De overgang doet veel met een vrouw. Niet alleen haar lichaam verandert, ook het gevoel van jong en vruchtbaar zijn verdwijnt. Je komt in een andere fase van je leven en je wordt langzaam een rijpe, wijze vrouw.

Er zijn vrouwen die het hier psychisch best moeilijk mee hebben, maar het kan ook lichamelijk heel zwaar zijn. In dit stuk lees je hoe de overgang je gewicht beïnvloedt en hoe je kunt afvallen in de overgang. Voeding is hierbij van essentieel belang.

Wat is de overgang?

De overgang is de periode rond de laatste menstruatie. Deze laatste menstruatie noem je de menopauze. Een periode waarin de vrouwelijke hormonen zodanig veranderen dat je geen eisprong meer krijgt en er geen baarmoederslijmvlies meer gevormd wordt. De overgangsjaren kunnen wel tien jaar duren.

Vanaf je 40ste levensjaar begint bij de vroege vogels de pré-menopauze. Deze pré-menopauze kan wel een paar jaar duren. Kleine veranderingen zijn dan merkbaar, zo ook in je gewicht.

Vanaf 45 jaar wordt het voor veel vrouwen meer merkbaar. Deze periode noem je de peri-menopauze waarin veel klachten kunnen ontstaan zoals opvliegers, nachtzweten en een grotere verandering in je stofwisseling.  Ook blijft de menstruatie regelmatig weg of verandert.

Dit kan enkele jaren duren tot het moment dat je laatste menstruatie plaatsvindt, dat moment heet de menopauze.

Hormonen die veranderen

We lezen veel over hormonen en het is een moeilijke en zeer uitgebreide materie. Daarom houden we het hier simpel en gemakkelijk.

Kort gezegd zijn hormonen boodschappers die een signaal geven aan bijvoorbeeld een orgaan, om te kunnen functioneren. Ze zijn van essentieel belang om te leven.

In de overgang veranderen de hoeveelheid en verhouding van de geslachtshormonen. De belangrijkste hormonen in dit spel van verandering zijn oestrogeen en progesteron. Deze hormoonveranderingen kunnen veel klachten geven en zijn ook verantwoordelijk voor het veranderen van je gewicht.

In eerste instantie neemt tijdens de overgang de hoeveelheid progesteron af (vanaf gemiddeld 40 jaar). Dit kan de schildklier vertragen. Tijdens de menopauze vermindert het oestrogeen waardoor ook de vetverdeling zal veranderen (de gemiddelde leeftijd ligt rond het 51ste jaar).

Waarom verandert je gewicht na de overgang?

De vetverdeling wordt anders. Boven de broekrand komt langzaam maar zeker een randje, ook bij vrouwen die altijd slank zijn geweest (er zijn altijd uitzonderingen, dit zijn de geluksvogels!). Dit gebeurt geleidelijk en vaak wat verderop in de overgang.

De oestrogeenvermindering zorgt ervoor dat de stofwisseling ook gaat veranderen. Een vertraagde stofwisseling betekent dat je calorie verbranding trager wordt, dat kan wel 20 procent schelen. Eigenlijk is het een mooi proces want dit extra vet wat je krijgt is een overlevingsmechanisme van het lichaam.

Nou vraag je je waarschijnlijk af: hoezo overlevingsmechanisme?

In vet wordt, net als in de eierstokken ook oestrogeen aangemaakt. Oestrogeen neemt flink af na de overgang omdat de functie van de eierstokken steeds minder wordt. Toch is er oestrogeen nodig voor een mooie huid, sterke botten, een goed humeur, gezond libido en nog veel meer.

Je moet je voorstellen dat heel vroeger, toen vrouwen mager waren, het belangrijk was dat oudere vrouwen een laagje vet kregen ter bescherming. Helaas hebben de meesten tegenwoordig al zo’n laagje en wordt het gauw teveel, wat dan juist zeer nadelig is voor de gezondheid.

Een lagere oestrogeenspiegel zorgt voor meer honger. Daarnaast wordt je verzadigingsgevoel veel lager. Nou lekker dan, meer honger en een lagere stofwisseling.

En daar is nog niet alles mee gezegd. Je wordt ook sneller dikker omdat je spiermassa langzaam maar zeker af neemt. Dat krijgen alle mensen die ouder worden.

Omdat spieren in rusttoestand vet verbranden, is het logisch dat je wat aankomt.

Als je dan ook nog eens veel stress hebt door je baan of andere omstandigheden, heb je helemaal pech.

Teveel stress veroorzaakt namelijk een verhoogd cortisol gehalte in het bloed. Cortisol, ook wel het stresshormoon genoemd, laat de suikerspiegel schommelen. Door die schommelingen krijg je veel trek in koolhydraten. Vooral in de verkeerde, de snelle koolhydraten, zoals producten waar suiker of witte bloem in is verwerkt.

Drie keer raden waar deze overtollige kilo’s gaan zitten? Juist ja, op je buik.

De laatste schuldige factor waardoor je dikker kan worden tijdens en na de overgang is je schildklier.

De schildklier is verantwoordelijk voor je stofwisseling en als je progesteron gaat dalen wordt de T4 minder goed omgezet naar de T3 en dat geeft weer klachten zoals sneller dik worden.

Meer informatie over de schildklier vind je hier.

Is het je opgevallen dat vrouwen na de overgang een dikkere, hogere buik hebben?

Let er maar eens op, het strakke buikje is weg en onder de borsten begint de eerste rol met daaronder nog een andere, veel dikkere rol.

Het vet gaat juist daar zitten omdat het lichaam wat meer mannelijke hormonen aanmaakt. Kijk maar eens naar mannen die te dik zijn, die hebben een grote ronde buik.

Zoals je kunt lezen, verandert er veel in je lichaam tijdens de overgang en niet zo positief. Gelukkig kun je er zelf heel veel aan doen om je lichaam zo slank mogelijk te houden.

Veel klachten ontstaan namelijk ook door verkeerde voeding en een ongezonde leefwijze.

Omdat je een nieuwe fase ingaat, is het nu de tijd om dit aan te pakken. Problemen die je stress geven, pak je aan en los je op. Je wordt een wijze vrouw en issues in je leven die je niet meer wilt, kun je oplossen en veranderen.

Neem de touwtjes in eigen handen en handel hiernaar. Je zult merken dat je emotioneel veel sterker wordt, misschien zelfs al bent geworden, door je levenservaring.

Dit kun je doen om af te vallen tijdens de overgang

  1. Geef het een plekje dat je verandert en een nieuwe fase van je leven ingaat. Sommige vrouwen hebben het daar moeilijk mee en doorlopen een rouwproces. Geef er aan toe en schaam je er niet voor.
  2. Pas je voeding aan. Stop met het eten van snelle koolhydraten zoals witte suiker en wit meel  die het buikvet activeren.
  3. Zorg dat je een stabiele suikerspiegel krijgt (let op stress, eet geen suiker, witte bloem en drink niet te veel koffie) en je lichaam niet verzuurd is. Eet heel veel groente en fruit.
  4. Eet gezonde en natuurlijke voeding. Bekijk hoeveel calorieën je eet. Kom nooit onder de 1500 calorieën want dan neemt het hormoon leptine af. Dit hormoon regelt je vetstofwisseling en bij afname daarvan ben je nog verder van huis. Neem ook nooit meer dan 2000 calorieën.
  5. Ga meer bewegen. Veel vrouwen bewegen minder als ze boven de veertig zijn. Pak het op en beweeg het liefst elke dag minimaal één uur.
  6. Drink veel water. Als je ouder wordt, zie je vaak dat er te veel afvalstoffen in het lichaam blijven. Ter bescherming wordt er een vetlaagje omheen gezet. Door veel te drinken houd je het lichaam schoon.
  7. Zorg voor je schildklier. Lees hier precies hoe.
  8. Zorg voor ontspanning en houd stress op afstand met hobby’s, rustmomenten, yoga en noem maar op. Teveel stress kan je schildklier vertragen en je lichaam verzuren.
  9. Vermijd voeding als koffie, alcohol, scherpe specerijen, zwarte thee, frisdranken, witte suiker, wit meel, teveel rood vlees, bewerkte voedingsmiddelen met chemische stoffen zoals E-nummers en onnatuurlijke smaak-, geur- en kleurstoffen.
  10. Eet zo natuurlijk mogelijk, dus veel groenten, vlees, vette vis, ei, fruit, noten, pitten, zaden en oliën.
  11. Voor erge overgangsklachten zijn er homeopathische producten die kunnen helpen. Verder zijn extra omega 3, zink en een mooie multi-vitamine, speciaal ontwikkeld voor de overgang, geen overbodige luxe.

Opvallend

Uit onderzoek blijkt dat vrouwen in Japan minder last van de overgang hebben. Dat heeft meerdere redenen: ze eten veel groenten, fruit en vette vis. Ook eten ze minder fastfood en andere fabrieksmatig voedsel.

Kortom

Om je figuur te behouden tijdens en na je overgangsjaren, moet je aan de slag. Het komt niet aanwaaien en je moet er heel wat voor over hebben.

Maar maak je geen zorgen, dit is veel fijner dan je nu denkt.

Je stofwisseling stimuleren door voldoende te bewegen en je voeding controleren door geen ongezonde voedingsmiddelen te eten, is belangrijk.

Wat je eet moet van hoogwaardige kwaliteit zijn en je vetverbranding stimuleren. Daarnaast kan een goede ontgiftingskuur helpen.

Een goede detox is dan ook zeer aan te bevelen.

Vul je naam en e-mailadres hieronder in en ontvang Jaspers boodschappenlijst. Op deze lijst vind je alle producten die je mag eten om ook in de overgang makkelijk en plezierig lichaamsvet te verbranden.

67 reacties

Alle reacties tonen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *