Steeds meer mensen krijgen suikerziekte. Dit is een ziekte waarbij de bloedsuikerspiegel niet meer in balans gehouden kan worden. Meer dan één miljoen Nederlanders hebben het.

In dit artikel lees je precies hoe je kunt herkennen of jij diabetes hebt of in het voorstadium zit.

Voordat ik je alle diabetes-symptomen noem, zodat je kunt herkennen of jij diabetes hebt of in het voorstadium zit, eerst even een korte inleiding over diabetes.

Wat is diabetes?

Diabetes wordt ook wel suikerziekte of ouderdomssuiker genoemd. We kennen twee soorten suikerziekte.

Bij diabetes type | maakt het lichaam geen insuline meer aan. Deze vorm van suikerziekte is vaak genetisch bepaald en komt niet zoveel voor. Slechts één op de tien mensen met diabetes heeft diabetes type |.

De andere vorm, diabetes type ||, komt het meest voor en heeft wel degelijk met je eet- en leefgewoonten te maken. Bij deze vorm van diabetes maakt het lichaam te weinig insuline aan of reageert het er helemaal niet op.

In dit artikel bedoelen we met diabetes, diabetes type ||.

Lees in Jaspers artikel negen tips om diabetes tegen te gaan.

Zo ontstaat diabetes

Wanneer je eet, komt het voedsel in de maag waar het wordt voor verteerd. Dan komt het voedsel in de dunne darm die verbonden is met de alvleesklier. Dat is een orgaan dat essentieel is voor een gezonde vertering. De alvleesklier geeft sappen en insuline af. De sappen verteren de vetten, eiwitten en koolhydraten.

We richten ons op de koolhydraten.

De koolhydraten worden opgenomen in het bloed en heten vanaf dat moment: bloedsuiker. Bloedsuiker wordt getransporteerd naar alle cellen en weefsels in het lichaam om daar energie aan af te geven.

De belangrijkste cellen en weefsels zijn de spieren, de vetcellen en de lever. Bloedsuiker geeft energie aan de spieren voor beweging. Verder gaat er bloedsuiker naar de lever die de energie overdag opslaat en ‘s nachts weer afgeeft aan het bloed zodat het stabiel van samenstelling blijft.

Ook gaat er bloedsuiker naar de vetcellen. Dit wordt opgeslagen en komt vrij als er extra energie nodig is. Deze suikers komen niet zomaar een cel binnen! Daar is een sleutel voor nodig en dat is het hormoon insuline. Insuline wordt aangemaakt in de alvleesklier.

Dit zijn de diabetes-symptomen

Hieronder zie je de meest voorkomende symptomen van diabetes:

  • veel plassen
  • dorst
  • moeheid
  • jeuk, wondjes en infecties van de huid die niet snel genezen.

Deze symptomen hoef je niet te hebben terwijl je toch diabetes hebt of in het voorstadium bent.

Maar wat moet je doen als jij deze symptomen herkent? Laat dan meteen je bloedsuiker prikken bij je huisarts. Het is een makkelijk onderzoek en één vingerprikje is al voldoende.

Wanneer je deze symptomen niet hebt, kun je toch diabetes hebben of in het voorstadium zitten. Het is zonder deze symptomen alleen veel moeilijker om erachter te komen. Houd daarom je lichaam altijd goed in de gaten.

Lees de volgende alinea’s goed en ontdek of jij kenmerken hebt van insulineresistentie of hypo/ hyperglycemie.

Is insulineresistentie een diabetes-symptoom?

Insulineresistentie is geen diabetes-symptoom. Insulineresistentie kan een voorstadium van diabetes zijn.

Bij diabetes zien we vaak dat mensen te dik zijn en dat er te veel buikvet aanwezig is. Het overgewicht bestaat vaak al jarenlang. Dan kan er een voorstadium van diabetes ontstaan en dat is insulineresistentie.

De insuline wordt wel aangemaakt, vaak in hoge doses, maar krijgt de cellen niet meer of nauwelijks open en dan blijft de suiker in het bloed. De alvleesklier produceert nu nog meer insuline en doet erg zijn best de cellen te forceren.

Dit proces kan jaren duren en de cellen gaan al die tijd nog redelijk open. Er kunnen wel al klachten ontstaan. Uiteindelijk raken de cellen van de alvleesklier uitgeput en produceert de alvleesklier geen of nauwelijks insuline meer. Dan is er sprake van diabetes.

Dus als jij al jarenlang met een dikke buik rondloopt, zou er na het lezen van deze tekst een lampje moeten gaan branden. De kans is groot dat dit proces bij jou gaande is.

Grijp daarom nu in om de kans op diabetes te verkleinen. Lees hier hoe je dat kunt doen.

Schade door diabetes

Vaak wordt er luchtig gedacht over deze ziekte. Je prikt wat bloed, meet de waardes en spuit insuline als dat nodig is. Er zijn nog andere medicijnen op de markt die bijvoorbeeld de suikerafgifte door de lever tegengaan zodat de bloedsuiker ‘s nachts flink daalt en ook medicijnen die de alvleesklier beïnvloeden. Helaas is dit slechts symptoombestrijding en wordt de echte oorzaak niet aangepakt.

De gevolgen van diabetes zijn niet bepaald mild te noemen. Te veel suikers in de bloedvaten zullen deze uiteindelijk verharden wat hart- of herseninfarcten tot gevolg kan hebben. De kleine bloedvaten kunnen beschadigen waardoor er oog-, nier- of zenuwstelselproblemen ontstaan. Vaak zie je ook dat de bloedvaten in de ledematen aangetast raken, wat afsterven van tenen of benen tot gevolg kan hebben. Deze moeten dan geamputeerd worden.

Dit zijn natuurlijk vreselijke scenario’s en dat wil niemand. Maar gelukkig kun je dit voorkomen. Hoe dat kan, lees je hier en verderop in dit artikel.

Zijn hypo- of hyperglycemie diabetes-symptomen?

Hypo- of hyperglycemie is geen symptoom, het is een waarschuwing van je lichaam en een teken dat je grote kans hebt diabetes te krijgen. Dus tijd om actie te ondernemen.

Maar eerst leg ik je uit wat hypo- of hyperglycemie precies is.

Hyper betekent een hoge bloedsuikerspiegel en hypo een te lage. Wanneer je dit hebt, hoéf je geen diabetes te krijgen. Wanneer je genetisch belast bent, is de kans erop wel beduidend groter.

Bij hypo- of hyperglycemie is de bloedsuiker namelijk niet stabiel. Door verkeerde, geraffineerde, voeding stijgt de bloedsuiker vaak veel te snel en raakt de alvleesklier overbelast. Door deze overbelasting reageert de alvleesklier traag, waardoor de suikerspiegel boven de 6.5 mmol/L komt. (De normale waarde ligt tussen de 3,5 en 6.5 mmol/L). Dan wordt er extra veel insuline afgescheiden. Dat is vaak weer te veel van het goede waardoor de suikerspiegel snel zakt tot onder de 3,5 mmol/L.

Dit voel je door geïrriteerdheid, moeheid, trillen, duizeligheid of een licht gevoel in je hoofd. Je krijgt dan heel veel trek in koolhydraten en het liefst de verkeerde, snelle koolhydraten, waardoor je in een vicieuze cirkel terecht komt. Uiteindelijk zou je hierdoor diabetes kunnen krijgen.

In dit artikel van Jasper lees je tips die je helpen voorkomen om diabetes te krijgen.

Oorzaken van diabetes

  • Erfelijkheid. Dit is nooit de enige oorzaak, ook je lifestyle speelt mee.
  • Overgewicht. Kleine vetcellen maken hormonen aan die het lichaam gevoelig houdt voor insuline zodat de suikers opgenomen worden in de spieren en de lever. Zijn de vetcellen vol, en ben je dus te dik geworden, dan stoppen de vetcellen met het produceren hiervan waardoor de kans op diabetes verhoogt.
  • Verkeerde voeding. Dit is geraffineerde voeding.
  • Roken. Het lichaam gaat slechter reageren op insuline.
  • Te weinig beweging. Door beweging worden er veel suikers verbruikt en blijft het lichaam gevoeliger voor de werking van insuline.

Wat jij zelf kunt doen om diabetes te voorkomen

Naast voldoende bewegen, niet roken en afvallen, is gezonde en verantwoorde voeding de sleutel tot een gezond lichaam zonder diabetes.

Diabetes is te stoppen en zeker in het beginstadium. Ook wanneer je allang diabetes hebt en al medicijnen gebruikt, kun je heel veel baat hebben bij het aanpassen van je voeding en lifestyle.

Eigenlijk is het heel eenvoudig

Eet wat de oermensen ook aten en je klachten verminderen of verdwijnen. Oermensen aten namelijk geen fabrieksvoedsel zoals koek, witbrood, eten uit pakjes en zakjes. Ze aten van wat het land hen gaf, zoals noten, pitten, zaden, groenten, fruit, ei, vlees en vis.

Ik kan me voorstellen dat je het misschien niet wilt, maar boeken over oervoeding kunnen je veel uitleg geven. Natuurlijk kun je het minder extreem aanpakken. Ik kan je verzekeren dat je er ook dan heel veel profijt van zult hebben.

Als je toch graag graan wilt blijven eten, moet het altijd volkoren zijn en nooit geraffineerd zoals witte bloem die verwerkt is in veel brood, koek en pasta.

Ook geraffineerde suiker laat supersnel de suikerspiegel stijgen, die moet je daarom volledig uit de voeding weg laten.

In bijna al het voedsel zitten koolhydraten. Waar het om gaat is dat je de snelle koolhydraten weglaat en alleen de langzame eet.

Om meer kennis te krijgen van de hoeveelheid koolhydraten in voedsel, kun je een “GI-index pdf” downloaden. Hierop kun je aflezen hoe snel de bloedsuiker zal stijgen na het eten van bepaalde producten. Probeer altijd in een maaltijd onder de 50 GI te blijven.

Wat je precies moet doen om diabetes te voorkomen

– Eet drie goede en grote maaltijden per dag en sla geen maaltijd over.

-Je mag twee tussendoortjes: één keer fruit en één keer een handje gemengde, ongebrande en ongezouten noten.

-Eet alleen volkorenproducten en laat alles wat gemaakt is van witte bloem achterwege.

-Laat alle snelle suikers (witte suiker, rietsuiker, fructose, glucose) achterwege.

-Eet twee keer per dag groenten: ’s middags soep of salade met een eiwit (zoals vis, noten, vlees, ei) erbij en doe dit ook in de avond.

-Eet in de ochtend volkoren producten, liefst havermout met water of rijstmelk en kaneel.

-Laat koekjes, pasta en snoep volledig achterwege.

-Vermijd koffie (dit verhoogt ook de suikerspiegel).

-Eet veel noten, pitten en zaden en superfoods.

-Eet veel vezels zoals psylliumvezels, voeg ze toe aan je eten.

Drink alleen water en kruidenthee, minimaal 1,5 liter per dag.

-Gebruik gezonde vetten zoals kokosolie om te bakken, walnootolie en pompoenpitolie in een dressing.

-Vermijd slechte vetten zoals transvetten (dit zijn geharde vetten) maar ook kaas, roomboter, margarine, halvarine en alles wat ermee bereid is.

-Bak je eigen lekkers van volkorenspeltmeel, kokosolie en zoet uit fruit (let op: laat suikerspiegel wel iets stijgen)

Conclusie

Dagelijks komen er 200 diabetespatiënten bij. Maar zoals je net gelezen hebt hoef jij daar niet bij te horen.

Luister goed naar je lichaam en onderneem actie als jij de symptomen genoemd in dit artikel ontdekt.

Als jij vandaag nog je leefstijl aanpast en gaat eten zoals hierboven beschreven staat, is de kans kleiner dat jij diabetes krijgt.

Ga ervoor en gun jezelf een mooie, gezonde toekomst.

Bekijk (16) reacties

Verberg reacties

  • Hansh
    11/09/2018 om 4:06 pm

    mijn naam is J.L.Hoek Leeftijd 89 jrik heb bij het opstaan s’morgens last van
    knikkende knieen wat is dat

    • Jasper Alblas
      12/09/2018 om 10:50 am

      Hallo Hansh, dit kan verschillende oorzaken hebben. Je doet er goed aan om dit te bespreken met je huisarts.

  • de heer jw hagen
    13/07/2017 om 9:57 am

    ik wil er meer van weten over suiker ziekten groet de heer jw hagen

    • Anita Mulderij
      17/07/2017 om 12:44 pm

      Super dat je je er meer in wilt verdiepen. In dit artikel vind je extra informatie en tips die je helpen om diabetes te voorkomen. Al onze programma’s helpen je bloedsuikerspiegel in balans te komen en je diabetes onder controle te krijgen. We hebben ook een speciaal stop diabetes programma ontwikkeld. Hier lees je er meer over.

  • ria
    05/06/2017 om 1:31 pm

    ik ben 67 en heb type 2 …. sinds ik dat heb groeit alleen me buik verder ben ik normaal voel me er erg ongelukkig bij en ben er ook benauwd van alles is teveel bij wat ik doe .ben 23 kilo aangekomen sinds ik suikerziekte heb en dat zit rond me buik . ik eet gezond veel vis (vlees) eet ik niet.verse groente veel fruit weet niet wat ik er nog meer aan moet doen. groetjes ria

    • Anita Mulderij
      14/06/2017 om 8:40 am

      Hallo Ria, zorg ervoor dat je koolhydraatarm eet en volg de tips uit het artikel. Je geeft aan veel fruit te eten, doe dat liever niet, maar beperk het tot 1 stuks per dag. Groet Anita

  • Alice meuris
    27/07/2016 om 6:16 pm

    dit is voor mij een heel goed begin voor te beginnen. ik ben diabeet via een pankreas operatie van 1998,heb al veel last gehad, nagels niet goed ,en een heel droge huid,met mijn goeie vriendin in Nederland heb ik jou boek en alles gaat goed ,mijn huid is niet zo droog meer,ik ben al 4 kilo’s minder ik doe het heel voorzichtig, ben bang voor de hypo’s
    hartelijk dank Aice

    • Jasper Alblas
      28/07/2016 om 10:10 am

      Fijn dat het goed gaat Alice, ga zo door, doe het vooral op je eigen manier en tempo. Veel succes en als je vragen hebt laat het dan even weten! Groet Jasper

  • Anneke Kosior
    27/04/2016 om 11:04 am

    Heel goed , dit artikel. Ik ben inmiddels al 4,5 kilo afgevallen, ik heb een bloedsuikerspiegel van 7.0 nuchter. volgende week ga ik drie weken naar Spanje met vakantie, heb je nog tips voor me .

    • Jasper Alblas
      28/04/2016 om 3:10 pm

      Mooi resultaat Anneke! Het belangrijkste is dat je koolhydraatarm blijft eten, ook op vakantie. Vermijd brood, pasta, rijst, aardappelen, ontbijtgranen etc. Drink veel water en zorg dat je altijd gezonde tussendoortjes bij je hebt zoals onbewerkte noten, rauwe groenten of fruit zodat je minder snel in de verleiding komt om ongezond te snacken. Fijne vakantie!

  • patricia
    30/09/2015 om 10:27 am

    wat een goed artikel zeg! ik weet gewoon niet goed waar ik moet beginnen. vanaf mijn 1ste zwangerschap al diabetes type 2 en
    is niet meer weggegaan helaas. nu doe ik wel heel veel sporten maar met mijn eetpatroon valt nog heel wat te verbeteren. Dan zal ik nog meer energie kunnen hebben. Ik ga ervoor….!

  • elles
    26/08/2015 om 9:31 am

    Heb het gelezen of je bezig bent met calorieën, ja echt wel en me suikers!
    Maar nog meer met koolhydraten heb er 83 per dag dus een hele klus!
    Ben 67jaar flink overgewicht diabeet type 2.
    Net uit een dal van chemotherapie ,net mn pensioen,45jaar in de zorg.Dus ik ga ertegen aan!!!lees je artikelen met interesse. Daarvoor hartelijk dank!

    • Jasper Alblas
      27/08/2015 om 12:47 pm

      Heel goed dat je er tegen aan gaat Elles. Gezonde voeding kan erg veel voor je doen in zon lastige periode! Veel succes!

  • Inge
    05/03/2015 om 8:08 pm

    Dit had ik echt even nodig! Ben vier weken bezig met afvallen en dat gaat goed, maar had vandaag zo’n baaldag. Nu weet ik weer waar ik het voor doe!

    • irene lelieveld
      06/03/2015 om 11:46 am

      Hoi Inge
      Ja soms is het echt moeilijk om af te vallen en een baaldag is normaal. Wij zijn blij dat we je hebben kunnen motiveren om door te gaan. Bedankt voor je reactie en heel veel succes met de kilo’s Irene

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *