In deze editie van Beste Jasper behandelt mijn collega Anita weer een veel gestelde lezersvraag

Beste Jasper,

Hoe kan ik koolhydraatarm eten zonder dubbel te hoeven koken voor mijn gezin?

Ik hoor graag van je.

Groetjes Karlijn

Hallo Karlijn,

Dit is een vraag die we bij Jasperalblas.nl regelmatig krijgen en dat begrijp ik goed. Een leefstijl verandering doorvoeren voor jezelf is al lastig genoeg dus voor een heel gezin al helemaal.

Gelukkig is het heel goed mogelijk om met je hele gezin gezond en (grotendeels) koolhydraatarm te eten.

Het is vooral erg belangrijk dat je er de tijd voor neemt om te veranderen en dat je in kleine stapjes gaat.

In dit artikel leg ik je uit hoe je dat stapsgewijs aan kunt pakken.

Weerstand

Als je begint met koolhydraatarm eten, kan dat weerstand opleveren bij de rest van het gezin.

Veel groenten eten, andere voedingsmiddelen aanschaffen, nieuwe producten eten, maaltijden voorbereiden. Niet ieder gezinslid zit hier waarschijnlijk op te wachten. Zeker wanneer er geen noodzaak is om te willen veranderen of af te willen vallen.

Mensen zijn gewoonte dieren en de ene persoon kan beter tegen verandering dan de ander. Hou daar rekening mee.

Besef dat koolhydraatarm en onbewerkt eten in principe voor iedereen goed is en dat het hele gezin er baat bij heeft.

Tegelijkertijd is het wel zo dat de ene persoon beter tegen koolhydraten kan dan de andere en dat het voor opgroeiende kinderen geen noodzaak is om koolhydraatarm te eten. Lees hier wat de beste koolhydraten zijn voor kinderen. 

Het is dus even zoeken naar een nieuwe balans maar gelukkig kun je juist door koolhydraatarm te eten heel veel hetzelfde blijven eten als de rest van het gezin. Dit maakt het de ideale manier om op een gezonde manier af te vallen.

Deze stappen helpen je om op een makkelijke manier een koolhydraatarme leefwijze te volgen met het hele gezin.

1. Hou het simpel

Koolhydraatarm eten hoeft gelukkig niet moeilijk te zijn. Je moet alleen even door hebben hoe het werkt. Kijk waar je het zo makkelijk mogelijk voor jezelf kunt maken.

De makkelijkste manier om dat te doen is door koolhydraatarme maaltijden klaar te maken en er wat rijst, pasta of aardappelen bij te doen voor de gezinsleden die niet koolhydraatarm willen eten.

Zorg ervoor dat de maaltijden genoeg eiwitten en gezonde vetten bevatten zodat jullie voldoende verzadigd zijn na een maaltijd.

Dit zijn een aantal suggesties die makkelijk zijn om te maken voor het hele gezin:

Vlees/vis/eieren + (verschillende soorten) groenten. Doe er wat aardappelen bij voor de rest.

Pasta. Maak een heerlijke verse pasta saus met gehakt, veel groenten, tomaten, gezeefde tomaten en verse Italiaanse kruiden. Kook pasta voor wie dat wil en wok wat courgette of pompoenpasta voor jezelf.

Wokmaaltijd: Wok stukjes kip met een hele berg groente erbij. Maak het op smaak met verse kruiden, sojasaus en een scheut kokosmelk. Kook voor wie dat wil wat rijst en laat het zelf achterwege.

Stamppot: Maak de lekkerste stamppotten met zoete aardappel in plaats van gewone aardappelen.

Soep: De heerlijkste soepen zijn koolhydraatarm. Doe er een stukje brood bij met een dip voor wie dat wil. Dip zelf met wat worteltjes.

Patat: Maak zoete aardappel frietjes voor het hele gezin. Je zal zien dat niemand nog behoefte heeft aan gewone frieten. Is dat toch zo? Laat die persoon zelf zijn eigen friet bakken in de frituurpan of een patatje halen bij de snackbar.

Wraps: Eet wraps en maak een heerlijke vulling met groenten en kip. Eet zelf alleen de vulling of maak voor jezelf een wrap van grote slabladeren en schep de vulling daarin.

Curry: Tegenwoordig maak je de lekkerste curries met broccolirijst, bloemkoolrijst of quinoa. Vind iemand dat toch niet lekker? Kook een beetje witte rijst voor die persoon. Dit curry recept smul je van met het hele gezin! 

Broodje hamburger: Bak hamburgers en laat iedereen z’n eigen broodje hamburger maken. Maak voor jezelf een hamburger met een simpele salade erbij van sla, komkommer, augurk en tomaat.

Hier vind je een aantal makkelijke koolhydraatarme maaltijden voor het hele gezin.

 

2. Ga in kleine stapjes

Verwacht niet dat iedereen in hetzelfde tempo kan veranderen dus zoek een middenweg.

Begin bijvoorbeeld met om de dag koolhydraatarm eten. Op de dagen dat je koolhydraatarm eet maak je een portie extra zodat jij dat de dag er na kunt opwarmen en nogmaals kunt eten terwijl de rest van het gezin iets met koolhydraten eet.

Maak regelmatig een grote pan soep of stamppot en vries een portie in zodat je die op momenten kan eten dat de rest graag iets eet dat veel koolhydraten bevat.

Bij koolhydraatarm en onbewerkt eten horen ook nieuwe producten in de keuken. Gooi het niet radicaal om maar verander in kleine stapjes en koop er telkens wat nieuws bij als er iets “ouds” op is.

Zo kan iedereen er langzaam aan wennen. Vooral kinderen passen zich snel aan.

Als je stap voor staat gaat, heeft de helft van het gezin waarschijnlijk niet eens door dat de producten in de keuken er in bijvoorbeeld een tijdsbestek van een jaar heel anders uitzien.

3. Wees open

Hoe beter je familie weet waarom je het belangrijk vindt dat jij en ook zij een gezonde leefstijl hebben des te meer begrip er zal zijn.

Vertel ze jou persoonlijke gezondheidsdoelen en leg uit waarom die zo belangrijk voor je zijn. Grote kans dat ze erg geïnteresseerd zijn en veel medeleven tonen als ze weten hoe belangrijk dit voor je is.

Vertel ze over gezond en onbewerkt eten, de voordelen die dat heeft en laat ze ook weten waarom je het zo belangrijk vindt dat zij gezond leven. Laat ze zien hoe graag jij wilt bijdragen aan een goede gezondheid voor hen.

Focus je niet op afvallen maar op gezondheid. Leg uit dat gezond eten je meer energie geeft, ervoor zorgt dat je lekkerder slaapt en dat het het risico op ziekten minimaliseert.

Leer ze dat als ze nu in kleine stapjes hun eetpatroon optimaliseren, ze er de rest van hun leven profijt van hebben.

Zijn er gezinsleden die graag willen dat er bepaalde ongezonde voedingsmiddelen in huis zijn die voor jou een grote verleiding vormen? Zoek dan samen naar een oplossing hoe je daar mee om kunt gaan.

Maak bijvoorbeeld van een specifieke lade een ongezonde lade of laat ze het op een plek leggen die jij niet weet. Vind een middenweg die voor iedereen prettig is.

4. Maaltijden voorbereiden

Een nieuwe manier van koken aanleren kost tijd en energie. Dat hoort erbij en is helemaal niet erg. Voor je het weet heb je het onder de knie en gaat het als vanzelf.

Een goede voorbereiding is het halve werk en scheelt een hoop tijd. Plan twee momenten per week in je agenda waarop je verschillende maaltijden voorbereid zodat je die op andere momenten alleen maar hoeft op te warmen.

Maak bijvoorbeeld een grote quinoa salade, grote pan soep of stamppot waar je meerdere keren van kunt eten. Vries eventueel wat porties in. Hier lees je meer waardevolle tips over het voorbereiden van maaltijden.

5. Betrek het gezin bij het eten

Vaak wordt de taak van eten koken binnen het gezin door 1 persoon op zich genomen. Toch is het leuk om de rest van het gezin en vooral de kinderen er wat meer bij te betrekken.

Vaak vinden kinderen het erg leuk om te helpen en eten ze beter als ze zelf meegewerkt hebben aan het klaarmaken van de maaltijden.

Ook bij het voorbereiden van maaltijden voor een aantal dagen kan je vast wel wat hulp gebruiken. Hoe meer ze betrokken zijn bij het gezonde eten hoe leuker het wordt.

Breng in kaart wie wat lekker vindt. Vraag je kinderen alles op te schrijven wat ze lekker vinden aan groenten. Laat ze regelmatig kiezen wat ze voor een groenten of vleessoort willen eten.

6. Maak gezond eten toegankelijk

Als het binnen het gezin “normaal” is om regelmatig ongezond te snacken ga dit dan niet ineens verbieden. Zo komt er onnodig een negatieve lading op gezond eten.

Ga juist kijken hoe je gezond eten toegankelijker kan maken zodat het in de toekomst normaler wordt voor iedereen.

Zet gezonde snacks zoals worteltjes en tomaatjes met hummus op tafel, zorg dat de fruitschaal altijd gevuld is, zet karaffen met water met citroen, sinaasappel en komkommer klaar en geef de kids eens een zakje noten of een gekookt ei mee naar school. Laat ze ook een mooie eigen waterfles uitkiezen zodat ze altijd water kunnen pakken.

Koop langzaam minder ongezonde voedingsmiddelen en meer gezonde. Probeer die verandering op een rustig tempo te maken. Je zal zien dat er in een jaar veel kan veranderen.

7. Respecteer elkaar

Respecteer elkaars keuzes. Ook als gezinsleden erg van bepaalde ongezonde gerechten houden. Respecteer dat en ga er geen vervelende opmerkingen over maken.

8. Haal de focus van het eten af

Zorg dat de eettafel een fijne plek is om samen te zijn met het gezin. Maak tijd om gezellig te kletsen, toon interesse, stel vragen en luister. Maak ruimte voor elkaar en maak van het eten een mooi samenzijn.

Kun je wel wat extra inspiratie gebruiken? Het Bodyhappiness programma staat boordevol makkelijke koolhydraatarme maaltijden voor het hele gezin!

 

 

De volgende stap

1. We hebben al duizenden mensen net zoals jij helpen afvallen. Dus het maakt niet uit wat jouw situatie is, als je wilt afvallen – en wilt genieten van een betere gezondheid – bekijk dan nu onze programma’s. Alle programma’s hebben een 100% niet-goed-geld-terug garantie.

2. Als je je eerst graag wilt oriënteren, kan je hier onze gratis artikelen lezen. In de artikelen wordt duidelijk en begrijpbaar uitgelegd hoe jij kunt werken aan een betere gezondheid.

3. Als je als voedingscoach graag bij ons wilt komen werken, kan je een bericht sturen via onze contact pagina.

4. Als jij wat aan dit artikel gehad hebt, dan zullen je vrienden er vast ook blij mee zijn. Deel het gerust op Facebook, twitter, Instagram of via e-mail.

2 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *