In deze editie van Beste Jasper wordt de vraag van Karin behandeld.

Hallo Jasper,

Een tijdje geleden ben ik gestopt met roken. Waar ik bang voor was gebeurt: langzaam kom ik steeds meer aan. Inmiddels ben ik 7 kilo aangekomen terwijl ik niet anders ben gaan eten. Ik wil dat het stopt en ik weer op mijn oude gewicht kom. Hoe doe ik dit?

Groet Karin

Dit is een vraag die we bij Jasperalblas.nl vaak krijgen. Veel mensen worstelen met dit onderwerp. Er zijn een aantal verschillende visies op dit onderwerp.

Wat een mooie prestatie dat je gestopt bent met roken. Gefeliciteerd.

Roken, eten en gewicht zijn drie pijlers die meer met elkaar samenhangen dan je wellicht in eerste instantie zou denken.

Veel rokers durven niet te stoppen omdat ze bang zijn meer te gaan eten en aan te komen in gewicht. Sommige blijven zelfs roken omdat ze aangeven minder trek te hebben en op die manier op gewicht te blijven. Geweldig dus dat je toch die stap hebt genomen en kiest voor een betere gezondheid.

Dat je bent aangekomen kan verschillende oorzaken hebben.

Metabolismeverandering

Het kan te maken hebben met een verandering in je metabolisme die optreedt wanneer je stopt met roken. Daardoor komt 80% van de mensen die stopt met roken zo’n één tot vier kilo’s aan. Zelfs al blijven ze hetzelfde eten.

Wanneer je rookt krijg je dagelijks nicotine en andere stoffen binnen. Die zorgen ervoor dat je hart sneller gaat kloppen. Ook geeft het een stressreactie in je lichaam. Dit zorgt voor een verhoging van het energieverbruik en dus een sneller werkend metabolisme.

Dit betekent dat je meer calorieën per dag verbrandt als je rookt. Hoe meer je rookt, des te meer calorieën je per dag extra verbrandt.

Wanneer je stopt met roken ga je dus minder calorieën verbranden. Als je hetzelfde blijft eten zal je daarom aankomen in gewicht, zelfs als je niets verandert aan je eetgedrag.

Dit scheelt echter geen 10 kilo, eerder een kleine 1 à 2 kilo dus dit kan niet de enige oorzaak zijn van de 7 kilo die jij bent aangekomen de afgelopen tijd.

Nicotine vermindert de eetlust

Nicotine speelt nog een rol in het feit dat jij aangekomen bent. Het heeft niet alleen invloed op je metabolisme, het beïnvloedt ook je hormoonhuishouding. Het heeft vooral effect op het hormoon insuline, wat de glucose- stofwisseling reguleert en een rol speelt bij de vetstofwisseling.

Als je dagelijks veel nicotine binnenkrijgt werkt de insuline productie niet zoals het zou moeten. Hierdoor komt je hongersignaal minder goed door. De meeste mensen hebben daardoor minder eetlust als ze roken.

Als je stopt met roken zal dat proces beter gaan verlopen waardoor je waarschijnlijk vaker trek hebt. Ook verbeteren je smaak en geur waardoor eten aantrekkelijker wordt en de kans groot is dat je meer gaat eten dan toen je nog rookte. Misschien gebeurt dit zelfs zonder dat je het doorhebt.

Daarnaast maakt je lichaam meer van het stresshormoon cortisol aan als je nicotine binnenkrijgt. De ene persoon gaat hierdoor meer vet verbranden en de ander gaat juist vet opslaan. Het kan zijn dat het eerste bij jou het geval was.

Dopamine

Dan is er nog een hormoon dat betrokken is bij dit proces, namelijk dopamine. Zowel tijdens het roken als tijdens het eten maken je hersenen dopamine aan. Dit zorgt ervoor dat je je blij, voldaan en gelukkig voelt.

Als je stopt met roken is het daarom logisch dat je een vervanger gaat zoeken om toch datzelfde gevoel te kunnen ervaren. Eten is dan een “makkelijke prooi”.

Zonder dat je het doorhebt is er een kans aanwezig dat je toch wat meer bent gaan eten om het gemis van de sigaretten op te vullen en vaker een lekker gevoel te ervaren.

Zo kom je weer op gewicht

Zo heeft roken meer invloed op je gewicht dan je waarschijnlijk doorhad toen je nog rookte. Het kan je lichaam enorm uit balans halen.

Gelukkig ben je gestopt en kun je ervoor zorgen dat je lichaam (en dan vooral je hormoonhuishouding) weer in balans raakt zodat het weer kan gaan werken zoals het hoort te werken. Zodra je metabolisme op niveau is kan je optimaal vet gaan verbranden.

Als je de volgende tips toepast zal je snel weer van je overtollige kilo’s af zijn:

Beweeg!

Bewegen is een stuk leuker als je niet meer rookt. Je uithoudingsvermogen verbetert, je hebt meer lucht en je conditie verbetert. Maak daar gebruik van en ga ervoor. Door te sporten verbrand je de calorieën die je eerst verbrandde met roken en meer spieren zorgen ervoor dat je ook in rust meer verbrandt.

Daarnaast ontspant sporten enorm, waardoor je minder stress hebt. Doordat je zweet ontgift je sneller en maak je dopamine, serotonine en endorfine aan die je een gelukzalig gevoel geven. En een goed gevoel over jezelf. Sporten maakt het makkelijker om af te kicken. Er komt iets heel positiefs en leuks voor in de plaats dat je helpt bij het balanceren van je gewicht.

Boost je stofwisseling

Begin de dag met een glaasje lauw water met sap van een halve citroen, een snuf cayennepeper en wat kurkuma om je stofwisseling een boost te geven.

Eet onbewerkt

Roken heeft veel schade aan je lichaam aangericht. Ook heeft het de hormoonhuishouding beïnvloed. Om je lichaam weer te balanceren en optimaal te laten werken is het belangrijk dat je zo min mogelijk bewerkte producten eet.

Deze zitten meestal vol met suikers, zoetstoffen en ongezonde geur-, kleur- en smaakstoffen die je hormoonhuishouding en lichaam negatief beïnvloeden. Kies liever voor pure onbewerkte producten die je lichaam van belangrijke voedingsstoffen voorzien.

Eet koolhydraatarm

Vermijd snelle koolhydraten uit rijst, pasta, brood, aardappelen en ontbijtgranen en je zal snel van je overtollige kilo’s verlost zijn. In dit artikel lees je precies hoe dat kan.

Snack slim

Gebruik groenten om sigaretten te vervangen. Knabbel er op los met snoeptomaatjes, komkommer, bleekselderij, worteltjes. Zorg dat je ze bij je hebt zodat je iets te doen hebt als je veel drang naar zoetigheid hebt.

Vervang 1 maaltijd per dag door een groene smoothie

Je metabolisme een boost geven doe je door een maaltijd per dag te vervangen door een groene smoothie. Het geeft je direct energie waardoor je je fitter voelt en het verbetert je huid aanzienlijk. Zeker als je gerookt hebt zal je van een grauwe naar een stralende huid gaan. Ook helpt het vervangen van een maaltijd per dag door een groene smoothie je om snel af te vallen.

Pas op met alcohol en koffie

Ze triggeren het opsteken van een sigaret. Vooral alcohol is gevaarlijk omdat het je ook wat losser maakt waardoor je minder wilskracht hebt om nee te zeggen.

Adem

Veel mensen die roken geven aan er rustiger van te worden. Dat komt doordat je rustig gaat in- en uitademen als je rookt. Als je last van stress hebt, neem dan elk uur even bewust de tijd om een paar keer diep in- en uit te ademen naar je buik. Je kunt hiervoor even naar buiten lopen, maar je kunt dit eigenlijk overal doen. Het kan je helpen rustig en ontspannen te blijven.

Heb geduld

Als je bovenstaande stappen volgt eten zal je snel weer op gewicht zijn. Heb geduld en geef je lichaam de tijd om te herstellen. Het kan soms tot een paar maanden duren voordat je hormoonhuishouding weer in balans is.

Accepteer jezelf en heb er vertrouwen in dat je lichaam zich weer gaat aanpassen aan de nieuwe situatie.

Vergeet niet om heel erg trots op jezelf te zijn. Je hebt een fantastische prestatie geleverd, waar je lichaam je erg dankbaar voor is.

Ga zo door met bewuster en gezonder leven!

4 reacties

  • Jennifer
    07/05/2020 om 10:52 pm

    Beste
    Nu ik gestopt ben me roken wil ik ma meer en meer eten pas op ik eet vrij gezond vooral fruit en soms en beetje chips ma voor de rest van de dag kan ik mijn maag ni vullen ik blijf het gevoel hebben da ik meer en meer moet hebben en heb bang om bij te komen ik doe nu ook wel aan sport om fitter te zijn kent u misschien een paar tips om de honger weg te krijgen – groetjes jenn

    • Jasper Alblas
      28/05/2020 om 8:31 am

      Super dat je gestopt bent met roken. Het helpt om regelmatig gezonde tussendoortjes te eten die rijk zijn aan eiwitten en vetten, deze geven een langdurig verzadigd gevoel. Onderzoek ook het gevoel dat je ervaart op momenten dat je wilt gaan eten. Wat ervaar je? Waar in je lichaam voel je dat? Is het welkom? Wat heb je echt nodig in die momenten anders dan eten? Veel succes, je zal zien dat je vanzelf een goede balans vindt!

  • Gerrie
    03/03/2019 om 7:25 pm

    Ik heb een vraag over kurkuma ik heb fybriom
    En versleten rug wervels dus slik nu naproxcen en paracetamol voor de pijn zou ik in plaats kurkuma capsules kunnen slikken
    Dat is mijn vraag

    • Anita Mulderij
      06/06/2019 om 3:13 pm

      Hallo Gerrie, ik verwacht niet dat dit de pijn helemaal zal verzachten. Het is vooral heel belangrijk om koolhydraatarm en onbewerkt te gaan eten, dit heeft hele positieve effecten op de pijnklachten van fibriomyalgie. Je zou er verse kurkuma bij kunnen gebruiken, capsules zou ik niet direct aanraden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *