Als fruit het snoep is van een gezonde eter, dan behoren bananen wereldwijd tot het populairste snoepgoed.

We weten allemaal hoe bananen eruit zien en hoe lekker ze smaken. Maar wat zijn bananen nu precies en hoe gezond zijn ze eigenlijk?

Hoog tijd om deze fruitsoort eens goed onder de loep te nemen.

Laten we eerst eens kijken wat een banaan nu eigenlijk precies is.

Wat zijn bananen?

Bananen zijn de zaden of vruchten van de bananenplant. Deze plant kan zo groot worden dat die ook vaak ‘bananenboom’ wordt genoemd.

De bananenplant komt oorspronkelijk uit Zuidoost-Azië, maar de plant gedijt goed in alle landen rond de evenaar. Zolang de gemiddelde temperatuur tijdens de koudste maand niet onder de 15°C komt is het goed.

De bananenplant behoort tot het Musa-geslacht en is de grootste kruidachtige plant ter wereld.

Ja, je leest het goed: bananen worden plantkundig gezien als een kruid. En daar houdt het verhaal niet op. Gek genoeg wordt de bananenplant door de Nederlandse tuinbouw namelijk gezien als een groenten.

Maar volgens de culinaire definitie is banaan een vrucht en zo denken de meeste mensen er ook over.

Er zijn wel 70 verschillende soorten bananenplanten en dus ook heel veel verschillende soorten bananen. Maar de bekendste is de Giant Cavendish, ofwel de gewone gele banaan die je in de supermarkt vindt.

Voedingswaarde van een banaan

Een banaan weegt gemiddeld 135 gram en bestaat voor 75% uit water. De voedingswaarde van een banaan per 100 gram is:

Koolhydraten22,8 gram
Eiwitten1,1 gram
Vetten0,3 gram
– verzadigd0,11 gram
– enkelvoudig onverzadigd0,03 gram
– meervoudig onverzadigd0,07 gram
– Omega 30,03 gram
– Omega 60,05 gram
Vezels2,6 gram

 

Verder bevat een banaan veel vitamine A, C, B2, B5, B6 en de mineralen kalium magnesium, koper en mangaan.

Vitamine A is goed voor de huid, ogen, de groei en de weerstand. Vitamine C is ook goed voor de weerstand. B2 en B5 dragen bij aan de energievoorziening van het lichaam en B6 is goed voor de stofwisseling.

Kalium is goed voor de bloeddruk en het heeft een gunstige werking op het overbrengen van zenuwprikkels, die nodig zijn om te bewegen. Magnesium en koper zijn goed voor spier- en en botopbouw. En mangaan is ten slotte ook goed voor de stofwisseling.

Bananenplantage in Afrika
Bananenplantage in Afrika

Gezondheidsvoordelen bananen

Zo meteen lees je meer over bananen in relatie tot afvallen.

Allereerst heb ik een paar indrukwekkende gezondheidsvoordelen van bananen op een rijtje gezet.

Bananen verlagen de bloeddruk
De combinatie van een hoog kaliumgehalte en een laag natriumgehalte in bananen zorgt er volgens een Amerikaanse studie voor dat bananen een beschermende werking hebben tegen een hoge bloeddruk. [1]

Bananen bevorderen de hartfunctie
Het hoge kaliumgehalte is ook goed voor je hart. Dat komt omdat dit mineraal de elektrische signalen bevordert die ervoor zorgen dat je hart blijft kloppen. [2]

Volgens een analyse die de resultaten van een aantal studies met elkaar vergeleek kan de dagelijkse consumptie van 1,3 tot 1,4 gram kalium het risico op hartziekten met 26% verlagen. [3]

Bovendien bevatten bananen bepaalde antioxidant die ook zijn verbonden aan een behoorlijke vermindering van het risico op hart- en vaatziekten. [4]

Beter zicht
De vitamine A in bananen ondersteunt het behoud van de membranen die rond je ogen zitten. Bovendien is vitamine A een onderdeel van de eiwitten die licht door de hoornvliezen laten [5].

Sterkere botten door bananen
Uit onderzoek blijkt dat bananen een overvloed aan fructo-oligosacchariden bevatten. Deze stofjes zorgen ervoor dat je lichaam in staat is om meer calcium op te nemen. En hierdoor worden je botten sterker. [6]

Minder kans op nierkanker
Volgens een wetenschappelijk onderzoek uit Zweden hebben vrouwen die 4 tot 6 bananen per week eten minder kans op het ontwikkelen van nierkanker. Dat komt omdat een banaan veel antioxidanten bevat. [7]

Bananen gaan stress tegen
Vitamine B6 zorgt ervoor dat je beter kan slapen. En magnesium is goed voor de ontspanning en het herstel van je spieren. Je komt dus beter tot rust en dat is goed tegen stress.

Koolhydraten in bananen

Bananen bevatten veel koolhydraten. In groene onrijpe bananen is dat ongeveer 70 tot 80% in de vorm van zetmeel. En naarmate de banaan rijpt, wordt dat zetmeel omgezet in fruitsuikers.

De meest voorkomende soorten suiker in rijpe bananen zijn sucrose, fructose en glucose. In rijpe bananen kan het totale suikergehalte oplopen tot meer dan 16% van het gewicht.

Toch kan het geen kwaad om bananen met mate te eten of in een smoothie te gebruiken.

Dat komt omdat er relatief veel vezels in bananen zitten. En dat is goed, want de vezels in groente en fruit zorgen ervoor dat koolhydraten langzaam worden opgenomen in het lichaam waardoor de bloedsuikerspiegel stabiel blijft.

Bovendien is veel van het zetmeel in bananen resistent zetmeel. Dat houdt in dat onze stofwisseling niet zoveel kan met dit zetmeel. Het zetmeel wordt dus niet omgezet in energie voor het lichaam, maar weer afgevoerd via de ontlasting.

Om al deze redenen scoren bananen laag op de glycemische index. Dit is een index die aangeeft hoe snel koolhydraten in voedsel worden opgenomen en hoe snel ze de bloedsuikerspiegel laten stijgen.

Bananen hebben, afhankelijk van hun rijpheid, een index van 42 tot 58 en dat is relatief laag.

Bananen en afvallen

We weten nu dat bananen gezond zijn omdat ze veel belangrijke vitamines en mineralen bevatten. Bovendien zorgen de vezels in bananen dat de koolhydraten langzaam worden opgenomen. Bananen passen dus, met mate, in een koolhydraatarm dieet.

Toch is het, als je wilt afvallen, belangrijk om rekening te houden met de suikers in bananen. Als je namelijk te veel bananen eet gaat je bloedsuiker toch schommelen en dat kan je vetverbranding vertragen of zelfs blokkeren.

Daarom is mijn advies voor bananen hetzelfde als voor alle soorten fruit:

Als je wilt afvallen zou ik niet meer dan 1 stuk fruit per dag eten. En als je op jouw ideale gewicht zit, dan kan je 2 stuks fruit per dag eten.

Kritiek op bananen

Ik wil nog even een fabeltje de wereld uit helpen. Sommige mensen denken dat bananen de stoelgang kunnen afremmen of blokkeren.

Er is veel onderzoek naar gedaan, en de uitkomst is dat bananen geen negatief effect op je stoelgang hebben. Mits je ze met mate eet.

Sterker nog, door de vele vezels dragen bananen juist bij aan een goede stoelgang.

Bananen en kalium

Een paar jaar geleden was er ook een relletje over bananen en kalium. In de Amerikaanse media beweerden een aantal voedingsdeskundigen dat bananen gevaarlijk zijn vanwege de grote hoeveelheid kalium die erin zit.

Dit is grote onzin. Een westers dieet heeft eerder een tekort aan kalium omdat we veel minder groenten eten dan vroeger. Bovendien zou je een paar honderd bananen per dag moeten eten voordat je teveel kalium binnenkrijgt.

Dus nogmaals: een banaan per dag is heel goed voor je en past prima in een gezond eetpatroon.

Wat is de volgende stap?

Als je gezond wilt eten en eenvoudig wilt afvallen, dan is het goed om ook iedere dag gezonde vetten, eiwitten en complexe koolhydraten te eten.
Wil je weten welke voedingsmiddelen allemaal gezond zijn en jou helpen afvallen? Download dan hier gratis Jaspers boodschappenlijst.

Ben je klaar om echt aan de slag te gaan? Bekijk dan hier ons programma-aanbod.

3 reacties

  • Greet de Koning
    18/08/2019 om 12:19 pm

    Bedankt weer voor alle waardevolle informatie!

  • Eva
    18/08/2019 om 10:40 am

    Baste Anita, dank voor het artikel over de banaan. Ik at ze altijd voor de kalium, maar sinds kort mag ik maar weinig suikers ivm een schimmelinfectie. Kan ik ook kaliumtabletten innemen en zo ja hoeveel dan? (Ik heb kalium nodig tegen beenkramp, dat helpt me echt!).
    Graag hoor ik van je.

    Met vriendelijke groet,
    Eva van der Horst

    • Nicky Leidelmeijer
      19/08/2019 om 12:05 pm

      Dat kun je echt het beste met jouw huisarts overleggen. Kalium zit ook veel in broccoli, vlees en vis bijvoorbeeld. Misschien kun je die nemen ipv de banaan?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *