Sinds kort horen we steeds vaker over kefir. Is het waar dat kefir gezond is voor je darmen of is het allemaal wat overdreven?

Tijd om eens diep in de materie te duiken en de waarheid boven tafel te halen.

Wat is kefir precies?

Kefir is een yoghurtachtige drank die waarschijnlijk afkomstig is uit de berggebieden van Tibet of de Kaukasus.

Kefir wordt van oudsher gemaakt met koeien-, geiten- of schapenmelk. De smaak is verfrissend en licht tintelend.

Om kefir te maken heb je slechts twee ingrediënten nodig: melk en de zogenaamde kefirkorrels.

Deze kefirkorrels zijn geen echte korrels, maar schimmel- en melkzuurbacterie-culturen, die er een beetje als bloemkool uitzien. Het wordt ook wel eens “yoghurtplantje” genoemd.

Je kunt kefir ook met water maken: dan spreken we van waterkefir. Als basis voor waterkefir kan je water met (gedroogd) fruit of bijvoorbeeld kokoswater gebruiken.

Gewoon alleen water is niet voldoende want er is iets van suikers in het water nodig zodat de kefirkorrels zich daarmee kunnen voeden.

Voedingswaarde van kefir

Kefir heeft een hoge voedingswaarde, is rijk aan probiotica en helpt bij de spijsvertering en een gezonde darmflora [1].

Voedingswaarde kefir (per portie van 175 ml)

Energie (kcal)106

 

Voornaamste bestanddelen

Vetten6 g
Koolhydraten7 g
Proteïne6 g
Cholesterol25 mg
Suikers6 g
Sodium88 mg
Calcium210 mg

 

Naast het bovenstaande bevat kefir nog veel meer mineralen en vitaminen. Enkele voorbeelden zijn: magnesium, vitamine C, vitamine B12, biotine, enzymen en veel vitamine K2.

Vitamine K2 verlaagt het risico op hart- en vaatziekten en speelt een belangrijke rol in je calciumhuishouding. Het zorgt er bijvoorbeeld voor dat de calcium die je uit kefir en andere producten binnenkrijgt op de juiste plaatsen komt, zoals je botten en tanden [2].

Maar het belangrijkste aan kefir zijn… de probiotica.

Wat zijn probiotica?

Probiotica zijn door de World Health Organization gedefinieerd als levende kleine organismen, oftewel “goede” bacteriën die een positieve uitwerking hebben op de gezondheid van de mens (mits in de juiste hoeveelheden ingenomen).

Gezonde mensen hebben heel veel verschillende bacteriën – in de juiste balans – in hun darmen. Deze bacteriën zijn heel belangrijk.

Meer dan 75% van je immuunsysteem bevindt zich namelijk in je spijsverteringskanaal.

Letterlijk triljoenen bacteriën en schimmels werken daar samen om jou gezond te houden.

Ze helpen je om eten goed te kunnen verteren en schadelijke stoffen uit te scheiden.

De goede bacteriën en schimmels doden de slechte en houden je zo kern gezond.

Omdat veel ongezonde voedingsstoffen – die we toch vaak binnenkrijgen – ervoor zorgen dat de “slechte bacteriën” in aantal groeien (zoals suiker), is het belangrijk dat we probiotica nemen om het evenwicht te herstellen.

Als de bacteriën in je darmen in evenwicht zijn is dit een enorme boost voor je immuunsysteem.

Ook onderzoek wijst uit dat het zeer gezond is om probiotica (in de juiste hoeveelheden) te consumeren [3].

Yoghurt bevat ook probiotica, maar kefir is een rijkere en gevarieerdere bron.

Gezondheidsvoordelen van probiotica en kefir

Omdat kefir heel rijk is aan probiotica, is het een van de gezondste voedingsmiddelen om te nuttigen, met grote voordelen voor je gezondheid.

1. Kefir bevordert de stoelgang

Probiotica zoals die in kefir dragen bij aan een betere en gezonde balans van de bacteriën in de darmen.

Als deze balans in orde is, heb je minder last van maag- en darmproblemen, zoals een problematische stoelgang of prikkelbare darm syndroom (PDS) [4,5].

Probiotica spelen ook een grote rol in bijvoorbeeld de bestrijding van verschillende soorten diarree [5,6].

Als je dus last hebt van maag- en/of darmproblemen, kan het helpen om regelmatig een portie kefir te nuttigen.

2. Kefir helpt tegen stress

In onze Westerse wereld ondervinden we veel problemen die voortvloeien uit de stress die gepaard gaat met onze drukke en hectische levensstijl.

Onze gezondheid vermindert en we voelen ons minder fit en vitaal.

Maag- en darmklachten dragen vaak bij aan stress-gerelateerde symptomen zoals depressie en angsten.

Uit onderzoeksresultaten blijkt dat probiotica een positieve invloed hebben op klachten die te maken hebben met stress, depressie en angsten.

Menselijke proefpersonen die probiotica innamen, vertoonden aanwijsbaar minder symptomen en klachten [7].

3. Kefir maakt je botten sterker

Osteoporose is een veel voorkomende kwaal in

Nederland en België; meer dan 400.000 mannen en vrouwen lijden aan deze aandoening.

Osteoporose, of botontkalking,  is het brozer worden van je botten. Je loopt dan meer kans op botbreuken. Vrouwen hebben een grotere kans op osteoporose dan mannen.

Door te zorgen dat je voldoende calcium binnenkrijgt, kun je je botten weer sterker maken [8].

Kefir die gemaakt is van volvette zuivel zoals volle melk is natuurlijk een goede bron van calcium.

Maar dat is nog niet alles, melkkefir bevat ook veel vitamine K2, die zoals eerder gezegd een grote rol speelt in onze calciumhuishouding en de dichtheid van onze botten.

Vitamine K2 is bewezen effectief in het voorkomen van botbreuken [9, 10].

Kefir draagt dus -dankzij de calcium en vitamine K2 die het bevat- bij aan het verminderen van het risico op osteoporose en botbreuken [11].

4. Kefir helpt je afvallen

Bepaalde probiotica worden geassocieerd met gewichtsafname. Naar dit verband wordt steeds meer onderzoek gedaan, zodat vastgesteld kan worden wat de rol is van probiotica bij het ontwikkelen van nieuwe behandelingen tegen obesitas [12].

Omdat kefir grote hoeveelheden probiotica bevat, kan het drinken van kefir je helpen om je gewicht omlaag te brengen.

Zelfs een kleine afname in gewicht kan al een groot verschil betekenen in de kans op overgewicht-gerelateerde ziekten als Diabetes Type II en hoge bloeddruk [13].

5. Kefir helpt mogelijk tegen borst kanker

Uit diverse onderzoeken met dieren blijkt dat het eten van gefermenteerde voedingsmiddelen de groei van (borst)kankercellen tegengaat [14].

En in onderzoeken waarin kefir centraal stond, is aangetoond dat kefirextract het aantal borstkankercellen aantoonbaar fors verlaagde [15].

Verder onderzoek met mensen is nodig, maar deze resultaten van onderzoek naar de effecten van kefir zijn al opzienbarend!

Lactose-intolerantie

Lactose is een suiker dat in melk en in melkproducten voorkomt.

Veel volwassenen zijn niet in staat om lactose goed af te breken en te verteren, waardoor ze last kunnen krijgen van een opgeblazen gevoel, winderigheid, buikpijn, krampen en diarree.

Dit wordt lactose-intolerantie genoemd.

De melkzuurbacteriën in gefermenteerde zuivelproducten zoals kefir en yoghurt veranderen de lactose grotendeels in melkzuur, waardoor deze producten veel minder lactose bevatten dan gewone melkproducten.

Hierdoor is kefir over het algemeen beter te verdragen door mensen die last hebben van lactose-intolerantie.

Uit onderzoek blijkt ook dat mensen met lichte lactose-intolerantie waarschijnlijk best met mate Kefir kunnen eten [16].

Maar wees altijd voorzichtig.

Als je last hebt van een lactose-intolerantie, begin dan met het toevoegen van kleine porties kefir aan je voedingspatroon en breid dit uit.

Kefir bevat namelijk niet alleen weinig lactose, maar helpt je ook om je tolerantie voor lactose te verhogen [17].

Je kunt ook kefir maken die geheel lactosevrij is. Dat doe je door water met suikers te gebruiken in plaats van op basis van zuivel.

Waar koop je kefir?

Melk- en waterkefir kun je meestal vinden in natuurwinkels en heel soms in grote supermarkten.

Je komt kant-en-klaar kefir (nog) niet veel tegen en, als je het kant-en-klaar koopt, weet je alleen niet altijd wat er precies in het eindproduct zit.

Het is daarom het beste om kefir zelf te maken. Dan weet je precies wat erin zit en het is nog goedkoper ook.

Onder het volgende kopje lees je hoe je heel eenvoudig zelf kefir kunt maken. Je hebt daar dus naast water of melk alleen kefirkorrels voor nodig.

Kefirkorrels vind je in de natuurwinkel of je kunt ze online bestellen.

Zo maak je kefir zelf

Gelukkig is kefir heel makkelijk en goedkoop zelf te maken. Je doet het als volgt.

  • Doe 1-2 eetlepels kefirkorrels in een weckpot. Hoe meer kefir je gebruikt, hoe sneller het fermentatieproces verloopt.
  • Voeg ongeveer twee kopjes melk toe. Gebruik bij voorkeur een goede kwaliteit rauwe melk, zonder suiker, biologisch, van grasgevoerde koeien en vers. Laat ongeveer 2 á 3 cm ruimte over boven in de pot.
  • Melkkefir dikt heel erg in en lijkt uiteindelijk op een yoghurtachtige substantie. Voeg eventueel wat room toe als je de kefir nog dikker wilt hebben.
  • Doe het deksel op de pot en laat deze op kamertemperatuur 12 tot 36 uur staan. In ongeveer 24 uur doen de micro-organismen in de kefirkorrels hun werk en fermenteren de suikers in de melk, waardoor het kefir wordt.
  • Zeef tot slot de korrels uit de kefir en bewaar deze tot de volgende keer dat je kefir gaat maken.

Je hebt nu heerlijke, gezonde kefir; zurig en tintelend van smaak en een echte boost voor je gezondheid!.

Jaspers advies

Onze voeding, ziektes en de stress die we ervaren zijn allemaal van invloed op de balans tussen de bacteriën in onze darmflora.

Als deze balans uit evenwicht raakt (omdat je bijvoorbeeld te veel suiker binnenkrijgt), krijgen de slechte bacteriën de overhand.

Vaak merk je dit meteen aan je immuunsysteem en je gezondheid; je huid irriteert meer en je hebt een lastigere stoelgang.

Door het eten van de juiste voeding en de juiste hoeveelheden probiotica kun je makkelijk de bacteriehuishouding in je darmen weer in balans krijgen.

Kefir is erg gezond, rijk aan probiotica en helpt je om je weer gezond en fit te gaan voelen. Ik raad aan om meermalen per week een glas kefir te drinken. Doe enigszins voorzichtig aan als je lactose-intolerant bent.

Kefir is niet altijd even makkelijk te vinden, of je moet er speciaal voor naar een natuurwinkel gaan.

Als je kefirkorrels aanschaft, kun je zelf thuis heel gemakkelijk kefir maken.

Bijkomend voordeel is dat je precies weet wat er inzit!

Wat is gezond?

Ik hoop dat dit artikel je duidelijkheid heeft gegeven over het beste gebruik en de gezondheidsvoordelen van kefir.

Vraag jij je af welke andere producten nou écht gezond zijn? Zorg ervoor dat je niet valt voor spookverhalen en marketingpraatjes, doe je eigen onderzoek.

Om dit zo makkelijk mogelijk voor je te maken heb ik Jaspers boodschappenlijst samengesteld.

Jaspers boodschappenlijstOp deze lijst vind je precies welke producten gezond zijn, en welke niet (met uitleg).

Als je enkele producten van de lijst eet zal je lichaam weer gezond worden, het zal weer gaan werken zoals het hoort.

En dat houdt in dat je automatisch al je overtollig lichaamsvet verbrandt, je cholesterol naar een gezond niveau zakt en jij je weer energiek en fit zult voelen.

Je kunt de lijst hier gratis downloaden.

 

 

Bekijk (24) reacties

Verberg reacties

  • Max
    31/07/2017 om 1:30 pm

    Kefir kun je ook van kefir maken. Als je een pak kefir op hebt giet ik er een pak volle melk in en giet dat over in een schone fles. Deksel erop en een dag bij kamertemperatuur laten staan. Daarna in de koelkast klaar voor gebruik. Gaat al weken goed. Het restje kefir in het pak is blijkbaar voldoende om het proces opnieuw te starten.

  • Wiwik
    22/07/2017 om 2:24 pm

    Veel mensen beschouwen het als een gezonder en krachtiger versie dan yoghurt. Maar is dat ook zo!?

    • Jasper Alblas
      07/08/2017 om 3:11 pm

      Door de grote hoeveelheden probiotica in kefir is het waarschijnlijk krachtiger voor de darmflora dan gewone yoghurt.

  • Carla schoenmakers - de wit
    18/07/2017 om 9:03 am

    Moet de weckpot van glas zijn of van plastic. Ik las op een andere site dat het een plastic pot of kan moet zijn omdat kifir niet tegen metalen kan.

    Ik hoor graag van u.

  • elly van zwol
    28/06/2017 om 6:35 pm

    Kun je kefir ook makenmet bv haverdrank of cocos of rijstdrank?

    • Anita Mulderij
      04/07/2017 om 9:29 am

      Ja, in principe is dat mogelijk. Net als bij ongezoete amandelmelk kan het zijn dat je wat suiker toe moet voegen omdat dat van nature niet in plantaardige melk zit. Dit is nodig voor het fermentatieproces.

  • Ditty van Heemskerk
    28/05/2017 om 7:55 pm

    Ik gebruik dit al jaren en ben er heel entiousiast over! Vroeg me af of je dit eventueel ook met ongezoete amandelmelk kan maken?
    Groetjes Ditty

    • Anita Mulderij
      02/06/2017 om 11:50 am

      Hi Ditty, je kunt het proberen, maar het is dan noodzakelijk dat je ook suikers toevoegt omdat dit van nature niet in plantaardige melk zit en nodig is voor het fermentatieproces

  • Madelief
    07/05/2017 om 12:06 pm

    Hallo Jasper

    Ik heb van een vriendin kefir korrels gekregen .Nu hebben ze een week in de koelkast gestaan
    In een beetje water .Nu heb ik het goed afgespoelt in een pot gedaan.En geitenmelk in gedaan .Heb er een heel klein beetje palmsuiker bij gedaan dat is een vervanger van de gewone suiker .
    Want vorig jaar ben ik bij een arts geweest en hin zei dat ik suiker beter kan mijden.Maar is het goed dat ik er palmsuiker in doe dat heeft een donkerder kleu en hoeveel moet ik er in doen .Gisteren heb ik dat gedaan in het keukenkastje gezet geen deksel er op maar een stuk van een theedoek er over met een elastiekje.Maar vanmorgen was het nog heel dun .
    Kan dat zijn doordat het een week in de koelkast heeft gestaan .
    Graag hoor ik wat ik het beste kan doe bedankt
    Madelief

    • Anita Mulderij
      02/06/2017 om 12:05 pm

      Hi Madelief, dat kan zeker. In de koelkast werkt het niet goed. Het beste kun je het opnieuw proberen en dan op kamertemperatuur. Groet Anita

  • Mindert de Wit
    19/03/2017 om 2:31 pm

    Beste Jasper,

    Leuke promotie voor kefir. Zelf voorzie ik op bescheiden wijze diverse mensen van “levende kefirkorrels” en over het algemeen is men heel blij met hun kefir. Ook lever ik hier een (digitaal) boekje bij met recepten en gebruiksaanwijzing.
    Fijn dat je zo positief schrijft over kefir

  • Iris
    12/01/2017 om 7:19 pm

    KUN je ook teveel (water)kefir drinken? Hoeveel is wel/niet gezond?

    • Jasper Alblas
      13/01/2017 om 12:06 pm

      Teveel van iets is nooit goed. Een glaasje per dag is een mooie aanvulling op je voeding, meer is niet nodig.

  • jeroen Bruin
    30/11/2016 om 12:59 pm

    als het kefir maken niet zelf lukt of het is teveel gedoe kun je de rauwmelkse kefir van ons kopen in de winkels van estafetten ,Puremilk kefir .
    erg lekker en super gezond .

  • Greetje.
    19/11/2016 om 8:06 pm

    Ik spoel mn kefirkorrels schoon.en ff op een theedoek laten uitlekken.
    Koop en doos elke melkpoeder en doe 1 zakje melkpoeder in een plastik diepvries zakje.doe daar de kefir korrels in .ff goed schudden zodat de melkpoeder goed tussen de korrels zitten.datum erop en na 2 jaar haal of 1 jaar haal je de korrels weer uit de diepvries en zet ze op koud water met poeder en al.na een paar uur zijn de korrels ontdooid spoel ze onder koud water schoon en zet het weer voor 24 uur op melk.na 2 dagen is mijn kefir weer actief en klaar voor gebruik.

  • Gerard
    14/11/2016 om 1:50 pm

    Maar wat als je Diabetes-patiënt bent. Ik mijd zoveel mogelijk suiker. Is de suiker ook vervangbaar door iets wat gezonder is.

    • Jasper Alblas
      21/11/2016 om 4:29 pm

      De suiker is toegevoegd als voeding voor de schimmels. In de drank blijft hier amper iets van over. Probeer het daarom eens uit, onderzoek hoe je je erbij voelt, dit verschilt van persoon tot persoon.

  • Elly visser
    21/08/2016 om 5:53 pm

    Hallo Jasper ik heb een poos geleden het smoothie programma gekocht , maar helaas val ik er niet van af , kan het zijn dat ik teveel koolhydraten binnen krijg of doe ik iets verkeerd met vriendelijke groet Elly

    • Jasper Alblas
      22/08/2016 om 3:13 pm

      Het is lastig om met deze beperkte informatie te zeggen waarom je niet verder afvalt. In dit artikel lees je precies wat je het beste kunt doen als afvallen niet lukt. Pas de tips toe en het afvallen krijgt weer een boost. Succes!

    • Greetje Pilon.
      24/05/2017 om 6:28 am

      Hallo Elly.ik reageer wel wat laat maar toch wil ik je helpen.
      Ook ik gebruikte dagelijks 2 groente smoothies voor mn gezondheid en af te vallen .Maar ik bleef wel 6 maanden op hetzelfde gewicht staan.at gezond.geen brood .snoep of koekjes. Maar mn gewicht bleef gelijk. Ben veel aan het lezen geslagen en kwam toen tot de conclusie dat er toch teveel fruit in mn groente smoothie zat. Ben ermee gestopt en overgegaan op volle yoghurt en kwark en melkefir.met als resultaat 2 kilo in 1 week afgevallen.nu gaat het wat langzamer maar door je fruit te laten staan val je af .
      Dit vang ik op door iedere dag 2 theelepels fruitpoeder te nemen.bv accaipoeder .ff zoeken welke je het beste kan nemen.ik gebruik 4 soorten .heb in grote weckpot alles door elkaar gedaan (superfoodonline)
      Dus wil je afvallen en de laaste 8 kilo wil of gaat moeilijk ? Laat je fruit staan.en je valt weer af.

  • Karin
    21/08/2016 om 2:47 pm

    Hallo Jasper, bedankt voor het (wederom) boeiende “kefir” artikel. Mijn vraag is nog : hoe bewaar je de gebruikte kefir korrels en hoe vaak kun je ze hergebruiken?

    • Jasper Alblas
      22/08/2016 om 3:29 pm

      Graag gedaan Karin. Je kunt de kefirkorrels op verschillende manieren bewaren, afhankelijk van hoelang je ze niet wilt gebruiken. Zo kun je ze voor korte tijd bewaren in een bakje water in de koelkast of in een weckpot met veel water en wat suiker. Het duurt weer een paar dagen voordat de kefir actief wordt als je het wilt gebruiken, hou daar rekening mee.
      Als je de korrels voor langere tijd wilt bewaren kun je ze invriezen. Dep ze goed droog en laat ze een kleine week liggen op een plek die niet warmer is dan 40 graden. Als ze helemaal droog zijn kun je ze invriezen. Doe ze in een diepvrieszakje met een flinke scheut poedersuiker en schrijf op de buitenkant van de zak de datum. Bewaar ze maximaal 1,5 jaar. Na deze manier van drogen duurt het een paar weken voordat de kefir weer actief is. Hoe vaak je ze kunt gebruiken verschilt en als de kefir de ene keer goed gelukt is wil dat niet zeggen dat dezelfde korrels een volgende keer hetzelfde effect geven.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *