Omega-3 is een verzamelnaam voor een aantal vetzuren die in onze voeding zitten.

Om voldoende omega-3 binnen te krijgen wordt je aangeraden om twee keer per week vette vis te eten en worden er nog allerlei capsules, supplementen en levensmiddelen met omega-3 aangeboden die ons gezonder zouden maken.

Maar is omega-3 echt zo gezond? En zo ja, wat is er nodig om er voldoende van binnen te krijgen?

Tijd om eens diep in de materie te duiken en de waarheid boven tafel te halen.

Wat zijn omega-3 vetzuren?

Ons lichaam is opgebouwd uit maar liefst 100.000 miljard cellen. En er zijn meer dan 200 verschillende soorten cellen, zoals huidcellen, oogcellen en hersencellen.

Al die cellen hebben een eigen taak. En om die taak zo goed mogelijk uit te voeren, worden er ‘berichtjes’ verzonden binnenin cellen en tussen cellen onderling.

Dit klinkt misschien als iets heel kleins, maar het versturen van die ‘berichtjes’ heeft een enorme impact op je gezondheid.

Omega-3 bestaat uit een aantal verschillende vetzuren die in staat zijn om onze cellen soepel te houden. Het bijzondere aan de omega-3 vetzuren is dat ze overal in het lichaam werken en heel veel soorten cellen ondersteunen bij het versturen van al die ‘berichtjes’.

Wist je bijvoorbeeld dat onze hersenencellen voor maar liefst twee derde uit vetzuren bestaan! [1]

En het gevaarlijke is, ons lichaam kan deze vetzuren niet zelf aanmaken. We moeten ze dus via onze voeding binnenkrijgen.

Als we deze vetzuren niet via onze voeding binnenkrijgen ontstaat er dus een gevaarlijk tekort. Daarom worden omega-3 vetzuren ook wel essentiële vetzuren genoemd.

De drie belangrijkste omega-3 vetzuren

Verderop lees je alles over de invloed van omega-3 op onze gezondheid. Om dat nog beter te begrijpen, vertel ik je eerst kort iets over de belangrijkste drie omega-3 vetzuren voor ons lichaam. Dat zijn: alfa-linoleenzuur (ALA), de visvetzuren eicosapentaeenzuur (EPA) en docosahexaeenzuur (DHA).

  omega-3-gezond-eten-jasperalblasALA
Dit is een plantaardig omega-3 vetzuur dat in plantaardige oliën zit zoals walnotenolie en lijnzaadolie. Verder zitten er kleine hoeveelheden in vlees en in groene bladgroente zoals sla.

DHA en EPA
Deze twee omega-3 vetzuren zitten vooral in vis. Vette vissoorten zoals zalm, sardientjes, haring en makreel zitten vol met deze vetzuren. Vandaar dat veel mensen bij omega-3 aan visolie denken.

DHA en EPA zijn voor je lichaam de belangrijkste vetzuren. Deze vormen van omega-3 worden het meest gebruikt.

DHA en EPA maken vissen trouwens niet zelf. Ze halen deze vetzuren uit algen en plankton. Inmiddels kan men DHA en EPA ook direct uit algen halen. Dit is vooral fijn voor vegetariërs en veganisten.

De gezondheidsvoordelen van omega-3

Ik heb al heel veel verschillende producten en voedingsstoffen onder de loep genomen, maar zelden heb ik een lijst met gezondheidsvoordelen gezien die zo indrukwekkend is.

Er is ontzettend veel onderzoek gedaan naar vetzuren in het algemeen en omega-3 in het bijzonder. Al die onderzoeken tonen op zijn minst aan dat omega-3 heel gezond is.

Andere onderzoeken leveren zelfs keihard bewijs dat ze (chronische) ziektes kunnen voorkomen en zelfs genezen.

Lees hieronder de 14 belangrijkste wetenschappelijke onderbouwde gezondheidsvoordelen van omega-3.

Een verminderd risico op hart- en vaatziekten

Omega-3 vermindert het risico op hart- en vaatziekten. En dat is fantastisch, want hartaanvallen en beroertes zijn doodsoorzaak nummer één.

Het werkt als volgt. Omega-3 verhoogt het HDL-cholesterol [2]. Dat type cholesterol is een soort reinigingsmiddel voor de bloedvaten. Vuil dat in de aderen blijft plakken wordt door dit cholesterol afgevoerd naar de lever.

Omega-3 gaat ook de vorming van bloedproppen tegen en bij mensen met een te hoge bloeddruk verlaagt omega-3 de druk [3] [4].

Omega-3 is ontstekingsremmend

Studies tonen aan dat er een link is tussen het remmen van ontstekingen en het innemen van extra omega-3. [5]

Uit onderzoeken blijkt dat te veel bewerkt voedsel – zoals eten met transvetten – en suikers kleine chronische ontstekingen kunnen veroorzaken in ons lichaam. Zo klein dat ze onopgemerkt blijven maar na een tijdje wel schaden aanrichten [6].

Omega-3 blijkt in staat om deze ontstekingen te bestrijden [7].

Sterkere botten en gewrichten

Omega-3-vetzuren kunnen de botsterkte verbeteren omdat het de hoeveelheid calcium in botten stimuleert. Hierdoor neemt de kans op osteoporose af [8].

Mensen met artritus die voldoende omega-3 nemen melden dat hun gewrichtspijn afneemt en hun pakkracht verbetert [9].

Omega-3 werkt tegen angststoornissen en depressies

Volgens cijfers van het Trimbos Instituut krijgt 20% van de Nederlandse volwassenen tussen de 18 en 64 ooit in het leven te maken met een depressie. Het percentage mensen dat een of meerdere keren een angststoornis heeft ligt iets lager. Vrouwen hebben twee keer meer kans op een depressie of angststoornis dan mannen.

Dat zijn serieuze cijfers!

Studies tonen aan dat mensen die voldoende omega-3 binnenkrijgen minder vaak angstig of depressief zijn [10].

En misschien wel nog bijzonderder is dat de typerende symptomen van neerslachtigheid en angstgevoelens verbeteren bij depressieve mensen die omega-3 supplementen gebruiken [11] [12].

Uit andere onderzoeken blijkt dat mensen met psychische problemen vaak hele lage omega-3-levels hebben in het bloed. Er is met name een tekort aan het EPA-vetzuur [13]. Eén onderzoek noemt EPA zelfs beter dan het antidepressivum Prozac [14].

omega-3-gezond-medicijn-jasperalblas

Het verhogen van die levels met omega-3 kan bijdragen aan minder stemmingswisselingen, en stabiliteit bevorderen bij mensen met een bipolaire stoornis.

Omega-3 werkt ook tegen mentale ouderdomsziekten

Ouder worden gaat helaas gepaard met het afnemen van de hersencapaciteit. Verschillende studies tonen aan dat deze afname minder wordt als we voldoende omega-3-vetzuren in ons lichaam hebben.

Zelfs het risico op de ouderdomsziekte Alzheimer lijkt af te nemen door een hogere inname omega-3 [15].

Verkleint de kans op postnatale depressies

We hebben al gelezen dat omega-3 goed is voor de hersenen en depressies en angststoornissen kan voorkomen. Dat geldt ook voor postnatale depressies.

Na de bevalling zijn vrouwen gevoelig voor een postnatale depressie. Dat komt omdat er heel veel gebeurt in het lichaam, vooral op hormonaal gebied.

Voldoende omega-3 brengt balans terug in het lichaam, maar een zwangerschap vraag tegelijkertijd heel veel van de omega-3-reserves. Er is al snel een tekort.

Dat komt omdat de foetus enorm veel omega-3 nodig heeft voor de ontwikkeling van de hersenen. Tijdens de zwangerschap worden deze essentiële vetzuren uit de placenta gehaald en na de geboorte krijgt de baby omega-3 binnen via de moedermelk.

Voldoende omega-3 tijdens de zwangerschap is dus heel goed voor de ontwikkeling van de hersenen van het kind en het verkleint de kans op een postnatale depressie bij de moeder [16].

Omega-3 verlicht menstruatiepijn

Veel vrouwen hebben last van menstruatiepijn en dat kan iedere maand een behoorlijke impact hebben. Meerdere studies tonen aan dat vrouwen die omega-3-supplementen slikken minder last hebben van menstruatiepijn [17].

Er zelfs een studie die beweert dat omega-3 tijdens de menstruatie beter werkt dan ibuprofen [18].

Verbetert de slaap

Goed slapen is heel belangrijk voor ons lichaam en met name voor onze hersenen. Het nut van slaap wordt vooral duidelijk als je er te weinig van krijgt. Dan worden we al snel prikkelbaar en chagrijnig en alles gaat ons een stuk minder goed af.

Mensen die langdurig niet goed slapen hebben vaker last van depressieve gevoelens, obesitas en diabetes.

omega-3-gezond-slaap-jasperalblas

Studies met zowel kinderen als volwassenen hebben aangetoond dat omega-3-supplementen de lengte en kwaliteit van de slaap verbeteren. Ook slaapproblemen bij kinderen en slaapapneu bij volwassenen verminderden door het innemen van Omega-3 [19] [20].

Omega-3 is goed voor de huid

Het omega-3 vetzuur DHA is heel goed voor de huid. Het levert namelijk een belangrijke bijdrage aan de huidstructuur. Onze huid bestaat uit enorm veel huidcellen en DHA helpt om alle celmembranen gezond te houden.

Ook EPA helpt de huid. Dit vetzuur zorgt vooral voor de vet- en vochtregulering zodat de huid niet uitdroogt en soepel blijft. Hierdoor blijft de huid langer mooi [21].

Beter zicht met omega-3

Het DHA-vetzuur is een hele belangrijke bouwsteen voor de hersenen, maar ook voor ons netvlies in de ogen. Een tekort aan DHA kan leiden tot zichtproblemen. Voldoende DHA kan netvliesveroudering juist terugdringen zodat je pas op later leeftijd een (lees)bril nodig hebt [22].

Omega-3 bestrijdt astmaklachten

Onderzoek toont ook aan dat omega-3 het risico op de chronische longaandoening astma kan verlagen bij kinderen en jongvolwassenen [23]. En dat is heel fijn, want de symptomen van astma zijn vaak het heftigst op jonge en latere leeftijd.

omega-3-gezond-astma-jasperalblas

Vermindert de kans op chronische ziekten

We hebben al gelezen dat omega-3 een heilzame werking heeft op chronische aandoeningen zoals artritus, astma en (chronische) angststoornissen en depressies.

Verschillende vormen van kanker vallen ook onder de chronische ziekten.

Er zijn studies die aantonen dat mensen die voldoende omega-3 binnenkrijgen tot 55% minder kans hebben op darmkanker [24]. Andere onderzoeken suggereren dat voldoende omega-3 het risico op prostaatkanker bij mannen en borstkanker bij vrouwen vermindert [25] [26].

‘Suggereren’ klinkt misschien niet heel sterk, maar als ik alle onderzoeken die ik heb gezien bij elkaar optel, staat voor mij vast dat omega-3 de kans op kanker vermindert.

Verminderde kans op auto-immuunziekten

Bij auto-immuunziekten ziet ons lichaam gezonde cellen aan voor cellen die niet in het lichaam thuishoren. In een reactie hierop gaat het lichaam deze gezonde cellen aanvallen.

Diabetes type 1 is een voorbeeld van zo’n ziekte. Hierbij valt het immuunsysteem de insulineproductie aan die juist nodig is bij het reguleren van onze bloedsuikerspiegel.

Er is aangetoond dat voldoende omega-3 tijdens de eerste levensjaren de kans op auto-immuunziekten zoals diabetes type 1, maar ook multiple sclerosis, vermindert [27] [28].

Van omega-3 versnelt de vetverbranding

Het doel van mijn programma’s is dat iedereen die ze volgt een gezond lichaam krijgt. Ik geloof dat een lichaam beter functioneert als het de juiste voedingsstoffen in de juiste hoeveelheden krijgt.

Je krijgt dan meer energie, je lijf gaat beter presteren en daardoor ga je overtollig lichaamsvet verbranden. Omega-3 laat jouw lichaam beter functioneren en helpt je dus om af te vallen [29].

Zo voeg jij extra omega-3 toe aan je voeding

Nu we weten hoe belangrijk omega-3 is voor je lichaam en welke bijzondere voordelen ze hebben voor onze gezondheid, is het tijd om echt wat aan jouw omega-3 tekort te doen.

Want helaas krijgen wij bijna allemaal veel te weinig omega-3 binnen via ons voedsel.

Twee keer per week vette vis is een goede start, maar helaas lang niet voldoende. En het is natuurlijk ook niet realistisch om dagelijks verse vette vis te eten.

Om zelf voldoende omega-3 binnen te krijgen neem ik dagelijks een lepeltje visolie. Om mijn lezers ook de mogelijkheid te geven van de aller beste visolie te profiteren hebben we een eigen lijn opgezet. Klik hier om het product te bekijken, of klik hier om het verhaal over het product te lezen.

Conclusie

Omega-3 is echt essentieel voor ons hart, onze bloedvaten, de hersenen en ogen. Zorg dat jouw lichaam ook profiteert van die vele wetenschappelijk onderbouwde gezondheidsvoordelen en voeg omega-3 toe aan jouw dagelijkse voeding.

Direct je omega-3 uit vette vis halen is het beste, dus eet dat ook regelmatig. Maar om zeker te weten dat je voldoende binnenkrijgt raad ik je aan om dagelijks een lepeltje goede omega-3 visolie te nemen.

 

 

 

32 reacties

  • nancy
    04/05/2019 om 9:59 pm

    Hoi Jasper

    Al paar keer kom ik op één van je blogs terecht en je legt het heel duidelijk in detail uit. Ik heb net je olie gekocht…Ik vind het een goed idee om het in mijn smooty of over mijn groenten te doen. Ik heb een vraagje. Dus met omega 6 kun je een overdosis krijgen waardoor je omega 3 te kort krijgt omdat ze dezelfde enzymen gebruiken.

    Maar kan je ook te veel omega 3 nemen? Is hier een limiet in. Want ja ik kan het smorgen ook in mijn boekweit doen smiddags in mijn groenten, maar is er ergens een limiet?

    Ik gebruikt enkel kokos olie als ik kook en heel af en toe een salade maak ik en dan doe ik er koude lijnzaad olie op….maar ik gebruik geen andere olien of boters.
    Graag een antwoordje. bedankt

    • Anita Mulderij
      06/06/2019 om 3:43 pm

      ja, teveel van iets is nooit goed. Een lepeltje visolie per dag als aanvulling op je gezonde eetpatroon is voldoende.

  • De Filosoof
    06/08/2018 om 1:56 pm

    Keer op keer laat Jasper mij op een eerlijke en uitgebreide wijze kennismaken met belangrijke aspecten die betrekking hebben op de gezondheid.

    Mijn dank is groot!

Alle reacties tonen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *