Heb jij overgewicht of wil je afvallen?

Hieronder kan je exact jouw BMI berekenen (voor mannen, vrouwen en kind).

BMI berekenen

Gewicht kg
Lengte cm
Leeftijd jaar
Geslacht

Gewicht in Kilogram en Lengte in Centimers zijn verplicht en mogen alleen hele getallen bevatten.
BMI afbeelding


Je hebt een BMI van

Je zit nog in de groeifase, dus we kunnen geen accurate BMI categorie aangeven.

Ondergewicht

De BMI berekening wijst uit dat je te licht bent voor je lengte. Om op een gezond gewicht te komen doe je er goed aan om natuurlijke producten te eten en voldoende gezonde koolhydraten te consumeren zoals havermout, quinoa en zoete aardappels.

Daarnaast kan je het gezondst aankomen door spiermassa op te bouwen. Dit doe je door middel van krachttraining. Hier vind je meer informatie.

Neem in extreme gevallen contact op met je huisarts.

Gezond gewicht

De BMI berekening wijst uit dat je een gezond gewicht hebt. Om op gezond gewicht te blijven doe je er goed aan om natuurlijke producten te eten en voldoende gezonde koolhydraten te consumeren.

Voel jij je verder kiplekker? Blijf dan vooral doorgaan wat je deed.

Voel jij je vaak moe of futloos, heb je een onrustige huid, heb je moeite om in slaap te komen of heb je een moeilijke stoelgang? Kijk dan eens goed naar je voedingspatroon.

Ondanks dat je BMI index een goed gewicht aangeeft kan het zijn dat je toch overtollig lichaamsvet hebt. Dit lichaamsvet hoeft niet altijd aan de buitenkant van je lichaam te zitten, maar kan ook onzichtbaar voor het blote oog rond je vitale organen zitten.

Deze laatste vorm van lichaamsvet kan in sommige gevallen voor je gezondheid nog veel gevaarlijker zijn dan lichaamsvet om je lichaam. Dit uit zich vaak in symptomen zoals moeheid, futloosheid, een onrustige huid, lastige stoelgang, slaapproblemen, etc.

Om deze symptomen ook te bestrijden is het belangrijk dat je naast het lichaamsvet aan de buitenkant van je lichaam ook overtollige vet dat minder goed zichtbaar is (omdat het direct rond je organen zit) verbrand.

Dit doe je door meer gezonde en natuurlijke voeding te eten.

Om het zo makkelijk mogelijk voor je te maken heb ik een boodschappenlijst voor je samengesteld waar precies opstaat wat je wel en niet kunt eten als je ook dit laatste (soms zelfs onzichtbare) overtollige lichaamsvet wilt verbranden.

Als je hier je naam en e-mailadres invult dan stuur ik je de boodschappenlijst direct gratis toe.

Overgewicht

De BMI berekening wijst uit dat je overgewicht hebt. Om op een gezond gewicht te komen doe je er goed aan om natuurlijke producten te eten.

Om het zo makkelijk mogelijk voor je te maken heb ik een boodschappenlijst voor je samengesteld waar precies opstaat wat je wel en niet kunt eten als je snel weer op een gezond gewicht wilt komen.

Als je hier je naam en e-mailadres invult dan stuur ik je de boodschappenlijst direct gratis toe.

Obesitas

De BMI berekening wijst uit dat je overgewicht hebt. Om op een gezond gewicht te komen doe je er goed aan om natuurlijke producten te eten. Kijk ook uit met het consumeren van gezonde koolhydraten zoals havermout, quinoa en zoete aardappels.

Om het zo makkelijk mogelijk voor je te maken heb ik een boodschappenlijst voor je samengesteld waar precies opstaat wat je wel en niet kunt eten als je snel weer op een gezond gewicht wilt komen.

Als je hier je naam en e-mailadres invult dan stuur ik je de boodschappenlijst direct gratis toe.


BMI staat voor Body Mass Index. Je BMI is een maatstaaf voor jouw overgewicht op basis van je geslacht, leeftijd, lengte en gewicht.

BMI categorieën voor volwassenen:

  • Minder dan 18,5 = ondergewicht
  • Tussen 18,5 en 24,9 = gezond normaal gewicht
  • Tussen 25 en 29,9 = overgewicht
  • Meer dan 30 = Obesitas

Aan de hand van jouw BMI Index kan je zien in welke categorie jij valt.

Je kunt jouw BMI berekenen door je geslacht, leeftijd, lengte en gewicht hierboven in te vullen.

Hoe de BMI formule werkt

De formule die wordt gebruik om jouw BMI te berekenen is:

Dat is jouw gewicht in kilogram gedeeld door jouw lengte in meters in het kwadraat.

Als je 52 kilo bent en 1,62 meter lang bent dan heb je een BMI index van 19,8. Dit is voor zowel mannen als vrouwen een gezond BMI.

In het geval je 99 kilo weegt en 1,72 meter lang bent dan heb je een BMI van 33,5. Dan val je zowel als man en vrouw in de categorie Obesitas. Dit is erg ongezond en snelle actie is vereist.

Stel je bent 72 kilo en je bent 1,68 meter lang dan heb je een BMI van  25,5. Je valt dan net in de BMI categorie “overgewicht”.

In een grafiek ziet dat er zo uit:

Je kunt heel makkelijk jouw BMI berekenen en dit is goed om een indicatie te krijgen van je overgewicht.

Staar je echter niet blind op dit ene getal. Er zit namelijk ook een groot nadeel aan de manier waarop de meeste mensen hun BMI uitrekenen.

Het nadeel van BMI berekenen via de formule

Het grootste nadeel aan de formule, die wordt gebruikt voor het  uitrekenen van je BMI is, dat de formule geen rekening houd met jouw specifieke situatie.

De formule houdt bijvoorbeeld geen rekening met verschillende typen mensen.

De manier waarop je skelet is samengesteld of de genetische aanleg van jouw lichaam om water vast te houden heeft ook een grote invloed op je gewicht. En dit wordt niet meegenomen in de formule.

Een gezond BMI betekent niet automatisch een gezond lichaam. Overtollig lichaamsvet kan bijvoorbeeld rond de vitale organen zitten. Daar is het in vele opzichten gevaarlijker dan aan de buitenkant van je lichaam.

Ongeacht de categorie waarin je valt, je doet er altijd aan om gezond te eten.

Om het zo makkelijk mogelijk voor je te maken heb ik een boodschappenlijst voor je samengesteld waar precies op staat wat je wel en niet kunt eten als je ook dit laatste (soms zelfs onzichtbare) overtollige lichaamsvet wilt verbranden.

Als je hieronder je naam en e-mailadres invult dan stuur ik je de boodschappenlijst direct gratis toe.

BMI berekenen

Gewicht kg
Lengte cm
Leeftijd jaar
Geslacht

Gewicht in Kilogram en Lengte in Centimers zijn verplicht en mogen alleen hele getallen bevatten.
BMI afbeelding


Je hebt een BMI van

Je zit nog in de groeifase, dus we kunnen geen accurate BMI categorie aangeven.

Ondergewicht

De BMI berekening wijst uit dat je te licht bent voor je lengte. Om op een gezond gewicht te komen doe je er goed aan om natuurlijke producten te eten en voldoende gezonde koolhydraten te consumeren zoals havermout, quinoa en zoete aardappels.

Daarnaast kan je het gezondst aankomen door spiermassa op te bouwen. Dit doe je door middel van krachttraining. Hier vind je meer informatie.

Neem in extreme gevallen contact op met je huisarts.

Gezond gewicht

De BMI berekening wijst uit dat je een gezond gewicht hebt. Om op gezond gewicht te blijven doe je er goed aan om natuurlijke producten te eten en voldoende gezonde koolhydraten te consumeren.

Voel jij je verder kiplekker? Blijf dan vooral doorgaan wat je deed.

Voel jij je vaak moe of futloos, heb je een onrustige huid, heb je moeite om in slaap te komen of heb je een moeilijke stoelgang? Kijk dan eens goed naar je voedingspatroon.

Ondanks dat je BMI index een goed gewicht aangeeft kan het zijn dat je toch overtollig lichaamsvet hebt. Dit lichaamsvet hoeft niet altijd aan de buitenkant van je lichaam te zitten, maar kan ook onzichtbaar voor het blote oog rond je vitale organen zitten.

Deze laatste vorm van lichaamsvet kan in sommige gevallen voor je gezondheid nog veel gevaarlijker zijn dan lichaamsvet om je lichaam. Dit uit zich vaak in symptomen zoals moeheid, futloosheid, een onrustige huid, lastige stoelgang, slaapproblemen, etc.

Om deze symptomen ook te bestrijden is het belangrijk dat je naast het lichaamsvet aan de buitenkant van je lichaam ook overtollige vet dat minder goed zichtbaar is (omdat het direct rond je organen zit) verbrand.

Dit doe je door meer gezonde en natuurlijke voeding te eten.

Om het zo makkelijk mogelijk voor je te maken heb ik een boodschappenlijst voor je samengesteld waar precies opstaat wat je wel en niet kunt eten als je ook dit laatste (soms zelfs onzichtbare) overtollige lichaamsvet wilt verbranden.

Als je hier je naam en e-mailadres invult dan stuur ik je de boodschappenlijst direct gratis toe.

Overgewicht

De BMI berekening wijst uit dat je overgewicht hebt. Om op een gezond gewicht te komen doe je er goed aan om natuurlijke producten te eten.

Om het zo makkelijk mogelijk voor je te maken heb ik een boodschappenlijst voor je samengesteld waar precies opstaat wat je wel en niet kunt eten als je snel weer op een gezond gewicht wilt komen.

Als je hier je naam en e-mailadres invult dan stuur ik je de boodschappenlijst direct gratis toe.

Obesitas

De BMI berekening wijst uit dat je overgewicht hebt. Om op een gezond gewicht te komen doe je er goed aan om natuurlijke producten te eten. Kijk ook uit met het consumeren van gezonde koolhydraten zoals havermout, quinoa en zoete aardappels.

Om het zo makkelijk mogelijk voor je te maken heb ik een boodschappenlijst voor je samengesteld waar precies opstaat wat je wel en niet kunt eten als je snel weer op een gezond gewicht wilt komen.

Als je hier je naam en e-mailadres invult dan stuur ik je de boodschappenlijst direct gratis toe.