In dit artikel vertel ik je alles over verantwoord afvallen zonder dieet. Kraakhelder, veilig en actiegericht.

Ik vertel je precies wat je moet doen om je vetverbrandingsmechanisme (op een natuurlijke manier) aan te zetten.

Als je toepast wat je in dit artikel leert, zul je met gemak verantwoord 5 kilo afvallen in 2 weken – zonder dieet.

Vergis je niet, afvallen zonder dieet betekent dat je  snel en efficiënt kunt afvallen. Een dieet zit vaak alleen maar in de weg.

Stop dan ook met het zoeken naar ‘het volgende’ dieet en neem de tijd om te leren wat je kunt doen om jou overtollige lichaamsvet voorgoed te verbranden.

Verantwoord afvallen doe je door je lichaam te geven wat het nodig heeft om je vetverbranding op volle toeren te laten draaien (voldoende gezonde voeding én voldoende beweging).

En dit is een heel stuk makkelijker, leuker én lekkerder dan je denkt. Kijk maar…

(Meer weten over wat een dieet is en wat verantwoord afvallen precies inhoudt? Klik hier)

Verantwoord 5 kilo afvallen in twee weken – zonder dieet

Verantwoord 5 kilo afvallen zonder dieet is niet lastig. In het onderstaande stappenplan heb ik het zo duidelijk mogelijk voor je opgeschreven.

Neem de onderstaande drie stappen en je zult plezierig én verantwoord afvallen.

Stap 1: Beweeg voldoende

Vaak denken mensen dat sporten de oplossing is voor overgewicht. Alhoewel sporten kan bijdragen aan gewichtsverlies is het zeker niet noodzakelijk.

Sterker nog, veel sporten zonder je voeding aan te passen (de echte oplossing voor overgewicht) kan zelfs erg ongezond zijn.

Het is dus heel belangrijk dat je voldoende beweegt.

Zoals ik hierboven al schreef is ons lichaam gemaakt om te bewegen. Veel belangrijke processen in ons lichaam hebben beweging (en de extra zuurstof die je door beweging krijgt) nodig om goed te kunnen lopen.

Je beweegt voldoende om af te vallen als je dagelijks 30 minuten met een milde intensiteit beweegt.

Dat houdt in: beweeg dagelijks minimaal 30 minuten met zo een intensiteit dat je ademhaling net iets versnelt, maar dat je nog wel prima een gesprek kunt voeren.

Hoe meer beweging met deze intensiteit hoe beter. Al mijn persoonlijke cliënten, die ik help afvallen zonder dieet, raad ik toch aan minimaal 1 uur per dag te fietsen of stevig door te wandelen.

Stap 2: Drink voldoende water

Naast de extra zuurstof die je lichaam krijgt door voldoende beweging is water het belangrijkste element dat je lichaam nodig heeft om je vetverbranding te laten draaien.

Dat we water nodig hebben om te overleven is niets nieuws voor je, maar toch drinken veel mensen chronisch te weinig water.

Drink dagelijks 2,5 tot 3,5 liter water om je vetverbranding goed te laten functioneren en zo verantwoord af te vallen.

Een kop thee telt ook mee. Echter koffie onttrekt alleen maar water uit je lichaam dus dat telt niet. Drink minimaal 1 extra glas water voor elke kop koffie die je drinkt.

Vruchtensappen en andere suikerhoudende (fris)dranken zorgen ervoor dat je lichaam vet gaat opslaan. Je kunt het   dus beter niet drinken als je wilt afvallen.

Tip: neem eens een kijkje in mijn Smoothie Afslank Plan. Dit plan bevat drie programma’s die snel en efficiënt je lichaamsvet helpen verbranden.

Stap 3: Eet natuurlijke voeding

En dan de laatste en meest belangrijke stap als je verantwoord wilt afvallen: eet vooral natuurlijke voeding.

Als jij wilt afvallen zonder dieet is het belangrijk dat je weet wat je eet.

Tegenwoordig liggen de supermarkten vol met geproduceerd voedsel waarvan we eigenlijk geen idee hebben wat er echt inzit.

Natuurlijk kun je op het etiket zien wat erin zit. Maar wie kijkt daar nou echt naar en heb jij enig idee wat “Propyleen-glycol” of “Mononatriumglutamaat” is?

De veiligste en beste manier om zeker te weten dat je gezonde voeding eet, is door enkel natuurlijke producten te eten.

Dat houdt in: eet alleen producten die mensen meer dan duizend jaar geleden ook aten. En dat ruim interpreteren.

Voorbeelden van goede producten zijn: groente, ei, vlees, noten, zaden, natuurlijke oliën, vis, etc.

Voorbeelden van ongezonde producten zijn: cornflakes, pindakaas, pasta, pastasauzen, bladerdeeg, afbakbroodjes, etc.

Fruit is een apart geval. Consumeer fruit met mate.

Verantwoord afvallen is niet moeilijk maar je moet net even weten wat je wel en niet mag eten. Daarom heb ik Jaspers boodschappenlijst voor je samengesteld.

Begin direct met afvallen

Als je precies wilt weten wat je wel en niet kunt eten, als je de komende twee weken verantwoord 5 kilo wilt afvallen zonder dieet, doe je er verstandig aan Jaspers boodschappenlijst op je koelkast te plakken.

Deze lijst van producten heb ik samengesteld om afvallen zo makkelijk mogelijk voor je te maken.

Deze boodschappenlijst bevat alle producten die je kunt eten als je verantwoord wilt afvallen (zonder dieet).

Als je hieronder je naam en e-mailadres invult, ontvang je deze boodschappenlijst en mijn beste afslank tips per
e-mail.

Waarom afvallen zonder dieet?

Zoals ik hierboven al zei, is het belangrijk je te realiseren dat het prima mogelijk is snel en efficiënt af te vallen zonder dieet.

In dit artikel zie je dat een dieet eigenlijk helemaal nergens voor nodig is.

Diëten zijn ooit in de wereld geroepen om gewichtsverlies begrijpelijk te maken voor afvallers. Maar sindsdien zijn diëten voornamelijk gebruikt voor marketing doeleinden.

Een dieet is…

Als ik aan de mensen om me heen vraag wat een dieet precies is, krijg ik vaak een reactie in de vorm van: “een voedingspatroon dat je voor een periode kunt volgen om af te vallen.”

“Voor een periode”, dat is het idee dat vrijwel iedereen heeft bij een dieet. Je volgt een dieet voor een aantal weken en dan stop je ermee.

Na die paar weken is het “klaar” en kun je weer “normaal” eten. Althans dat is wat de meeste mensen denken.

Maar helaas werkt het niet zo. Je lichaam verandert continue. Als je voor een periode voedsel eet dat je helpt af te vallen, dan val je ook af.

Maar als je dan weer een periode voedsel eet waarvan je aankomt, zul je logischerwijs weer aankomen.

Er is geen magische pil

Het spijt me, maar er bestaat geen dieet dat je volgt waar je voor de rest van je leven niet meer naar om hoeft te kijken.

Als het er was zou ik het je direct vertellen, maar het bestaat niet.

“Maar wat werkt dan wel?”, vraag je je misschien af.

Mijn antwoord:

De knop moet om

Stop met zoeken naar een dieet en realiseer je dat je lichaam het belangrijkste bezit is dat je hebt.

Neem de tijd om te leren wat je kunt doen om jou overtollige lichaamsvet voorgoed te verbranden. Niet voor een paar weken, maar voor de rest van je leven.

Dat klinkt misschien wat extreem maar maak je geen zorgen. Het is een stuk makkelijker, leuker en lekkerder dan je denkt.

Om te begrijpen wat je kunt doen om voorgoed je overgewicht te verliezen, is het belangrijk dat je het verschil ziet tussen verantwoord en onverantwoord afvallen. Dat zal ik in de volgende alinea uitleggen.

Verantwoord afvallen

Je kunt op twee manieren afvallen, je kunt duurzaam en verantwoord afvallen of je kunt tijdelijk en onverantwoord afvallen.

Onverantwoord afvallen heeft alles te maken met de dieet-mentaliteit waar ik het hiervoor al even over had.

De mentaliteit dat er een magische pil of dieetmethode is die voorgoed al je lichaamsvet doet verbranden in een korte periode.

Of de overtuiging dat het mogelijk is om gezond heel veel kilo’s in een korte tijd te verliezen.

Zoals je misschien al hebt ervaren, is deze manier van afvallen niet duurzaam en zorgt het alleen maar voor een jojo-effect.

Je valt snel (maar vaak ongezond) veel kilo af maar zodra je stopt met het dieet kom je die kilo’s ook zo weer aan.

Je lichaam heeft de juiste voedingsstoffen nodig

Diëten worden vaak getypeerd door een beperkte eenzijdige selectie voedsel die je mag eten. Deze onverantwoorde manier heeft vaak als gevolg dat je lichaam onvoldoende voedingsstoffen binnenkrijgt. Dit is natuurlijk erg ongezond.

Als je verantwoord wilt afvallen daarentegen is het belangrijk dat je je lichaam wel alle voedingsstoffen geeft die het nodig heeft om je vetverbranding op volle toeren te laten draaien.

Het meest belangrijke is dat je je realiseert dat je geen honger hoeft te lijden als je wilt afvallen.

Afvallen door calorie-restrictie (weinig eten) is een ouderwetse en gedateerde methode. Sterker nog, als jij verantwoord wilt afvallen is het juist belangrijk dat je eet als je honger hebt.

Een hongergevoel is een signaal van je lichaam dat het extra voedingsstoffen nodig heeft. Dat betekent dus dat het tijd is voor een gezonde maaltijd :-).

En maak je geen zorgen, het is heel goed mogelijk om gezonde én lekkere maaltijden klaar te maken. In het 7×7 Afslank Receptenboek vind je een compleet weekmenu.

Je lichaam heeft beweging nodig

Naast gezond eten, speelt ook beweging een grote rol bij verantwoord afvallen. Ons lichaam is gemaakt om te bewegen. Van te lang stilzitten wordt het sloom en ongezond.

Ook voor mensen die geen overgewicht hebben, is het slecht om lange periodes achter elkaar stil te zitten.

Beweging is namelijk essentieel voor veel belangrijke processen in ons lichaam. Onvoldoende beweging is slecht voor je gezondheid.

En als je wilt afvallen, komt daar nog eens bij dat je minder calorieën verbrandt als je te weinig beweegt.

In stap 1 van het hoofdstuk “Verantwoord 5 kilo afvallen in twee weken – zonder dieet” ga ik er verder op in hoeveel je moet bewegen (niet te verwarren met ‘sporten’) om voldoende calorieën te verbranden om af te vallen.

Nu weten we:

Afvallen met een dieet is de verkeerde mindset. Afvallen doe je niet voor een periode, maar je moet de knop definitief omzetten – en dat is veel lekkerder en plezieriger dan je denkt.

Verantwoord afvallen doe je door je lichaam te geven wat het nodig heeft om je vetverbranding op volle toeren te laten draaien.

Dat houdt in: voldoende gezonde voeding én voldoende beweging. Hoe precies? Dat lees je hier.

De makkelijkste en prettigste manier is gezonde koolhydraatarme recepten te eten. Ik heb mijn beste afslank recepten gebundeld in het 7×7 Afslank Receptenboek.