Je leest de laatste tijd steeds vaker dat we veel te veel omega-6 binnenkrijgen en dat dit voor gevaarlijke ontstekingen in ons lichaam kan zorgen. Is dat wel echt zo, en zo ja hoe beïnvloed dat onze gezondheid?

Tijd om eens diep in de materie te duiken en duidelijkheid te scheppen.

Wat is omega-6?

Omega-6 is een verzamelnaam voor een aantal vetzuren die in onze voeding zitten.

Je vindt omega-6 vetzuren in veel plantaardige oliën (zoals zonnebloemolie, sojaolie, arachideolie en maïsolie), in bak- en braadvetten, in margarine en halvarine. Deze vetzuren zitten zelfs in eieren, gevogelte, (orgaan)vlees en vis.

Net als omega-3 heeft omega-6 een aantal eigenschappen die erg goed zijn voor onze gezondheid. De lijst met gezondheidsvoordelen is niet zo lang als die van omega-3. Maar omega-6 is absoluut belangrijk en heilzaam voor ons lichaam.

Het belangrijkste vetzuur in omega-6 heet linolzuur (LA). Als wij dit vetzuur via onze voeding binnenkrijgen, kan ons lichaam het omzetten in gamma linolzuur (GLA). Het GLA-vetzuur heeft vervolgens een hele goede werking op onze gezondheid.

Zo is omega-6 onder meer belangrijk voor allerlei hersenfuncties, ondersteunen ze de groei en ontwikkeling bij kinderen en jong volwassenen en stimuleert omega-6 de gezondheid van huid, haar, botten en een goed werkend afweersysteem.

De gezondheidsvoordelen van omega-6

De onderstaande gezondheidsvoordelen van omega-6 ga ik iets uitgebreider aan je omschrijven omdat ze erg belangrijk zijn voor ons lichaam.

Verlaagt risico op hart- en vaatziekten
Iedereen krijgt vroeg of laat te maken met aderverkalking. Dit is een proces waarbij de aderen langzaam maar zeker vernauwen. Dat komt omdat vuil aan de aderen blijft plakken en na verloop van tijd kan er nauwelijks tot geen bloed meer doorheen.

Aderverkalking is een natuurlijk proces, maar het wordt enorm versneld door ongezond eten en roken.

Omega-6 gaat op bijna dezelfde manier aderverkalking tegen als omega-3. Namelijk door het goede HDL-cholesterol in het bloed te verhogen [1]. Hierdoor wordt het vuil beter afgevoerd naar de lever.

Omega-6 werkt tegen diabetes
Insuline is een heel belangrijk stofje in ons lichaam. Het zorgt ervoor dat onze bloedsuikerspiegel in balans blijft. Bij diabetes maakt het lichaam geen insuline meer aan of reageert er niet meer op.

GLA draagt eraan bij dat ons lichaam goed blijft reageren op insuline [2]. Hierdoor vermindert de kans op deze ziekte.

Het effect wordt trouwens versterkt als we ook voldoende DHA en EPA binnenkrijgen. En dat zijn de twee belangrijkste vetzuren in omega-3 [3].

Bestrijdt eczeem en andere allergische reacties
Eczeem is een huidaandoening die de bovenste huidlagen droog en schilfering maakt. Hierdoor ontstaat roodheid, jeuk en pijn. Uit onderzoek blijkt dat het toedienen van een GLA-supplement eczeem tegengaat [4].

GLA in omega-6 vermindert astma
Uit diverse onderzoeken is gebleken dat GLA, samen met EPA uit omega-3, astmaklachten bij mensen met een milde tot matige vorm kan verminderen. Een bijkomend voordeel is dat patiënten minder afhankelijk worden van astmamedicatie [5].

omega-3-gezond-astma-jasperalblas

Werkt tegen reumatoïde artritis
GLA in omega-6 blijkt een veelbelovend alternatief voor geneesmiddelen bij het behandelen van artritis. Uit onderzoek blijkt dat patiënten die worden behandeld met een grote dosis GLA minder pijnlijke en gezwollen gewrichten hebben [6].

