Darmklachten komen tegenwoordig veel voor. Een opgeblazen buik met veel gas is dan de meest voorkomende klacht. Zeer vervelend als je steeds een rommelende buik hebt en al helemaal als je ook steeds winden moet laten. Bij sommige mensen is het zo erg dat ze niet meer het huis uit durven, want vaak gaan de klachten gepaard met diarree, misselijkheid of enorme buikpijn.

In dit artikel lees je een aantal tips die je helpen een einde te maken aan je opgeblazen gevoel.

Hoe komt het dat je een opgeblazen gevoel hebt?

Winden laten en of een opgezette buik kennen we allemaal wel. Het zijn veelvoorkomende darmklachten die veroorzaakt worden door veel lucht in de darmen. Af en toe een wind laten en af een toe een opgezette buik hebben, is onschuldig en normaal. Maar sommige mensen hebben dit elke dag of de hele dag door. Meestal staan ze op met een platte buik maar al gauw worden de darmen onrustig en blaast de buik op.  Ze zien er uit alsof ze zwanger zijn en dat kan behoorlijk frustrerend werken. Je voelt je dik, opgeblazen en onaantrekkelijk. Zeker als er ook nog per ongeluk wat gas ontsnapt.

Meest voorkomende oorzaken

Er zijn heel veel oorzaken voor een opgeblazen buik met veel lucht. Ik kan er wel meer dan 20 opnoemen! Maar ik zal voor jou de belangrijkste uitleggen.

Mensen hebben het meest last als ze veel koolzuurhoudende dranken drinken of voedsel eten dat gas kan produceren, zoals peulvruchten, ui, prei en koolsoorten. Ook onrustig en snel eten – waardoor je veel lucht inslikt – of zeer onregelmatig eten, is niet bevorderlijk voor een normale darmwerking.

Volg de volgende tips en kom van je opgeblazen gevoel af:

1. Eet rustig en probeer koolhydraten van eiwitten te scheiden

Wanneer je snel eet, kauw je niet goed. In speeksel zitten enzymen die het voedsel verteren. Kauw je niet goed, dan mis je deze enzymen en kan er een enorm gistingseffect ontstaan in de darmen. Natuurlijk kan het ook misgaan met andere enzymen in de maag en darmen. Doordat er te weinig enzymen gemaakt worden, stagneert een goede vertering. Daar zijn wel tips voor. Eet dan koolhydraten en eiwitten niet samen. Ken je nog het Montignac-principe uit de jaren ‘90? Haal die boeken maar weer eens uit de kast, want hij had het advies om voeding te scheiden voor een goede vertering. Meneer Montignac werkte echter veel met melkproducten en dat gaan wij zeker niet doen. Er zijn voldoende vervangers tegenwoordig, een goede keuze is bijvoorbeeld zelfgemaakte amandelmelk.

2. Eet fruit apart

Als je gevoelig bent voor een opgeblazen gevoel is het beter om geen fruit bij ander voedsel te eten. Fruit verteert snel en als je fruit opsluit met bijvoorbeeld je avondeten, dan gaat het fruit gisten. Fruit verteert binnen 15 minuten en dan moet het naar de darmen. Het avondeten heeft veel meer tijd nodig voor het de maag verlaat en zo ontstaat een gistingsproces.

3. Vermijd melkproducten, vezelarm voedsel en geraffineerde producten

Laat ook eens de melkproducten achterwege. Een lactose-intolerantie komt heel veel voor en kan forse buikklachten opleveren. Ook zou je je voeding wat uitgebalanceerder kunnen maken, want te weinig vezelrijk voedsel en teveel geraffineerde, ongezonde producten kunnen je darmen opblazen en gas veroorzaken. Zeker tarwe heeft dat effect.

4. Vermijd kunstmatige zoetstoffen

Verder eet je absoluut geen producten waar kunstmatige zoetstoffen inzitten. Deze kunstmatige zoetstoffen werken zeer laxerend en irriterend op de darmen. Ook teveel specerijen in je eten kunnen dit effect hebben.

5. Naar de natuurgeneeskundige

Maar al te vaak is het minder onschuldig en kampen de darmen met grotere problemen die je zelf niet kunt opsporen. Veel mensen hebben last van het prikkelbare darm syndroom (PDS). De darmen zijn voor zowel stress als voeding gevoelig. Door veel stress kan de darmfunctie onder druk komen te staan en vaak kan op dat moment bepaalde voeding niet verdragen worden en flinke buikklachten geven. Een prikkelbare darm is eigenlijk ook altijd een allergische darm. Voeding aanpassen met een persoonlijk voedingsplan is vaak de enige oplossing en zelf bijna niet te ontdekken. Zo kun je enorm allergisch of intolerant zijn voor producten die je eet. Dit kan de darmen zo enorm beïnvloeden dat er klachten ontstaan en dat kan ook als je geen prikkelbare darmen hebt. Alleen een voedsel-overgevoeligheidstest zal hierbij uitsluitsel geven, omdat het zelf vaak te lastig is om te ontdekken waar het lichaam niet tegen kan. Helaas kan een voedingstest in het reguliere circuit geen oplossing bieden. Mijn specialiteit is het uittesten van voeding (www.persoonlijke-voeding.nl), dus maak gerust een afspraak dan help ik je verder.

Er zijn nog meer oorzaken die je zelf niet kunt achterhalen en helaas je huisarts ook niet, waardoor je een natuurgeneeskundige moet inschakelen. Een goed voorbeeld hiervan is Candida. Dan heb je teveel schimmels in de darmen die enorme klachten kunnen opleveren. Zeker als je ook erg moe bent en de tips zoals eerder zijn beschreven niet helpen, zou dit wel eens de oorzaak kunnen zijn. Ook dit kan getest worden en een voedingsschema voor ontwikkeld worden. Candida ontstaat nooit zomaar, hier zit een andere oorzaak achter die ook opgespoord moet worden. Ook een fructose-intolerantie kan getest worden en de aanwezigheid van voldoende darmbacteriën.

6. Naar de dokter

Werken deze tips, zoals ik hierboven heb beschreven niet, ga dan verder zoeken en schakel een arts in. Dit zal de laatste stap zijn. Als eerste kijk je zelf nog even je medicijnen na. Vooral codeïne, of laxeermiddelen kunnen enorme darmklachten geven. Ook maagbeschermers en maagzuurremmers zijn berucht omdat deze een gezonde vertering in de weg staan. Maagzuur is er niet voor niets en als dit geremd wordt, verliest het lichaam altijd verteringskracht. Enzymtekorten kunnen ontstaan en hierdoor worden eiwitten vaak niet goed verteerd, wat weer allergieën kan veroorzaken. Zoals je eerder kon lezen, geven allergieën vaak weer darmklachten. Natuurlijk is het dan van belang om met de dokter te bespreken wat de alternatieven zijn. Wanneer je bij je huisarts bent en je vertelt over je probleem van veel gas en een opgeblazen buik, dan kun je samen met hem een testplan maken. Draag zelf de volgende opties eens aan:

1) Parasitair onderzoek (kan een mesoloog trouwens ook)

2) Onderzoek naar coeliakie, de ziekte van Crohn of diverticulitis (ontstoken uitstulpingen van de darm)

3) Een fructose- en lactose intolerantietest

7. Eet oergezond

Zorg ervoor dat je alleen “echte” voeding eet. Voeding uit de natuur zoals vlees, vis, ei, noten, zaden, pitten, groenten, fruit en oliën. Dan sluit je al heel veel allergenen en oorzaken uit. Je eet uitgebalanceerd. Plan je maaltijden in en kies altijd voor een gezond ontbijt, en een gezonde lunch en avondmaaltijd. Kijk uit met ongezonde tussendoortjes. Gezonde snacks kunnen wel. Let extra op met kool, ui en prei.

8. Neem probiotica

Neem bij darmklachten altijd een probiotica en een enzymencomplex (b.v similase en probactiol van Metagenics).

9. Laat frisdranken en alcohol staan.

Koolzuur, suikers en alcohol zorgen voor een opgeblazen gevoel.

Begin vandaag:

Test of jouw eetgewoonten de oorzaak zijn van je opgeblazen gevoel en begin vandaag met oergezond eten volgens het boodschappenlijstje van Jasper. Grote kans dat jouw opgezette buik al snel een stuk minder is of misschien zelfs helemaal verdwenen.

21 reacties

  • Annemarieke
    08/07/2018 om 6:49 pm

    Sinds 3 mnd gebruik ik similase total dit om mijn darmen, lever en vertering tot rust te brengen. Burnout, laatst emdr gehad, waarbij ik veel darmklachten door spanning heb gehad. Ik houd meer energie over sinds ik het gebruik.
    Ben nu aan het overstappen van total naar similase lipid, omdat mijn galblaas verwijderd is. Eerst nog dagelijks om te kijken wat het doet/wennen. Dan kan ik het alleen bij een vettere maaltijd gaan gebruiken. Het is even uitproberen, hoop dat het net zoals de total blijft werken.
    Er achter komen op welke voeding ik reageer is lastig, soms pas de dag erna een reactie en dan heb ik al weer verschillende dingen op, tja waar is het dan van? Nou, de roerbak spinazie was meteen overduidelijk!
    Je schrijft, gebruik daarnaast probactiol. Is dat eerst elke dag, dan bv een onderhoudsdosis, of echt voor altijd?
    Ik neem aan dat de klachten terug komen wanneer je helemaal stopt met probiotica? Of hersteld het de darm ook echt met blijvend resultaat?
    Annemarieke

    • Marleen
      09/07/2018 om 1:18 pm

      Hallo Annemarieke,

      Goed dat je voor jezelf aan het uitzoeken bent waar je darmen gevoelig op reageren. Schrijf alle ingredienten op die je hebt gegeten wanneer je klachten ervaart, ook als je de dag daarna pas klachten ervaart. Door een goed overzicht kan je uiteindelijk kijken welke producten terugkomen op bepaalde dagen dat je klachten ervaart.

      Probiotica stimuleert je darmgezondheid. Of je deze tijdelijk of voor langere tijd moet gebruiken verschilt per persoon.
      Merk je dat de klachten verminderen kan je bijvoorbeeld na 6 weken een stop houden en aankijken of de klachten wegblijven. Merk je dat je door het niet meer te gebruiken meer klachten krijgt kan je de probiotica weer toevoegen.

  • Sanne
    21/12/2016 om 3:47 pm

    Hallo,

    Ruim drie jaar eet ik op advies van een natuurgeneeskundige glutenvrij. Ik heb me inmiddels goed verdiept in gezond, puur en eerlijk eten. Dagelijks krijg ik ruim 2-3 ons groenten binnen. Echter merk ik al heel lang dat een opgeblazen gevoel blijft. Ook blijf ik veel honger houden, terwijl ik niet extreem veel sport (2-3x pw een uur) en ik slaap voldoende. Ik drink de hele dag door water, kruidenthee of waterkefir (probiotica).
    Ik merk dat het opgeblazen gevoel vooral opzet als ik honger heb (wat dus ook kan zijn als ik net iets gegeten heb). Heel apart. Door dat opgeblazen gevoel gaat het daadwerkelijke eten me een beetje in de weg staan, het voelt alsof er geen plaats meer is. Ik kan er niks over vinden, een opgeblazen gevoel (en zichtbaar opgeblazen buik) door honger. Weet jij of het door een tekort aan iets de oorzaak kan zijn of denk je juist eerder aan een lekkende darm? Alvast bedankt! 🙂

    • Jasper Alblas
      21/12/2016 om 4:25 pm

      Vervelend Sanne. Het is lastig om direct te achterhalen wat het is, omdat er veel verschillende oorzaken kunnen zijn. Drink je water tijdens het eten of drink je misschien overmatig water/thee? Daar kun je ook een opgeblazen gevoel van krijgen.

      • Sanne
        24/12/2016 om 3:15 pm

        Hoi Jasper,
        Bedankt voor je snelle reactie.
        Nee, ik drink vrijwel niet bij het eten.
        Wel drink ik over de gehele dag veel water/thee. Maar of dat het opgeblazen gevoel veroorzaakt wat opkomt als ik honger heb betwijfel ik..

    • hanna
      18/01/2017 om 10:33 am

      Sanne, google symbion forte maar eens een keertje. Daar zit naast een pro en prebioticum ook een enzymcomplex in 1 capsule. Het werkt bij mij direct en heb geen last meer gehad van een opgeblazen buik sindsdien. je moet er wel onderhoud mee blijven plegen maar ik gebruik nu nog 1 capsule om de 3 dagen en het gaat supergoed met me. Suc6!!

  • Jessica
    09/08/2016 om 4:52 pm

    Ik ben 34 jr en tob al jaren hiermee. Ik probeer biologisch en ecologisch te eten/drinken. Geraffineerde suikers al heel lang afscheid van genomen. Lichte gluten intolerantie waar ik rekening mee houd. Probiotica’s gebruikt, drink liters water. Vezelrijk, groene smoothies…Lactose intolerantie getest en negatief. Koemelk en zuivelproducten ook geschrapt op biogarde met yoghurtcultuur na en geitenkaas producten. hardnekkige candida speelt ook een rol en leaky gut. Langzaam eten en goed kauwen doe ik ook. Ik word er inmiddels moedeloos van

    • Jasper Alblas
      09/08/2016 om 6:28 pm

      Vervelend Jessica. Pas op met liters water, drink 2 liter, neem kleine slokjes en drink het niet een half uur voor en een uur na het eten. Probeer op de smoothies te “kauwen” en deze ook langzaam te drinken. Geef de moed niet op en blijf doorgaan met gezond eten!

    • irene lelieveld
      11/08/2016 om 7:44 am

      Hallo Jessica

      Wanneer je zoveel klachten hebt, waarbij al ik het zo lees het laatste wat je noemt de hoofdreden is de lekkende darm dan zal als dat probleem niet aangepakt wordt het alleen maar erger worden. Een lekkende darm is iets als je dat eenmaal hebt dan is de darmflora en de darmslijmvliezen dusdanig aangetast dat je alleen maar allergischer wordt en je gezondheid steeds verder achteruit zal gaan. Voor jouw zijn er eigenlijk maar 2 dingen te doen. 1) bij de dokter een parasieten onderzoek laten doen om te kijken of dit de reden is van de lekkende darm. Mocht dat niet de reden zijn dan zou ik je graag in mijn praktijk willen ontmoeten. Punt is dat je darm enorm weinig momenteel kan verdragen en zelf een aardappel een tomaat en een plakje kaas al ziek van wordt. We moeten het bij de basis aanpakken en opnieuw de darm weer gaan opbouwen anders blijf je met klachten en zal het misschien zelfs wel erger worden. Groetjes Irene http://www.persoonlijke-voeidng.nl

Alle reacties tonen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *