Weg met de zomerkilo’s

1221 likes
8794 leden
21 reacties

Het einde van de zomer is alweer in zicht. De meeste mensen zijn met vakantie geweest en langzaam begint er weer ritme in onze levens te komen.

Voor veel mensen is het tijd om orde op zaken te stellen en tot de conclusie te komen dat er toch wel veel gebarbecued is en er veel ijsjes en drankjes genuttigd zijn.

Waarom kom je aan tijdens de zomer?

Gemiddeld komen Nederlanders zo’n 2 tot 5 kilo aan in de zomervakantie. Het vaste leefritme en eetpatroon wordt dan tijdelijk losgelaten. Je slaapt wat langer, eet vaker buiten de deur en sporten schiet erbij in. Dit heeft tot gevolg dat je meestal grotere porties eet, vaker en meer ongezonde tussendoortjes eet en meer alcohol drinkt.

Je merkt dan al snel dat je lichaam wat meer opgeblazen voelt, je huid slapper wordt en dat je broeken wat strakker gaan zitten.

Als je dan ook nog op een all inclusive-vakantie gaat naar een zonnig oord, waar je de hele dag op het strand ligt en constant toegang hebt tot buffetten waarvan je onbeperkt kunt eten, dan zitten die extra kilo’s er binnen no time aan.

De knop moet weer om

Het is niet erg om af en toe je ritmes en routines even helemaal te laten varen. Het laat je beseffen en ervaren dat je je niet beter gaat voelen van ongezond eten. Het is echter wel belangrijk dat je er niet te lang in blijft hangen en de knop weer weet om te zetten.

De hoogste tijd dus om aan de slag te gaan en je lichaam weer te geven wat het nodig heeft. Pas de volgende zeven tips toe en verlies je overtollige zomer kilo’s snel.

Zeven tips om na de vakantie snel weer in shape te komen:

1.      Pak de draad nu op

Geen excuses, begin na het lezen van dit artikel weer met gezond eten. Je kunt altijd wel een reden bedenken waarom je niet vandaag begint maar morgen, maar houd jezelf niet voor de gek.

Pak de draad weer op, verwijder ongezonde voeding uit je kastjes en stop de koelkast vol met je favoriete groenten- en fruitsoorten, dan is stap 1 gezet.

2.      Accepteer je lichaam zoals het NU is

Probeer geen stress te hebben omdat je wat zwaarder bent op dit moment. Accepteer je lichaam zoals het er nu uitziet. Je was er zelf bij toen je de kilo’s er aan at, en als het goed is heb je er van genoten, dus maak er nu ook geen probleem van. Wijs jezelf niet af, maar geniet er ook van dat je nu weer gezond bezig gaat.

3.      Ga niet crashen

Je hebt misschien de neiging om jezelf tijdelijk uit te hongeren en erg weinig te eten om zo snel mogelijk af te vallen, maar dat is niet gezond en zeker niet nodig om succesvol gewicht te verliezen. Doe het daarom ook niet. Je lichaam raakt er alleen maar van in de war, en komt juist in de spaarstand, waardoor het niet in staat is om optimaal (buik-) vet te verbranden.

Eet altijd drie gezonde hoofdmaaltijden per dag: ontbijt, lunch en avondmaaltijd en neem als je tussendoor trek hebt een gezonde snack. Alleen al door dit eetpatroon weer aan te nemen zul je merken dat je gewicht verliest.

4.      Vermijd koolhydraten en eet natuurlijk

Let extra goed op je koolhydraatinname. Waarschijnlijk heb je in de vakantie veel koolhydraten gegeten in de vorm van brood, rijst, pasta, aardappelen, pizza en ontbijtgranen. Schrap deze direct weer uit je voedingspatroon. Je bent daardoor snel van je zomerkilo’s af.

Eet enkel voedingsmiddelen uit de natuur. Dus geen voeding uit pakjes, zakjes, of blikjes. Op Jaspers boodschappenlijst staat precies wat je het beste kunt eten om succesvol af te vallen. Als je volgens de lijst eet, bestaat je voeding vooral bestaan uit vlees, vis, ei, noten, groenten, fruit, zaden, pitten en oliën.

5.      Schrijf je doelen op

Wat wil je bereiken? Weten is meten. Ga op de weegschaal staan en schrijf op hoeveel je weegt. Schrijf ook op wat je ideale gewicht is en wanneer je dat bereikt wil hebben. Zorg dat je dit doel goed voor ogen hebt, hang het eventueel ergens op waar je het vaak ziet. Bijvoorbeeld op de koelkast of op de screensaver van je laptop.

Ga je niet dagelijks blindstaren op de weegschaal, weeg jezelf twee keer per maand. Stel jezelf wel regelmatig de vraag: hoe voel ik me nu?

Als het afvallen minder snel gaat dan je zou willen, kun je wel aan andere dingen merken dat het beter gaat met je gezondheid. Bijvoorbeeld: je huid ziet er beter uit, je voelt je energieker, je stoelgang is goed en je kunt je beter focussen.

Maak ook een foto van jezelf en maak iedere maand een nieuwe foto zodat je kunt zien dat je lijf verandert.

6.      Beweeg meer

Het sporten weer oppakken kan lastig zijn en voor enige frustratie zorgen. Je zult merken dat de eerste drie keer erg zwaar zijn. Je bent binnen de kortste keren buiten adem, hebt minder kracht en je bent na een uur helemaal kapot. Niets aan, sporten op deze manier, terwijl je er voor de vakantie toch zo lekker in zat.

Geef niet op, je moet even door de zure appel heen bijten. Net zoals het tijd nodig heeft voordat je lichaam weer de juiste vorm heeft, kost het ook tijd om weer in conditie te komen.

Zet je gedachten op nul en besef dat het volgende week weer anders zal zijn, en weet dat je er dan weer plezier in zult hebben.

7.      Drink water

Op het terras is de keuze voor een glas koude frisdrank met ijs, een lekker biertje of een glaasje wijn gemakkelijk gemaakt. Hiermee krijg je onbewust veel meer calorieën binnen dan je denkt. De suikers en alcohol zorgen er voor dat je lichaam niet optimaal vet kan verbranden. Kies er daarom voor om vanaf nu enkel water en kruidenthee te drinken.

Maak verse kruidenthee van verveine, munt en gember met een schijfje citroen en maak je eigen frisdrank door schijfjes komkommer, limoen, tijm en munt aan je water toe te voegen.

Wacht niet langer en begin vandaag nog met het opvolgen van deze tips, en je bent binnen de kortste keren van je zomerkilo’s af. Succes!

Meer

Afvallen Blog

Deel dit bericht

Reacties (21)

Hier kan je discussiëren over dit artikel, vragen stellen en inhoudelijk iets bijdragen. Lees vooral even onze huisregels en veelgestelde vragen

  1. Hoi Jasper

    Ik ben bijna 2 jaar geleden begonnen maar met al die andere diëten niet veel wijzer geworden todat ik oktober 2015 met jou nieuwe leefstijl ben begonnen. Ook ik heb wel eens “GEZONDIGD” als je het zo mag noemen en dan nog niet eens zo zeer qau eten maar een wijntje, lees paar wijntjes. En geloof het of niet ik ben nu 30 kilo kwijt. Ben nu 79,07 kilo en omgeloofijk trots op mijzelf. Wat mij wel opvalt en wat ik ook andere vertel is dat het goed te doen is alleen wel meer werk in de keuken zodat je een heerlijke maaltijd creëert waar het hele gezin plezier aan beleeft. Jasper ik wil je ontzettend bedanken voor deze ommezwaai in mijn leven en de fijne ondersteunende mails. Ga zo door dan doe ik dat ook.

  2. Hallo Jasper,

    2 jaar geleden je boek gekocht, en mijn streef gewicht
    met ijzeren discipline gehaald en 9 kilo kwijt.
    Nu 2 jaar later helaas in verval en kan op nieuw beginnen.

    Wat ik ook keihard wil doen, maar ik heb een vraag over haring. Haring is een goede vis om te eten. Maar geld dat ook voor zure haring uit een pot? Wel heerlijk smaakvol bij een salade. grt Rob

    1. Hallo Rob, goed dat je weer aan de slag gaat om je gewenste gewicht weer te bereiken. Het is prima om verse haring af te wisselen met zure haring uit een pot. Veel succes! Groet Jasper

  3. Chris van Welij op 28 augustus 2016 om 12:01 zegt

    Het Smoothie Afslank Plan veroorzaakte een moeiteloos 10 kg afvallen naar een BMI van 23,3 !!.
    Voor het vervolg was het erg nuttig de tip van Jesper te gebruiken uit te zoeken wat het beste ontbijt en lunch voor mij is.
    Vervolgens – aan de hand van Jespers’boodschappenlijst – zijn wij de heerlijke recepten uit de kookboeken van Yoram Ottolenhi gaan gebruiken om het dagelijks leven verder te versieren.

    Een goede reden om een reis blender mee te nemen en om tijdens de vakantie zelf te blijven koken.

    Tijdens 4,5 uur durende sportwedstrijden (golf) zijn voor mij smoothies zeer welkom om het energieniveau en concentratie vermogen te kunnen vasthouden.

  4. Hoi Jasper

    Ik ben bijna 2 jaar geleden begonnen maar met al die andere diëten niet veel wijzer geworden todat ik oktober 2015 met jou nieuwe leefstijl ben begonnen. Ook ik heb wel eens “GEZONDIGD” als je het zo mag noemen en dan nog niet eens zo zeer qau eten maar een wijntje, lees paar wijntjes. En geloof het of niet ik ben nu 30 kilo kwijt. Ben nu 79,07 kilo en omgeloofijk trots op mijzelf. Wat mij wel opvalt en wat ik ook andere vertel is dat het goed te doen is alleen wel meer werk in de keuken zodat je een heerlijke maaltijd creëert waar het hele gezin plezier aan beleeft. Jasper ik wil je ontzettend bedanken voor deze ommezwaai in mijn leven en de fijne ondersteunende mails. Ga zo door dan doe ik dat ook.

  5. Hallo Jasper,

    2 jaar geleden je boek gekocht, en mijn streef gewicht
    met ijzeren discipline gehaald en 9 kilo kwijt.
    Nu 2 jaar later helaas in verval en kan op nieuw beginnen.

    Wat ik ook keihard wil doen, maar ik heb een vraag over haring. Haring is een goede vis om te eten. Maar geld dat ook voor zure haring uit een pot? Wel heerlijk smaakvol bij een salade. grt Rob

    1. Hallo Rob, goed dat je weer aan de slag gaat om je gewenste gewicht weer te bereiken. Het is prima om verse haring af te wisselen met zure haring uit een pot. Veel succes! Groet Jasper

  6. Chris van Welij op 28 augustus 2016 om 12:01 zegt

    Het Smoothie Afslank Plan veroorzaakte een moeiteloos 10 kg afvallen naar een BMI van 23,3 !!.
    Voor het vervolg was het erg nuttig de tip van Jesper te gebruiken uit te zoeken wat het beste ontbijt en lunch voor mij is.
    Vervolgens – aan de hand van Jespers’boodschappenlijst – zijn wij de heerlijke recepten uit de kookboeken van Yoram Ottolenhi gaan gebruiken om het dagelijks leven verder te versieren.

    Een goede reden om een reis blender mee te nemen en om tijdens de vakantie zelf te blijven koken.

    Tijdens 4,5 uur durende sportwedstrijden (golf) zijn voor mij smoothies zeer welkom om het energieniveau en concentratie vermogen te kunnen vasthouden.

  7. Mieke Kraaijeveld op 28 augustus 2016 om 11:35 zegt

    Hallo Jasper, DIT KAN JIJ OOK MIEKE? Boek smoothie afslank plan gekocht. Nu nog starten. Jasper kan ik ‘s-morgens yoghurt met havermout eten. ‘s-middags eventueel een smoothie en ‘s-avonds groenten met een aardappel. Het bewegen gaat moeizaam loop met een rolls royce. Diplegie spastica (te vroeg op deze aarde gekomen). Heb ook behoefte aan een peptalk het gewicht neemt snel toe. Ambitie zonder visie is als een schip zonder water.

    1. Hallo Mieke, dit kan jij zeker ook! Goed dat je aan de slag gaat met het Smoothie Afslank Plan. Voor een optimaal resultaat begin je met het kickstartprogramma. Af en toe Griekse yoghurt met wat havermout in de ochtend eten is prima. Laat de aardappel weg bij de avondmaaltijd, zeker als je ook al havermout bij het ontbijt eet. Af en toe zoete aardappel is wel prima om te eten bij de avondmaaltijd. In dit artikel lees je meer over 10 kilo afvallen. Veel succes! Groet Jasper

  8. Margareth van Velden op 28 augustus 2016 om 11:30 zegt

    Hallo
    ook ik heb daar last van
    helemaal uit balans door warme weer
    moet helemaal weer hersteld worden ervan
    mvg margareth

  9. Bernadette Ory op 28 augustus 2016 om 11:06 zegt

    Hallo Jasper,
    Ik ben erg blij met jou afslankplan. Je 2 boeken hebben me geinspireerd om anders te eten , en vooral , ik word een kei in gezonde gerechten samenstellen. Het resultaat , ik ben 5 kg afgevallen in 5 weken. en wat zeker niet minder belangrijk is , veel vet weg. Ik ben erg gemotiveerd.
    Vrijdag vertrek ik op vakantie, half pension, en ik heb me een miniblender aangeschaft, samen met een grote pot notenmengeling, ( de rest koop ik daar wel) Ik zal alvast s’middags gezond eten . Zeker weten.
    Hartelijk dank voor je fijne tips en goede raad.
    Bernadette

  10. Beste Jasper, ik ben sinds de vakantie helemaal om. Ik was de laatste jaren veel ziek, voelde me ellendig en ging “troosteten”. Met als gevolg 7 kilo erbij in 1 jaar. Ik doe het kick start afslankplan, vond het eerst moeilijk omdat ik de zoetigheid zo miste. Na een paar dagen waren de smoothies ineens lekker! Ik voel me fitter dan ooit, vanmorgen gewogen en in twee weken 3,5 kilo eraf. Mis af en toe een wijntje wel maar dat pak ik later wel weer op! Mag je af en toe ook een speltcracker met zaden of is spelt ook niet goed? Bedankt ook voor de aanmoedigende mailtjes!

    1. Hallo Carmen, wat fijn dat je je zo goed voelt door de smoothies. Neem liever crackers van boekweit of amandelmeel. Pas op met zoet beleg maar beleg ze met avocado, een portie vette vis, humus of zelfgemaakte notenpasta. Ga zo door. Groet Jasper

  11. Smoothie fan op 27 juli 2016 om 12:37 zegt

    Hoi Jasper,

    Nu alweer in mijn vijfde week van werken na een heerlijke tropische vakantie, vol met lekkers lekkers en moois…!!
    Resultaat 7.7 kg aangekomen… maar.. ik heb d’r van genoten.
    De eerste werkdag was ook meteen mijn Jasper dag ( zoals ik ze noem ).
    Wat heb ik gedaan…. het smoothie plan.
    ‘S morgens een smoothie, ‘s middags een smoothie, en/of ‘s avonds een 7×7 menu of een fruithapje..

    En nu, afgelopen maandag, na 5 weken Jasperen, 12.3 kg kwijt, foetsie, bye bye, en geen enkele moeite ….Ik ben weer op mijn gewicht van jaren geleden en het voelt geweldig!!!! En dan heb ik niet eens gesport, daar begin ik volgende week weer mee.

    En ja, Jasperen kan een obsessie worden, geloof me maar.
    Hoe makkelijk ik NEE kan zeggen tegen al dat lekkers wat hier op kantoor de ronde doet, groeide met de dag. Daar helpen de mailtjes die je stuurt met weetjes ook bij.

    Ga zo door Jasper, en wie weet wordt je wel een werkwoord “JASPEREN”…..

    1. Wat goed om te horen! Mooi dat je zo snel van je overtollige kilo’s af bent met het Smoothie afslank plan en het 7×7 afslank receptenboek. Mooi ook dat je je zo goed voelt. Ga zo door met gezond eten en het zou mooi zijn als ik een werkwoord word en veel mensen bezig gaan met JASPEREN zoals jij dat doet!

  12. Beste jasper
    Kan ik ook gekookte groene banaan eten bij me warm eten

    1. Af en toe kun je dat prima doen. Doe het niet te vaak, en doe het alleen wanneer je nog geen fruit hebt gegeten.

  13. Hallo Jasper
    kan ik ook smorgens en savonds een gerecht uit het 7×7 boek eten en tussen de middag een smoothie uit jouw boek.

    1. Dag Ans, dat kan zeker. Wissel vooral af met smoothies en gerechten uit het 7×7 receptenboek en pas beide methoden zo toe, dat het voor jou werkt!

  14. Sytske wakanno op 30 augustus 2015 om 20:19 zegt

    Beste Jasper, Graag wil ik je bedanken voor de mooie emailtjes die ik van jou krijg. Deze helpen mij enorm! Ik begin NU weer dankje!

  15. Hey Jasper, ik volg je blog al een poosje. Inmiddels heb ik in de vakantie de stap gezet om koolhydraatarm te eten. Je tips volg ik te goeder trouw. Ik ben nu ruim 5 kilo afgevallen (190 cm, weeg nu nog 90 kg) en wil graag naar de 85 kg. Hoewel ik veel sport (voornamelijk cardio) merk ik dat die laatste kilo’s echt moeilijk zijn. Ik drink zeker 2,5 liter water per dag, ontbijt goed en volg je adviezen voor wat betreft avondeten. Wat kan ik nog extra doen, behalve volhouden? Ik merkte overigens wel dat ik in het begin van mijn nieuwe leefwijze echt heel weinig energie had, heeft dat te maken dat je lichaam eraan moet wennen dat het geen stoot koolhydraten meer binnenkrijgt ofzo?

    1. Hoi Ruuth, goed om te horen dat je al 5 kilo bent afgevallen. Dat je weinig energie had komt waarschijnlijk doordat je lichaam gifstoffen aan het afvoeren was en door de overgang van energie halen uit koolhydraten naar energie halen uit vetten en eiwitten. Heb je inmiddels wel veel energie? Wat je zou kunnen doen om het afvallen een boost te geven is een maaltijd per dag vervangen door een goed gevulde groene smoothie. Hier vind je een aantal voorbeelden. Ook kun je in plaats van cardio beter voor krachttraining gaan. Je zou bijvoorbeeld eens crossfit kunnen proberen, daarmee boek je snel goede resultaten. Eventueel zou je het aantal stuks fruit dat je per dag eet kunnen minimaliseren tot 1 stuks per dag.

  16. Hoi Jasper,

    Tijdens de vakantie kun je inderdaad aankomen als je alles laat lopen. Maar als je kantoorwerk doet ben je vaak tijdens je bakent toch de hele dag actiever bezig. Zeker met jonge kinderen. Zwemmen, voetballen….Daardoor, en door wel te genieten maar een beetje op te letten kun je die twee á drie weken vakantie goed overbruggen. Een klein beetje discipline erbij en je kunt weer verder met waar je drie weken geleden was gebleven.

    1. Of je aankomt is inderdaad erg afhankelijk van wat voor een soort vakantie je doet. Vooral strand- en/of feestvakanties hebben vaak de nodige kilo’s tot gevolg. Als je een actieve vakantie boekt zal je veel minder snel aankomen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Lees ook eens

Post image

Top artikel

Gezond (én gezellig) de feestdagen door met deze 5 stappen

Doorgaan met afvallen tijdens de feestdagen kost misschien wat moeite, maar dat betekent niet dat je feestdagen minder lekker, leuk of gezellig hoeven te zijn! Integendeel; als je de stappen in...

Post image

Top artikel

Etiketten, E-nummers & weet wat je eet

Je bent wat je eet. Maar hoe weet je precies wat je eet? Juist, door op het etiket te kijken. Maar dat klinkt gemakkelijker dan het in de praktijk vaak is. Voedselproducenten...

Bekijk alle artikelen