Omega-3 is één van de belangrijkste vetzuren die je lichaam nodig heeft. Het helpt je lichaam en je vetverbranding optimaal functioneren en heeft talloze andere gezondheidsvoordelen.

Helaas krijgt bijna iedereen in onze westerse samenleving te weinig omega-3 binnen. En dit heeft verstrekkende gevolgen voor onze gezondheid.

Zelfs als we vaker voedingsmiddelen met omega-3 eten, zoals verse vis, hebben we meestal nog steeds een groot tekort.

In dit artikel vertel ik je alles over dat gevaarlijke gebrek aan omega-3 en hoe je dit eenvoudig oplost.

Wat is Omega-3?

Omega-3 is een verzamelnaam voor een aantal vetzuren die een hele belangrijke rol spelen in ons lichaam. Vooral in onze cellen.

Dat is enorm belangrijk, want ons hele lichaam bestaat uit cellen. Denk bijvoorbeeld aan hersencellen, spiercellen, huidcellen en oogcellen. Er zijn wel 200 verschillende soorten cellen en die hebben bijna allemaal omega-3 nodig.

Omega-3 zorgt ervoor dat onze cellen soepel blijven en goed met elkaar kunnen communiceren. Dit klinkt misschien als iets heel kleins, maar dit heeft een enorme impact op onze gezondheid.

Omega-3 behoort trouwens tot de categorie ‘essentiële vetzuren’. Dat betekent dat ons lichaam ze nodig heeft, maar niet zelf kan aanmaken.

Het is dus enorm belangrijk dat we omega-3 via onze voeding binnenkrijgen. Als dat niet gebeurt ontstaat een gevaarlijk tekort.

Helaas krijgen wij bijna allemaal te weinig omega-3 binnen.

omega-3-gezond-eten-jasperalblas

Maar het tekort aan omega-3 dat we via onze voeding binnenkrijgen is nog niet het hele verhaal. Er is namelijk nog een factor die extra roet in het eten gooit.

Om te begrijpen hoe dat werkt introduceer ik eerst een tweede groep vetzuren, namelijk omega-6.

Wat is omega-6?

Omega-6 is een verzamelnaam voor een aantal vetzuren die ook een belangrijke rol spelen in ons lichaam.

Op moleculair niveau lijkt omega-6 heel erg op omega-3, ze hebben zelfs vergelijkbare functies in je lichaam.

Ze lijken zo erg op elkaar dat je lichaam niet teveel van beide vetzuren kan verwerken. Als omega-6 en omega-3 beide voldoende aanwezig zijn, geeft je lichaam zelfs een lichte voorkeur aan het verwerken van omega-6.

De reden van ons omega-3 tekort

Je lichaam geeft die lichte voorkeur aan omega-6 omdat deze vetzuren in ons natuurlijke voedingspatroon (honderdduizend jaar geleden) niet zo veel voorkwamen.

Maar dit is een probleem geworden omdat wij heel anders zijn gaan eten en ons huidige voedingspatroon juist heel veel omega-6 bevat.

En als je lichaam teveel omega-6 binnenkrijgt gebruikt het de kleine hoeveelheid omega-3 die binnenkomt niet optimaal.

Het probleem is dus niet alleen dat we te weinig omega-3 binnenkrijgen, maar ook een overdosis aan omega-6.

Te veel omega-6

De belangrijkste reden van ons tekort aan omega-3 is de overdosis aan omega-6.

Eén van de redenen dat we meer omega-6 zijn gaan eten komt door de toename van plantaardige oliën in ons voedingspatroon.

Deze plantaardige oliën zitten bomvol omega-6. Bijna iedereen heeft wel een fles zonnebloemolie in huis, toch?

Deze toename begon toen de voedselindustrie zo’n 100 jaar geleden eenvoudig grote hoeveelheden plantaardige olie ging produceren.

Plantaardige olie klinkt natuurlijk heel gezond en in sommige gevallen is dat ook zo. Maar omdat wij er heel veel van zijn gaan eten, en omdat het ook in allerlei voedingsmiddelen zit, krijgen wij nu veel meer omega-6 binnen dan vroeger.

De hoeveelheid omega-6 in ons lichaam is de laatste 50 jaar zelfs met 200% gestegen [1]!

omega-3-tekort-olie-jasperalblas

Deze overdosis omega-6 is een groot gevaar voor de opname van omega-3. Ons lichaam kan veel minder omega-3 opnemen en dat is slecht voor onze gezondheid.

Gelukkig is dat redelijk eenvoudig te corrigeren, als de verhouding tussen omega-3 en omega-6 in balans is.

De ideale verhouding tussen omega-3 en -6

We weten inmiddels dat we de afgelopen 100 jaar anders zijn gaan eten en daardoor is de verhouding omega-3 en -6 compleet uit balans geraakt.

Om erachter te komen wat de ideale verhouding tussen omega-3 en omega-6 is, heb ik diverse onderzoeken bekeken. Ik hou graag vast aan de verhouding die uit antropologisch onderzoek blijkt, namelijk 1:1 [2].

We moeten dus ongeveer net zo veel omega-3 als omega-6 binnenkrijgen. Pas dan kan ons lichaam optimaal profiteren van al die bijzondere gezondheidsvoordelen.

Maar die verhouding ligt momenteel ergens tussen de 1:10 en 1:20 [3]. We krijgen dus 10 tot 20 keer meer omega-6 dan omega-3 binnen. En dat is zorgwekkend voor onze gezondheid [4].

Gezondheidsgevaren van de onbalans

Deze onbalans is niet gezond voor ons lichaam.

Mensen zijn al duizenden jaren gewend om omega-3 en omega-6 in die 1:1 verhouding binnen te krijgen. Ons lichaam heeft zich daar helemaal op ingesteld.

Nadat we omega-3 en omega-6 via onze voeding binnenkrijgen, worden ze door dezelfde enzymen verwerkt en vervolgens opgeslagen in onze cellen waar ze ons gezond maken én houden.

Helaas geeft ons lichaam zoals gezegd bij die verwerking de voorkeur aan omega-6. Die is eerst aan de beurt. Daarna wordt omega-3 pas verwerkt en opgenomen.

Zolang we net zoveel omega-3 als omega-6 binnenkrijgen is dat geen probleem. Maar dat gebeurt dus niet! We krijgen zo ontzettend veel omega-6 binnen dat onze cellen ermee worden volgestouwd. Omega-3 krijgt nauwelijks de ruimte.

Bovendien zet ons lichaam het overschot aan omega-6 dat niet meer in de cellen past om naar arachidonzuur. Dit vetzuur stimuleert ontstekingen [5] en dat is slecht voor onze gezondheid.

omega-3-tekort-balans-jasperalblas

Laat ik het even samenvatten.

Ons lichaam profiteert pas van alle gezondheidsvoordelen van omega-3 en omega-6 als we beide in een 1:1 verhouding binnenkrijgen.

Helaas gebeurt dat momenteel niet. We krijgen een overdosis omega-6 binnen. Daardoor lopen we allemaal fantastische gezondheidsvoordelen mis en hebben we een verhoogd risico op ontstekingen.

Omega-3 en omega-6 in balans brengen

Laten we nu die balans gaan herstellen.

Een tekort aan omega-3 is hetzelfde als een overschot aan omega-6 en andersom. Als de verhouding maar 1:1 is. We moeten dus het één verlagen of het ander verhogen.

Omdat onze omega zo sterk uit balans is doen we er verstandig aan de volgende 3 stappen te nemen.

1) Eet minder voedingsmiddelen met omega-6
2) Eet meer voedingsmiddelen met omega-3
3) Voeg omega-3 visolie toe aan je voeding

Stap 1: Eet minder voedingsmiddelen met omega-6

Ik raad je aan om het gebruik van plantaardige olie tot een minimum te beperken en onderstaande varianten uit jouw keukenkast te verwijderen omdat ze bomvol omega-6 zitten:

  • Zonnebloemolie
  • Sojaolie
  • Maïsolie
  • Katoenzaadolie

Als alternatief adviseer ik om kokosolie of extra vergine olijfolie te gebruiken. Die bevatten weinig omega-6 en zijn erg gezond.

Er zijn heel veel voedingsmiddelen die bovenstaande plantaardige oliën bevatten.

Zelfs de zogenaamde gezonde voedingsmiddelen zitten vaak bomvol verkeerde plantaardige oliën. Lees goed de etiketten van voedingsmiddelen zodat je weet wat je eet.

Stap 2: Eet meer voedingsmiddelen met omega-3

Omega-3 vetzuren zitten in plantaardige oliën die gemaakt worden van zaden of noten, zoals walnotenolie en lijnzaadolie. Die zijn een stuk gezonden dan de oliën die ik hierboven noem.

Ook zitten er kleine hoeveelheden omega-3 in vlees en in groene bladgroente zoals sla.

Maar de allergrootste leverancier van omega-3 vetzuren is vette vis. Vette vissoorten zoals zalm, sardientjes, haring en makreel zitten er vol mee. Vandaar dat veel mensen bij omega-3 aan visolie denken.

Stap 3: Omega-3 visolie toevoegen aan je voeding

Zelfs als we twee keer per week vis eten en voldoende groene bladgroenten eten krijgen wij bijna allemaal helaas veel te weinig omega-3 binnen via ons voedsel.

Twee keer per week vette vis eten is een goed begin, maar voor de meesten van ons niet voldoende.

Om er zeker van te zijn dat je voldoende omega-3 binnenkrijgt adviseer ik om dagelijks omega-3 visolie te supplementeren.

Toen ik onderzoek deed voor mijn artikel over omega-3 ben ik opzoek gegaan naar de beste omega-3 capsules op de markt. Helaas viel de kwaliteit van de visoliën in Nederland erg tegen.

Na veel overleg met het team hebben we uiteindelijk besloten om zelf een echte gezonde visolie op de markt te brengen. Je kunt hier het hele verhaal lezen.

Jasperalblas.nl visolie

Ik ben opzoek gegaan naar de absolute experts op dit gebied en samen hebben we een visolie van top-kwaliteit gemaakt.

En de test-resultaten zijn fantastisch. We hebben nu al honderden mensen deze visolie aangeraden, en we krijgen enkel positieve reacties terug.

Onze visolie heeft het MSC keurmerk, er wordt geen extra vis voor gevangen en het wordt heel snel verpakt waardoor alle voedingsstoffen goed bewaard blijven en de olie niet oxideert. Het is een zeer hoogwaardig visolie supplement.

Wil jij profiteren van alle voordelen van deze visolie?Klik hier om het product te bekijken, of klik hier om het verhaal over het product te lezen.

Conclusie

Zowel omega-3 als omega-6 zijn essentieel voor ons hart, onze bloedvaten, de hersenen, ogen, ons afweersysteem en nog veel meer. Vooral de gezondheidseffecten van omega-3 zijn enorm belangrijk.

Maar omega-3 en omega-6 hebben elkaar nodig in een 1:1 verhouding, anders profiteert ons lichaam niet van al die gezondheidseffecten. Dat gebeurt nu niet. We krijgen 10 tot 15 keer te veel omega-6 binnen en dat is niet goed voor ons.

Zorg dat jouw lichaam de vele wetenschappelijk onderbouwde gezondheidsvoordelen van omega-3 en omega-6 benut. Verminder je omega-6 inname vandaag nog en voeg omega-3 toe aan jouw dagelijkse voeding.

 

 

 

11 reacties

  • Niels Kroeze
    20/03/2020 om 4:05 pm

    Hallo Jasper,

    Ik gebruik uw omega 3 visolie, per theelepel van 5 ml 1020 mg waarvan 480 DHA en 340 EPA. Ondanks dat zou ik op aanraden van een therapeut nog wel wat meer omega 3 in mogen nemen. Dit kwam voort uit Quantum Response test waarmee je gezondheid in kaart wordt gebracht. Ik heb twee vragen over omega 3 visolie.

    1. Hoe zit het met de maximale hoeveelheden, hoe denkt u hierover?

    2. Wat betreft de Omega 6/omega 3 balans zou 1 op 1 het beste zijn t.a.v. je gezondheid. Een onbalans waarbij omega 6 verhoudingsgewijs in veel grotere hoeveelheden aanwezig is (bv. 10 of zelfs 20 tot 1) kent diverse nadelen. Zijn er ook nadelige gevolgen wanneer het duidelijk andersom zou zijn, dus grotere hoeveelheden Omega 3 t.o.v. Omega 6?

    Alvast bedankt,
    Niels

    • Jasper Alblas
      29/04/2020 om 10:13 am

      Hallo Niels, klopt, je mag meer nemen. Officieel is 5 gram EPA+DHA het dagelijkse maximum. Dit komt overeen met 6 lepels. De meeste mensen hebben een grote disbalans die met een grote O3 consumptie van Omega-3 index 2 – 4 (slechte) naar 8 – 12 (goede waarde) kan worden getrokken. Wanneer die daar is kun je terug naar een onderhoudsdosering van 1 lepeltje.

Alle reacties tonen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *