In dit artikel beschrijf ik kort en duidelijk wat diabetes (of suikerziekte) precies is en geef ik je negen tips die je kunnen helpen om diabetes te voorkomen of heel goed onder controle te houden.

Als je toepast wat je hier leert, vergroot je de kans dat je jouw diabetesmedicatie kunt afbouwen (om uiteindelijk misschien wel diabetesvrij door het leven te gaan).

Het blijkt namelijk dat diabetes type || heel goed onder controle te houden is op een natuurlijke manier, zonder medicijnen.

In dit artikel bedoel ik met diabetes of suikerziekte altijd diabetes type ||(90 tot 95 procent van de diabetesgevallen is type ||. Het wordt ook wel ouderdomsdiabetes of ouderdomssuiker wordt genoemd.

Diabetes is niet (alleen) genetisch bepaald

Uit statistieken blijkt dat diabetes de afgelopen vijftig jaar met maar liefst 700 procent is gestegen.

Hieruit kunnen we twee belangrijke conclusies trekken:

  1. Diabetes kan niet alleen genetisch bepaald zijn, omdat de bovenstaande statistieken zijn gemeten bij dezelfde generatie (die dezelfde genen heeft).
  2. Er is iets in ons gedrag dat ons overduidelijk ziek maakt; we moeten dit snel veranderen.

Dat “iets” is ons voedingspatroon.

Diabetes (type ||) is heel goed onder controle te houden en -beter nog- te voorkomen door je voedings- en leefpatroon aan te passen.

Voordat ik je vertel hoe je de kans op diabetes kunt verlagen en de kans op genezing sterk kunt verhogen, wil ik je graag kort uitleggen wat het precies is.

Wat is diabetes?

In dit artikel hebben we het alleen over niet-insuline afhankelijke diabetes (type ||).

Diabetes (andere benamingen zijn diabetes mellitus of suikerziekte) is een chronische aandoening, van oudsher gekenmerkt door een hoge bloedsuikerspiegel.

Bij deze vorm van diabetes (90 tot 95 procent van alle diabetesgevallen) produceert je lichaam wel insuline, maar is het niet in staat de insuline te herkennen en het op de juiste manier te gebruiken.

Dit wordt een gevorderde staat van insuline-resistentie genoemd.

Omdat insuline ook de functie heeft een te veel aan bloedsuiker uit je bloedbaan te filteren (en naar je cellen te transporteren), blijft er bij insuline-resistentie te veel suiker in je bloed zitten.

Als je bloedsuikerspiegel boven de 6,2 mmol/l (op een nuchtere maag) uitkomt, bevat je bloed te veel suiker en val je al in de categorie insuline-resistentie (de insuline doet haar ‘werk’ niet goed meer).

Een te hoge bloedsuikerspiegel zorgt voor problemen in je lichaam. Eén daarvan is overtollig lichaamsvet (vooral buikvet).

Diabetes is geen bloedsuikerziekte

Een verhoogde bloedsuikerspiegel is een symptoom van diabetes. Het is niet de oorzaak van het probleem.

Diabetes is een insulineziekte. Het niet-functioneren van insuline is de oorzaak van het probleem.

Omdat een gezonde hoeveelheid insuline de bloedsuikerspiegel niet kan herstellen, overcompenseert de alvleesklier door nog meer insuline aan te maken. Deze hoge insulinewaardes zorgen voor allerlei problemen.

Onderzoekers hebben bij dieren zelfs ontdekt dat wanneer insulineniveaus door voeding of genetische manipulatie laag worden gehouden, ze veel langer leven en minder snel oud worden.

Dit geldt voor veel dieren, van eencellig gist, tot wormen, vliegen en het lijkt ook zo te zijn voor primaten (mensapen).

Het is aannemelijk dat chronisch hoge insulinewaardes bij mensen (zoals bij diabetes) het tegenovergestelde (snel ouder worden en korter leven) tot gevolg hebben.

De oorzaak van insuline-resistentie

De oorzaak van deze insuline-resistentie (en dus diabetes) is voor een groot deel te wijten aan de significante toename van suiker en koolhydraten in ons voedingspatroon.

Ons lichaam is niet ‘gemaakt’ om deze grote hoeveelheden zetmeelrijke koolhydraten te verwerken en dit heeft grote gevolgen voor onze gezondheid.

De sleutel tot een gezond lichaam is het introduceren van meer en meer natuurlijke producten in ons voedingspatroon, zoals groenten, vlees, vis, eieren, noten, zaden, enz.

Hieronder volgen de tips die jij kunt toepassen om je kans op diabetes sterk te verlagen of, als je al diabetespatiënt bent, deze ziekte compleet onder controle te houden.

Negen tips om diabetes te voorkomen of onder controle te houden

De volgende negen voedings- en lifestyle-tips vormen de fundering onder je diabetes-preventie en herstelplan.

1. Eet dit absoluut niet

De meeste mensen zijn op de hoogte van de negatieve effecten van suiker en ‘witte koolhydraten’ (zoals wittebrood en witte pasta) op hun gezondheid.

Maar minder bekend is dat volkorengranen ook lang niet voor iedereen even goed zijn.

Iedereen is anders. Sommige mensen kunnen volkorengraan goed verteren, maar anderen zijn intolerant voor dit soort granen.

Als jij diabetes of overgewicht hebt, is de kans groot dat jouw lichaam niet goed kan omgaan met volkorengranen en doe je er verstandig aan deze uit je voedingspatroon te schrappen.

2. Beweeg regelmatig en sport intensief

Er zijn ontelbare wetenschappelijke onderzoeken die bewijzen dat bewegen en sporten je gezondheid ten goede komen.

Ik raad je aan, als je overgewicht hebt of diabetespatiënt bent, om minimaal één uur per dag te bewegen, waarbij je hartslag iets hoger is dan normaal en dat je drie maal per week je lichaam voor maximaal twintig minuten tot het uiterste pusht.

Door flink door te fietsen of te wandelen, kun je dagelijks het uur beweging voltooien en door drie keer in de week aan krachttraining of sprintsessies te doen, kun je ook de intensieve sportsessies volbrengen.

3. Vermijd transvetten

Transvet, NIET verzadigd vet, verhoogt de kans op diabetes. Transvetten verstoren de werking van insuline-receptoren, verzadigde vetten doen dit niet.

Transvetten zijn bloedvat-verstoppende vetten die ontstaan nadat plantaardige vetten (in de fabriek) gehydrogeneerd worden.

Je vindt transvetten vaak in koekjes, gebak, gefrituurd eten, crackers en ander bewerkt eten.

Je lichaam heeft voldoende verzadigde vetten nodig om gezond te blijven; ze voorzien je lichaam van energie en bieden vele voordelen voor je gezondheid.

4. Neem voldoende omega 3

Ons huidige Westerse voedingspatroon bevat veel omega 6-vetten en weinig omega 3-vetten. Ons lichaam is ‘gemaakt’ om deze vetten in een 1:1-verhouding binnen te krijgen.

Een groot deel van de bevolking krijgt deze twee vetten binnen in een verhouding van 20:1. Dit is erg ongezond en zorgt voor grote gezondheidsrisico’s.

Vis bevat veel omega 3-vetzuren; daarom wordt deze olie ook wel visolie genoemd.

Door veel vette vis te eten, kun je het omega 3-gehalte in je voedselpatroon opkrikken (zalm, haring, kabeljauw, sardientjes en makreel).

Als je in combinatie daarmee ook nog eens je inname omega 6-rijke voeding (zoals soja, mais en zonnebloemolie) vermindert, komt de verhouding een heel stuk dichter bij de verhouding 1:1 en zal je lichaam je dankbaar zijn.

Als je niet minimaal één vette vis per dag eet, raad ik je sterk aan omega 3-supplementen te gebruiken. Maar let op, veel omega 3-supplementen zijn van slechte kwaliteit.

De enige goede die ik heb kunnen vinden bestel je hier. En deze als je vegetariër bent.

5. Drink water

Ons lichaam bestaat voor meer dan 70 procent uit water. Het kan daarom één van de belangrijkste voedingsstoffen voor ons lichaam genoemd worden.

Drink regelmatig water en je geeft je lichaam de mogelijkheid om de honderdduizenden chemische reacties (van je biochemie) goed uit te voeren.

6. Ga naar buiten

Nieuw onderzoek wijst uit dat vitamine D de kans op diabetes verlaagt. Vitamine D krijg je (haast) niet binnen via je voeding.

Vitamine D wordt door je lichaam aangemaakt als je in contact komt met zonlicht.

Nu hebben wij in Nederland en België niet altijd veel zonlicht. Je doet er daarom (zeker als je wat ouder bent) verstandig aan om in de donkere maanden goede kwaliteit vitamine D pillen te slikken.

7. Geniet van een goede nachtrust

In een tien jaar durende studie onder 70.000 diabetesvrije vrouwen, vonden onderzoekers dat vrouwen die minder dan vijf uur, of meer dan negen uur per nacht sliepen 34 procent meer kans hadden om diabetes te krijgen.

Onvoldoende (of te veel) slaap lijkt de waardes van het belangrijke hormoon leptine in je lichaam te verminderen. Dit zorgt voor een verhoogde kans op insuline-resistentie en overgewicht.

Ga dagelijks op (een vaste) tijd naar bed en laat jezelf op een natuurlijke manier wakker worden (zonder wekker). Slaap in een koele, stille, opgeruimde en donkere kamer.

8. Leef stress-vrij

In het leven van vandaag is er altijd wat te doen; onze agenda staat vol met afspraken en daarnaast moeten we ook nog altijd bereikbaar zijn.

Al deze verplichtingen (die we onszelf opleggen) zorgen voor verhoogde stressniveaus in je lichaam.

Het is meermalen aangetoond dat deze mentale toestand heel veel invloed heeft op je fysieke gesteldheid.

Doe jezelf een plezier en neem niet te veel hooi op je vork. Er is niets mis met gezonde ambitie en passie, maar geniet ook van vrije tijd.

(En met vrije tijd bedoel ik niet Facebook-updates doorkijken…)

9. Zorg voor een gezond lichaamsgewicht

Als je de bovenstaande tips toepast in je dagelijks leven en je begrijpt hoe je gemakkelijk kunt afvallen, zul je automatisch overtollig lichaamsvet (ook buikvet) verbranden.

Je ideale lichaamsgewicht hangt af van een aantal factoren, onder andere: je lengte, leeftijd, geslacht en genen.

Als standaardmaatstaf kun je kijken of jouw BMI (Body Mass Index) op een gezond niveau is. Je kunt je BMI hier berekenen.

Maar belangrijker dan je gewicht is natuurlijk hoe goed jij je voelt en hoe gezond je bent.

Begin vandaag nog

Nu je weet wat je moet doen om diabetes te voorkomen of compleet onder controle te houden, is het zaak dat je actie onderneemt.

Het zou zonde zijn om deze kennis tot je te nemen en er vervolgens niets mee te doen.

Mijn gouden regel voor succes is: begin vandaag, zet door en oordeel pas over een maand.

Implementeer de tips die je hierboven hebt geleerd en al binnen een paar weken zul je merkbare resultaten zien in je lichaamsgewicht en misschien ook al in jouw strijd tegen diabetes.

Je lichaam is het belangrijkste bezit dat je hebt, verzorg het goed.

 

Bekijk (23) reacties

Verberg reacties

  • daniel claeys
    16/09/2018 om 10:46 pm

    een tijd was alles goed maar ik heb het dik verkloot om het zo maar te zegen
    mijn gewicht is nog goed maar ik heb de laatste tijd erg mijn botten geveegd aan alles. dat wil zegen eten waar ik zin in heb soms frieten en vaak pita frieten s morgens gewoon enkele koffie koeken met koffie van de supermarkt ook weer opnieuw zero colla. met de gevolgen dat mijn gezondheid weer slecht is slapen kan ik niet meer omdat alles begint te slapen. ik begrijp nu hoe dom ik ben geweest en ik hoop dat ik mijn suiker opnieuw onder controle kan brengen. ik heb nu opnieuw mijn bloed laten prikken dinsdag zal ik waarschijnlijk moeten beginnen spuiten. wees slim en doe niet zoals ik

    • Marleen
      17/09/2018 om 9:52 am

      Het is goed dat je bewust bent van de fouten die je hebt gemaakt, daar kan je alleen maar van leren.
      Kijk vooruit en pak het gezond bezig gaan met eten en leven weer op, dan gaat het je zeker lukken om je suikers weer onder controle te krijgen.
      Heel veel succes.

  • sproetje
    13/05/2018 om 7:30 pm

    Hallo, ik heb een maagoperatie gehad….was gewoonweg te dik….. ben nu hartstikke slank en krijg na 3 jaar verdorie suikerziekte II kan deze operatie hiermee te maken hebben dat je maag gewoon veel kleiner gemaakt is en dat je bepaalde enzymen mist? of dat suikers haast meteen in de dunne darm komt…heeft u daar een verklaring voor??

    • Marleen
      17/05/2018 om 8:08 am

      Wat vervelend dat je diabetes type 2 hebt ontwikkelt. Omdat dit veroorzaakt kan worden door verschillende factoren raad ik aan om dit door je arts te laten controleren.

  • Sabrina
    13/04/2018 om 2:52 pm

    Ik heb overdag na maaltijden keurige waarden, maar nuchter zijn ze tussen de 5.5 en de 7, dus te hoog voot nuchter.
    Als ik overdag even lekker suikerrijk nuttig (experiment gedaan) dan kom ik niet hoger dan 6.6 uit.

    Overdag doet mijn lichaam dus keurig wat het moet doen. Hoezo in de nacht dan niet?
    En hoe kan ik de nacht beïnvloeden zonder medicijnen of insuline, zodat ik in nuchter omlaag ga?

    Als ik puur naar de waardes ma maaltijden kijk heb ik dus absoluut geen diabetes…

    Groetjes,
    Sabrina

    • Jasper Alblas
      16/04/2018 om 2:10 pm

      Hallo Sabrina,

      Nuchter is het gezond als je bloedsuikerspiegel onder de 6,1 mmol/l is.
      Je insuline afgifte staat ’s avonds op een laag pitje. Vandaar dat suikers ’s nachts in je bloed minder snel worden opgenomen. Wat eet je de uren voordat je naar bed gaat?

      Aan te raden is om 3 uur voordat je naar bed gaat niks meer te eten.

      Mail gerust naar info@jasperalblas.nl als je meer vragen hebt.

  • Joop
    05/01/2017 om 12:40 am

    Hallo allemaal mij diabetes type 1 is vaak hoog rond 15 .20 ik weet nuhoe je heel makkelijk je suiker spiegel rond de 7. Hou ook als je wat eet blijf hij op 7.5 staat nou heb ik het gedaan werk goed …..Het is wiet olie ook goed voor André ziektes werk echt groetjes joop

  • Marion
    03/01/2017 om 11:29 am

    Betreft tip 1 en tip 3: als je geen witte koolhydraten eet, maar je mag ook geen volkoren granan en geen crackers….. wat mag je dan eten als je een “vast” ontbijt wilt hebben (dus niet in drank vorm)?

    • Jasper Alblas
      04/01/2017 om 12:15 pm

      Je kunt crackers van boekweit of amandelmeel met bijvoorbeeld avocado of notenpasta, maar probeer ook eens een ontbijt met ei, havermout of een groene smoothie Hier lees je meer over een gezond ontbijt.

  • gerda
    20/02/2016 om 6:51 pm

    sinds half november 2015 is bij mij diabetes type 2 geconstateerd.
    krijg medicijnen hiervoor.
    nuchter was het 12 nu 7.9 . maar ik zoek nog uit hoe ik er regelmaat in kan krijgen.
    s`morgens heb ik altijd een hoog suikergehalte, zodat als ik een hypo krijg is het 4 of 5 na ochtend ontbijt is het 9.2

    wie heeft tips voor mij. ook iets meenemen voor onderweg
    zoals een boterham extra of een fles drinken en koek.
    is het handig om de suikermeter mee tenemen voor onderweg?

    groeten gerda

    • admin
      26/02/2016 om 7:08 pm

      Hallo Gerda,

      veel van mijn cliënten vinden het fijn om een smoothie mee te nemen onderweg.

  • haspel
    09/02/2016 om 12:18 pm

    Mijn ervaring met diabeet 2

    enkele jaren al spuit ik 4 x per dag 3x nova rapid 15 eenheden
    1 x avond lantus 20 – 30 eenheden
    vorig jaar juni ben ik geaard gaan slapen na 14 dagen kreeg ik steeds hypo’s ben steeds minder eenheden gaan spuiten nova rapid
    en daar na 6 weken geheel gestopt sinds ruim een half jaar zonder een prima bloedsuiker gem 8 (79 jaar) wel nog 20 eenheden lantus Buiten dit nog meer positieve veranderingen Gebruik ook aardmatje onder de laptop (aard je zelf) de afbouw wel met huis arts en diabeet verpleeg kundige kort gesloten

  • Rob
    17/01/2016 om 5:44 pm

    Dag Jasper, mooie website en ga ik zeker gebruik maken van je tips.

    Bij mij is in de eerste week van januari diabetis type 2 geconstateerd. Ik ben nog zoekende naar een evenwichtig eet en drink patroon. Zelf ben ik gek op stappotjes (zuurkool, boerenkool en uiteraard wortelenstamppot) maar ook op pasta. Pasta kan ik bijstellen qua hoeveelheid en ook qua soort (volkoren). Vraag aan je, mag ik de stampotten nog blijven eten als ik de verhouding met aardappelen dusdanig aanpas naar 1/4 aardappel en de rest de groente?

    En de pasta, wij eten thuis met name vegetarisch, bij de pasta gaat dus vegetarisch gehakt en verder groenten als ui, paprika, maar ook wel eens courgette.

    Zijn dit opties voor me?

    Groet,

    Rob

    • Jasper Alblas
      18/01/2016 om 3:45 pm

      Hallo Rob, vervelend dat er diabetes is geconstateerd. Volg de tips in bovenstaand artikel en je zal merken dat het een stuk beter gaat. Stop met het eten van pasta. Vervang het door quinoa. In plaats van gewone aardappel kun je zoete aardappel gebruiken in je stamppot, en het af en toe blijven eten. De groenten die je gebruikt zijn prima. Veel succes met gezond eten.

  • Senna
    08/09/2015 om 10:34 am

    Hoi Jasper,

    Laatst heb ik volgens mij ergens gelezen dat er toch langzaam aan een afname komt in het aantal diabetici. Dit was voornamelijk te wijten aan het aantal suikers die minder worden in producten.
    Ook heb ik een handig filmpje gevonden waar het een en ander in wordt uitgelegd: Hoe herken je diabetes?. ps: Grappig deze zin:(En met vrije tijd bedoel ik niet Facebook-updates doorkijken…). Ik denk namelijk dat stress inderdaad vaak wordt veroorzaakt door smartphones!
    Gr Senna

  • Klaas
    10/08/2015 om 3:03 pm

    Klopt grotendeels niet wat je stelt want ik heb namelijk type 2 in een ernstige vorm en ben nog maar 37 en helemaal niet dik.
    Granen volkoren is wel gezond zolang het maar niet GMO graan is.
    Geldt ook voor het overige voedsel wat GMO is. Omega 3 en en 6 is gezond zolang deze niet verhit worden. Bak daarom in Kokos, zonnebloem, sesam, of arachide olie, deze oliën hebben een veel hoger rookpunt en verbranden minder snel. Ga juist niet in de zon want de huidige zonkracht bestaat tegenwoordig vooral uit UV B en zelfs UV C straling wat kankerverwekkend is, vitamine D wordt hierdoor niet meer aangemaakt. Ozonlaag is namelijk totaal kapot.
    Gebruik geen mobiele telefoon en blijf uit de buurt van zendmasten want dit vernielt je imuunsysteem totaal.

    • Natasja
      07/12/2015 om 2:32 pm

      Hallo,

      Ik ga niet op uw bericht in dat is voor mij niet van belang, dat zou ik pas kunnen als ik er meer van wist. Maar wat ik wel weet is dat ik het verschil tussen zonnebloemolie en Palmolie merk. Ik heb van zonnebloemolie meer last van mijn bloedvaten ook s’avonds als ik ga slapen lijkt het of ik alles knelt. Maar bij Palmoil voel ik mij gewoon beter en vitter ik ben ook helemaal niet zo gauw ergens vatbaar voor ziektes. Mijn hele omgeving had de griepziekte dat heerste. Maar ik liep gewoon en had nergens last van DANK GOD. Maar ook merendeels hoe ik eet en drink sinds ik Jasper Alblas zijn recepten navolgt. Palmoil staat niet in zijn lijst maar dat blijft voor mij wel een goede olie om te gebruiken.

      Groetjes

  • Ineke bosveld
    13/07/2015 om 3:13 am

    Als je geen medicijn kunt nemen medicijn Allergie en
    Allergoloog je niet Meer kan helpen . Wat nu? Weeg
    Nog 52kg.
    Veel Stress Op mijn Werk gehad nu verhuisd half jaar
    Geleden. Burn out. Na 48 jaar Werken Met pensioen.
    De koek was helemaal op.

    • Jasper Alblas
      13/07/2015 om 4:09 pm

      Wat vervelend zeg. Natuurlijk en koolhydraatarm eten en veel ontspannen zal je zeker goed doen Ineke!

  • Hans Kuster
    06/07/2015 om 9:41 pm

    Wanneer kan het beste mijn suiker medicijn innemen?
    ontbijt–lunch of avondeten

    • Jasper Alblas
      07/07/2015 om 3:52 pm

      Hallo Hans, overleg dit even met je arts, die kan je hierover het beste adviseren!Groet Jasper

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *