Is het je wel eens opgevallen hoeveel verschillende soorten dieetplannen en -producten er op de markt zijn waarmee je kan afvallen?

En is het je ook wel eens opgevallen dat veel van deze aanbieders hun dieetproducten baseren op één enkel systeem?

Dat systeem is calorieën tellen. Of een moderne variant daarop: afvallen door punten te tellen die zijn toegekend aan voedingsmiddelen.

In dit artikel deel ik mijn kijk op deze methode.

En je ontmoet Eveline, die lachend 40 kilo afviel met een methode die minder geld en tijd kost, makkelijk te volgen is en waarbij je heerlijk en gewoon kan blijven eten.

Zo werkt punten tellen bij voeding

Laten we eerst eens kijken hoe punten tellen bij voeding werkt.

Als je een puntensysteem gebruikt, dan zijn alle voedingsmiddelen ingedeeld in categorieën. En elk voedingsmiddel heeft een aantal punten.

Vervolgens krijg je een plan waarin staat hoeveel punten je uit elke categorie mag eten op een dag.

Een bekend voorbeeld is het systeem van Weight Watchers. Dit bedrijf hanteert een systeem waarbij elk voedingsmiddel in een categorie is geplaatst. En elk voedingsmiddel heeft ook een bepaald aantal punten.

Dit systeem is grotendeels gebaseerd op het bekende calorieën tellen. En dat werkt als volgt.

Een calorie is een eenheid die aangeeft hoeveel energie er in een voedingsmiddel zit. Het is dus een soort energiemeter. Dat kan je vergelijken met de benzinemeter in een auto, die aangeeft hoe vol de tank zit met brandstof.

Er is wel een probleem met calorieën tellen. Bij calorieën wordt namelijk geen onderscheid gemaakt tussen de verschillende soorten energie die in voeding zitten.

In voeding zitten namelijk drie verschillende soorten energie:

  • Eiwitten
  • Vetten
  • Koolhydraten

En deze drie voedingsstoffen leveren op een verschillende manier energie aan ons lichaam. Dit kan je vergelijken met bijvoorbeeld benzine, diesel en gas, dat ook verschillende soorten brandstoffen zijn.

Of nog anders gezegd:

100 calorieën uit een koekje verwerkt je lichaam heel anders dan 100 calorieën uit een avocado.

De methode zoals Weight Watchers die hanteert, is absoluut een verbetering op het calorieën tellen. Omdat zij voedingsmiddelen categoriseren en punten toekennen aan voedingsmiddelen, wordt zichtbaar dat verschillende voedingsmiddelen een verschillend effect hebben op je lichaam. En deze methode kan ook zeker helpen om af te vallen.

Maar er zit ook een groot nadeel aan voeding categoriseren en waarde toekennen aan voedingsmiddelen.

Nadelen van afvallen met puntensysteem

Het nadeel van een puntensysteem is dat je gaat eten en afvallen vanuit je verstand.

Ga maar na. Als je wat wilt eten, moet je goed weten hoeveel punten je al hebt verbruikt en ook uit welke categorieën. Vervolgens hangt de keuze van wat je gaat eten dus daar vanaf.

Met andere woorden: elke keer als je wat wilt gaan eten, gaat daar een rationele beslissing aan vooraf.

Hierdoor wordt eten een planmatig proces dat zich in je hoofd afspeelt. En dat kost je veel tijd en energie.

Bovendien kan ik me goed voorstellen dat jouw wens om af te vallen al gepaard gaat met het maken van allemaal afwegingen over eten.

Waarschijnlijk ben je al dagelijks bezig met wat je wel en niet mag eten van jezelf.

Dus als je kiest voor een puntensysteem, dan houd je deze worsteling met jezelf in stand omdat je blijft eten vanuit je ratio.

Je voedt jouw lichaam op basis van de categorieën en een puntenboekje en niet vanuit je eigen gevoel om jouw lichaam precies datgeen te geven wat het nodig heeft.

Gelukkig is die worsteling helemaal niet nodig.

Er bestaat namelijk een methode die nauwelijks moeite kost en minstens net zo effectief is bij het afvallen. Bovendien kan je ook bij deze methode lekker blijven eten en hoef je geen honger te lijden.

Ik vertel je er zo meteen meer over.

Eerst wil ik samen met jou kijken naar een ander aspect van het puntensysteem.

Punten tellen wekt de verkeerde indruk

Wat mij opviel toen ik me verdiepte in het puntensysteem, is dat er veel voedingsmiddelen op de lijst staan die jouw vetverbranding niet activeren, maar juist blokkeren.

Dat komt omdat er in het systeem veel ruimte is voor koolhydraatrijke voedingsmiddelen en suikers.

Daarnaast verkoopt Weight Watchers ook nog allerlei voedingsmiddelen die zij vinden passen bij hun methode.

Maar als ik de etiketten van deze producten bekijk, zitten er heel veel koolhydraten in. En toegevoegde suikers, waaronder glucosestroop, wat een hele sterke vorm van suiker is. Ik zag ook dat er vaak ongezonde vetten worden gebruikt zoals palmolie en dat er bewerkte voedingsstoffen in zitten.

Ingrediëntenlijst van Weight Watchers’ havermoutkoekjes

Dat is heel opvallend, want het is wetenschappelijk aangetoond dat koolhydraten (en vooral suikers) je bloedsuikerspiegel laten schommelen. [1]

En een schommelende bloedsuikerspiegel zorgt juist voor meer vetopslag en een geblokkeerde vetverbranding. [2]

Door deze voedingsmiddelen toe te laten (en zelfs aan te prijzen) in een afslank-methode, wordt dus de indruk gewekt dat ze je helpen afvallen.

Maar koolhydraten, suikers, ongezonde vetten en bewerkte voedingsstoffen dragen absoluut niet bij aan afvallen.

Als je de vetverbranding wilt activeren om op een gezonde manier af te vallen, dan is het juist belangrijk dat je het aantal koolhydraten tot een minimum beperkt.

En voor een optimaal resultaat is het ook belangrijk dat je nauwelijks tot geen toegevoegde suikers eet.

Dit betekent in de praktijk dat je 50 tot maximaal 100 gram koolhydraten eet per dag.

Bovendien is je lichaam het meest gebaat bij langzame koolhydraten uit groenten, noten, zaden en pitten. Deze koolhydraten houden je bloedsuikerspiegel namelijk stabiel.

Ten slotte zorgen ongezonde vetten en bewerkte voedingsstoffen er voor dat je spijsvertering niet optimaal functioneert. Maar, als je graag snel en gezond wilt afvallen, dan ben je juist gebaat bij een spijsvertering die perfect werkt.

Het puntensysteem en de producten van Weight Watchers laten dus voldoende ruimte over voor koolhydraatrijk voedsel, suiker, ongezonde vetten en bewerkte voedingsstoffen.

En die voedingsstoffen zorgen er juist voor dat je vetverbranding niet optimaal gestimuleerd wordt [3].

Gerelateerd artikel: 5 tips om elke week 1/2 kilo buikvet te verbranden

Zo viel Eveline 40 kilo af

Eén van mijn cliënten Eveline is maar liefst 40 kilo afgevallen met een methode die veel minder tijd, geld en inspanning kost.

De methode waarmee zij (en duizenden anderen) afviel is bovendien heel makkelijk te volgen. Je kan heerlijk blijven eten en je hoeft niet elke week naar een groep om je te laten wegen.

Wil je weten hoe het werkt?

Je hebt vast wel eens gehoord van een koolhydraatarm dieet. Dit eetpatroon (het is eigenlijk geen dieet) is de afgelopen jaren erg populair geworden en dat is niet zonder reden.

Klik op de afbeelding om Eveline haar verhaal te lezen.

In een koolhydraatarm eetpatroon zitten minder koolhydraten (precies genoeg eigenlijk) en je eet meer gezonde vetten en eiwitten.

De afgelopen jaren heb ik dit wetenschappelijk onderbouwde eetpatroon doorontwikkeld naar een eenvoudig te volgen plan met heerlijke, kant-en-klare recepten waarmee afvallen eenvoudig is.

Je hoeft nauwelijks na te denken. Je doet boodschappen zoals je gewend bent en bij je eigen supermarkt, maar je gebruikt net iets andere producten.

Wil je weten welke? Download dan mijn gratis boodschappenlijst.

Door een paar aanpassingen te maken in je eetpatroon ga je ineens moeiteloos afvallen. Bovendien krijg je meer energie en voel je je fitter.

Maar dat is niet het enige. Als je dit plan volgt:

  • Hoef je geen calorieën te tellen.
  • Je hoeft ook geen puntensysteem te volgen.
  • Elke dag eet je lekkere maaltijden en snacks zonder gedoe.
  • Geef je je lichaam de voeding die het nodig heeft.
  • Alle ingrediënten koop je gewoon in jouw supermarkt.
  • Je familie kan probleemloos mee-eten.
  • Je zit niet vast aan een duur abonnement.
  • En je hoeft niet elke week naar een groep om jezelf te wegen.
  • Je eet wat je nodig hebt zonder honger te lijden.
  • Je leert om eten op een positieve manier te benaderen.
  • En met deze methode val je een 1/2 tot wel 2 kilo af per week!

Eveline zegt hier zelf het volgende over:

“Ik begon met dag nummer één, recept nummer één en ik werd meteen enthousiast. Dit was inderdaad echt lekker! En mocht ik écht zoveel eten?

Na een week al merkte ik dat de weegschaal drastische veranderingen aan begon te geven, ik was écht aan het afvallen… Dit smaakte (letterlijk) naar meer!”

Wat wordt jouw volgende stap?

Ben je er klaar voor om een stap te zetten naar een gezond en slank lichaam zonder gedoe?

De afgelopen vijf jaar heb ik duizenden mensen aan een slank en gezond lichaam geholpen met mijn methode.

Deze methode is gebaseerd op het wetenschappelijk onderbouwde, koolhydraatarm eetpatroon. Ik heb dit eetpatroon uitgeschreven in verschillende programma’s zoals het 7×7 Afslank Receptenboek en in het Smoothie Afslank Plan.

Deze boeken worden gebundeld aangeboden in het Afslank Pro Pakket.

De methode is heel geschikt voor mensen die op een gezond gewicht willen komen en zich prettig willen voelen in hun eigen lijf (en niet perse een modellenlichaam willen).

Ben jij er klaar voor om het hoofdstuk ‘afvallen’ voorgoed af te sluiten? Wil je graag afrekenen met overtollig buikvet? Dan raad ik je aan om met het Afslank Pro Pakket aan de slag te gaan.

Zoals al onze producten heeft dit pakket ook een 30 dagen niet goed geld terug garantie, zo weet jij zeker dat je het beloofde resultaat behaald – of anders krijg je je geld terug.

Ik kijk er naar uit om samen aan de slag te gaan!

 

Bronnen:

[1] G.A. Bray, S.J. Nielsen en B.M. Popkin (2004) Consumption of high-fructose corn syrup in beverages may play a role in the epidemic of obesity.

[2] G.D. Foster, H.R. Wyatt, BG. McGuckin, e.a. (2003) A Randomized Trial of a Low-Carbohydrate Diet for Obesity.

[3] D.K. Tobias, M. Chen, J.E. Manson, D.S. Ludwig, W. Willett, F.B. Hu (2015) Effect of low-fat diet interventions versus other diet interventions on long-term weight change in adults: a systematic review and meta-analysis.

Bekijk (3) reacties

Verberg reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *