Oliën en vetten zijn belangrijke bouwstoffen voor je lichaam. In dit artikel leer je precies welke oliën gezond zijn en welke je absoluut moet vermijden.

Sommige oliën kun je namelijk beter vermijden omdat ze de biochemie in je lichaam verstoren en dus erg ongezond zijn.

De verkeerde oliën verstoren het aanmaken van nieuwe cellen en verzwakken je immuunsysteem.

Gebruik jij de goede oliën? Laten we eens kijken…

Gezond of niet gezond?

Hieronder vind je een lijst van oliën. Bij elke olie geef ik mijn beoordeling “gezond” of “niet gezond”.

Lees wel altijd de beschrijving, want sommige oliën zijn alleen in bepaalde situaties gezond en in andere juist niet.

Kokosolie

Kokosolie kan je helpen een gezond, slank en fit lichaam te krijgen maar je moet wel de juiste soort kokosolie hebben.

Kokosolie of kokosnootolie wordt gewonnen uit het vruchtvlees van rijpe kokosnoten. De kwaliteit van de kokosolie hangt af van hoe zuiver de kokosolie is.

Sommige kokosolie wordt tijdens het persen vermengd met chemicaliën om de gewenste geur, kleur en smaak te krijgen. Dit maakt het verkrijgen van de kokosolie goedkoper, maar wel ongezonder.

Koop biologisch en ecologisch verantwoorde kokosolie. Deze kokosolie is puur en zuiver en heeft vele gezondheidsvoordelen.

Als je zuivere / biologische kokosolie hebt kun je hier uitstekend in bakken en braden (bij voorkeur geurloze tweede persing) en je kunt zelfs een klontje kokosolie door een salade of gerecht mengen (bij voorkeur eerste persing).

Kokosolie kun je in de meeste supermarkten verkrijgen. Let wel goed op de kwaliteit.

Beoordeling: gezond!

Als je meer wilt weten kun je hier een uitgebreid artikel over kokosolie lezen.

Lijnzaadolie

Lijnzaadolie wordt gewonnen uit lijnzaad en bevat een hoog percentage omega 3-vetten.

Echter, deze omega 3-vetten zijn geen vervanging voor dierlijke omega 3-vetten (zoals in vette vis en grasgevoerd vlees).

De vetten die je vindt in lijnzaadolie zijn ALA en worden in je lichaam omgezet in de gezonde EPA en DHA. Dit proces is echter erg inefficiënt. Dus lijnzaadolie bevat omega 3, maar dit is niet zo goed als het lijkt.

Je kunt lijnzaadolie veilig met mate gebruiken, er zijn minimale gezondheidsvoordelen.

Beoordeling: neutraal

Visolie in pilvorm

Visolie heeft een zeer gezonde reputatie en is ook heel gezond, maar er zit een addertje onder het gras.

Visolie uit vette vis is één van de gezondste oliën die je binnen kunt krijgen, maar…

Kijk uit met (vaak goedkope) visolie in pilvorm. Alhoewel er goede kwaliteit visoliepillen op de markt zijn, is er ook een aantal dat meer kwaad dan goed doet.

Het is erg moeilijk om de visolie ‘vers’ te houden als ze eenmaal in een pil verwerkt is. De moleculaire structuur van de olie verandert dan en dit kan negatieve gevolgen voor je gezondheid hebben.

Na lang zoeken heb ik een visolie-supplement gevonden dat duurzaam gemaakt wordt en heel goed is voor je gezondheid.

Klik hier om het te bestellen

Ik slik het zelf dagelijks en raad iedereen aan dit ook te doen (tenzij je hartproblemen hebt).

Beoordeling: Heel erg gezond!

Levertraan

Levertraan wordt gewonnen uit de lever van de kabeljauw (en familie van de kabeljauw zoals de schelvis).

Levertraan bevat veel vitamine A en D en omega-3, dat zijn de grootste gezondheidsvoordelen van de olie.

In ons Westerse voedselpatroon hebben we vrijwel geen tekort aan vitamine A, die is voldoende aanwezig. Vitamine D-tekorten komen veel vaker voor.

Als je een donkere huid hebt of te weinig zonlicht op je huid krijgt, is het in ieder geval interessant om levertraan te nemen.

Levertraan is ook een goede bron voor omega 3-vetten.

Als je levertraan neemt, kies dan voor een levertraan hoog in vitamine D (meer dan 2.000 IU) en een laag vitamine A (minder dan 5.000 IU).

Beoordeling: gezond

Koolzaadolie (Canola-olie)

Koolzaadolie wordt gewonnen uit de (vaak genetische gemodificeerde) zaden van koolzaad en is absoluut niet “de beste olie om in te koken”.

In het productieproces wordt de koolzaadolie gehydrogeneerd, dit zorgt ervoor dat er transvet in de olie ontstaat.

Transvetten zijn zeer schadelijk voor je gezondheid en zijn de oorzaak van veel ernstige ziektes.

Beoordeling: vermijden

Palmolie

Palmolie, althans de natuurlijke onbewerkte variant, is een gezonde olie en is erg geschikt om in te bakken en braden.

De olie wordt gewonnen uit vruchten van de palmboom. Het verbouwen van deze palmbomen gebeurt op grote plantages en heeft een zeer negatieve impact op de sociale en ecologische omgeving.

In Indonesië en Maleisië worden honderdduizenden kleine boeren onderdrukt en geforceerd de palmolie tegen lage prijzen te produceren.

Deze overproductie heeft een grote impact op de lokale ecologie. Het transport van de olie zorgt bovendien voor veel verontreiniging.

Beoordeling: vermijden

Zonnebloemolie

Zonnebloemolie is in tegenstelling tot wat veel mensen denken niet goed voor je gezondheid.

Olie gewonnen uit zonnebloempitten klinkt gezond, maar schijn bedriegt.

De olie, voordat deze in de supermarkt terechtkomt, wordt vaak hevig bewerkt en geraffineerd.

En omdat de olie vaak in doorzichtige flessen zit, krijgt het zonlicht de kans de omega 6 in de olie te ‘beschadigen’.

Beoordeling: vermijden

Als je meer wilt weten kun je hier een uitgebreid artikel over zonnebloemolie lezen.

Sojaolie

Sojaolie wordt gewonnen uit (vaak genetische gemodificeerde) sojabonen.

In het productieproces wordt de sojaolie gehydrogeneerd, dit zorgt voor het ontstaan van transvet in de olie.

Transvetten zijn zeer schadelijk voor je gezondheid en zijn de oorzaak van veel ernstige ziektes.

Let op, sojaolie komt voor in veel bewerkt voedsel. Lees dus goed de etiketten.

Beoordeling: vermijden

Sesamolie

Sesamolie, gewonnen uit sesamzaden, kan een gezonde olie zijn. Maar dan moet ze wel voldoen aan de volgende punten:

De olie moet niet bewerkt en organisch of biologisch gewonnen en geproduceerd zijn zodat ze niet geraffineerd is.

En de olie moet in een donkere fles zitten die geen of weinig zonlicht doorlaat. Bij voorkeur gekoeld bewaren.

Beoordeling: neutraal

Olijfolie

Olijfolie, die gewonnen wordt uit olijven, is een erg gezonde olie.

Mijn voorkeur gaat uit naar extra-vergine olijfolie. Deze olie is vrijwel geheel onbewerkt en erg puur.

Gebruik (extra-vergine) olijfolie niet om te bakken of braden, de olie kan deze hitte niet verdragen.

Beoordeling: gezond!

Als je meer wilt weten kun je hier een uitgebreid artikel over olijfolie lezen.

Walnootolie

Walnootolie wordt gewonnen uit walnoten. De olie bevat een hoog percentage omega-3 vetten.

Deze omega 3-vetten zijn echter geen vervanging voor dierlijke omega 3-vetten (zoals in vette vis en grasgevoerd vlees).

De vetten die je vindt in walnootolie zijn ALA en worden in je lichaam omgezet in de gezonde EPA en DHA varianten. Dit proces is echter erg inefficiënt.

Je kunt walnootolie veilig met mate gebruiken. Er zijn minimale gezondheidsvoordelen.

Beoordeling: neutraal

Maisolie

Maisolie wordt gewonnen uit (vaak genetische gemodificeerde) mais.

In het productieproces wordt de maisolie gehydrogeneerd, dit zorgt voor het ontstaan van transvet in de olie.

Transvetten zijn zeer schadelijk voor je gezondheid en zijn de oorzaak van veel ernstige ziektes.

Let op, maisolie komt voor in veel bewerkt voedsel.

Beoordeling: vermijden

Arachideolie

Arachideolie wordt gemaakt van pinda’s en wordt daarom ook wel pinda-olie genoemd.

De olie bevat, in zijn natuurlijke vorm, veel omega-6 vetten en is geschikt om in te bakken en braden.

Kijk uit met hevig bewerkte varianten van arachideolie, want in het bewerkingsproces kunnen de vetten van structuur veranderen en dat is niet bevorderlijk voor je gezondheid.

Mijn voorkeur gaat uit naar de meest natuurlijke vorm van arachideolie, zelfgemaakt:

  1. Pureer de pinda’s met een beetje warm water in de blender.
  2. Laat het mengsel 24 uur in een afgedekt kommetje in de koelkast staan.
  3. De volgende dag drijft de arachideolie bovenop in het kommetje.

Kies in de supermarkt voor de minst bewerkte, meest natuurlijke vorm van arachideolie.

Beoordeling: gezond, maar met mate

Als je meer wilt weten kun je hier een uitgebreid artikel over arachideolie lezen.

Visolie

Visolie is de gezondste olie voor je lichaam. Je kunt deze olie het best binnenkrijgen door vette vis te eten zoals haring, kabeljauw, zalm, makreel en sardientjes.

Let er wel heel goed op dat je geen gekweekte vis koopt en dat de vis duurzaam gevangen is.

Omdat veel mensen in Nederland te weinig vis eten, raad ik je sterk aan om visolie als supplement bij te slikken.

Het is heel erg moeilijk om een gezond en goed visolie-supplement te vinden, alle supplementen die je in drogisterijen en webwinkels ziet zijn:

  1. onder zeer milieuonvriendelijke omstandigheden gemaakt en/of
  2. van lage kwaliteit (zodat ze in je lichaam meer schade aanrichten dan goed doen).

Na lang zoeken heb ik een visolie-supplement gevonden dat duurzaam gemaakt wordt en heel goed is voor je gezondheid.

Klik hier om het te bestellen

Ik slik het zelf dagelijks en raad iedereen aan dit ook te doen (tenzij je hartproblemen hebt).

Beoordeling: Heel erg gezond!

Gebruik deze oliën

Gezonde oliën toevoegen aan je eten kan een boost opleveren voor je gezondheid.

Hier mijn keuzes voor olie:

  • Bakken en braden: kokosolie
  • (Salade)dressing: extra vergine olijfolie
  • Frituren: kokosolie
  • Als voedingssupplement: visolie

De meeste gezonde oliën krijg je gewoon via je voedsel binnen als je voldoende vette vis, grasgevoerd vlees, avocado’s, noten, zaden en pitten eet.

In de recepten uit het 7×7 Afslank Receptenboek gebruik ik alle ingrediënten en oliën die je nodig hebt voor een gezond, slank en fit lichaam.

Bekijk (74) reacties

Verberg reacties

  • Marina
    06/08/2017 om 2:44 pm

    Hai Jasper,

    Wat ik niet zo snel kan terugvinden is welke olie je kan gebruiken voor gebak. In Amerika gebruiken ze veel olie in bepaalde recepten b.v Worteltaart en een Kruidkoek, maar dan de ongezonde versie, de Canola olie. Een alternatief Arachide olie is van de pinda en dus geen opti. Ik ben geen fan van kokosolie om in te braden omdat het veel rook ontwikkeling geeft, zelfs op lage temperatuur, met een voor mij onaangename geur en ook de smaak van het gebraden/gefruite gerecht vind ik niet smakelijk. Ik heb de kokosolie van Royal Green gebruikt en heb nog een restant staan die ik eventueel zou kunnen gebruiken om uit te proberen in gebak.
    Maar voordat ik het gebak kan weggooien.
    Weet jij een ander goed alternatief voor gebak?

    PS Ik ben geen voorstander van suiker, maar een stuk gebak of cake zo af en toe is wel lekker. Nu aan het uitproberen om met zo min mogelijk boter en vooral suiker toch een goede cake te krijgen waarop ik als het genoeg afgekoeld is honing kan smeren zodat het intrekt.

    • Anita Mulderij
      07/08/2017 om 2:40 pm

      Hallo Marina, je zou grasboter kunnen gebruiken in plaats van kokosolie in het bakken van gebak. Groet Anita

  • José Kraaij
    11/01/2017 om 10:16 am

    Hoi Jasper,
    Heb je artikel gelezen over de diverse olieen. Interessant te lezen dat er nog steeds levertraan is. Brrr slechte herinnering aan.
    Ik gebruik over het algemeen olijfolie.
    Bedankt, José

  • Marjanne
    07/11/2016 om 7:01 am

    Hallo Jasper,

    Wat vind jij van zwart zaad olie? Black cumin steeds oil.
    Ik lees veel goede eigenschappen van deze olie maar weet niet of de bronnen waar ik de informatie uit haal betrouwbaar zijn.
    Graag hoor ik van je.

    • Jasper Alblas
      28/11/2016 om 2:14 pm

      Hallo Marjanne, daar heb ik nog geen onderzoek naar gedaan. Dit komt binnenkort, dus hou de website goed in de gaten. Groet Jasper

  • Claudia
    21/10/2016 om 7:23 pm

    Hallo Jasper,

    Ik gebruik vaak kokosolie om te bakken maar nu las ik weer op de site van het Voedingscentrum dat kokosolie helemaal niet zo goed is ivm de vele verzadigde vetten die erin zitten. Is het nou juist wel of niet goed?

    Groetjes,
    Claudia

  • Francine Henselmans
    05/10/2016 om 11:47 am

    Ik zou graag willen weten of rijstolie gezond is

  • Geerts
    05/09/2016 om 7:59 am

    Hoe zit het met cacaoboter? Gezond of niet, cholesterol, … ?

    • Jasper Alblas
      06/09/2016 om 9:38 am

      Dat is in principe een gezonde natuurlijke soort vet. Het bevat voornamelijk verzadigde vetten net als kokosolie. Kies wel de rauwe geraffineerde variant.

  • andrea van zwol
    25/08/2016 om 8:00 am

    Hallo,
    Ik gebruik sinds een paar weken rijstolie. Op het etiket staat dat er vitamine e ,omega 3 & 6, plantesterol inzit en dat er Fysische raffinage is gebruikt.
    Ook staat er dat er 10.000 ppm plantesterol inzit.
    22g verzadigde vetten
    28g enkelvoudig onverzadigde vetzuren
    31g meervoudig onverzadigde vetzuren.
    Is dit een goede olie, het is lekker met bakken en als basis voor dressing en niet duur, bovendien gewoon te koop in de supermarkt.
    Graag uw mening.

    • Jasper Alblas
      06/09/2016 om 10:33 am

      Omdat de verhouding aan omega 3 en 6 vetzuren niet helemaal duidelijk is krijgt mijn voorkeur het gebruik van extra vierge olijfolie in salades en kokosolie om in te bakken en braden. In dit artikel lees je daar meer over.

  • Huibert Kloet
    15/08/2016 om 9:16 am

    Beste Jasper,
    Zonnebloemolie en Maïsolie zijn al jaren de meest gebruikte oliën in onze keukens. Dit kunnen we beter ‘vermijden’ volgens jou, maar alle andere alternatieven die jij noemt zijn veel duurder en vaak alleen verkrijgbaar in kleinere flesjes. Dit geldt ook voor alle soorten noten-oliën. Wat is een betaalbaar alternatief? Wellicht is het beter om een onderscheid te maken tussen oliën die je uitsluitend gebruikt als dressing en oliën waarmee je bakt of frituurt? Bak/braadboter (dierlijke vetten) is immers ook niet goed? Ook heb ik gelezen dat de toenemende productie van kokosolie ten koste gaat van oerwouden en bossen. Krill schijnt nodig te zijn om de visstand op peil te houden. Als wij allemaal overstappen op krillolie dan blijft er weinig voeding over voor veel soorten vissen die zich voeden met krill (dus niet alleen walvissen!). Zouden we niet meer rekening moeten houden met dergelijke (milieu)feiten?

    • Jasper Alblas
      19/08/2016 om 7:56 am

      Hallo Huibert, alles heeft invloed op het milieu. Mais echter veel meer dan de rest. Gebruik alle oliën daarom met mate, dat is het beste voor het milieu, je gezondheid en je portemonnee. Groet Jasper

  • miet
    14/08/2016 om 11:26 am

    Hallo Jasper en co,
    Ook dit artikel is weer helder en duidelijk.
    Ik hou het ook vooral bij ghee,grasboter, kokosolie, en extra virg. olijfolie/af en toe lijnzaadolie. Fijn dat je alles zo goed onderzoekt.

    Finaal kom ik steeds opnieuw uit bij jouw boodschappenlijstje en artikels omdat ze duurzaam zijn.
    Alleen voel ik me schuldig als ik nu ruim avocado’s inkoop
    omwille van de ontbossing (onlangs een artikel erover). Maar ja zo is er altijd iets.
    De vraag is blijkbaar groter dan het aanbod.

    Dank voor alle informatie.

    gr,

    Miet

  • Berrie
    14/08/2016 om 9:49 am

    Hoi, Jasper, bedankt voor je uitgebreide artikel. Ik heb nog wat korte vragen: Hoe zit het met Hazelnoot en Pistache Olie?, kan je deze vergelijken met de Walnoten Olie? En de Pompoenpit Olie? En is het nu zo dat eigenlijk alle oliën in een donkere fles zouden moeten zitten? En is het dan slim om het toch nog donker op te bergen? en koel?

  • Arturo
    14/07/2016 om 2:24 pm

    Perfect lijstje Jasper. Helemaal eens. Persoonlijk bak ik uitsluitend met de onbehandelde kokosolie ( ik vind de kokosgeur en smaak heerlijk maar niet iedereen houdt daarvan ) en ghee. Kunnen hoge temperaturen aan en kunnen buiten ijskast bewaard worden. Olijfolie is ook goed om te bakken maar kan niet al te hoge temperaturen aan. Roomboter (gras) zou ook kunnen begrijp ik uit jouw verhaal maar ik vind het erg spetteren. Er zit veel water in en dit in tegenstelling tot ghee (geklaarde boter). Vele andere gezonde oliën die je noemt gebruik ik koud. Bijvoorbeeld lijnzaadolie kan helemaal niet tegen warmte. Moet ook in de ijskast bewaard worden na opening en is beperkt houdbaar.

  • Marianne Miltenburg
    27/06/2016 om 1:30 pm

    Kijk, hier heb ik wat aan!
    Duidelijke taal en goed onderbouwde uitleg.
    Dankjewel, Jasper!

  • Robbie
    19/06/2016 om 11:02 am

    hoi,mijn zoontje van 12 mag geen olie op plantaardige basis,wat kan ik nu gebruiken als vervanger?
    gr

    • Jasper Alblas
      27/06/2016 om 3:35 pm

      Hoi Robbie, je vraag is mij niet helemaal duidelijk. Welke oliën mag hij wel? Dan kan ik aan de hand daarvan bepalen welke de gezondste is. Groet Jasper

  • Evelien
    17/06/2016 om 3:19 pm

    Hoi Jasper,

    Bedankt voor me artikel.
    Kokosolie om te braden dus en grasboter voor op je boterham als ik je goed begrijp?

    Mag ik vragen welke soort kokosolie? De prijzen zijn erg verschillend, als je een merk mag zeggen die in de supermarkt te vinden is: graag 🙂

    • Evelien
      17/06/2016 om 3:41 pm

      Bijvoorbeeld bon Coco kokosolie. Deze is niet zo duur als andere merken. Er staat 100% kokosolie op het potje maar er staat niet dat het extra vierge is. Dus, een duur product kokosolie kiezen waar ongeraffineerd of extra vierge opstaat of is deze kokosolie ook goed om te bakken?

      Bedankt voor je tijd en antwoord!

      Evelien

    • Jasper Alblas
      27/06/2016 om 3:47 pm

      Hallo Evelien, de kokosolie extra vierge van Royal green is van goede kwaliteit. Gebruik deze liever dan een goedkope variant. In dit artikel lees je meer over kokosolie. Groet Jasper

  • Anita
    10/05/2016 om 8:22 pm

    Mag ik ook Conimex wokolie gebruiken voor groenten met vlees te wokken ?

  • Adriana
    02/05/2016 om 3:47 pm

    Dag Jasper, wat is jouw mening over Berganie olie? Ik heb een heel droge huid en een voedingsdeskundige raadde me aan om “huile de borage” ofwel “Berganie olie” capsules als supplement te gebruiken om de huid van binnenuit te voeden. Mvg, Adriana

    • Jasper Alblas
      04/05/2016 om 4:20 pm

      Het kan geen kwaad om Berganie olie te gebruiken. Onbewerkt eten, elke dag een groene smoothie, veel water drinken en regelmatig avocado eten helpen je huid ook om te stralen van binnenuit.

  • Naam *
    25/03/2016 om 12:01 am

    beste,

    om mijn RA klachten tegen te houden ben ik gestopt met slechte koolhydraten te eten en houd ik mij aan het eten van veel groenten en af en toe ´n stukje vis.
    nu ben ik al maanden op zoek naar een goede ontsteking remmer.
    ik heb begrepen dat de krill olie de beste optie is.
    maar twijfel nog of ik niet beter de groenlipmossel kan gebruiken ipv de krill olie om deze vreselijke ontstekingen tegen te houden.
    misschien niet de juiste vraag op deze site, maar ik hoop toch een antwoord te krijgen,

    vriendelijke groet,
    Loes Bellomo

    • Jasper Alblas
      29/03/2016 om 2:25 pm

      Hallo Loes, goed dat je gestopt bent met snelle koolhydraten eten. Eten volgens de 7×7 receptenboeken\ kan RA klachten enorm helpen verminderen. Ik gebruik zelf krill olie, dat is een van de schoonste vormen van de gezonde omega 3 vetzuren die je kunt gebruiken. Groenlipmossel heb ik nog nooit gebruikt. Groet Jasper

      • Carlijn
        16/08/2016 om 11:01 am

        Hallo Jasper, zou het slikken van krill olie dan een goede vervanger zijn van het slikken van visolie capsules? Gr, Carlijn

        • Jasper Alblas
          19/08/2016 om 7:52 am

          Het ligt eraan welke visolie je hebt. Het heeft een vergelijkbare samenstelling en kan de zelfde gezondheidsvoordelen hebben.

  • Ellen
    22/03/2016 om 5:01 pm

    Hoi Jasper,

    Interessant artikel! Het is maar lastig om de goede oliën te vinden en te krijgen…
    Wat ik mij afvraag is hoe het zit met druivenpitolie? Ik ben zelf niet echt een fan van de smaak van olijfolie, maar wil wel een goede olie voor mijn dressings gebruiken. Tot nu toe gebruik ik druivenpitolie omdat deze neutraal van smaak is, maar ik vind maar weinig bruikbare info over de voor- en/of nadelen hiervan.
    Ik hoop dat jij me hiermee kan helpen!
    Groetjes,
    Ellen