Vermindert de kans op chronische ziekten
Diabetes, artritis, astma en ziektes als gevolg van hart- en vaatproblemen zijn chronisch. Verschillende vormen van kanker vallen ook onder de chronische ziekten.

Al in 1989 is wetenschappelijk aangetoond dat GLA de ontwikkeling van bepaalden soorten kanker remt [7]. En een mix met EPA en DHA uit omega-3 blijkt effectief te kunnen zijn tegen darmkanker [8].

Ook heeft GLA hele goede resultaten gehad bij het behandelen van borstkanker [9] en bepaalde vormen van leukemie [10].

GLA in Omega-6 kan ontstekingen remmen
Nadat ik een aantal onderzoeken over GLA heb bestudeerd, zie ik een ding steeds terugkomen. Namelijk dat GLA ontstekingsremmende eigenschappen heeft [11]. En alle aandoeningen hierboven (en vele andere) hebben in meer of mindere mate te maken met een chronische ontstekingen.

Deze ontstekingsremmende eigenschap is denk ik de belangrijkste en kan veel aandoeningen voorkomen.

Een overdosis omega-6

We weten nu dat je omega-6 vetzuren nodig hebt voor een goede gezondheid. Maar er zit een addertje onder het gras.

Omega-6 is alleen gezond als je er net zoveel van binnenkrijgt als omega-3. Zonder een balans zorgt omega-6 voor veel ontstekingen en andere problemen. Zie het volgende kopje voor meer uitleg.

In ons Westerse voedingspatroon krijgen we veel meer omega-6 binnen dan omega-3. Dat heeft twee oorzaken.

1) De veeteelt is een industrie geworden waarin dieren veel binnen staan en vooral granen, soja en mais krijgen te eten. Dat is in plaats van gras, wat de dieren in hun natuurlijke leefomgeving zouden eten.

Voor de industrie is dat veel efficiënter, maar het slachtvee krijgt hierdoor heel veel omega-6 binnen. En wij krijgen zo, als we vlees eten, ook te veel omega-6 binnen.

omega-6-gezond-vee

2) Veel voedingsmiddelen worden gemaakt met plantaardige oliën en die zitten bomvol omega-6. Ook gebruiken wij veel plantaardige oliën tijdens het koken. Iedereen heeft wel een fles zonnebloemolie in de keuken staan, toch?

Er wordt vaak beweerd dat het gebruik van plantaardige oliën gezond is omdat ze het slechte LDL cholesterol laten afnemen. Dat is op zichzelf prima. Maar omdat we zo veel van deze olie binnenkrijgen, heeft dat tegelijkertijd ook een nadelig gevolg voor de hoeveelheid omega-6 die wij binnenkrijgen.

Kortom, we zijn de afgelopen decennia heel anders gaan eten en daardoor is de hoeveelheid omega-6 in ons lichaam de laatste 50 jaar met maar liefst 200% gestegen [12]!

Waarom is te veel omega-6 ongezond?

Je vraagt je nu wellicht af waarom te veel omega-6 ongezond is. Voert het lichaam een teveel aan omega-6 niet gewoon af?

Nee, helaas niet. Het teveel aan LA uit omega-6 dat niet wordt omgezet naar GLA, zet ons lichaam om naar arachidonzuur. En dit vetzuur stimuleert de vorming van ontstekingen [13]. Een overdosis omega-6 werkt zichzelf dus tegen; van ontstekingsremmend naar ontstekingsbevorderend.

Een tweede probleem is dat ons lichaam alleen optimaal kan profiteren van de gezondheidsvoordelen van omega-3 en omega-6 als beide in een bepaalde verhouding tot ons komen.

Ik heb diverse onderzoeken bekekenen en ik denk dat de beste verhouding 1:1 is [14]. We moeten dus ongeveer net zo veel omega-3 binnenkrijgen als omega-6. Pas dan kan ons lichaam alle gezondheidsvoordelen optimaal benutten.

Wil je meer te weten komen over de balans tussen omega-3 en omega-6? Lees dan ook dit artikel.

Omega-6 terugbrengen

Gelukkig is het heel simpel om de balans te herstellen. Ik geef je twee tips om dat eenvoudig voor elkaar te krijgen.

Tip 1: Eet minder voedingsmiddelen met omega-6

Door minder voedingsmiddelen te eten met omega-6 neem jij een hele belangrijkste stap in het verlagen van jouw omega-6 inname. Let vooral op (voedingsmiddelen bereid met) plantaardige oliën.

Verwijder daarom de onderstaande producten uit je keukenkastjes.

Als alternatief kun je kokosolie of extra vergine olijfolie gebruiken. Die bevatten veruit de minste hoeveelheid omega-6.

Let op, zelfs de zogenaamde gezonde voedingsmiddelen zitten vaak bomvol verkeerde plantaardige oliën. Het is daarom belangrijk dat we de etiketten lezen van de producten die we eten.

omega-6-omega-3-capsules-jasperalblas

Tip 2: Een meer voeding met omega-3 en neem supplementen

In plantaardige oliën die alleen zijn gemaakt van zoden of noten, zoals walnotenolie en lijnzaadolie, zit omega-3. Ook zitten er kleine hoeveelheden omega-3 in vlees en in groene bladgroente zoals sla.

Maar de meeste omega-3 haalt je lichaam uit vette vis zoals zalm, sardientjes, kabeljauw, haring en makreel.

Toch blijft het heel moeilijk om voldoende omega-3 uit je voeding te halen. Twee keer per week vette vis eten is een goed begin, maar voor de meesten van ons niet voldoende.

Om er zeker van te zijn dat je voldoende omega-3 binnenkrijgt adviseer ik om dagelijks omega-3 capsules te nemen.

Tijdens mijn onderzoek naar omega-3 en omega-6 ontdekte ik visoliecapsules met het MSC-keurmerk. Dat garandeert namelijk een 100% duurzame visvangst. visolie_product_imgDe visolie in deze capsules is binnen een uur na vangst verwerkt en dat verzekert een hele hoge kwaliteit.

Wil je kennismaken met deze visolie? Met de code ‘jasperomega’ krijg je 15% op een enkel product en 22% korting bij 4 stuks. Klik hier om naar de website te gaan.

 

Conclusie

Net als omega-3 is omega-6 essentieel voor ons hart, onze bloedvaten, de hersenen, ogen en ons afweersysteem. Het is dus belangrijk dat we deze vetzuren binnenkrijgen.

Maar omega-3 en omega-6 hebben elkaar nodig in een 1:1 verhouding, anders profiteert ons lichaam niet van al die gezondheidseffecten. Sterker nog: het is heel ongezond!

Let dus goed op je voeding. Probeer voedingsmiddelen met veel omega-6 te verminderen en meer voeding met omega-3 te eten. Het is zelfs nog beter om je voeding aan te vullen met omega-3 capsules. En dan het liefst met MSC keurmerk.

 

 

 

Bekijk (2) reacties

Verberg reacties

  • Radjindra
    21/10/2017 om 12:26 pm

    Hoe kun je de disbalans omega 6 en omega 3 herstellen zonder te weten
    hoeveel omega 6 en omega 3 in de voeding zit.

    • anita Mulderij
      26/10/2017 om 1:39 pm

      Hallo Radjindra,

      Zoals in het artikel aangegeven zit omega 6 in veel meer voedingsmiddelen dan omega 3. Hierdoor ontstaat er al snel een overschot aan omega 6 in het lichaam.
      Een precieze berekening wordt lastig. Maar uit onderzoek is gebleken dat de inname flink gestegen is. Belangrijk is dus om te letten op de producten (aangegeven in het artikel) die veel omega 6 bevatten. Verminder deze en gebruik eventueel een visolie supplement met omega 3.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *