Dit artikel is voor mensen die overgewicht hebben en definitief op een veilige manier willen afvallen. Snel, gemakkelijk en plezierig afvallen zonder ingewikkelde en vervelende systemen.

Dit artikel bevat een wetenschappelijk onderbouwde aanpak voor gewichtsverlies. We werken samen met jouw lichaam om overtollig vet kwijt te raken. Dit maakt gewichtsverlies gemakkelijk en plezierig.

Als je overgewicht hebt en je past toe wat er in dit artikel staat dan zul je:

  • Tot 2 kilo per week afvallen;
  • Al je overtollige lichaamsvet verbranden;
  • Nooit meer een vervelend honger gevoel hebben;
  • Precies weten wat goede en slechte voeding is en;
  • Nooit meer een lange en zware training hoeven doen.

In dit artikel ga je leren hoe je snel, gemakkelijk en plezierig kunt afvallen – zodat je overtollig vet verbrandt, van je eten kunt genieten zonder schuldgevoel en geen zware trainingen meer hoeft te doen.

Het werkte al voor duizenden andere mensen, dus waarom niet voor jou? Begin nu, zet door en je zult zien dat afslanken wel degelijk gemakkelijk en plezierig kan zijn. (Je hoeft me niet te ‘geloven’, maar ik zou graag willen dat je het probeert. En pas als je zelf gezien hebt dat het werkt wil ik dat je me ‘gelooft’.)

Totaal afvallen Nederland

Gezond en gemakkelijk afvallen

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: De beste manier om snel, gemakkelijk en plezierig af te vallen is je voedingspatroon optimaliseren.

Ons lichaam is niet gemaakt voor de voeding die we vandaag de dag eten. In de miljoenen jaren van evolutie eten we pas de laatste tientallen jaren de “moderne” voeding. Al die honderdduizenden jaren daarvoor aten we heel anders.

De moderne voeding bevat veel koolhydraten, deze vind je bijvoorbeeld veel in granen, aardappels en suikers. Daarentegen aten mensen duizenden jaren  geleden vooral veel groenten, vlees, vis en noten. Veel wetenschappers pleiten ervoor om deze voeding terug te brengen in ons huidige voedingspatroon. Deze wetenschappers zijn er van overtuigd dat ons lichaam voor die voeding gemaakt is.

Veel granen en suikers verstoren het ‘vet-opslagsysteem’ in ons lichaam. Door de granen en suikers die we met de moderne voeding eten, kunnen we ons lichaamsvet niet meer goed verbranden en dus neemt ons lichaamsgewicht toe. Goede vetten daarentegen, helpen juist je lichaamsvet verbranden.

Onderzoek van de Johns Hopkins University in Amerika (oktober 2011) toont aan dat een voedingspatroon met veel vetten, weinig granen en suikers resulteert in sneller gewichtsverlies ten opzichte van een voedingspatroon met weinig vetten en veel granen en suikers.

Deze studie beschrijft twee groepen mensen, waar de proefpersonen gemiddeld 100 kilo wegen. Beide groepen volgen 6 maanden exact hetzelfde trainingsprogramma, maar eten anders.

  • Groep 1 heeft een dieet met veel vet en weinig granen en suikers.
  • Groep 2 heeft een dieet met juist weinig vet en veel granen en suikers.

Groep 1 (weinig granen en suikers) verloor in 40 dagen ongeveer 5 kilo, terwijl de tweede groep (veel granen en suikers) daar ongeveer 70 dagen over deed. Ook is het hart en vaatstelsel van de eerste groep bekeken, en het bleek dat de grote hoeveelheden vet geen negatieve invloed hebben gehad op het hart en vaatstelsel.

Vet is makkelijker afvallen

Je lichaam is (via evolutie) al miljoenen jaren gewend aan een koolhydraat-arm dieet met veel gezonde groenten en vetten. Het is niet ingesteld op een koolhydraat-rijk dieet, met veel granen en suikers. Toch eten we koolhydraten bij elke maaltijd: bij het ontbijt, brood of havermout; bij de lunch, brood of een wrap; en bij het avondeten, een bord aardappels, rijst of pasta. En dan heb ik het nog niet eens over de enorme hoeveelheid suikers die we per dag binnen krijgen.

De brug naar snel afvallen

Het stappenplan om af te vallen

Zoals je hierboven hebt kunnen zien zijn granen en suikers voedingsstoffen die je dikker maken en gezonde vetten zijn voedingsstoffen die je helpen afvallen. Hier het stappenplan om snel, gezond en plezierig af te vallen:

Stap 1: Elimineer suikers en slechte vetten uit je voedingspatroon.

Stap 2: Vervang de granen die je eet met gezonde vetten en groenten.

Stap 3: Zorg dat je voldoende andere essentiële voedingsstoffen binnenkrijgt.

Pas deze stappen toe in je dagelijks leven en je zult snel, gezond en plezierig afvallen. Hieronder nog een toelichting op de 3 punten.

Stap 1: Elimineer suiker en ongezonde vetten

Suiker zit in bijna al het geproduceerde voedsel. Van pastasauzen tot afbakbroodjes en van een boterham tot frisdranken. Een goede regel om je suikerinname drastisch te verlagen is om geen geproduceerd voedsel meer te eten.

Ik wil hier niet mee zeggen dat al het geproduceerde voedsel ongezond is. Ik wil hiermee zeggen dat, als je geen geproduceerd voedsel eet je vrijwel onmogelijk te veel suiker of ongezonde vetten kan eten.

En dan zijn er natuurlijk nog de producten waarvan we allemaal weten dat er suiker in zit, zoals: snoep, koekjes, frisdrank, cakejes en taart. Ooit wel eens gehoord van een rustig kabbelend frisdrank-beekje tussen de snoep-bomen door? Natuurlijk niet. Allemaal geproduceerd voedsel, dus… laat je niet verleiden om dit ongezonde eten en drinken tot je te nemen.

Nogmaals, ik zeg hier niet dat al het geproduceerde voedsel ongezond is. Geen geproduceerd voedsel eten, is enkel een goede vuistregel om je inname van suiker en slechte vetten te elimineren.

Niet alle vetten zijn even gezond. Sommige vetten zijn zelfs erg ongezond voor je lichaam. Met name transvetten en omega-6 vetten zijn de vetten die je moet mijden in je dagelijks gebruik. Veel van deze vetten worden gebruikt in geproduceerd voedsel (zoals koekjes, fast-food, pizza, donuts en zelfs brood). Dus als je geproduceerd voedsel vermijdt dan elimineer je een grote groep van deze slechte vetten.

Verder geldt over het algemeen dat alle vetten die niet genoemd worden bij de gezonde vetten (zie hieronder), ongezonde vetten zijn. Vermijd deze dus!

Stap 2: Vervang granen door gezonde vetten

Vermijd voeding met veel granen. Bekende voorbeelden zijn: brood, havermout, pasta, crackers, pizza en rijst. Het eten van granen zorgt voor veel energie, je kan deze energie echter ook op een gezonde manier verkrijgen door het eten van goede vetten.

Voeg de volgende goede vetten toe aan je voedingspatroon:

  • Koud water vis (met name: haring, sardientjes, makreel en wilde zalm)
  • Grasgevoerd vlees (Vee dat het hele leven buiten in de wei gras heeft gegraasd)
  • Scharrel kip/ei (Weinig antibiotica en omega-3 rijk voedsel)
  • Visolie
  • Walnoten / Walnootolie
  • Lijnzaad / Lijnzaadolie
  • Sesamzaad
  • Boter (Van melk van grasgevoerd vee)
  • Kokosolie (Goed om in te bakken)
  • Extra vergine olijfolie
  • Krillolie
  • Donker groene groente

Hieronder de acties die je moet ondernemen om gezonde vetten in te voeren in je voedingspatroon – zodat je vet verbranding stimuleert en dus snel, gemakkelijk en plezierig afvalt:

  • Bak in (veel) kokosolie;
  • Eet veel noten, pitten en zaden (met name: walnoten, hazelnoten, amandelen, lijnzaad, pompoenpitten, sesamzaad en zonnebloempitten);
  • Eet 3 keer in de week koud water vis, zoals haring, makreel, sardientjes en wilde zalm;
  • Eet grasgevoerd vlees (zoek verkooppunten op het internet);
  • Voeg een goede scheut extra vergine olijfolie of lijnzaadolie toe aan elke maaltijd;
  • Eet scharrel-ei, dat rijk is aan omega-3 en;
  • Slik krillolie supplementen.

Stap 3: Zorg dat je voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt

Hieronder de acties die je moet ondernemen om voldoende andere essentiële voedingsstoffen binnen te krijgen – zodat je niet alleen snel, gemakkelijk en plezierig maar ook nog eens gezond afvalt:

  • Eet 400 gram groente per dag;
  • Eet verschillende kleuren groente op een dag;
  • Drink 2 tot 3 liter water per dag (niet rond maaltijden);
  • Eet meerdere kleine porties eten per dag;
  • Eet totdat je geen honger meer hebt (NIET totdat je ‘vol zit’);
  • Slik hoge kwaliteit vitamine, mineralen en krillolie supplementen (Bijv. van het merk New Chapter) en;
  • Eet veel koud water vis (makreel, haring, sardientjes en wilde zalm) en grasgevoerd vlees.

Pas deze acties toe in je dagelijkse routine om snel, gemakkelijk, plezierig en gezond af te vallen. “Je bent wat je eet” is een bekend gezegde. Je zult als je de bovenstaande stappen volgt, de komende tijd merken dat dit gezegde op waarheid is gebaseerd.

NU is het moment om te beginnen en deze acties toe te passen in jouw dagelijkse routine …om zo je ideale gewicht te bereiken.

Let op: In het begin kan de afwezigheid van granen en suikers een licht hongergevoel veroorzaken. Zorg daarom dat je geen “fout-voedsel”, maar altijd voldoende gezond voedsel in huis of bij de hand hebt, zodat je niet uit gewoonte en gemakzucht naar ongezonde voeding grijpt. Door voldoende gezonde vetten en groenten te eten verdwijnt dit hongergevoel vanzelf.

Begin nu, zet door en oordeel pas een maand later.

Je zult versteld staan van het resultaat. Om succes te garanderen heb ik “Jasper’s boodschappenlijst” samen gesteld. Op dit boodschappenlijstje staan alle producten die ervoor zorgen dat je vet verbrandt en dus snel afvalt.

Vul nu hieronder je email adres in, dan wordt de boodschappenlijst direct naar je toegestuurd, zodat je meteen kunt beginnen met afvallen.

Bekijk (136) reacties

Verberg reacties

  • Conny Oldenhuis
    26/09/2018 om 7:59 am

    Soms is het even nodig pas op de plaats te maken om mijn streefgewicht vast te blijven houden.

    • Marleen
      26/09/2018 om 1:21 pm

      Hey Conny,

      Heel goed dat je je daar bewust van bent. Ga zo door en heel veel succes verder.

  • Saridjo Wonny
    17/06/2018 om 8:44 am

    Ik bn nu 70kg n wil t graag 2kg afvallen hb bijna van alles geprobeerd maar krijgt altijd van de jojo effect en voel ik mij gedemotiveerd mijn vraag is waar ligt t aan ? Mvg Wonny

    • Marleen
      19/06/2018 om 9:48 am

      Hallo Wonny,

      Dit ligt aan welke manier van diëten je toepast en of dit op lange termijn vol te houden is. Daarnaast spelen stress, hormonen, beweging, spieren etc natuurlijk ook een rol. Door crash diëten wordt een jojo-effect gestimuleerd. Belangrijk is dus dat je een manier van gezond eten gaat toepassen die langdurig is vol te houden waardoor je blijvend afvalt, zoals de koolhydraatarme methode.

  • Marieke
    11/06/2018 om 3:00 pm

    Interessant

  • Lotte
    16/11/2016 om 11:45 am

    Hoi Jasper,

    Ik zou graag willen starten met het SmoothieAfslankPlan en dan met het kickstartprogramma. Nu staat er in het programma dat je in de ochtend en als diner een smoothie moet drinken en als lunch een maaltijdrecept. Is dit ook om te wisselen? Dat je als ontbijt en lunch een smoothie drinkt en als diner een maaltijdrecept (dit in verband met werk), of heeft dit geen resultaten en is het daarnaast niet vol te houden?

    Alvast bedankt voor je antwoord!

    Groetjes,
    Lotte

    • Jasper Alblas
      17/11/2016 om 11:44 am

      Hallo Lotte, dat is helemaal goed hoor. Zorg er vooral voor dat het voor jou goed vol te houden is. Veel succes! Groet Jasper

  • Jan
    05/09/2016 om 8:04 am

    Hoi Jasper.

    Ik heb je boek besteld en heb er zin in.Ik ben 1m81 en weeg 95 kilo , Maar voel me niet goed in mijn vel. Mijn groot probleem is de frisdrank. Ik ben al meerdere malen begonnen en met resultaat tot wel 15kilo. Maar toch val ik iedere keer terug. Ik zit met het probleem dat ik mijn buik veel minder rap weg krijg. Ik heb precies een band op mijn broek liggen en wil er graag van af.Kan ik iets meer doen om dat beter weg te krijgen. Gr .

    • Jasper Alblas
      06/09/2016 om 8:48 am

      Hallo Jan, goed om te horen dat je er zin in hebt om gezonder te gaan leven en van je buikvet af te komen. Buikvet is de meest hardnekkige en gevaarlijke vorm van vet. Het kost daarom wat meer tijd om het eraf te krijgen. Ga in kleine stapjes en geef jezelf de tijd om echt je gewoonten te veranderen dan zal ook je buikvet verdwijnen en weg blijven. In dit artikel lees je er meer over. Veel succes! Groet Jasper

  • Arturo
    27/07/2016 om 1:11 pm

    Goed artikel over afvallen Jasper. Vraag: zijn krillolie supplementen te verkiezen boven supplement Omega-3 vetzuren EPA en DHA in hun natuurlijke triglycerinevorm (gezuiverde visolie gestabiliseerd met tocoferolen)gegarandeerd vrij van GGO, mais, soja, gist, gluten, lactose, toegevoegde saccharose, conserveermeddelen,synthetische kleur,geur- en smaakstoffen.

    Krillolie (uitsluitend uit duurzaam gevangen krill) die ik op het oog heb bevat:
    Antarctische krillolie (uit Euphausia superba) 500 mg
    – waarvan fosfolipiden, minimaal 200 mg
    – waarvan omega-3-vetzuren, minimaal 115 mg
    – waarvan EPA, minimaal 57,5 mg
    – waarvan DHA, minimaal 32,5 mg

  • Joke
    01/07/2016 om 10:20 am

    Jasper, mijn maag verdraagt geen rauwe groenten en ook geen citrusfruit. Is het een optie om alle groenten te stomen?

  • iman
    15/04/2016 om 8:43 pm

    hoi jasper

    Ben nu een week aan dieeten en ik eet geen brood ,snoep,zoutige dingen, frisdranken . En ik eet wel crackers in plaats van brood en bijvoorbeeld gegrilde kip of vis of stukje vlees met groente of salade is dat zo goed of moet ik me ergens nog aan houden.

    groetjes

    imane

  • Nick
    08/03/2016 om 11:44 pm

    Beste Jasper,

    Wat gebeurt er als je na het 7×7 dieet weer terugvalt in oude voedingspatronen? En worden er veel rijst en pastagerechten gebruikt?

    Groeten,
    Nick

    • Jasper Alblas
      09/03/2016 om 3:24 pm

      Hallo Nick, ik noem de 7×7 methode bewust geen ‘dieet’. Dit omdat het mijn doel is je kennis te laten maken met een nieuw voedingspartoon dat net zo lekker is als je oude voedingspatroon, maar je een gezonder, slanker en fitter lichaam geeft. Er worden geen rijst- en pastagerechten gebruikt.

  • adinda
    25/02/2016 om 9:08 am

    Hallo Jasper,

    Mijn probleem is dat ik geen vis, zeevruchten en nauwelijks vlees (al helemaal niet als broodbeleg) lust. Wat kan ik als alternatief voor deze voedingsmiddelen gebruiken.

    Bij voorbaat dank voor het meedenken.

    • admin
      26/02/2016 om 6:57 pm

      Hallo Adinda,

      vlees en zeevruchten zijn geen probleem. Helemaal geen vis eten kan ook. Het zou kunnen dat je een tekort aan vitamine B12 krijgt, dat merk je o.a. door vermoeidheid, houd dit in de gaten. Vitamine B12 is prima te supplementeren. Vis en vlees bevatten ook veel gezonde vetten (omega-3 / visolie) deze zou je eventueel ook kunnen supplementeren.

  • Tanisha
    12/02/2016 om 2:45 pm

    beste Jasper

    ik ben 1.55 en weeg 80 kg. Ben behoorlijk aangekomen na de zwangerschap . volgens mij moet ik wegen tussen de 55 en 60 kg.
    wilt u mij hierbij helpen . Ben een beetje radeloos

    mvg

    Tanisha

  • Aleid van der Kraan enRik Handgraaf
    04/02/2016 om 4:09 pm

    Beste Jasper,

    Mijn vrouw (57) en ik (63) eten en drinken al langer koolhydraatarm en suikerloos. Vanwege teveel buikvet bij mijn vrouw zijn we 6 weken geleden gaan eten volgens de recepten uit jouw 7×7 afslank receptenboek. Ze heeft geen zittend beroep, we tennissen regelmatig en één keer per week Pilates. Na zes weken is ze een halve kilo afgevallen!!!!!?
    Kan/wil je ons advies geven over wat hier niet goed gaat?
    Met vriendelijke groet

    • Jasper Alblas
      08/02/2016 om 9:03 pm

      Goed dat jullie zijn begonnen met de recepten uit het 7×7 receptenboek. Het kan verschillende redenen hebben dat afvallen niet lukt. In dit artikel lees je er meer over. Ik raad je vrouw aan de tips in het artikel een aantal weken toe te passen, waarschijnlijk zal het afslanken dan sneller gaan.

  • an
    29/01/2016 om 12:01 pm

    Beste jasper mijn vriend van 58 heeft diabetes type
    2 en wat overgewicht (buik). Uiteraard wil hij afvallen en het vermijden van brood pasta en suiker is natuurlijk vanzelfsprekend. Maar is de smoothie programma en het 7 x 7 afslankrecepten boek wel verantwoord voor een diabeet. Zou hij bijvoorbeeld alle koolhydraten moeten vermijden? Heb je wat tips of suggesties aub? Hij drinkt voldoende water en spa water zeker drie ltr. per dag. Ik hoor/lees graag je reactie. Mvr gr An

    • Jasper Alblas
      01/02/2016 om 8:20 am

      Hallo An, goed dat je je aan het verdiepen bent in wat goed voor je vriend is om te doen. Heb je mijn artikel over diabetes al gelezen? Zowel het 7×7 receptenboek als het smoothie afslank plan zijn ideaal om te gebruiken als je diabetes hebt. Ze zorgen er voor dat je snel overtollig buikvet kwijtraakt, meer energie krijgt en dat je lichaam weer helemaal gaat werken zoals het hoort te werken. Als je volgens de boeken eet krijg je tussen de 50 en 150 g koolhydraten per dag binnen. Deze heb je nodig om energie uit te halen.Als diabeet kun je het fruit uit de recepten wat vaker weglaten, verder kun je de recepten precies zo eten als ze in de boeken staan.

  • Esther
    26/01/2016 om 3:39 pm

    Ik kan me erg vinden in de informatie en met de onderbouwingen spreekt mij wel aan. Ik gebruik het als basis voor een aangepast eetpatroon, maar met mijn eigen draai eraan. Ik wil ook wel wat gewicht kwijt, maar daarnaast gaat het me meer nog om wat gezonder eten. Enige waar ik niet helemaal aansluit is het sporten. Ik sport minimaal drie keer per week, intensief ook, en ervaar zelden “honger” na het sporten. Het is prima te combineren ook nu met koolhydraatarmer eten. Ik wijk eigenwijs af met wijn of uiteten in het weekend en een cracker bij de lunch, maar evengoed ben ik daarmee sinds 3 januari van 77,5 naar 74 kilo gegaan. Al met al voel ik me er super bij!

    • Jasper Alblas
      26/01/2016 om 4:25 pm

      Uitstekend Esther, de enige goede manier is die die voor jou werkt. Als je meer wilt afvallen en het lukt niet op je eigen manier, kun je altijd de tips toepassen die in de artikelen op deze website staan en ervaren wat er gebeurd. Ga zo door!

  • Roos
    25/11/2015 om 9:20 pm

    Hoi Jasper,

    Ik wil graag starten met het dieet, maar heb een paar vraagjes.
    Mag je ook gerookte vis, zoals gerookte zalm/makreel?

    Mag je ook gamba’s/garnalen?

    Groetjes

    • Jasper Alblas
      04/12/2015 om 10:52 am

      Hallo Roos, goed dat je gaat starten. Je mag zeker gerookte zalm en makreel eten. Als je verse gamba’s of garnalen koopt kun je ze best af en toe eten. Er zijn echter voedzamere alternatieven zoals de vette vissoorten sardines, zalm, makreel, haring of paling. Groet Jasper

  • ann
    23/10/2015 om 12:51 pm

    ik kon de uitleg niet terug vinden op de pagina. maar het afslankplan met smoothies is dat alleen maar smoothies en geen vast voedsel meer? en hoe lang duurt dat plan dat je moet volgen?
    alvast bedankt
    gr
    ann

    • Jasper Alblas
      28/10/2015 om 12:09 pm

      Hoi Ann,

      Er staan drie verschillende programma’s in het boek met uitleg welke handig is om te volgen.

      Het kickstart programma ( 10 dagen) : ontbijt + avondmaaltijd =Smoothie Lunch + tussendoortje = vast voedsel naar keuze ( bij voorkeur natuurlijk en koolhydraatarm)
      Breek door je plateau ( 10 dagen) = ontbijt + avondmaaltijd + tussendoor = Smoothies Lunch = vast voedsel naar keuze ( bij voorkeur natuurlijk en koolhydraatarm)
      Onderhoudsprogramma= 1 maaltijd en 1 x tussendoor = smoothie de overige maaltijden vast voedsel naar keuze ( bij voorkeur natuurlijk en koolhydraatarm)

      Groet Jasper

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *