Glucose-fructosestroop is een zoetstof die sacharose (tafelsuiker) kan vervangen bij het produceren van voedingsmiddelen.

In dit artikel kijken we wat glucose-fructosestroop precies is en of het slechter voor je is dan suiker.

Als je toepast wat er in dit artikel staat dan zal je twee keer zo snel afvallen. Als je dit niet doet dan zal afvallen erg moeizaam gaan.

Maar eerst gaan we kijken wat glucose-fructosestroop precies is.

Wat is glucose-fructosestroop?

Glucose-fructosestroop is ook wel bekend onder de naam ‘high-fructose corn syrup’ (HFCS). Het is een vorm van suiker die door een enzymatisch proces uit mais wordt gewonnen.

Glucose-fructosestroop bestaat net als suiker uit glucose- en fructose-moleculen die aan elkaar zijn gekoppeld. De verhouding waarmee de glucose en fructose in de stroop voorkomen kan verschillen. Hoe meer fructose hoe zoeter de stroop.

Glucose-fructose informatie

Vooral de fructose in de suiker en de stroop is in grote hoeveelheden desastreus voor je lichaam. Volgens Dr. Robert H. Lustig, Professor aan de Universiteit van California (San Francisco), is fructose namelijk de hoofdoorzaak van overgewicht.

Het belang van voedingsvezels

Voedingsvezels in je voeding zorgen ervoor dat fructose langzaam in je bloed wordt opgenomen. Dit geeft je lichaam de kans om de fructose te verbranden voordat het opgeslagen wordt als lichaamsvet. Voedingsvezels zijn het ‘geneesmiddel’ voor overtollig lichaamsvet door een teveel aan fructose.

In mijn artikel over fructose kun je meer lezen over de werking en de gevaren van deze verteerbare zoetstof.

Moderne voeding, zoals veel verpakt en geproduceerd voedsel, bevat veel suikers en weinig tot geen voedingsvezels. De suikers in de moderne voeding komen onder andere voor in de vorm van sacharose (tafelsuiker) of glucose-fructosestroop.

Natuurlijke voeding, zoals groenten en fruit, bevatten daarentegen een veel hogere hoeveelheid voedingsvezels en een veel lagere hoeveelheid suikers.

In de natuur zijn voedingsvezels het ‘tegengif’ van de suiker. Het is belangrijk dat je in je voedingspatroon minimaal 100 gram aan voedingsvezels per dag eet. Des te meer voedingsvezels in ons eten, des te beter.

Glucose-fructosestroop of suiker is niet slecht zolang het maar in combinatie met voldoende voedingsvezels wordt gegeten. De natuur doet dit perfect. Er zitten bijvoorbeeld in bijna elk stuk fruit veel meer voedingsvezels dan suiker.

Er zit veel suiker of glucose-fructosestroop in fris- en sportdranken. Omdat deze dranken geen voedingsvezels bevatten om de suiker te compenseren, is het erg onverstandig deze drankjes regelmatig te drinken.

Achtergrond informatie

Glucose-fructosestroop werd in 1957 uitgevonden door Richard O. Marshall and Earl R. Kooi. Pas in 1966 was de stroop geschikt voor massaproductie. In 1975 werd het voor het eerst gebruikt in frisdranken zoals Coca-cola en Pepsie.

Voor de voedselproducenten heeft synthetische glucose-fructosestroop een groot voordeel ten opzichte van de gewone suiker (sacharose). De stroop kan namelijk goedkoop geproduceerd worden.

Bovendien moet gewone suiker verbouwd worden. Verbouwde voedingsstoffen kunnen sterk fluctueren in prijs. In een goed seizoen is de prijs laag, maar als een deel van de oogst van een seizoen verloren gaat door slecht weer dan is de prijs extreem hoog.

Naast de constante prijs is de synthetische stroop ook nog eens de helft goedkoper dan natuurlijke suiker. Glucose-fructosestroop is dus veel aantrekkelijker dan natuurlijke suikers voor de groot gebruikers.

Omdat het zo goedkoop is en omdat het nog veel zoeter is dan gewone suiker verkoopt het goed aan de consument, die er geen weet van heeft dat hij/zij steeds ongezonder gaat eten.

De gemiddelde hoeveelheid fructose die een gemiddelde westerse burger dagelijks tot zich neemt is in de afgelopen decennia enorm toegenomen.

Neem maar eens de proef op de som en kijk eens goed op de inhoud van bepaalde producten (zoals soep, koekjes, vruchtendrankjes). Bijna overal zit suiker of glucose-fructuse-stroop in. Ongemerkt wordt de westerse mens dikker en dikker.

Conclusie

Voor de voedselproducenten zitten er veel voordelen aan de synthetisch gefabriceerde glucose-fructosestroop ten opzichte van de natuurlijke suikers.

Voor de consument is het nagenoeg om het even. Het is voor de consument wel van essentieel belang dat het voedsel in ieder geval genoeg vezels bevat om de fructose te kunnen ‘compenseren’.

Je kunt het aantal voedingsvezels in het product vinden op de verpakking. Eet vanaf nu enkel producten die meer vezels dan suiker (of glucose-fructosestroop) bevatten. Je zult zien dat afvallen dan een heel stuk makkelijk, sneller en plezieriger gaat.

Wil je weten welke producten passen in een gezond voedingspatroon? Download dan hier mijn gratis boodschappenlijst. Op deze lijst staan ook producten die meer vezels dan suiker bevatten. Download hem nu, dan weet je zeker dat je snel en gemakkelijk afvalt.

Bekijk (15) reacties

Verberg reacties

  • Lucie
    30/03/2017 om 12:57 pm

    Hehe, Jasper, waarvan denk je dat die onnatuurlijke glucosestroop wordt gemaakt als het niet hoeft te worden verbouwd?

    Erg zonde van een relatief informatief artikel om zo een grove fout te maken.

    • Jasper Alblas
      02/06/2017 om 4:11 pm

      Hoi Lucie,

      Ik snap je vraag niet zo goed. Zou je die kunnen toelichten? Dan geef ik er graag een antwoord op.

      Groet, Jasper

  • Joop Ooms
    28/06/2015 om 9:16 pm

    Hallo Jasper,
    Zit er een verschil tussen, glucosestroop – fructose-glucose-stroop en alleen fructose en in welk voedsel/drank het wordt toegepast.
    Dit vraag ik omdat, als ik wat eet of drink met bovengenoemde toevoegingen ik bij de ene wel en bij de andere wel enorme diarree krijg.

    • Jasper Alblas
      02/07/2015 om 2:46 pm

      Het zit in oneindig veel voedingsmiddelen en dranken in verschillende combinaties en is zeer ongezond. Eet/drink producten waar 1 van beide, of beiden inzit liever helemaal niet om diarree en andere gezondheidsproblemen te voorkomen. Vermijd bewerkte voedingsmiddelen en als dit niet lukt lees dan altijd het etiket goed zodat je zeker weet dat je het niet binnenkrijgt.

  • Nina
    25/10/2014 om 5:08 pm

    In diverse berichten op Internet is te vinden dat Fructose-glucosesiroop (HFCS) belastend is voor je lever, omdat je het in een veel grotere hoeveelheid binnenkrijgt dan je lichaam het kan verwerken.
    Ook schijnt je lichaam bij een grote hoeveelheid HFCS niet aan te geven dat een verzadigingspunt is bereikt, waardoor je teveel eet/drinkt, met alle gevolgen van dien.
    Bovendien, en dat is nog alarmerender, schijnt HFCS kwik te bevatten.
    Alle reden dus om dit goedje te mijden!

    • Jasper Alblas
      07/11/2014 om 5:40 pm

      Zeker vermijden! HFCS staat overigens voor High Fructose Corn Sirup, de engelse benaming voor Glucose Fructosestroop.

  • Sigrid
    09/09/2014 om 11:08 am

    Hoi Jasper
    Klopt het dat officieel er meer glucose dan fructose zit in glucosefructosestroop maar dat dit op etiketten flink door elkaar wordt gehaald? Dat het net zo goed fructoseglucosestroop is dus meer fructose?

    • Jasper Alblas
      07/11/2014 om 5:39 pm

      Het verschilt per type glucose fructosestroop hoeveel proces glucose en hoeveel procent fructose erin zit. Dit wordt vaak niet op etiketten aangegeven inderdaad.

  • Carla
    17/09/2013 om 10:52 pm

    ik heb een tijdje in de VS gewoond en daar noemen ze het HFCS en zit in werkelijk alles. Ik ben het hier nog niet zo vaak tegengekomen. Is fructose glucosestroop slechter dan suiker?

    • Jasper Alblas
      20/09/2013 om 5:43 pm

      Het klopt dat het in Amerika nog vaker voorkomt, maar hier zijn ze ook al aardig op weg. Fructose fructosestroop is in het beste geval net zo slecht als suiker. Indien de verhouding van glucose en fructose, maar richting de fructose gaat wordt de suikervervanger nog slechter voor je.

    • Jacqueline
      10/01/2014 om 10:17 am

      Ik hoor/lees wel vaker dat het in NL nog niet zoveel voorkomt, maar eerlijk gezegd moet ik goed zoeken naar producten waar het níet in zit. Zelfs in producten waarin je het niet verwacht zit dat spul. Roosvicee lacta, Zonnatura, zelfs in brood. Het wordt tijd dat er een goed onderzoek komt.

  • Sanne
    22/07/2013 om 11:52 pm

    Hoi Jasper,
    Ik dacht altijd dat ik beter zoetstof kan gebruiken dan suiker, voor bijvoorbeeld het verzoeten van yoghurt of het maken van jam. Is dit juist?

    • Jasper Alblas
      23/07/2013 om 10:50 am

      Hallo Sanne, ja dat is waar mits je een gezonde (natuurlijke) zoetstof gebruikt. Mijn persoonlijke favoriet is Stevia.

  • Jasper Alblas
    12/07/2013 om 7:01 pm

    Hoi Fredrich, afgezien van extra toegevoegd karamel bij bruine suiker is er geen verschil tussen de twee. Ik hoor wel eens mensen die denken dat bruine suiker ‘gezonder’ zou zijn. Dit is niet waar, zowel witte als bruine suiker is ongezond.

  • Fredrich
    11/07/2013 om 7:34 pm

    is er nog een verschil tussen bruine en witte suiker?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *