Diabetes type 2 is een van de meest voorkomende welvaartsziektes in de westerse wereld. In Nederland hebben meer dan 1 miljoen mensen diabetes en daar komen dagelijks 200 diabetespatiënten bij.

De toegevoegde suikers in onze voeding spelen een grote rol bij het krijgen van diabetes type 2.

In dit artikel lees je precies hoe dat zit en vind je een manier waarmee je eenvoudig het risico op diabetes type 2 verkleint.

Maar laten we, voordat we daarin duiken, eerst eens kort kijken naar wat diabetes eigenlijk is.

Wat is diabetes?

Diabetes wordt ook wel suikerziekte of ouderdomssuiker genoemd. Deze ziekte kent twee soorten: diabetes type 1 en diabetes type 2.

Bij beide typen diabetes is er een probleem met het reguleren van de bloedsuikerspiegel. Het reguleren van onze bloedsuikerspiegel is een belangrijk proces dat gebeurt onder aanvoering van het hormoon insuline.

Maar als je diabetes hebt is het lichaam niet goed, of helemaal niet meer in staat om dat belangrijke proces uit te voeren.

Hierdoor kan het lichaam de bloedsuikerspiegel niet meer goed reguleren en dat is slecht voor onze gezondheid.

Verschil tussen diabetes type 1 en type 2

Het verschil tussen diabetes type 1 en type 2 zit in de manier hoe diabetes ontstaat.

Bij diabetes type 1 is de oorzaak genetisch. Je kan er dus weinig aan doen. Deze vorm van diabetes komt niet zo veel voor. Slechts één op de tien mensen met diabetes heeft type 1.

Dat is wel anders bij diabetes type 2. Deze vorm wordt namelijk wél veroorzaakt door externe factoren zoals ongezonde eet- en leefgewoonten. Die zorgen er na verloop van tijd voor dat het lichaam steeds minder insuline aanmaakt, of er helemaal niet meer op reageert.

Laten we nog wat verder op inzoomen op hoe diabetes type 2 ontstaat.

Het ontstaan van diabetes type 2

Diabetes type 2 ontstaat als de bloedsuikerspiegel te veel schommelt en te vaak piekt. Het hormoon insuline moet dan heel hard werken om die schommelingen te stabiliseren. Op den duur raakt het insuline-systeem overbelast en gaat het steeds minder goed werken.

De hoofdoorzaak van die schommelingen in de bloedsuikerspiegel is een groep voedingsstoffen die ‘koolhydraten’ heet. Koolhydraten zijn voedingsstoffen die ons lichaam van energie voorzien.

Zodra je koolhydraten hebt gegeten, zet ons lichaam die om in een stofje dat bloedsuiker heet. Dit stofje wordt ook vaak glucose genoemd. In deze vorm geeft dit stofje energie aan ons lichaam zoals onze spieren en organen hun werk kunnen doen.

Als er na een maaltijd bloedsuiker in ons lichaam komt, maken wij dus meteen insuline aan. Insuline zorgt ervoor dat bloedsuiker naar de juiste plekken wordt gebracht; precies daar waar energie nodig is.

Helaas krijgen wij via een gemiddeld Nederlands eetpatroon veel meer koolhydraten binnen dan wij eigenlijk nodig hebben.

Hierdoor piekt je bloedsuiker regelmatig en dat is erg ongezond, of eigenlijk zelfs gevaarlijk. Bovendien ontstaat het risico dat het insuline-systeem overbelast raakt. Dit heet insulineresistentie en dat is het voorstadium van diabetes type 2 [1]

Suiker hoofdoorzaak van diabetes

Nu vraag je je misschien af wat de link is met suiker. We hebben het per slot van rekening over koolhydraten.

Wel, suiker is een koolhydraat en onze voeding zit er helemaal vol mee. En suiker is niet zomaar een koolhydraat. Het is het type dat voor de snelste stijging van je bloedsuiker zorgt en daarmee is het dus de grootste aanjager van diabetes type 2 [2].

We weten allemaal dat er veel suiker in koekjes en frisdrank zit. Maar wist je dat aan vrijwel alle kant-en-klare voedingsproducten, kant-en-klare maaltijden en alle pakjes en zakjes die je kan gebruiken om maaltijden mee te bereiden suiker is toegevoegd?

En dat blijft niet zonder gevolgen. Uit onderzoek blijkt namelijk dat 80% van de Nederlanders tot wel 20 suikerklontjes per dag eet zonder dat zij het doorhebben!

We weten inmiddels dat te veel koolhydraten zoals brood, pasta, rijst en aardappels onze bloedsuikerspiegel laten schommelen. Maar suiker doet dat nog vele malen meer. Dat komt omdat ons lichaam weinig moeite hoeft te doen om suiker om te zetten in bloedsuiker.

Dus na bijna iedere maaltijd schiet onze bloedsuikerspiegel omhoog. En zoals je nu weet moet het hormoon insuline dan iedere keer in actie komen om die bloedsuikerpiek te bestrijden.

Conclusie: vermijd suiker en stop diabetes

We weten allemaal dat suiker slecht is voor je gebit. Maar zoals je nu hebt gezien is dat slechts het topje van de ijsberg.

De impact van suiker op het systeem dat onze bloedsuiker reguleert is enorm. Dit kan tot allerlei gezondheidsklachten leiden, waaronder diabetes type 2.

Wat is de volgende stap?

Omdat wij ons grote zorgen maken over de gezondheidsgevaren van toegevoegde suikers, hebben we het Stop Diabetes Programma gelanceerd. In 1 maand tijd leer je te eten zonder toegevoegde suikers en daarmee voorkom je het ontstaan van diabetes type 2.

 

Ook in onze andere programma’s vermijd je het gebruik van toegevoegde suikers en allerlei koolhydraten zo veel mogelijk. Hierdoor stabiliseert je bloedsuikerspiegel, krijgt je gezondheid een boost en verlies je overtollig lichaamsvet. Wil je graag aan de slag? Bekijk dan hier ons programma-aanbod.

Bronnen:

[1] H. Basciano, L. Federico en Khosrow Adeli (2005) Fructose, insulin resistance, and metabolic dyslipidemia.

[2] R.H. Lustig, S. Basu, P. Yoffe, N. Hills (2013) The Relationship of sugar to population-level diabetes prevalence: An econometric analysis of repeated cross sectional data.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *