Wat is cellulite en (hoe) kun je er vanaf komen?

Wetenschappelijk onderbouwd
19 reacties

8794 volgers

Cellulite, of ‘sinaasappelhuid’: heel veel vrouwen hebben het. Toch is nog steeds niet precies bekend wat nu de oorzaken zijn van cellulite.  

Heb jij last van die ontsierende bobbeltjes en putjes op bijvoorbeeld je benen en billen?

Ontdek in dit artikel wat je er zelf aan kunt doen om cellulite te verminderen.

1. Wat is cellulite

Veel mensen gebruiken het woord cellulitis wanneer zij eigenlijk cellulite, of sinaasappelhuid bedoelen. Toch zijn het twee verschillende aandoeningen. 

Cellulitis is een ontsteking van het onderhuidse vetweefsel door een bacteriële infectie.

Daardoor vertoont de huid rode bobbeltjes en voelt deze warm aan. Het komt vooral voor op de benen en kan ook koorts en pijn geven.

Cellulitis wordt behandeld met antibiotica (1, 2).

Onthoud: wanneer ergens ‘itis’ achter staat, is er sprake van een ontsteking. Bronchitis (een ontsteking van de longblaasjes) en artritis (ontsteking van de gewrichten) zijn twee bekende voorbeelden. 

Cellulite is onschuldig, maar de meeste vrouwen zitten toch erg met de putjes op met name de huid van (boven)benen, billen en armen.

Omdat de structuur lijkt op die van een sinaasappelschil, wordt het ook wel sinaasappelhuid genoemd.

Kortom: bij cellulitis en cellulite is sprake van bobbeltjes en putjes op de huid. Het is echter niet hetzelfde. Cellulitis is het gevolg van een bacteriële infectie. 

Omdat bijna iedere vrouw wel last heeft van cellulite, gaan we het in dit artikel verder alleen nog maar hebben over cellulite (niet cellulitis), of sinaasappelhuid.

2. Symptomen van cellulite

Cellulite kun je herkennen aan de volgende kenmerken: 

  • De huidstructuur lijkt op de structuur van een sinaasappelschil. Soms wordt het ook wel vergeleken met de structuur van ricotta
  • Je hebt bobbeltjes en putjes in je huid
  • Die komen vooral voor op je dijen, billen en armen
  • De aangedane huid kan kouder aanvoelen 
  • De plekken waar cellulite voorkomt, worden minder snel bruin in de zon

Je kunt in meer of mindere mate last hebben van cellulite.

Het is echter geen medische aandoening. Behandeling is dus niet noodzakelijk.

Veel vrouwen vinden cellulite echter niet mooi en willen er toch iets aan doen.

Een bekende maat voor het vaststellen van de ernst van cellulite is de Nürnberger-Muller classificatie. Daarbij wordt onderscheid gemaakt tussen de volgende fasen (3):

FaseKenmerken
0Je huid ziet er glad uit en voelt glad aan, zelfs wanneer je er in knijpt
1Er zijn geen bobbeltjes of putjes zichtbaar, behalve wanneer je in je huid knijpt
2Er zijn bobbeltjes en putjes zichtbaar wanneer je rechtop staat, maar niet wanneer je ligt.
Je huid kan bij aanraking gevoelig zijn
3Bobbeltjes en putjes zijn altijd zichtbaar, of je nu staat of ligt en ook wanneer je niet in je huid knijpt
Fasen van cellulite

3. Hoe vaak komt cellulite voor

Cellulite komt bij mannen nagenoeg niet voor. Het treft vooral vrouwen.  

Er zijn maar weinig vrouwen die er helemaal geen last van hebben. Sterker nog, geschat wordt dat het bij 80 tot 98% van alle vrouwen na de puberteit voorkomt (4).

Het wordt vaak geassocieerd met overgewicht, maar ook wanneer je slank bent en een gezond gewicht hebt, kun je cellulite hebben. 

Ook komt het voor bij vrouwen met alle huidskleuren, hoewel het bij aziatische vrouwen minder vaak voorkomt (5).

4. Hoe ontstaat cellulite

Wat veroorzaakt nou het ontstaan van die ontsierende bobbeltjes en putjes? Ondanks dat het zo veel voorkomt, heeft de wetenschap hierop nog niet het definitieve antwoord. 

De volgende factoren lijken in ieder geval een rol te spelen:

Huidstructuur

Mannen en vrouwen verschillen in de manier waarop de huidstructuur is opgebouwd. Die verschillen verklaren voor een groot deel waarom cellulite bij vrouwen veel meer voorkomt (6).

Je huid is opgebouwd uit een aantal lagen. De bovenste laag is de opperhuid (epidermis). Daaronder zit de lederhuid (ook wel: dermis). De onderste laag is het het onderhuidse bindweefsel (subcutis). 

In het onderhuids bindweefsel zitten vetcellen, die zorgen voor een beschermlaagje. Klompjes vetcellen worden door schotjes bindweefsel van elkaar gescheiden. 

Bij vrouwen zijn de klompjes vetcellen netjes gerangschikt. Vergelijk het maar met hoe een pocketveer matras is opgebouwd.

Bij aanvang van de puberteit neemt bij meisjes het vetpercentage aanzienlijk toe vergeleken met dat van jongens. 

Als de vetcellen toenemen, puilen de vetklompjes enigszins uit. Hierdoor ontstaan bobbeltjes.

Het bindweefsel heeft juist een vaste structuur, waardoor het niet ‘meebeweegt’ met de uitpuilende klompjes vetcellen. Dat verklaart de ‘deukjes’. 

Mannen hebben minder onderhuids vetweefsel. Daarbij komt dat bij mannen het onderhuids bindweefsel anders is gestructureerd.

De bindweefselschotjes bevinden zich bij hen kriskras door het onderhuids bindweefsel. Daardoor hebben ze niet het ‘deukende’ effect. 

Bovendien is bij mannen de bovenste huidlaag dikker, waardoor vetbobbels minder opvallen. 

Kortom: mannen en vrouwen hebben een verschillende huidstructuur en hoeveelheid onderhuids vet. Die verschillen maken dat cellulite bij vrouwen veel meer voorkomt.

Doorbloeding van de huid

In de huid zitten ook bloed- en lymfevaten. Deze voeden de huid en voeren vet, vocht en afvalstoffen af. 

Als de hoeveelheid vetcellen in het onderhuidse bindweefsel toeneemt, komen deze vaten een beetje in de verdrukking. 

Daardoor kunnen vet, vocht en afvalstoffen minder goed worden afgevoerd. Dat zorgt voor nog meer verharding van het bindweefsel, dat van nature al weinig meebeweegt (4). 

Hormonen

Een groot verschil tussen mannen en vrouwen is ook de hormoonhuishouding

Vooral het vrouwelijke hormoon oestrogeen draagt bij aan het ontstaan van cellulite. Dit verklaart waarom vrouwen vaker cellulite hebben dan mannen. 

Opvallend genoeg komt cellulite bij mannen vooral voor wanneer zij een stoornis hebben in hun hormoonhuishouding (5). 

Genetische aanleg

Onderzoek heeft aangetoond dat bepaalde genen betrokken zijn bij het ontstaan van cellulite.

Het lijkt er ook op dat de combinatie van roken en genetische aanleg cellulite verergeren (6).

5. (Hoe) kun je van cellulite af komen?

We hebben ons als vrouwen er maar bij neer te leggen dat we vroeg of laat cellulite ontwikkelen. 

Er zijn wel effectieve behandelingen, zoals laser- en lichttherapie, of therapie met geluidsgolven. Maar de effecten zijn vaak maar tijdelijk (7).

Bovendien worden deze behandelingen niet om medische redenen gegeven. Je moet er dus zelf voor betalen. 

Er bestaan ook anti-cellulite crèmes. Die moet je vaak masserend aanbrengen. Dit soort crèmes kunnen er voor zorgen dat je cellulite minder zichtbaar is, maar bestrijden het probleem niet. 

Je moet ze ook blijven smeren. Bovendien lijkt de werking vooral verklaard te worden doordat je je huid er ook bij masseert (8). 

Gelukkig zijn er een aantal tips die kunnen helpen je cellulite te verminderen, al is er voor de effectiviteit daarvan nog maar weinig wetenschappelijk bewijs.

✓ Eet gezond, gevarieerd en niet te veel

Wanneer je kiest voor gezonde producten en gevarieerd en niet te veel eet, functioneert je lichaam optimaal.

Bovendien blijf je zo op een gezond gewicht, of val je af wanneer je te zwaar bent. 

Overigens kun je een pechvogel zijn. Bij veel vrouwen wordt cellulite minder wanneer ze afvallen. Bij andere vrouwen die overgewicht verliezen wordt de cellulite juist meer zichtbaar (9). 

Maar uiteindelijk gaat het toch vooral om je gezondheid, want overgewicht heeft veel negatieve gevolgen.

✓ Drink voldoende water

Voldoende water drinken draagt bij aan de afvoer van afvalstoffen. Bovendien ziet een huid die voldoende gedehydreerd is er gladder uit. 

Zorg ervoor dat je tenminste 1,5 liter water per dag drinkt. 

✓ Doe aan krachttraining

Lichaamsbeweging en sporten stimuleert de bloedcirculatie, de afvoer van afvalstoffen en de vetverbranding.

Vooral krachttraining kan effectief zijn. Wanneer je aan krachttraining doet, neemt je spiermassa toe. En een gespierder lichaam ziet er nu eenmaal gladder en steviger uit. 

Kies vooral oefeningen die gericht zijn op de lichaamsdelen waar jij last hebt van cellulite.  

Probeer in de sportschool ook eens de trilplaat uit.

✓ Masseer je huid

Door je huid te masseren, stimuleer je de doorbloeding en zorg je ervoor dat afvalstoffen en vocht beter afgevoerd worden. 

Ook heeft massage een positief effect op de fibroblasten in je huid. Die maken collageen aan.

Collageen zorgt onder andere voor stevigheid en elasticiteit van je huid (10).

In ons assortiment vind je dit duurzame viscollageenpoeder.

Je kunt je ook laten masseren. Vraag eens aan je schoonheidsspecialiste of masseur of zij bindweefselmassages aanbieden.

Vooral bindweefselmassages dragen bij aan het verminderen van cellulite. 

✓ Stop met roken

Zoals we eerder al zagen, veroorzaakt roken niet zozeer cellulite, maar kan dit het wel verergeren wanneer je toch al aanleg hebt voor cellulite.

Daarom is het goed om te stoppen met roken.

6. Conclusie

Cellulite is een onschuldig, maar vervelend ‘kadootje’ dat wij van moeder natuur (en onze ouders) hebben gekregen. 

Zolang nog niet helemaal bekend is hoe het nu precies ontstaat, is het lastig om het effectief te behandelen. Probeer vooral uit waar jij vertrouwen in hebt en wat goed voelt. 

Positieve veranderingen in je leefstijl maken en kiezen voor gezonde voeding kunnen sowieso geen kwaad. 

Kun jij daar wel wat hulp bij gebruiken?

Het 7 x 7 Afslank Programma is een laagdrempelige en makkelijke manier om gezond af te vallen.

Bij dit programma krijg je niet alleen recepten, maar ook online begeleiding. Zodat je vanzelf een nieuwe, gezonde leefwijze ontwikkelt.

Help je huid een handje

Collageen is een belangrijke bouwstof voor je huid. Dagelijks gebruik ondersteunt de lichaamseigen aanmaak van collageen.

Bekijk het product

Wat vond je van dit artikel?

  1. Ortiz-Lazo, E., Arriagada-Egnen, C., Poehls, C., & Concha-Rogazy, M. (2019). An Update on the Treatment and Management of Cellulitis. Actas Dermosifiliogr (Engl Ed). Mar;110(2):124-130. 
  2. Nederlandse Vereniging voor Dermatologie en Venereologie (NVDV). Topic: Wondroos – Belroos, Erysipelas, Cellulitis. Geraadpleegd Juli 2021.
  3. Young, V. L., & DiBernardo, B. E. (2021). Comparison of Cellulite Severity Scales and Imaging Methods. Aesthetic surgery journal, 41(6), NP521–NP537. 
  4. Bass, L. S., & Kaminer, M. S. (2020). Insights Into the Pathophysiology of Cellulite: A Review. Dermatologic surgery : official publication for American Society for Dermatologic Surgery [et al.], 46 Suppl 1(1), S77–S85. 
  5. Avram, M.M. (2004). Cellulite: a review of its physiology and treatment. J Cosmet Laser Ther. Dec;6(4):181-5.
  6. de la Casa Almeida, M., Suarez Serrano, C., Rebollo Roldán, J., & Jiménez Rejano, J.J. (2013). Cellulite’s aetiology: a review. J Eur Acad Dermatol Venereol. Mar;27(3):273-8.
  7. Sadick, N. (2018). Treatment for cellulite. Int J Womens Dermatol. Oct 22;5(1):68-72. 
  8. Zerini, I., Sisti, A., Cuomo, R., Ciappi, S., Russo, F., Brandi, C., D’Aniello, C., & Nisi, G. (2015). Cellulite treatment: a comprehensive literature review. J Cosmet Dermatol. Sep;14(3):224-40.
  9. Smalls, L.K., Hicks, M., Passeretti, D., Gersin, K., Kitzmiller, W.J., Bakhsh, A., Wickett, R.R., Whitestone, J., & Visscher, M.O. (2006). Effect of weight loss on cellulite: gynoid lypodystrophy. Plast Reconstr Surg. Aug;118(2):510-6.
  10. Rawlings, A.V. (2006). Cellulite and its treatment. Int J Cosmet Sci. Jun;28(3):175-90.

Meer

Gezondheid

Deel dit bericht

Reacties (19)

Hier kan je discussiëren over dit artikel, vragen stellen en inhoudelijk iets bijdragen. Lees vooral even onze huisregels en veelgestelde vragen

  1. Graag een boodschappenlijstje.. dankje!
  2. Ja, die kliniek ken ik ook VJ Lifestyle daar ben ik ook geweest. Voor mij heeft het wel geholpen
  3. Boodschappenlijstje Jasper
  4. Graag een boodschappenlijstje.. dankje!
  5. Ja, die kliniek ken ik ook VJ Lifestyle daar ben ik ook geweest. Voor mij heeft het wel geholpen
  6. Boodschappenlijstje Jasper
  7. Ik ben in Den Haag bij een gezondheidskliniek geweest die werken met een apparaat dat heet endospheres. De techniek is een microvibratie techniek die helpt om cellulitis te verwijderen en vochtafdrijving. Ik ben 2 kleding maten afgevallen en heb veel minder cellulitis op mijn lichaam. Echt een aanrader!
  8. Even het volgende, je zegt eerst dat wanneer je in het laatste stadium zit het geen zin meer heeft om jouw methodes toe te passen en later zeg je dat het altijd zin en de cellulite dan minder erg word en hoezo laatste stadium, je ziet putjes toch altijd, ook bij de jonge meiden, zitten zij ook al in het laatste stadium, vind het erg tegenstrijdig allemaal!!!
    1. Marleen
      op 23 juli 2018 om 11:22 zegt
      Hoe eerder je bezig gaat met de tips uit dit artikel hoe groter de kans is dat de cellulite verminderd. Cellulite wordt lastiger om te verwijderen naarmate de jaren verstrijken.
  9. Hoi Jasper Ik ben nu een half jaar gestopt met de pil maar ben daardoor in de overgang gekomen nu smeer ik een half jaar progesteron crème ban dr lee en die helpt mij goed voor de overgangs klachten sinds kort fiets ik 3x in de week 20km is dat ook goed om cellites kwijt te raken en drink ook genoeg water. Gr Ramona
    1. Hallo Ramona, Wat fijn dat je op deze manier merkt dat je cellulite verminderd. Super dat je zo goed bezig bent gegaan met bewegen. Ga zo door!
  10. Lorena
    op 6 juli 2017 om 14:14 zegt
    Hallo Jasper, Ik ben nu 18 jaar en ik snap het niet. Ik denk dat ik cellulite heb, maar ik het is nooit gevoelig geweest op die plekken. Ik zie overigens wel een aantal deuken in een bil(geen putjes) als ik m’n billen aanspan of wanneer ik met me hand over de huid naar boven of onder wrijf onstaan er allerlei putjes.. Ik vraag me af of deze deuk (heb het aan 1 kant) in mijn spierweefsel of mijn vetweefsel zit.. misschien een spier die niet door ontwikkeld is? Ik heb ook regelmatig obstipatie.. Zouden er daardoor afvalstoffen in mijn vetweefsel kunnen gaan zitten? Ik probeer zo puur mogelijk te eten zonder E-nummers. lengte 1.61 en gewicht 45. Mooi motiverend artikel! Groetjes
    1. Het is lastig om te bepalen in welk weefsel het zit en niet heel waarschijnlijk dat er afvalstoffen in je weefsel zitten. Als je veel last hebt van obstipatie is het altijd een goed idee om je darmflora te verbeteren door gefermenteerde producten te gebruiken zoals kefir, kombucha, zuurkool of tempeh. Ook is het aan te raden om regelmatig lijnzaad aan je eten toe te voegen en veel water te drinken.
  11. Hallo Jasper, Dank je voor je fijne tips om cellulite aan te pakken. Hoeveel zinkcitraat (elementair zink) adviseer je om dagelijks in te nemen? En hoeveel is 1000 mg MSM ongeveer (in theelepeltjes / lepel termen of iets dergelijks)?
  12. Goedemiddag, Wanneer ben je in het laatste stadium van cellulite? En wanneer je dat ben heeft al het hierboven genoemde nog zin? Groetjes
    1. Als de cellulite heel goed zichtbaar is en er al jaren zit ben je in het laatste stadium. Het heeft absoluut zin om alle stappen in dit artikel te volgen. Ook als je in het laatste stadium zit zal dit het minder erg maken, ook zal het je gezondheid goed doen.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Lees ook eens

Top artikel

Afvallen met shakes

Afvallen met shakes: is het een goede en echt effectieve methode om blijvend af te vallen? Vind hier alles wat je moet weten en ga direct aan de slag.

Top artikel

Els viel 23 kilo af!

Els heeft van koolhydraatarm eten haar leefstijl gemaakt en is daardoor 23 kilo afgevallen. Haar huid straalt en ze voelt zich geweldig!...

Bekijk alle artikelen