Fructose wordt ook wel vruchtensuiker genoemd. Het is een enkelvoudige suiker die vooral in zoete vruchten voorkomt en die ons lichaam van energie voorziet. De chemische formule van fructose is C6H12O6.

In dit artikel kijken we wat fructose is en wat ons lichaam ermee doet.

Energiebron voor het lichaam

Fructose is een type suiker dat onder de verteerbare koolhydraten valt. Ons lichaam kan het dus gebruiken als energiebron.

Als je producten met fructose eet, wordt de vruchtensuiker in de lever omgezet in glucose. Daardoor stijgt je bloedsuikerspiegel waardoor de alvleesklier weer insuline gaat aanmaken om glucose te verwerken.

Overtollige hoeveelheden fructose worden direct opgeslagen als lichaamsvet.

Fructose als zoetstof

Door zijn zoete karakter (ongeveer 2,5 keer zoeter dan glucose) wordt fructose vaak als zoetstof gebruikt in voedingswaren. Maar ook in zijn natuurlijke vorm komt het veel voor in producten zoals groenten en fruit.

De smaaksensatie bij inname van fructose is sterker dan bij sacharose (‘gewone’ suiker). Ook kan fructose als smaakversterker functioneren; de bestaande smaak van het product word dan versterkt.

In veel producten worden tegenwoordig kunstmatige zoetstoffen gebruikt in plaats van fructose, omdat die honderden keren zo zoet zijn. Daardoor bevat een zoet product ineens veel minder calorieën.

De gevaren van te veel fructose

Fructose zorgt er (in tegenstelling tot glucose) niet voor dat je insulineniveau stijgt. Maar fructose heeft in hoge concentraties een aantal andere belangrijke, nadelige gevolgen voor je lichaam. Zoals:

  • Slechts een aantal cellen kan fructose omzetten in energie. Het gevolg daarvan is dat fructose vaak niet direct verbrand wordt en in plaats daarvan wordt omgezet in onder andere VLDL (‘slechte’ cholesterol).
  • Fructose wordt heel makkelijk omgezet in lichaamsvet waardoor overgewicht ontstaat.
  • Ook al krijg je veel fructose binnen, dit heeft geen invloed op je ‘hongerhormoon’ ghreline. Je hongergevoel gaat dus niet weg door fructose. Daardoor eet je al snel te veel.
  • Baby’s en kinderen tot vijf jaar die vruchtensappen met een hoog percentage fructose in verhouding tot glucose (zoals appel- en perendiksap) drinken, kunnen daar rusteloosheid, darmkrampjes, winderigheid, buikpijn en diarree van krijgen.
  • Langdurige, hoge inname van fructose kan volgens diverse onderzoekers leiden tot het metaboolsyndroom, diabetes,  insulineresistentie, obesitas, leververvetting en cardiovasculaire aandoeningen (zoals hypertensie, hartinfarct en dyslipidemie).
  • Ook de alvleesklierkanker, waaraan Apple-topman Steve Jobs overleed zou volgens onderzoek het gevolg kunnen zijn van het fructosedieet dat hij jarenlang volgde.

Diabetici en fructose

Vroeger werd fructose aanbevolen aan mensen met diabetes, omdat de bloedsuikerspiegel er niet snel door zou verhogen.

Recent onderzoek heeft echter uitgewezen dat veelvuldig gebruik van fructose juist kan leiden tot diabetes en aanverwante aandoeningen. Volgens dr. Robert H. Lustig is fructose zelfs reden nummer één van overgewicht in de westerse wereld.

Afvallen? Maximaal één stuk fruit per dag

Veel soorten fruit bevatten fructose, dat ook wel vruchtensuiker wordt genoemd. Wil je afvallen, dan is één stuk fruit per dag je maximale toegestane hoeveelheid.

Voor de duidelijkheid: meer dan één stuk fruit per dag is niet slecht voor je. Er zitten immers ook een hoop gezonde voedingsstoffen in fruit. Maar als je gewicht wilt verliezen, is veel fruit/fructose consumeren niet optimaal.

Gezond eten met minder fructose

Als je snel wilt afvallen, dan is het belangrijk dat je zo min mogelijk fructose inneemt van niet-natuurlijke producten. En zelfs van natuurlijke producten die fructose bevatten (zoals fruit) is het beter om niet te veel te nemen.

Ik kan me voorstellen dat je niet precies weet waar wel en geen fructose inzit. Daarom heb ik Jaspers boodschappenlijst samengesteld.

Op deze lijst vind je alle producten die je ‘veilig’ kunt eten als je wilt afvallen. Onnatuurlijke producten die fructose bevatten staan dus niet op deze lijst, en natuurlijke producten met fructose staan vermeld in een aparte sectie.

Op deze pagina kun je de gratis boodschappenlijst direct downloaden.

28 reacties

  • Benny de Groot
    10/06/2017 om 6:32 pm

    Je zegt; Als je producten met fructose eet, wordt de vruchtensuiker in de lever omgezet in glucose. Daardoor stijgt je bloedsuikerspiegel waardoor de alvleesklier weer insuline gaat aanmaken om glucose te verwerken.

    Dan zeg je; Fructose zorgt er (in tegenstelling tot glucose) niet voor dat je insulineniveau stijgt. Maar fructose heeft in hoge concentraties een aantal andere belangrijke, nadelige gevolgen voor je lichaam…

    Dus, fructose zorgt er niet voor dat je insuline niveau stijgt, maar de fructose wordt in de lever omgezet naar glucose en om die glucose te verwerken gaat je insuline niveau dus wel stijgen? Dus onrechtstreeks zorgt de fructose er wél voor dat je insuline niveau gaat stijgen?

    Het is best belangrijk voor mij daar ik 2j geleden kanker (leukemie) heb gehad en enkele weken terug was mijn lever er niet te best aan toe. De oorzaak hiervan is niet echt geweten, maar ik ben een natuurlijke ‘bodybuilder’ dus ik lette vooral op de koolhydraten (de trage suikers, niet de snelle) en eiwitten. Toen ik terug op visite was bij de dokter raad hij me nu het eten van fruit af. Wat ik raar vind want veel fruit bevat anti-oxidanten en vitaminen en nog een hele hoop andere goede stoffen. Ik vermijd zoieso wel snelle suikers over het algemeen. Ik snoep niet, drink geen frisdrank enz.. maar het suiker dat fruit bevat, zal dan onrechtstreeks je insuline niveau doen stijgen omdat de lever de fructose omzet naar glucose en deze wordt verwerkt door insuline?

    • Anita Mulderij
      16/06/2017 om 9:49 am

      Klopt helemaal Benny. Pas daarom op met fruit en eet het maximaal 1 keer per dag of laat het weg. De vezels, vitamines en mineralen die erin zitten kun je ook binnenkrijgen door veel groenten te eten.

Alle reacties tonen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *