden toegevoegd om de eigenschappen van een product te verbeteren of te veranderen. Zo zijn er kleurstoffen die de kleur aanpassen, smaakstoffen of smaakversterkers die de smaak aanpassen en conserveermiddelen die het product langer houdbaar maken.

E621 is ook zo’n hulpstof en wordt veelal gebruikt om een product meer smaak te geven of bepaalde smaken te versterken.

Het E-nummer 621 (of afgekort dus E621), is van oorsprong een natuurlijk product uit de Chinese en Indonesische keuken. Toen heette het nog ‘Ve Tsin’ en bestond het voornamelijk uit gefermenteerd zeewier.

Later, toen het product ook in de Westerse wereld gebruikt werd is het al snel vervangen door de chemische variant ‘MSG’ of dus: E621.

E621/MSG in de Westerse wereld

De chemische variant wordt voornamelijk gewonnen uit gluten en een afvalproduct van suikerbereiding. Het bestaat voor 78% uit glutaminezuur, voor 21% uit natrium en de overige 1% zijn reststoffen die ontstaan zijn tijdens het chemische proces.

Je vindt E621 onder andere in: bouillonblokjes, vele kant-en-klaar maaltijden, sauzen, rookworsten, Cup-a-Soup zakjes, kruidenmixen en nog veel meer. Klik hier om de hele lijst te bekijken.

E621 heeft ontzettend veel bijnamen, die fabrikanten ook op de etiketten (mogen) gebruiken. Dit kan erg misleidend zijn als je E621 wilt vermijden. De stof kan (onder andere) onder de volgende namen op het etiket staan:

MSG/ Monosodiumglutamaat, Ajinomoto, Natriumglumaat, Mononatrium, Ve-tsin, L-glutamaat monohydraat, Glutamic acid, Smaakversterker, Smaakversterker, Glutamaatzuur, Eiwit extract, Soja extract, Caseïnaat, Glutamaat, Gehydroliseerd eiwit/porteine/soja eiwit, Gehydrogeneerde plantaardige olie, Plantaardig eiwit hydrolysaat, Natuurlijke aroma en Gistextract.

Het is dus opletten geblazen als je deze stof wilt vermijden. Maar is dat wel nodig?

Is E621 veilig?

Officieel is E621 door de Europese Unie erkent als een “veilige” toevoeging aan etens- en drinkwaren door de Europese Unie, vandaar dat het ook geregistreerd is onder een E-nummer.

Toch komen er meer en meer aanwijzingen en verhalen dat de oplopende hoeveelheden MSG die wij op een dagelijkse basis binnenkrijgen, een schadelijk effect zouden kunnen hebben op je gezondheid.

Het (op grote schaal) consumeren van de stof wordt vaak in verband gebracht met allerlei moderne ziektes en symptomen die beginnen bij kwaaltjes als hoofdpijn en zich verder ontwikkelen tot overgewicht, obesitas en zelfs alzheimer.

Het is ook belangrijk je hier te realiseren dat er een verschil is tussen, wat de Europese Unie “veilig” noemt en wat echt goed is voor je gezondheid. Iets kan veilig zijn, in de zin van dat je er niet (accuut) ziek van wordt, maar dat betekent niet automatisch dat het goed voor je is om binnen te krijgen.

De hoeveelheid maakt uit

Uit ons onderzoek blijkt dat de bijwerkingen van E621 vooral een probleem worden als je er teveel van binnenkrijgt.

De precieze hoeveelheid MSG die gezondheidsschade veroorzaakt is nog niet duidelijk en deze lijkt per persoon te verschillen. De European Food Safety Authority (EFSA) onderzocht het effect van MSG op het menselijk lichaam en stelde op basis van dit onderzoek in 2017 een ADI (Aanvaardbare Dagelijkse Inname) van 30 mg, per dag, per kilogram lichaamsgewicht. (1)

Het probleem is echter dat op de etiketten en op internet, er niets te vinden is over hoeveel gram of milligram MSG er in verschillende producten zit. Je kunt dus nooit uitrekenen hoeveel je hiervan binnenkrijgt.

Want niet iedereen reageert hetzelfde op MSG. Sommige mensen hebben een hogere tolerantie dan andere. Als jij overgevoelig bent, kan het zijn dat je bij één gram MSG al verschillende klachten ervaart. Maar het is dus onmogelijk om je consumptie zelf te controleren.

Veel gehoorde klachten

Veelgehoorde klachten die worden gelinkt aan het (overmatig) consumeren van E621 zijn:

  1. Allergische reacties zoals hoofdpijn, buikpijn, slapeloosheid, eczeem, hyperactiviteit en opgezwollen ledematen
  2. Persoonlijkheidsveranderingen zoals woedeaanvallen, schizofrenie, apathie en gedragsstoornissen
  3. Toename van de oxidatieve stress is het lichaam (2)
  4. Een verhoogde bloeddruk
  5. Een verhoogd risico op astma-aanvallen
  6. Het ontwikkelen van een stofwisselingssyndroom

Het is natuurlijk niet zo dat klachten 2 t/m 6 optreden na het eten van één of twee producten met MSG, maar bij structurele overconsumptie wordt de kans op dergelijke symptomen wel steeds groter.

De wetenschap over MSG

Er zijn veel tegenstrijdige wetenschappelijke onderzoeken te vinden over MSG/ E621. Het ene onderzoek toont aan dat mensen juist minder calorieën binnenkrijgen na het consumeren van een maaltijd met een E621-additief. (3) En het volgende onderzoek stelt compleet het tegenovergestelde. (4)

Maar over het algemeen komen de meeste onderzoeken er wel op uit dat overmatig gebruik van E621 slecht is voor je gezondheid. Maar wat dan precies overmatig gebruik is, verschilt dus van studie tot studie.

Zo constateert de ‘Food and Drug Administration (FDA)’ in Amerika dat mensen wel degelijk overgevoelig of allergisch kunnen zijn voor E621. (5) En dat 36,1% van de deelnemers symptomen als hoofdpijn, futloosheid en misselijkheid ervaarde bij een dosis van drie gram van de stof.

Verder deelt de ‘National Institutes of Health’ in hun cijfers dat het grootgebruik van MSG (75 tot 150 milligram (mg) per kilo lichaamsgewicht op een dag), de bloeddruk inderdaad verhoogt… Tot wel 556%! (6)

E621 en overgewicht

Het is niet duidelijk te zeggen of E621 direct zorgt voor overgewicht. Sommige studies tonen aan van wel, andere van niet.

Waar in 2011 een onderzoek onder Chinese burgers werd gehouden over de relatie tussen het consumeren van MSG wel een verband werd gevonden tot overgewicht (7), werd in 2013 een vergelijkbaar onderzoek gehouden onder Vietnamese volwassenen, waar geen directe link gelegd kon worden tussen MSG en overgewicht of obesitas. (8)

Toch, is het goed voor te stellen dat (overmatig) gebruik van E621 de kans vergroot dat je meer calorieën consumeert dan je zonder MSG zou doen.

MSG is immers een smaakmaker, het maakt je eten lekkerder, daar gebruiken voedselfabrikanten het voor. Grote kans dus dat je er meer door zult gaan eten en van die extra calorieën zou je op den duur kunnen aankomen.

En het is ook mogelijk dat MSG in sommige situaties je hormoonhuishouding uit balans brengt, waardoor het moeilijker wordt om overtollig lichaamsvet te verbranden.

Samen met de eerdere klachten die E621 met zich mee kan brengen die we eerder besproken (voornamelijk bij overmatig gebruik), raad ik je aan deze additief waar mogelijk te vermijden. Maar hoe doe je dat precies?

Een leven zonder E621

De belangrijkste stap om je E621/ MSG-consumptie te verminderen, of deze zelfs helemaal te vermijden is om te beginnen met het lezen van etiketten.

Zo krijg je sowieso een veel beter beeld van wat er in je eten zit, maar dus ook een beter beeld van de producten waar E621 allemaal in zit. Op de ingrediëntenlijst van het etiket, vind je altijd welke stoffen er in een product zitten.

Voedselfabrikanten zijn verplicht om alle stoffen op het etiket te zetten, maar ze kunnen dit dus ook onder de synoniemen doen die we eerder in dit artikel genoemd hebben. Let daar dus goed op.

Maar het beste advies dat ik je kan geven om E621 zo veel mogelijk te vermijden is: eet zo veel mogelijk verse en natuurlijke producten. Vermijd voedsel uit pakjes en zakjes. In verse en natuurlijke producten zit geen E621 en ze bevatten  nog meer vitaminen, mineralen en voedingsvezels ook.

Ze bevatten geen conserveermiddelen, geen smaakmakers en geen kleurstoffen.

Op Jaspers boodschappenlijst vind je precies welke producten ik aanraad voor een slanke en gezonde leefstijl met zo min mogelijk MSG-additieven.

Voorbeelden van gerechten die alleen met natuurlijke producten zijn gemaakt.

Productenlijst met MSG

In welke producten zit E621? In best een hoop!

E621/ MSG wordt veelal in hartige, voorverpakte voedingsmiddelen gebruikt. En ook door veel fastfood restaurants wordt het nogal eens ingezet om het eten van meer smaak te voorzien.

Over het algemeen zijn bijvoorbeeld producten als (ingeblikte) soep, kruiden, kant-en-klare maaltijden, vleeswaren, ijsthee mixen, zoute snacks, instant noedels, pizza’s, broodsmeersels, sportdranken, sauzen, bouillon en crackers, de bekendste producten waarin vaak E621 is verwerkt.

Meer specifieke eet- en drinkwaren die E621 bevatten, zijn bijvoorbeeld:

  • Bouillonblokjes van Maggi en Knorr
  • Bak en Braad van Croma en Remia
  • Aromat van Knorr
  • Bitterballen en frikandellen van Mora
  • Alle sauzen en soepen van Knorr
  • Bouillonsoep van Honig
  • Alle Lays en Pringles light en gewone chips, behalve de naturel smaak
  • Conimex Mix
  • Super Tijger nootjes van Duyvis
  • Zigeunersaus van Remia
  • Cup-a-Soup
  • Sweet Chilli Pepper chips van Doritos
  • Fritesaus van Remia
  • Groentesaus van Honig
  • Alle kant-en-klare maaltijden van Albert Heijn (eigen merk), Unox en Daily Chef
  • Krachtbouillion van Struik
  • Nibbitt chips van Smiths
  • Satesaus van Wyko
  • Silvo kruidenmix
  • Tomaten in pak van Unox

Daarnaast wordt ook in ‘light’-producten veelal E621 verwerkt ter vervanging van suiker, zodat het eten of drinken toch de zoete smaak behoudt.

Het is bij ons niet bekend hoeveel E621 deze producten bevatten.

Jaspers advies

E621 is als veilig verklaard door de Europese Unie, het is dus echt geen probleem om het af en toe eens binnen te krijgen.

Maar als jij graag een slank en gezond lichaam wilt, dan raad ik je aan het waar mogelijk zo veel mogelijk te vermijden.

Niet iedereen reageert even sterk op deze stof en er is nog te veel onduidelijkheid over MSG om harde conclusies te trekken, maar dit is typisch zo’n geval waar ik persoonlijk het zekere voor het onzekere neem en jou aanraadt om dat ook te doen.

Vermijd producten waar E621 inzit en probeer alle bewerkte producten zoveel mogelijk te vervangen door een gezond en natuurlijk alternatief.

We zien bij onze lezers fantastische resultaten als ze gaan eten volgens een natuurlijk en koolhydraatarm dieet. Ze ervaren meer energie, ze vallen af, verbranden overtollig buikvet en ze krijgen over het algemeen een betere gezondheid.

 

Bronnen / Referenties

  1. Multiple. Re-evaluation of glutamic acid (E 620), sodium glutamat (E621), potassium glutamate (E 622), calcium glutamate(E 623), ammonium glutamate (E 624) and magnesiumglutamate (E 625) as food additives. Esfa, Journal: 2017
  2. Singh K, Ahluwalia P. Effect of monosodium glutamate on lipid peroxidation and certain antioxidant enzymes in cardiac tissue of alcoholic adult male mice. J Cardiovasc Dis Res.: 2012 Jan-Mar.
  3. Masic U, Yeomans MR. Umami flavor enhances appetite but also increases satiety. Am J Clin Nutr.: 2014.
  4. Luscombe-Marsh ND, Smeets AJ, Westerterp-Plantenga MS. The addition of monosodium glutamate and inosine monophosephate-5 to high-protein meals: effects on satiety, and energy and macronutrient intakes. Br J Nutr.: 2009.
  5. Multiple. Re-evaluation of glutamic acid (E 620), sodium glutamat (E621), potassium glutamate (E 622), calcium glutamate(E 623), ammonium glutamate (E 624) and magnesiumglutamate (E 625) as food additives. Esfa, Journal.: 2017.
  6. Baad-Hansen L, Cairns B, Ernberg M, Svensson P. Effect of systemic monosodium glutamte (MSG) on headache and pericranial muscle sensitivity. Cephalalgia.: 2010. 
  7. He K, Du S, Xun P, Sharma S, Wang H, Zhai F, Popkin B. Consumption of monosodium glutamate in relation to incidence of overweight in Chinese adults: China Health and Nutrition Survey (CHNS). Am J Clin Nutr.: 2011.
  8. Thu Hien VT, Thi Lam N, Cong Khan N, Wakita A, Yamamoto S. Monosodium glutamate is not associated with overweight in Vietnamese adults. Public Health Nutr.: 2013.

 

 

11 reacties

  • Anke
    04/08/2019 om 9:26 am

    Dank voor uitgebreide uitleg! Ik ben hier ook erg gevoelig voor. Een van mijn triggers voor migraine. Ik ben zelfs ook erg gevoelig voor chemisch Ascorbine zuur en vitamine C in citrus vruchten. Het wordt tegenwoordig overal aan toegevoegd. Zelf wordt het nu in vers rood vlees ( daar waar ik boodschappen doe , AH, maar ook Lidl, Jumbo) om kleur te versterken en langer goed te houden. In gebak en nu ook in vers brood zoals stokbrood. Het maakt boodschappen doen erg ingewikkeld. Bijna geen enkel kant en klaar product. Ik ben eruit gekomen en weet wat ik wel en niet moet kopen. Migraines worden ook in balans gehouden door regelmatige Vitamine B12 injecties( deficiëncy door slechte opname. Neuroloog heeft dit vastgesteld). Je moet een goede balans van vitamines en mineralen hebben om migraine in de hand te houden, HET WERKT!!! Vitamines zoals B2, B6 en B11, vitamine D, vitamine K2, en zeker ook magnesium, in mijn geval. Vergeet niet regelmatig te bewegen/ iets van sport te doen of anders elke dag zeker minstens 30 minuten goed te wandelen. Zo houd ik samen met gezond eten ook mijn gewicht in balans.

  • Margit
    24/06/2019 om 6:19 am

    Hartelijk dank voor dit artikel. Als ik 621 gebruik krijg ik jeukende blaasjes op mijn handpalmen en voetzolen en de huid wordt hard en schilferig. Ik probeer het te vermijden zo veel als ik kan, maar het blijft lastig vooral als ik buiten de deur eet. Ik merk wel dat het moeilijk is om dergelijke klachten te bewijzen. Zelfs mijn huisarts twijfelt aan mijn bevindingen en schrijft mijn klachten toe aan eczeem als gevolg van warm weer. tja….
    Ik ben wel blij dat er steeds meer producten zijn waar geen 621 in zit.

  • Tineke
    21/06/2019 om 2:13 pm

    De klachten die je kunt krijgen van E261 hebben veel overeenkomsten met Histamine van dit stofje krijg je bijna dezelfde reacties en wat kun je hier aan doen.

  • Farduw -Jitske Wilkens - v.d.mei
    17/06/2019 om 8:31 pm

    O, wat een goed advies ik ga er nog beter op letten.
    Heel hartelijk dank daarvoor .

    F.j.

Alle reacties tonen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *