Eiwitten in onze voeding zijn belangrijke bouwstoffen, geven energie en ze stimuleren de vetverbranding. Maar welke eiwitten zijn gezond?

Om uit te vinden welke eiwitten het beste zijn voor jouw gezondheid en vetverbranding, nemen we in dit artikel verschillende eiwitten onder de loep.

We gaan kijken naar:

  • Wat eiwitten zijn.
  • De verschillende soorten eiwitten.
  • De voor- en nadelen van dierlijke eiwitten
  • De voor- en nadelen van plantaardige eiwitten.
  • Welke eiwitten het beste zijn voor jouw gezondheid.
  • Gratis eiwitrijke en koolhydraatarme recepten

Laten we van start gaan door kort te kijken wat eiwitten precies zijn.

Eiwitten als bouw- en brandstof

Eiwit, ook wel proteïne genoemd, is een voedingsstof die ons lichaam gebruikt als energiebron en als bouwsteen.

Het voordeel van eiwitten als energiebron is dat ze langzaam worden verwerkt door ons lichaam. Hierdoor blijft de bloedsuikerspiegel stabiel en heb je langer een verzadigd gevoel. En deze twee eigenschappen helpen enorm als je wilt afvallen [1,2,3].

Bovendien zijn eiwitten hele belangrijke bouwstenen voor alle cellen in ons lichaam [4]. En dat zijn er een hoop. Wist je dat ons lichaam is opgebouwd uit meer dan 100.000 miljard cellen? Zonder eiwitten zouden wij niet kunnen leven.

Voordat we gaan kijken naar de verschillende soorten eiwitten is het ook belangrijk dat je weet wat aminozuren zijn.

Eiwitten en aminozuren

Eiwitten zijn opgebouwd uit stofjes die aminozuren heten. Er bestaan meer dan 500 verschillende soorten aminozuren en 20 daarvan zijn heel belangrijk voor ons lichaam.

Een aantal van die 20 aminozuren kan ons lichaam zelf aanmaken. Maar er zijn ook 8 aminozuren die we via eiwitten in onze voeding moeten binnenkrijgen. Dit zijn ‘essentiële eiwitten’.

Het is heel belangrijk dat je die essentiële eiwitten binnenkrijgt. Dat kan via twee verschillende bronnen:

  • Eiwitten uit dierlijke voedingsmiddelen.
  • Eiwitten uit plantaardige voedingsmiddelen.

Laten we eerst eens kijken naar de dierlijke eiwitten.

Dierlijke eiwitten

Dierlijke eiwitten zitten in vlees, vis, in zuivelproducten en natuurlijk in eieren.

Voor een optimale gezondheid heeft je lichaam alle belangrijke aminozuren nodig. Met dierlijke eiwitten krijg je die allemaal probleemloos binnen.

Dat komt omdat dierlijke eiwitten heel compleet zijn. Deze eiwitten bevatten alle benodigde aminozuren en ook nog eens in ruime hoeveelheden [5].

voeding met dierlijke eiwitten

Zijn dierlijke eiwitten gezond?

Veel mensen denken dat plantaardige eiwitten gezonder zijn dan dierlijke eiwitten. Dat is niet helemaal waar.

Er is veel onderzoek gedaan naar het effect van dierlijke eiwitten op onze gezondheid. Vooral eiwitten uit gevogelte en vis leveren een positieve bijdrage aan je gezondheid, zoals een lager risico op hart- en vaatziekten [6,7,8]

Daarnaast is het eten van eieren gekoppeld aan een verbeterde cholesterol en aan gewichtsverlies [9,10]. Ten slotte stimuleren dierlijke eiwitten een grotere spiermassa en een vermindering van spierverlies door ouderdom [11,12].

Dierlijke eiwitten zijn belangrijk voor ons lichaam. Maar hier wil ik wel een kanttekening bij plaatsen. Het is namelijk van belang dat je vlees en vis van goede kwaliteit eet.

Ik adviseer om alleen grasgevoerd vlees te eten. En vermijd vlees dat bewerkt is, zoals worstjes, gedroogd vlees en ingeblikt vlees. Dat geldt overigens ook voor vis.

Want hoe slechter de kwaliteit van het vlees en de vis, hoe slechter de kwaliteit van de eiwitten. En dat heeft weer allerlei nadelige effecten op onze gezondheid [13,14,15].

Plantaardige eiwitten

In diverse plantaardige voedingsmiddelen zitten ook eiwitten. Groenten, peulvruchten, granen, zaden en noten zitten bomvol plantaardige eiwitten.

Maar in tegenstelling tot dierlijke eiwitten, missen plantaardige bronnen vaak een of meer essentiële aminozuren [5].

Betekent dit dat je minder groente en meer vlees moet eten? Absoluut niet!

Het is juist supergezond om eiwitten uit verschillende soorten voeding te halen. Bovendien zijn eiwitten uit groente gelinkt aan allerlei gezondheidsvoordelen en ze helpen je bij het afvallen.

Eiwitten en afvallen

Er zijn een paar studies die ik graag wil uitlichten omdat ze aantonen dat een eiwitrijk dieet helpt bij het afvallen.

Eiwitten zijn beter dan koolhydraten
Een studie wees uit dat een dieet rijk aan eiwitten (ongeveer de helft plantaardige eiwitten) de bloeddruk verlaagt, het cholesterol verbetert en het risico op hart- en vaatziekten laat afnemen.

Dit dieet scoorde ook veel beter in vergelijking tot een voedingspatroon met veel koolhydraten [16] . Dat komt omdat eiwitten veel langzamer worden opgenomen. Je hebt dus langer een verzadigd gevoel.

Plantaardige eiwitten verbeteren de bloedsuikerspiegel
Een klein onderzoek bij mensen met type 2 diabetes concludeerde dat het vervangen van 2 porties rood vlees door peulvruchten het cholesterol en de bloedsuikerspiegel verbetert (17).

Een stabiele bloedsuikerspiegel draagt eraan bij dat je minder gewicht aankomt en dat je lichaam in staat is om lichaamsvet te verbranden. Dat heeft alles te maken met het hormoon insuline.

Dit hormoon reguleert de bloedsuikerspiegel, maar blokkeert ook de vetverbanding. Als de bloedsuikerspiegel vaak schommelt, moet insuline vaak in actie komen om die schommelingen te stabiliseren. Op de momenten dat er veel insuline in je bloed zit is je lichaam niet in staat om vet te verbranden.

Eiwitten houden je bloedsuikerspiegel stabiel en daardoor val je makkelijker af.

Eiwitten in peulvruchten en gewichtsverlies
Een veel grotere studie volgende 120.000 mannen en vrouwen ouder dan 20 jaar. Uit dit onderzoek bleek dat het eten van noten kon worden gekoppeld aan gewichtsverlies [15].

Ook het regelmatig eten van een portie bonen, kikkererwten, linzen of erwten helpt bij het afvallen.

Dat komt omdat deze voedingsmiddelen het verzadigde gevoel verhogen wat leidt tot een betere gewichtsbeheersing en gewichtsverlies [16].

voeding met dierlijke en plantaardige eiwitten

Combineer eiwitten en val af

Wil je er zeker van zijn dat jouw lichaam altijd over de allerbeste eiwitten beschikt? Eet dan gevarieerd en combineer gezonde dierlijke eiwitten met zoveel mogelijk plantaardige eiwitten.

Dan weet je zeker dat je alle essentiële eiwitten binnenkrijgt. Hierdoor gaat je lichaam werken zoals het hoort, ben je langer verzadigd en daardoor leef je gezond en val je af.

Wat is de volgende stap?

Als je graag wilt kennismaken met koolhydraatarm en eiwitrijk eten, kun je hier 2 gratis recepten downloaden.

En ben je er klaar voor om echt aan de slag te gaan? Bekijk dan hier ons programma-aanbod.

 

 

Bekijk (1) reacties

Verberg reacties

  • Mieke Landuyt
    20/03/2017 om 10:25 am

    Hallo, ik ben 58 jaar en in totaal ben ik al zo 46 afgevallen en terug aangekomen.
    Nu heb ik intussen al heel wat jojo effecten gehad. Sinds januari ben ik met een zelf samengesteld proteine dieet begonnen en al 6 kilo afgevallen. s’morgens yoghurt met
    whey poeder, s’middags groenten met vis of vlees en s’avonds een quinoa slaatje met sardientjes, zalm of tonijn uit blik of gerookte forel. Tussendoor is het een stuk fruit.
    Weight Watchers heb ik voorgoed vaarwel gezegd, alsook mijn dietiste.
    Water drink ik ook veel, wel 2 liter per dag. Groetjes, Mieke.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *