Het blijft een gênant onderwerp: moeizame ontlasting. Zeker wanneer je krom van de buikpijn loopt en je collega’s zich afvragen waarom.

Verstopt zitten en moeizaam naar het toilet kunnen is ongemakkelijk en pijnlijk. Het beperkt je en heeft als gevolg dat je je “ziek” voelt. De pijn en stress erover kunnen ervoor zorgen dat je er de hele dag mee bezig bent.

Laxeermiddelen lossen het probleem niet op, maar zorgen er alleen maar voor dat je spijsverteringskanaal meer in de war raakt.

In dit artikel lees je wat de meest voorkomende redenen van jouw moeizame ontlasting zijn en hoe je gemakkelijk en op een natuurlijke manier van je verstopping afkomt.

Redenen van verstopping

Laten we beginnen met de redenen van verstopping als je nog niet overgestapt bent op een gezond en koolhydraatarm leefpatroon.

Als je verstopt zit omdat je net bent begonnen met koolhydraatarm eten, kun je door scrollen naar puntje 7.

1.Je eet niet voldoende vezels

Vezels helpen je ontlasting door je dikke darm bewegen. Als je te weinig vezels binnenkrijgt zal dit erg lastig gaan en kun je verstopt raken. Dit gebeurt vooral wanneer je te weinig groenten, fruit en peulvruchten eet.

Als je er zeker van wilt zijn dat je voldoende vezels binnenkrijgt doe je er goed aan om te eten volgens de gratis boodschappenlijst van Jasper. Download de lijst hier.

2.Je drinkt te weinig water

Om vezels hun werk te kunnen laten doen is het belangrijk om voldoende water te drinken. Water zorgt ervoor dat je stoelgang zacht en soepel blijft. Dit zorgt ervoor dat je ontspannen en zonder moeite naar het toilet kunt.

3.Je eet teveel suiker

Vooral als je bewerkte voedingsmiddelen eet met daarin veel geraffineerde suikers kun je verstopt raken. Deze suikers voeden de ongezonde bacteriën in de darmen. Dit zorgt ervoor dat de goede bacteriën minder aanwezig zijn en de stoelgang niet soepel kan verlopen.

4.Stress

Ze zeggen ook wel dat je darmflora je tweede stel hersenen zijn. Het bevat oneindig veel zenuwen. Je kunt je dus wel voorstellen dat stress enorm veel invloed heeft op je spijsvertering en ontlasting. Als je veel stress hebt stopt je zenuwstelsel met het vervoeren van bloed naar je verteringssysteem en het vermindert verteringssappen wat het verteringsproces van je voedsel vertraagt. En als je je eten niet verteert, dan poep je niet.

5. Laxeermiddelen

Het kan zijn dat je als gevolg van de moeizame ontlasting laxeermiddelen bent gaan gebruiken. Ook huisartsen schrijven behoorlijk snel vezel zakjes voor die de ontlasting verdunnen. Dit soort middelen bestrijden alleen de symptomen en pakken de oorzaak niet aan. Ze maken je darmen lui, veroorzaken extra buikpijn en zorgen ervoor dat je lichaam gewend raakt ze raakt. Gelukkig kun je je darmen in de meeste gevallen weer stimuleren om zelf goed te gaan werken. Daarover lees je verderop in dit artikel meer.

6.Voedselallergieën en intoleranties

Het kan zijn dat je gezond eet, veel ontspant en dat je toch een moeizame ontlasting hebt. Dan kun je ten einde raad raken. In dat geval kan het zijn dat je gevoelig bent voor bepaald voedsel. Misschien zelfs zonder dat je het zelf door hebt.

Voedselallergieën of -intoleranties kunnen een groot effect hebben of het spijsverteringssysteem, wat zich kan uiten in verstopping, kramp, een opgeblazen gevoel en misselijkheid. Veel verschillende soorten voedsel kunnen een allergie of gevoeligheid veroorzaken, maar vaak wordt dit veroorzaakt door tarwe en andere gluten bevattende granen, zuivel of noten.

Je doet er in dat geval goed aan om eens te gaan detoxen. Je kun dit doen door een aantal dagen alleen maar groente sap of groene smoothies te drinken. Wil je een paar gratis smoothies uitproberen? Klik dan hier..

Onderzoek of je verstopping na een aantal dagen detoxen weg is, en of je ontlasting moeizamer verloopt. Je doet er goed om na een paar dagen detoxen over te stappen op een glutenvrij en koolhydraataarm eetpatroon om testen of dit je ontlasting soepel houdt.

Detoxen en koolhydraatarm eten kun je gemakkelijk doen door de recepten uit het Afslank Pro Pakket te volgen.

7. Je bent net begonnen met koolhydraatarm eten

Als je net begint met koolhydraatarm eten kan het zijn dat je ontlasting verandert. De ene persoon krijgt in het begin een dunnere en de andere een dikkere ontlasting. Dit is heel normaal en komt omdat je darmen moeten wennen aan de nieuwe manier van eten. Het kost een aantal weken tijd om deze weer in balans te krijgen, maar je zal merken dat je ontlasting op den duur erg soepel zal verlopen als je koolhydraatarm en onbewerkt blijft eten. Zeker als je eet via de recepten van het Afslank Pro Pakket.

Zoek naar de echte oorzaak

Onthoud dat als je last hebt van verstopping het altijd betekent dat er iets niet helemaal goed gaat in je lichaam.

Als je alle bovenstaande oorzaken hebt afgevinkt en toch nog last hebt van verstopping, dan doe je er goed aan om even langs te huis arts te gaan en wat ontlasting te laten onderzoeken.

Om gezond te zijn en blijven is het belangrijk om de oorzaak te kennen zodat je bewust aan de slag kunt gaan met het verbeteren van je gezondheid zodat de problemen niet weer terug komen.

Soepele ontlasting door voeding

Door deze voeding stimuleer je een goede darmwerking voor een moeizame stoelgang

– Eet koolhydraatarme en onbewerkte voeding. De gratis boodschappenlijst van Jasper laat je precies zien wat je wel en beter niet kunt eten. Download de gratis lijst hier. 

– Zorg ervoor dat je minimaal 450 g groenten per dag eet.

– Drink 1,5e liter water per dag.

– Laat zuivel (op Griekse yoghurt na) weg uit je voedingspatroon.

– Drink dagelijks een groene smoothie.

– Gebruik regelmatig lijnzaad door je smoothies of lijnzaadolie over je salades.

– Eet of drink een aantal keren per week gefermenteerde voedingsmiddelen zoals zuurkool, kefir, tempeh, kombucha of Griekse yoghurt.

– Eet regelmatig gedroogde pruimen, abrikozen of vijgen als gezond tussendoortje.

Zorg daarnaast voor voldoende beweging om de darmen te prikkelen. Probeer acht uur per nacht te slapen en stress op afstand te houden.

Recept: Anti- verstopping pruimen puree voor een soepele ontlasting

Zit je verstopt en weet je je echt geen raad meer? Dit anti-verstopping-recept zorgt ervoor dat jij binnen no time een soepele ontlasting hebt en het smaakt nog heerlijk ook!

Dit heb je nodig voor 2 porties:

  • 1 kopje met gedroogde ontpitte pruimen
  • 2 kopjes water
  • 1 tl kaneel
  • Kokosrasp of kokosvlokken

Bereidingswijze:

  1. Doe de gedroogde pruimen in een bakje en dompel ze onder met de kopjes water. Zorg dat de pruimen goed onder water staan. Laat ze vier uur wellen.
  2. Doe de pruimen, het water waarin ze geweld hebben en een snufje kaneel in de blender en mix tot er een gladde puree ontstaat.
  3. Verdeel de puree over twee bakjes en garneer met kokosrasp of kokosvlokken.

Tips:

  • Eet op de nuchtere maag.
  • Vul een schaaltje met Griekse yoghurt en giet de puree erover heen. Lekker om de dag mee te beginnen.

Afvallen en een soepele ontlasting

Wil jij op een gezonde manier afslanken en een soepele ontlasting? Ga dan aan de slag met het Afslank Pro Pakket.

Plaats een reactie

Verberg reacties

    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *