Het drinken van alcohol is voor de meeste Nederlanders de normaalste zaak van de wereld. Een drankje drinken is gezellig dus waarom zou je het niet doen?

Binnen de EU behoort Nederland tot de landen met het hoogste percentage inwoners dat het afgelopen jaar alcohol dronk. Wereldwijd gezien blijkt dat wij als Europeanen gemiddeld tweeëneenhalf keer meer drinken dan de rest van de wereld. (Bron: Nationaal Kompas RIVM).

Toch kiezen wij gezondheid steeds vaker boven het drinken van alcohol. In horecagelegenheden is een toename in het aanbod van alcoholvrije dranken te zien en onder beroemdheden is er een stijgend percentage dat besluit alcoholvrij door het leven te gaan.

Als je wilt afvallen is het ook de moeite waard minder alcohol te gaan drinken of zelfs na te denken over een leven zonder alcohol. Alcohol is namelijk een onopvallende dikmaker.

Calorieën in alcohol

Veel mensen denken dat je van voedsel dik wordt, maar onderschat het drinken van alcohol niet. Een gram alcohol levert 7 kcal waar een gram vet 9 kcal levert. Het verschil is echter dat vetten belangrijke voedingstoffen aan het lichaam leveren en alcohol enkel lege calorieën. (lees meer over de juiste manier van calorieën tellen).

Het drinken van alcohol doet dus niets nuttigs voor je. Het is zelfs giftig, waardoor het lichaam er alles aan doet om de calorieën uit alcohol direct te verbranden en de alcohol zo snel mogelijk uit je bloed te verwijderen. Dit proces krijgt voorrang boven de verbranding van vetten en koolhydraten die het lichaam binnenkomen via voedsel. Deze stoffen worden daardoor opgeslagen als vet.

Bij regelmatig alcoholgebruik wordt je verbranding dus elke keer stilgelegd. Als je tijdens het drinken ook nog eet, of de alcohol combineert met een vruchtensap die veel koolhydraten bevat, is dit dubbel zo slecht. Dit maakt afvallen in combinatie met alcoholgebruik erg lastig.

Suikers

Naast calorieën uit alcohol, bevatten de meeste alcoholische drankjes ook grote hoeveelheden suiker. Denk aan cocktails en mixdrankjes waarbij wodka, rum of andere sterke dranken aangevuld worden met frisdrank. Je krijgt dan al snel 300 calorieën binnen waarvan minstens 14 gram aan suikers. En vergeet bier niet. Daar zit vaak de suiker maltose in. Een glas bier bevat al snel 100 calorieën, waarvan bijna 8 gram aan suikers.

Als je veel bier drinkt, is het lichaam niet in staat alle suikers die je binnenkrijgt te verbranden. Die worden daardoor direct omgezet in vet en opgeslagen rondom de buik, zo ontstaat de welbekende bierbuik. Hoewel dit in eerste instantie misschien onschuldig lijkt, is overtollig buikvet erg gevaarlijk voor je gezondheid. Teveel buikvet verhoogt de kans op hart- en vaatziekten, diabetes en kanker.

Overmatig alcoholgebruik

Uit onderzoek van de Engelse National Obesity Observatory (NOO) is gebleken dat het verband tussen alcohol en gewichtstoename sterker is als alcohol in grote hoeveelheden wordt gedronken. Is het drinken van alcohol voor veel mensen dan toch nog belangrijker dan een gezond lichaam?

De meeste mensen staan er niet bij stil dat je met overmatig drinken roofbouw pleegt op je lichaam. De kater is een waarschuwing dat het lichaam door de alcohol volledig uit balans raakt. Hoofdpijn ontstaat doordat de bloedvaten in de hersenen uitzetten en een misselijk gevoel is het gevolg van een geïrriteerde maagwand.

Ook het vermogen van de lever om suikers om te zetten, is verstoord geraakt waardoor de suikerspiegel daalt en je lichaam vermoeid voelt. Daarbij ligt uitdroging ook nog op de loer. Toch worden deze signalen vaak genegeerd en weegt het niet op tegen “de gezelligheid” die alcohol drinken met zich meebrengt.

Als je echt af wilt vallen is het belangrijk om te beseffen dat het lichaam op de dag van de kater zo in de war is dat er vaak behoefte ontstaat aan vette of zoete voedingsmiddelen. De kans is daardoor groot dat je veel meer calorieën binnenkrijgt dan wanneer je de avond ervoor niet hebt gedronken.

Kanker

Naast het feit dat alcohol een dikmaker is, kan het drinken ervan het risico verhogen op verschillende soorten kanker. Waarom dit risico verhogend werkt is nog niet helemaal duidelijk. Daar wordt nog veel onderzoek naar gedaan. Volgens een van de theorieën kan alcohol een beschadiging van het DNA veroorzaken. Dit vergroot de kans op kanker. Door het Wereld Kanker Onderzoek Fonds wordt daarom ter preventie aanbevolen bij voorkeur geen alcohol te nuttigen.

Hart- en vaatziekten

Drink jij juist regelmatig een drankje omdat je gehoord hebt dat alcohol drinken het risico op hart- en vaatziekten verlaagt? Denk hier dan nog eens goed over na, voordat je het volgende drankje nuttigt. Het is namelijk gebleken dat dit alleen geldt voor mensen met een verhoogd risico op hart- en vaatziekten, zoals vrouwen na de menopauze en mannen boven de 40 jaar. Als je niet tot deze groepen behoort, vallen de voordelen helaas in het niets bij de nadelen ervan.

Afvallen

Naast de schadelijke gezondheidseffecten die in dit artikel genoemd zijn, zorgt alcohol er ook nog voor dat je minder diep slaapt en minder zin hebt om te bewegen. Dit komt het afvalproces niet ten goede. Wanneer je lichaam moe is, is de neiging tot snacken een stuk groter. Als je af wilt vallen, raad ik je aan bewust na te denken over het drinken van alcohol. Als je op dit moment wekelijks drinkt en je stopt daarmee, zul je merken dat je veel sneller afvalt en lekkerder in je vel zit.

Tips

Hoewel ik het drinken van alcohol tijdens het afvallen af raad, hoef je niet te denken dat je nooit meer een drankje mag drinken. Als je op gewicht bent, kan een biertje of wijntje op zijn tijd echt geen kwaad.

De volgende tips kunnen je helpen te minderen met drinken :

  • Zorg voor een klein glaasje.
  • Wissel dit glaasje elke keer af met een glas water.
  • Kies van tevoren een tijdstip wanneer je stopt met drinken.
  • Drink bewust, en zet je glas zo nu en dan neer.
  • Probeer eens een alcoholvrij drankje.

Tot slot

Als je stopt of minder gaat drinken, houd dan rekening met weerstand van je vrienden. Veel mensen zijn in de veronderstelling dat je niet gezellig bent als je geen alcohol drinkt. Je zult je nogal eens moeten verontschuldigen voor het feit dat je ervoor kiest om een gezonder leven te leiden.

Laat dit je niet weerhouden en laat Naomi Campbell, Jennifer Lopez of dat nieuwe alcoholvrije drankje jou inspiratiebron zijn. Kies voor jezelf, gun jou lichaam alleen het aller beste en voel je blij, ook alcoholvrij!

13 reacties

  • Vodka Bill
    03/08/2019 om 8:31 am

    Ben 60 dagen gestopt en zie nu pas resultaat (+- 5 kilo).. Zou nog even doorzetten.. Je valt namelijk als het goed is ongeveer 20 kilo in een jaar af.. Dus +- 5 per kwartaal. Patience.. 🙂

  • Toos
    05/12/2018 om 1:07 pm

    Na 7 weken geen druppel alcohol genuttigd te hebben om gewicht kwijt te raken , inmiddels aardig gefrustreerd, geen gram kwijt, zit in de overgang en dat is wel een verandering in mijn lijf, eet absoluut niet teveel, maar dit is niet stimulerend om door te zetten
    heb ook een spierziekte ( central core myopathie ) en spiermassa neemt gestaag af, wat te doen?

    • Jasper Alblas
      30/01/2019 om 8:32 pm

      Wat vervelend dat afslanken zo lastig gaat ondanks het niet nuttigen van alcohol. De overgang maar ook vele andere oorzaken kunnen er voor zorgen dat je niet afvalt. Hier lees je er meer over en vind je een aantal goede tips die je kan toepassen om je lichaam te prikkelen. Heb geduld, ga in kleine stapjes en probeer te accepteren waar je nu staat dan zal je zien dat er vroeg of laat gewichtsverlies zal optreden.

Alle reacties tonen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *