Omega-3 is de laatste jaren snel populair geworden, en dat is helemaal terecht. Er zijn maar weinig producten met zo veel gezondheidsvoordelen.

Het probleem is dat de kwaliteit van omega-3 olie die je in de winkel en op internet kan kopen enorm verschilt.

Goede omega-3 olie is misschien wel het belangrijkste supplementen om te nemen, maar slechte omega-3 olie supplementen kunnen juist ongezond zijn.

Het is dus belangrijk dat je onderzoek doet naar de kwaliteit van omega-3 olie.

Omdat ik het belangrijk vind dat jij je lichaam enkel de juiste supplementen geeft, vind je in dit artikel een checklist met 10 adviezen die ik gebruik om voor mijzelf de allerbeste (en betaalbare) omega-3 olie te kiezen.

Voor de paar mensen die mijn artikel van vorige week nog niet gelezen hebben, eerst even kort…

Wat is omega-3?

Omega-3 is een verzamelnaam voor een aantal vetzuren die enorm belangrijk zijn voor het lichaam. Ze leveren een hele belangrijke bijdrage aan onze gezondheid en omega-3 ondersteunt bovendien de vetverbranding.

Het lichaam kan zelf geen omega-3 aanmaken. Het is dus heel belangrijk dat wij deze vetzuren via onze voeding binnenkrijgen. Daarom worden ze ook wel essentiële vetzuren genoemd.

Er is één probleem. Wij kunnen alleen over de gezondheidsvoordelen van omega-3 beschikken als we er voldoende van binnenkrijgen. De meeste mensen krijgen niet voldoende binnen en dat is gevaarlijk voor onze gezondheid.

omega-3-gezond-eten-jasperalblas

Vette vis is de beste omega-3 bron. Twee keer per week vis eten is een goed begin, maar voor de meesten nog steeds niet voldoende. Hoe dat precies zit lees je hier.

Het tekort kan je eenvoudig aanvullen met omega-3 olie, maar die is er werkelijk in alle soorten en maten. Dus hoe kies je nu de juiste?

Checklist omega-3 olie

Hieronder vind je een checklist met 10 belangrijke tips die je helpen om de beste omega-3 olie te kopen. Ik richt me daarbij vooral op omega-3 visolie, want die neem ik zelf.

Check 1: Kijk welke vetzuren in de olie zitten

Er zijn drie belangrijke omega-3 vetzuren: ALA, DHA en EPA. Van deze die zijn DHA en EPA de meest invloedrijke omega-3 vetzuren voor onze gezondheid. Deze twee vetzuren komen uit vette vis.

Het kan ook dat omega-3 olie ALA bevat. Dat is een plantaardig omega-3 vetzuur dat in algen zit. En in enkele plantaardige oliën zoals walnotenolie en lijnzaadolie.

DHA en EPA zijn de belangrijkste twee omega-3 vetzuren. Vooral DHA heeft een hele gunstige werking op onze gezondheid en dan met name in onze hersenen. Die bestaan voor maar liefst twee derde uit vetzuren en daarvan is een derde DHA.

Conclusie: Kijk goed of de visolie die je neemt echt DHA en EPA vetzuren bevatten. Je vindt dit meestal terug op de verpakking.

Check 2: Controleer de verhouding en hoeveelheid omega-3 vetzuren

Verse visolie die rechtstreeks uit de vis komt, bevat ongeveer 70 procent DHA en EPA. De overige 30 procent zijn andere visvetten. Die vetten zijn niet noodzakelijk, maar helpen wel bij de opname in ons lichaam.

Het kan dus goed dat een lepel van 5 ml, zo’n 1000 mg visolie bevat waarvan ca. 700 mg DHA en EPA.

Minder dan 70 procent DHA en EPA is geen goed tekenen. De olie is dan niet sterk en je mag dus vraagtekens zetten bij de kwaliteit van de vis. Meer dan 70 procent is geen probleem.

Bij een slappe olie vind je vaak het advies om meer olie per keer te nemen, maar dat is niet de juiste manier.

Ik adviseer om een merk te kiezen dat minimaal de natuurlijke verhouding van minimaal 70 procent aanhoudt. Hoger is beter, lager niet. Dus minimaal 70 procent DHA+EPA.

omega-3-keuzehulp-vis-en-olie-jasperalblas

Hoeveel olie je per dag moet innemen per dag is moeilijk te zeggen. De samenstelling van alle aangeboden visoliën loopt enorm uiteen. Het is dus lastig om een daar een antwoord op te geven dat voor iedereen geldt.

Ik denk dat je heel gezond bezig bent als deze checklist jou bij een betrouwbaar merk voor visolie brengt. Als je vervolgens hun aanbevolen dagelijkse hoeveelheid aanhoudt zit je goed.

Conclusie: Maak je niet te druk om de hoeveelheid, maar zorg dat de verhouding visolie en vetzuren (HDA en EPA) klopt én de kwaliteit optimaal is.

Check 3: Is de visolie goed gezuiverd?

Voordat visolie in capsules komt, moet die worden gezuiverd. Twee keer is gebruikelijk.

Zuiveren is noodzakelijk omdat onze zeeën zijn vervuild en daarmee de meeste vis dus ook. En we willen natuurlijk niet dat deze vervuiling in jouw visolie capsules terecht komt.

Veel fabrikanten melden op hun website of verpakking alleen dat de olie gezuiverd is. Ik vind het een goed teken als de fabrikant meer informatie over het zuiveringsproces geeft op de verpakking of hun website.

Check bijvoorbeeld of moleculaire distillatie is toegepast. Dit is een van de beste methodes om visolie van verontreinigingen te ontdoen.

Conclusie: Controleer of je informatie kan vinden over het zuiveringsproces van de visolie.

Tip 4: Check de vorm van de olie

In capsules zit altijd bewerkte visolie. Dat betekent dat de olie is gezuiverd, maar vaak ook dat die is geconcentreerd zodat de hoeveelheid DHA en EPA toeneemt.

Dit proces heeft invloed op de moleculaire vorm van de vetzuren in de olie. Er zijn vier vormen:

  1. De meest verse vorm, dus als de olie nog in de vis zit , heet ‘vrije vetzuren’.
  2. In versgeperste visolie heten de vetzuren ‘triglyceriden’.
  3. Na bewerking ontstaat een veresterde vorm (ethylesters).
  4. De veresterde vorm kan terug worden gevormd naar triglyceriden.

Een stelregel is dat vrije vetzuren (dus als je verse vis eet) 50% beter worden opgenomen dan triglyceriden. De opname van triglyceriden is 50% beter dan ethylesters [1] [2].

Deze informatie staat vaak niet op het etiket, maar je zou het kunnen opvragen bij de fabrikant. Let in ieder geval op deze afkortingen:

  • TG, rTG (triglycerides en reformed triglycerides): triglyceriden of hervormde triglyceriden.
  • EE (ethyl esters): deze vorm wordt minder goed opgenomen.

Bij kwalitatieve producten is de vorm van de vetzuren ‘(hervormde) triglyceriden’. Als het niet nodig was om de triglyceriden te hervormen, is dat nog beter. De visolie zit dan het dichtst bij haar natuurlijke vorm.

Conclusie: Als je in de winkel staat of op internet omega-3 visoliecapsules bestelt, check dan of je iets over de vorm van de visolie kan vinden.

omega-3-keuzehulp-verse-vis2-jasperalblas

Check 5: Achterhaal hoe vers de olie is

Omega-3 vetzuren zijn erg fragiel en kunnen heel snel oxideren. Als visolie oxideert is het eigenlijk beschadigd. Het ruikt het niet lekker meer en heeft een nare smaak. Ook neemt de werking af.

Sterker nog, geoxideerde olie is niet goed voor je gezondheid [3]. En dan bereik je met omega-3 dus precies het tegenovergestelde.

Oxideren, wat letterlijk ‘reageren met zuurstof’ betekent, gebeurt als de olie te veel in aanraking komt met zuurstof. Kijk daarom of je kan achterhalen hoeveel tijd er tussen de vangst en de verwerking heeft gezeten. Hoe korter de verwerkingstijd, hoe beter.

Het is ook belangrijk dat de olie in een zuurstofarme omgeving is verwerkt. Meldt de fabrikant dat de olie in een vacuüm-omgeving met stoom is behandeld, dan is dat goed. Het kan zijn dat stikstof of CO2 worden genoemd. Deze gassen onttrekken lucht en dus zuurstof uit hun omgeving.

In kwaliteitscapsules vind je ook vitamine E (tocoferol). Dat is een antioxidant die oxidatie van de visolie voorkomt. De vitamine E beschermt de visolie als het ware tegen oxidatie.

Twijfel je aan de kwaliteit van jouw capsule? Breek er dan voorzichtig eentje open tussen je tanden. De olie mag niet smerig ruiken (naar rotte vis) en bedorven smaken. Ook oprispingen met een vieze vissmaak duiden op olie die niet zuiver is en waarschijnlijk geoxideerd.

Ruikt het onaangenaam of zelfs vies als je alleen al de verpakking opent? Gebruik de capsules dan niet en breng ze terug naar de winkel.

En controleer ten slotte ook altijd de houdbaarheidsdatum voordat je omega-3 capsules koopt.

Conclusie: De versheid van visolie is essentieel voor een goede werking! Als de visolie niet vers is of niet goed is verwerkt, kan die oxideren en dat is slecht voor onze gezondheid.

Tip 6: Is vitamine D aanwezig?

Heel veel vissoorten bevatten ook vitamine D en die is essentieel voor onze gezondheid. Deze vitamine zit van naturen in vette vis, dus ze worden niet kunstmatig toegevoegd.

De aanwezigheid van deze vitamine is geen vereiste, maar het is eigenlijk gek als ze niet in de capsules zitten. Dit zou betekenen dat ze eruit zijn gefilterd terwijl dat helemaal niet nodig is.

Conclusie: Het ontbreken van vitamine D geeft aan dat de fabrikant niet goed heeft gezuiverd. Deze vitamine hoort thuis in visolie en is bovendien heel goed voor onze gezondheid.

Tip 7: Let op de verpakkingssoort

Visolie is heel gevoelig en kan ook niet goed tegen direct zonlicht. Zonlicht kan ervoor zorgen dat visolie snel bederft.

Als visoliecapsules in een doorzichtige verpakking zitten, mag je jezelf dus afvragen of de fabrikant wel begrijpt wat hij precies verkoopt.

Conclusie: Verpakkingen die geen licht doorlaten zijn het allerbeste.

Tip 8: De prijs is ook een graadmeter

Kwaliteitsvis die duurzaam is gevangen en snel na de vangst op de juiste manier is verwerkt kost meer geld. En dat moet je terugzien in de prijs.

De prijs van omga-3 capsules is dus absoluut een graadmeter voor de kwaliteit. Goede visolie is kostbaar. Dus Bij een pot met een paar honderd capsules voor slechts een paar euro moeten jouw alarmbellen gaan rinkelen.

We weten nu ook dat visolie kwetsbaar is en snel bederft. Een kleine verpakking met een maandvoorraad aan capsules is dus veel logischer.

Je moet dan misschien vaker naar de winkel, maar je weet in ieder geval zeker dat je verse visolie binnenkrijgt.

Conclusie: Omega-3 capsules van hoge kwaliteit zitten niet in goedkope megapotten.

Tip 9: Let op keurmerken en certificaten

Controleer of de fabrikant van omega-3 visoliecapsules een keurmerk of certificaat heeft. Dat is een goed hulpmiddelen bij het maken van een gezonde en duurzame keuze.

omega-3-keuzehulp-zee-jasperalblas

Voorbeelden van keurmerken en certificaten:

  • MSC: Dit keurmerk is erkent door het Wereld Natuur Fonds en voldoet aan allerlei richtlijnen zoals de Voedsel- en Landbouworganisatie van de Verenigde Naties (FAO).
  • GOED: Staat voor ‘Global Organisation for EPA and DHA’. GOED is een internationale branchevereniging voor bedrijven die visolieproducten maken. Een lidmaatschap bij GOED betekent dat de fabrikant betrouwbare producten maakt.
  • HACCP: Dit is een certificaat voor bedrijven die zich bezighouden met de bereiding, verwerking, behandeling, verpakking, het vervoer en de distributie van levensmiddelen.

Helaas kan je de meeste keurmerken niet als doorslaggevend kwaliteitsbewijs zien. Er zijn genoeg voedingskeurmerken op deze wereld waar ik mijn vraagtekens bij zet.

Conclusie: Een keurmerk is een goed teken. Maar doe altijd zelf nog even onderzoek naar de betrouwbaarheid van een keurmerk.

Tip 10: Vraag bij twijfel een testrapport op

Zoals ik net al even aanstipte wordt visolie gezuiverd en moet het onder bepaalde omstandigheden verwerkt worden om oxidatie te voorkomen. Maar die processen kosten geld en gaan dus ten koste van de winst.

Alle leveranciers zullen (indien gevraagd) claimen dat hun olie is gezuiverd. Maar ik ben ook verhalen tegengekomen van fabrikanten die het niet zo nauw nemen met hun zuiveringsbelofte.

Twijfel je aan een fabrikant? Vraag dan een testrapport op. Daarin moet staan hoe er gezuiverd is en hoe schoon de olie was na zuivering.

Goede visoliefabrikanten controleren de olie na zuivering op de aanwezigheid van PCB’s, dioxines en zware metalen. Van die controles zijn testrapporten aanwezig.

Als een fabrikant zo’n rapport niet wil afgeven, is dat op zijn zachts gezegd verdacht.

Conclusie: Twijfel je aan een fabrikant, vraag dan een testrapport op. Willen ze dat niet geven? Koop dan vooral hun product niet.

Conclusie

De kwaliteit van omega-3 visoliecapsules is van essentieel belang voor onze gezondheid.

Tijdens mijn onderzoek naar omega-3 ben ik helaas veel aanbieders tegengekomen die ik dubieus vind omdat ze op belangrijke punten steken laten vallen.

Wil je absoluut zeker zijn van een goed product, check dan de volgende zaken:

  1. De visoliecapsules die je neemt moeten DHA- en EPA-vetzuren bevatten.
  2. De verhouding tussen de visolie en de aanwezige vetzuren (DHA en EPA) moet kloppen. Dus minimaal 70 procent DHA en EPA. Dit is belangrijker dan de hoeveelheid die je binnenkrijgt.
  3. Kan je informatie vinden over het zuiveringsproces van de visolie? Kijk dan hoe vaak er is gezuiverd (minimaal 2 keer) en welke methode is gebruikt?
  4. Kijk of je informatie kan vinden over de vorm van de visolie. De triglyceriden-vorm is het beste.
  5. Kijk hoe vers de visolie was toen het werd verwerkt. Visolie kan namelijk snel oxideren waardoor het bederft. Het is een goed teken als de olie een uur na de vangst is verwerkt en er antioxidanten aanwezig zijn, zoals vitamine E.
  6. Check of vitamine D aanwezig is. Die hoort thuis in visolie en zijn heel gezond voor ons.
  7. Bekijk of de verpakking geen licht doorlaat. Zonlicht is slecht voor omega-3 visolie.
  8. Kijk naar de prijs en de hoeveelheid en realiseer dat goede visolie niet in goedkope megapotten zit.
  9. Heeft de fabrikant een keurmerk? Een keurmerk is goed teken.
  10. Vraag bij twijfel of het mogelijk is om een testrapport te ontvangen. Willen ze die niet geven? Koop de producten van die fabrikant dan niet!

Ik denk dat het belangrijk is dat je punten 1, 2, 3, 5, 7, 9 en 10 sowieso kan afvinken als je omega-3 visolie gaat kopen. Alle 10 de punten is natuurlijk het allerbeste.

Dan weet je zeker dat je een goed product in huis haalt dat jouw gezondheid ondersteunt en vetverbranding stimuleert.

Jaspers advies

Ik neem zelf de visolie met het MSC-keurmerk. Dat garandeert namelijk een 100% duurzame visvangst. De visolie in deze capsules is binnen een uur na vangst verwerkt en dat verzekert een hele hoge kwaliteit.

Om mijn lezers ook de mogelijkheid te geven van deze visolie te profiteren hebben we een eigen lijn opgezet. Klik hier om het product te bekijken, of klik hier om het verhaal over het product te lezen.

 

29 reacties

  • Henk Heerink
    09/03/2019 om 4:15 pm

    De belangrijkste eis die gesteld wordt, is het percentage DHA en EPA t.o.v. de visolie, die minimaal 70 % moet zijn. Ik kan geen merk vinden dat hieraan voldoet. Zijn er voorbeelden?

  • Angelique
    21/11/2018 om 5:50 pm

    Hoi Jasper… wil voor mijn zoontje (14) een goede omega 3 kopen. Hij is autistisch en heeft adhd. Het is voornamelijk voor zijn onrust en concentratie. Welke raadt jij aan. Zelf kwam ik uit op Vista. Natuurlijk is de prijs belangrijk maar wil daarentegen wel de beste dus als ze duurder zijn dan heb ik dat er wel voor over. Alvast bedankt

    • Jasper Alblas
      30/11/2018 om 5:31 pm

      Hallo Angelique, super dat je voor je zoontje een goede omega 3 olie wilt aanschaffen. Onze eigen visolie heeft de beste kwaliteit die je kunt krijgen. We zijn op dit moment door de voorraad heen, maar er zal snel weer een nieuwe voorraad verschijnen. Je kunt je hier inschrijven op de wachtlijst.

  • bakhtiar
    10/11/2018 om 4:27 pm

    ik wel graag beste omega 3 voor chorectrol verlegen ? welke storen ?

  • Maartje
    21/09/2018 om 8:23 pm

    Dag Jasper,

    Ondanks al je duidelijke adviezen, kom ik er toch nog niet uit. Ik zoek vloeibare visolie, van goede kwaliteit, maar zonder toegevoegd smaakje (neutrale smaak) om door bijvoorbeeld de yoghurt te doen voor de kinderen. Ik kom er niet uit. Tobis Omega 3 visolie vloeibaar komt goed uit de bus, maar is best goedkoop……. wat is wijs?

    • Jasper Alblas
      02/11/2018 om 4:02 pm

      Hallo Maartje, wat leuk dat je deze vraag nu stelt. Want het klopt inderdaad dat het heel moeilijk is om omega-3 olie of visolie te vinden die voldoet. Daarom ben ik enkele maanden geleden begonnen met er zelf één laten maken. Houd de website goed in de gaten, over een paar weken hoor je er meer over. Groet, Jasper

  • Sonja
    09/09/2018 om 6:03 pm

    Hallo Jasper,

    Wat fijn zeg die tips op een rij! Ik zoek capsules met hoge dosering EPA en vooral DHA. Dit omdat ik begrepen heb dat DHA mogelijk een positieve werking kan hebben wanneer het gaan om alzheimer. Ik las over een verhouding 500 mg EPA en 500 mg DHA. Ik heb hierover een paar vragen;

    – Ik lees hier voor het eerst over algenolie. Ik begrijp dat dit plantaardig is en visolie dierlijk, maar wat zijn de verschillen verder? Wat zou je aanraden wanneer het gaat om alzheimer/ hersenfuncties?

    – Weet je een merk wat hoge doseringen levert en ook voldoet aan jou checklist zoals een snelle verwerking etc.? Het valt me op dat de meeste (veel) meer EPA in de capsule hebben dan DHA. Hoe kan dit?

    Ik hoop dat je me kunt helpen want het is een grote zoektocht in de wereld van visolie.

    • Jasper Alblas
      12/09/2018 om 1:24 pm

      Hallo Sonja, dank voor je bericht. Met betrekking tot de hersenfuncties gaat het om Omega-3 DHA. Dit zit zowel in algenolie als visolie. Hou de website goed in de gaten. Binnen een aantal weken kun je hier de beste visolie bestellen die we hebben kunnen vinden. In deze fles visolie zit per lepeltje 2x zoveel DHA als in 1 gemiddelde capsule algenolie en 3x zoveel totale Omega 3. Groet Jasper

Alle reacties tonen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *