Oliën en vetten zijn belangrijke bouwstoffen voor je lichaam. In dit artikel leer je precies welke oliën gezond zijn en welke je absoluut moet vermijden.

Sommige oliën kun je namelijk beter vermijden omdat ze de biochemie in je lichaam verstoren en dus erg ongezond zijn.

De verkeerde oliën verstoren het aanmaken van nieuwe cellen en verzwakken je immuunsysteem.

Gebruik jij de goede oliën? Laten we eens kijken…

Gezond of niet gezond?

Hieronder vind je een lijst van oliën. Bij elke olie geef ik mijn beoordeling “gezond” of “niet gezond”.

Lees wel altijd de beschrijving, want sommige oliën zijn alleen in bepaalde situaties gezond en in andere juist niet.

Kokosolie

Kokosolie kan je helpen een gezond, slank en fit lichaam te krijgen maar je moet wel de juiste soort kokosolie hebben.

Kokosolie of kokosnootolie wordt gewonnen uit het vruchtvlees van rijpe kokosnoten. De kwaliteit van de kokosolie hangt af van hoe zuiver de kokosolie is.

Sommige kokosolie wordt tijdens het persen vermengd met chemicaliën om de gewenste geur, kleur en smaak te krijgen. Dit maakt het verkrijgen van de kokosolie goedkoper, maar wel ongezonder.

Koop biologisch en ecologisch verantwoorde kokosolie. Deze kokosolie is puur en zuiver en heeft vele gezondheidsvoordelen.

Als je zuivere / biologische kokosolie hebt kun je hier uitstekend in bakken en braden (bij voorkeur geurloze tweede persing) en je kunt zelfs een klontje kokosolie door een salade of gerecht mengen (bij voorkeur eerste persing).

Kokosolie kun je in de meeste supermarkten verkrijgen. Let wel goed op de kwaliteit.

Beoordeling: gezond!

Als je meer wilt weten kun je hier een uitgebreid artikel over kokosolie lezen.

Lijnzaadolie

Lijnzaadolie wordt gewonnen uit lijnzaad en bevat een hoog percentage omega 3-vetten.

Echter, deze omega 3-vetten zijn geen vervanging voor dierlijke omega 3-vetten (zoals in vette vis en grasgevoerd vlees).

De vetten die je vindt in lijnzaadolie zijn ALA en worden in je lichaam omgezet in de gezonde EPA en DHA. Dit proces is echter erg inefficiënt. Dus lijnzaadolie bevat omega 3, maar dit is niet zo goed als het lijkt.

Je kunt lijnzaadolie veilig met mate gebruiken, er zijn minimale gezondheidsvoordelen.

Beoordeling: neutraal

Visolie als supplement

Visolie heeft een zeer gezonde reputatie en is ook heel gezond, maar er zit een addertje onder het gras.

Visolie uit vette vis is één van de gezondste oliën die je binnen kunt krijgen, maar…

Kijk uit met (vaak goedkope) visolie. Alhoewel er goede kwaliteit visolie op de markt is, is het meerendeel van het aanbod eigenlijk rotzooi.

Het is erg moeilijk om de visolie ‘vers’ te houden als ze eenmaal in een olie verwerkt is. De moleculaire structuur van de olie verandert dan en dit kan negatieve gevolgen voor je gezondheid hebben.

In Nederland waren er haast geen goede omega-3 visolie supplementen te verkrijgen. Om dit probleem op te lossen ben ik opzoek gegaan naar de absolute experts op dit gebied en hebben we samen een nieuwe visolie van top-kwaliteit gemaakt.

Om zo mijzelf en mijn lezers de mogelijkheid te geven van alle voordelen van goede omega-3 visolie te laten genieten. Klik hier om het product te bekijken, of klik hier om het verhaal over het product te lezen.

Ik neem zelf dagelijks een lepeltje en raad iedereen aan dit ook te doen (tenzij je hartproblemen hebt).

Beoordeling: Heel erg gezond!

Levertraan

Levertraan wordt gewonnen uit de lever van de kabeljauw (en familie van de kabeljauw zoals de schelvis).

Levertraan bevat veel vitamine A en D en omega-3, dat zijn de grootste gezondheidsvoordelen van de olie.

In ons Westerse voedselpatroon hebben we vrijwel geen tekort aan vitamine A, die is voldoende aanwezig. Vitamine D-tekorten komen veel vaker voor.

Als je een donkere huid hebt of te weinig zonlicht op je huid krijgt, is het in ieder geval interessant om levertraan te nemen.

Levertraan is ook een goede bron voor omega 3-vetten.

Als je levertraan neemt, kies dan voor een levertraan hoog in vitamine D (meer dan 2.000 IU) en een laag vitamine A (minder dan 5.000 IU).

Beoordeling: gezond

Koolzaadolie (Canola-olie)

Koolzaadolie wordt gewonnen uit de (vaak genetische gemodificeerde) zaden van koolzaad en is absoluut niet “de beste olie om in te koken”.

In het productieproces wordt de koolzaadolie gehydrogeneerd, dit zorgt ervoor dat er transvet in de olie ontstaat.

Transvetten zijn zeer schadelijk voor je gezondheid en zijn de oorzaak van veel ernstige ziektes.

Beoordeling: vermijden

Palmolie

Palmolie, althans de natuurlijke onbewerkte variant, is een gezonde olie en is erg geschikt om in te bakken en braden.

De olie wordt gewonnen uit vruchten van de palmboom. Het verbouwen van deze palmbomen gebeurt op grote plantages en heeft een zeer negatieve impact op de sociale en ecologische omgeving.

In Indonesië en Maleisië worden honderdduizenden kleine boeren onderdrukt en geforceerd de palmolie tegen lage prijzen te produceren.

Deze overproductie heeft een grote impact op de lokale ecologie. Het transport van de olie zorgt bovendien voor veel verontreiniging.

Beoordeling: vermijden

Zonnebloemolie

Zonnebloemolie is in tegenstelling tot wat veel mensen denken niet goed voor je gezondheid.

Olie gewonnen uit zonnebloempitten klinkt gezond, maar schijn bedriegt.

De olie, voordat deze in de supermarkt terechtkomt, wordt vaak hevig bewerkt en geraffineerd.

En omdat de olie vaak in doorzichtige flessen zit, krijgt het zonlicht de kans de omega 6 in de olie te ‘beschadigen’.

Beoordeling: vermijden

Als je meer wilt weten kun je hier een uitgebreid artikel over zonnebloemolie lezen.

Sojaolie

Sojaolie wordt gewonnen uit (vaak genetische gemodificeerde) sojabonen.

In het productieproces wordt de sojaolie gehydrogeneerd, dit zorgt voor het ontstaan van transvet in de olie.

Transvetten zijn zeer schadelijk voor je gezondheid en zijn de oorzaak van veel ernstige ziektes.

Let op, sojaolie komt voor in veel bewerkt voedsel. Lees dus goed de etiketten.

Beoordeling: vermijden

Sesamolie

Sesamolie, gewonnen uit sesamzaden, kan een gezonde olie zijn. Maar dan moet ze wel voldoen aan de volgende punten:

De olie moet niet bewerkt en organisch of biologisch gewonnen en geproduceerd zijn zodat ze niet geraffineerd is.

En de olie moet in een donkere fles zitten die geen of weinig zonlicht doorlaat. Bij voorkeur gekoeld bewaren.

Beoordeling: neutraal

Olijfolie

Olijfolie, die gewonnen wordt uit olijven, is een erg gezonde olie.

Mijn voorkeur gaat uit naar extra-vergine olijfolie. Deze olie is vrijwel geheel onbewerkt en erg puur.

Gebruik (extra-vergine) olijfolie niet om te bakken of braden, de olie kan deze hitte niet verdragen.

Beoordeling: gezond!

Als je meer wilt weten kun je hier een uitgebreid artikel over olijfolie lezen.

Walnootolie

Walnootolie wordt gewonnen uit walnoten. De olie bevat een hoog percentage omega-3 vetten.

Deze omega 3-vetten zijn echter geen vervanging voor dierlijke omega 3-vetten (zoals in vette vis en grasgevoerd vlees).

De vetten die je vindt in walnootolie zijn ALA en worden in je lichaam omgezet in de gezonde EPA en DHA varianten. Dit proces is echter erg inefficiënt.

Je kunt walnootolie veilig met mate gebruiken. Er zijn minimale gezondheidsvoordelen.

Beoordeling: neutraal

Maisolie

Maisolie wordt gewonnen uit (vaak genetische gemodificeerde) mais.

In het productieproces wordt de maisolie gehydrogeneerd, dit zorgt voor het ontstaan van transvet in de olie.

Transvetten zijn zeer schadelijk voor je gezondheid en zijn de oorzaak van veel ernstige ziektes.

Let op, maisolie komt voor in veel bewerkt voedsel.

Beoordeling: vermijden

Arachideolie

Arachideolie wordt gemaakt van pinda’s en wordt daarom ook wel pinda-olie genoemd.

De olie bevat, in zijn natuurlijke vorm, veel omega-6 vetten en is geschikt om in te bakken en braden.

Kijk uit met hevig bewerkte varianten van arachideolie, want in het bewerkingsproces kunnen de vetten van structuur veranderen en dat is niet bevorderlijk voor je gezondheid.

Mijn voorkeur gaat uit naar de meest natuurlijke vorm van arachideolie, zelfgemaakt:

  1. Pureer de pinda’s met een beetje warm water in de blender.
  2. Laat het mengsel 24 uur in een afgedekt kommetje in de koelkast staan.
  3. De volgende dag drijft de arachideolie bovenop in het kommetje.

Kies in de supermarkt voor de minst bewerkte, meest natuurlijke vorm van arachideolie.

Beoordeling: gezond, maar met mate

Als je meer wilt weten kun je hier een uitgebreid artikel over arachideolie lezen.

Visolie

Visolie is de gezondste olie voor je lichaam. Je kunt deze olie het best binnenkrijgen door vette vis te eten zoals haring, kabeljauw, zalm, makreel en sardientjes.

Let er wel heel goed op dat je geen gekweekte vis koopt en dat de vis duurzaam gevangen is.

Omdat veel mensen in Nederland te weinig vis eten, raad ik je sterk aan om visolie als supplement bij te slikken.

Het is heel erg moeilijk om een gezond en goed visolie-supplement te vinden, alle supplementen die je in drogisterijen en webwinkels ziet zijn:

  1. onder zeer milieuonvriendelijke omstandigheden gemaakt en/of
  2. van lage kwaliteit (zodat ze in je lichaam meer schade aanrichten dan goed doen).

Om dit probleem op te lossen ben ik opzoek gegaan naar de absolute experts op dit gebied en hebben we samen een nieuwe visolie van top-kwaliteit gemaakt.

Om zo mijzelf en mijn lezers de mogelijkheid te geven van alle voordelen van goede omega-3 visolie te laten genieten. Klik hier om het product te bekijken, of klik hier om het verhaal over het product te lezen.

Ik neem zelf dagelijks een lepeltje en raad iedereen aan dit ook te doen (tenzij je hartproblemen hebt).

Beoordeling: Heel erg gezond!

Gebruik deze oliën

Gezonde oliën toevoegen aan je eten kan een boost opleveren voor je gezondheid.

Hier mijn keuzes voor olie:

  • Bakken en braden: kokosolie
  • (Salade)dressing: extra vergine olijfolie
  • Frituren: kokosolie
  • Als voedingssupplement: visolie

De meeste gezonde oliën krijg je gewoon via je voedsel binnen als je voldoende vette vis, grasgevoerd vlees, avocado’s, noten, zaden en pitten eet.

In de recepten uit het 7×7 Afslank Receptenboek gebruik ik alle ingrediënten en oliën die je nodig hebt voor een gezond, slank en fit lichaam.

98 reacties

  • Frouke
    05/10/2019 om 10:45 am

    Rijstolie is een fijne olie

  • Anneke
    11/09/2019 om 10:05 pm

    Ik wil zelf arachideolie maken. Welke pindasoort moet ik gebruiken.

  • Annemarie
    19/06/2019 om 9:56 pm

    Hoi!

    Ik zoek een ‘gezonde’ olie voor het bakken (cakes, koekjes, etc.). Ik probeer suiker-, gluten- lactosevrij te bakken en ben eigenlijk op zoek naar een gezond vloeibaar alternatief voor zonnebloemolie.

    • Nicky Leidelmeijer
      01/07/2019 om 10:57 am

      Hallo Annemarie, je kunt roomboter gebruiken of een goed merk kokosolie. Deze kun je even opwarmen in een pannetje zodat ze vloeibaar worden.

  • Gwen
    17/06/2019 om 1:23 pm

    Wat ik me nou afvraag is hoe zit het met de milde olijfolie geschikt voor bakken en braden?! Dat gebruik ik al jaren afgewisseld met kokosolie. Maar nu heb ik opeens vervetting in mijn hart, zonder verhoging cholesterol(ook nooit gehad) en cardioloog raadt kokosolie ondanks alles toch af, zeer slecht zegt ze. Maar die biologische milde olijfolie, stabiele olie staat erbij, geraffineerd uit de eerste persing, rechtstreeks uit de olijven…graag advies

    • Nicky Leidelmeijer
      01/07/2019 om 10:52 am

      Hallo Gwen, olijfolie is nooit gezond om in te bakken. Wat de voedingsproducten ook op de verpakking zetten. Het blijven hele gevoelige vetten die niet verwarmd moeten worden. Kokosolie kan met mate en alleen als je goed merkt hebt. Je kunt afwisselen met roomboter en ghee en er inderdaad niet te veel van gebruiken. Onder aan dit artikel lees je meer over de gezondheid van kokosolie: https://www.jasperalblas.nl/kokosolie-gezond/

Alle reacties tonen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *