De overgang doet veel met een vrouw. Niet alleen haar lichaam verandert, ook het gevoel van jong en vruchtbaar zijn verdwijnt. Je komt in een andere fase van je leven en je wordt langzaam een rijpe, wijze vrouw.

Er zijn vrouwen die het hier psychisch best moeilijk mee hebben, maar het kan ook lichamelijk heel zwaar zijn. In dit stuk lees je hoe de overgang je gewicht beïnvloedt en hoe je kunt afvallen in de overgang. Voeding is hierbij van essentieel belang.

Wat is de overgang?

De overgang is de periode rond de laatste menstruatie. Deze laatste menstruatie noem je de menopauze. Een periode waarin de vrouwelijke hormonen zodanig veranderen dat je geen eisprong meer krijgt en er geen baarmoederslijmvlies meer gevormd wordt. De overgangsjaren kunnen wel tien jaar duren.

Vanaf je 40ste levensjaar begint bij de vroege vogels de pré-menopauze. Deze pré-menopauze kan wel een paar jaar duren. Kleine veranderingen zijn dan merkbaar, zo ook in je gewicht.

Vanaf 45 jaar wordt het voor veel vrouwen meer merkbaar. Deze periode noem je de peri-menopauze waarin veel klachten kunnen ontstaan zoals opvliegers, nachtzweten en een grotere verandering in je stofwisseling.  Ook blijft de menstruatie regelmatig weg of verandert.

Dit kan enkele jaren duren tot het moment dat je laatste menstruatie plaatsvindt, dat moment heet de menopauze.

Hormonen die veranderen

We lezen veel over hormonen en het is een moeilijke en zeer uitgebreide materie. Daarom houden we het hier simpel en gemakkelijk.

Kort gezegd zijn hormonen boodschappers die een signaal geven aan bijvoorbeeld een orgaan, om te kunnen functioneren. Ze zijn van essentieel belang om te leven.

In de overgang veranderen de hoeveelheid en verhouding van de geslachtshormonen. De belangrijkste hormonen in dit spel van verandering zijn oestrogeen en progesteron. Deze hormoonveranderingen kunnen veel klachten geven en zijn ook verantwoordelijk voor het veranderen van je gewicht.

In eerste instantie neemt tijdens de overgang de hoeveelheid progesteron af (vanaf gemiddeld 40 jaar). Dit kan de schildklier vertragen. Tijdens de menopauze vermindert het oestrogeen waardoor ook de vetverdeling zal veranderen (de gemiddelde leeftijd ligt rond het 51ste jaar).

Waarom verandert je gewicht na de overgang?

De vetverdeling wordt anders. Boven de broekrand komt langzaam maar zeker een randje, ook bij vrouwen die altijd slank zijn geweest (er zijn altijd uitzonderingen, dit zijn de geluksvogels!). Dit gebeurt geleidelijk en vaak wat verderop in de overgang.

De oestrogeenvermindering zorgt ervoor dat de stofwisseling ook gaat veranderen. Een vertraagde stofwisseling betekent dat je calorie verbranding trager wordt, dat kan wel 20 procent schelen. Eigenlijk is het een mooi proces want dit extra vet wat je krijgt is een overlevingsmechanisme van het lichaam.

Nou vraag je je waarschijnlijk af: hoezo overlevingsmechanisme?

In vet wordt, net als in de eierstokken ook oestrogeen aangemaakt. Oestrogeen neemt flink af na de overgang omdat de functie van de eierstokken steeds minder wordt. Toch is er oestrogeen nodig voor een mooie huid, sterke botten, een goed humeur, gezond libido en nog veel meer.

Je moet je voorstellen dat heel vroeger, toen vrouwen mager waren, het belangrijk was dat oudere vrouwen een laagje vet kregen ter bescherming. Helaas hebben de meesten tegenwoordig al zo’n laagje en wordt het gauw teveel, wat dan juist zeer nadelig is voor de gezondheid.

Een lagere oestrogeenspiegel zorgt voor meer honger. Daarnaast wordt je verzadigingsgevoel veel lager. Nou lekker dan, meer honger en een lagere stofwisseling.

En daar is nog niet alles mee gezegd. Je wordt ook sneller dikker omdat je spiermassa langzaam maar zeker af neemt. Dat krijgen alle mensen die ouder worden.

Omdat spieren in rusttoestand vet verbranden, is het logisch dat je wat aankomt.

Als je dan ook nog eens veel stress hebt door je baan of andere omstandigheden, heb je helemaal pech.

Teveel stress veroorzaakt namelijk een verhoogd cortisol gehalte in het bloed. Cortisol, ook wel het stresshormoon genoemd, laat de suikerspiegel schommelen. Door die schommelingen krijg je veel trek in koolhydraten. Vooral in de verkeerde, de snelle koolhydraten, zoals producten waar suiker of witte bloem in is verwerkt.

Drie keer raden waar deze overtollige kilo’s gaan zitten? Juist ja, op je buik.

De laatste schuldige factor waardoor je dikker kan worden tijdens en na de overgang is je schildklier.

De schildklier is verantwoordelijk voor je stofwisseling en als je progesteron gaat dalen wordt de T4 minder goed omgezet naar de T3 en dat geeft weer klachten zoals sneller dik worden.

Meer informatie over de schildklier vind je hier.

Is het je opgevallen dat vrouwen na de overgang een dikkere, hogere buik hebben?

Let er maar eens op, het strakke buikje is weg en onder de borsten begint de eerste rol met daaronder nog een andere, veel dikkere rol.

Het vet gaat juist daar zitten omdat het lichaam wat meer mannelijke hormonen aanmaakt. Kijk maar eens naar mannen die te dik zijn, die hebben een grote ronde buik.

Zoals je kunt lezen, verandert er veel in je lichaam tijdens de overgang en niet zo positief. Gelukkig kun je er zelf heel veel aan doen om je lichaam zo slank mogelijk te houden.

Veel klachten ontstaan namelijk ook door verkeerde voeding en een ongezonde leefwijze.

Omdat je een nieuwe fase ingaat, is het nu de tijd om dit aan te pakken. Problemen die je stress geven, pak je aan en los je op. Je wordt een wijze vrouw en issues in je leven die je niet meer wilt, kun je oplossen en veranderen.

Neem de touwtjes in eigen handen en handel hiernaar. Je zult merken dat je emotioneel veel sterker wordt, misschien zelfs al bent geworden, door je levenservaring.

Dit kun je doen om af te vallen tijdens de overgang

  1. Geef het een plekje dat je verandert en een nieuwe fase van je leven ingaat. Sommige vrouwen hebben het daar moeilijk mee en doorlopen een rouwproces. Geef er aan toe en schaam je er niet voor.
  2. Pas je voeding aan. Stop met het eten van snelle koolhydraten zoals witte suiker en wit meel  die het buikvet activeren.
  3. Zorg dat je een stabiele suikerspiegel krijgt (let op stress, eet geen suiker, witte bloem en drink niet te veel koffie) en je lichaam niet verzuurd is. Eet heel veel groente en fruit.
  4. Eet gezonde en natuurlijke voeding. Bekijk hoeveel calorieën je eet. Kom nooit onder de 1500 calorieën want dan neemt het hormoon leptine af. Dit hormoon regelt je vetstofwisseling en bij afname daarvan ben je nog verder van huis. Neem ook nooit meer dan 2000 calorieën.
  5. Ga meer bewegen. Veel vrouwen bewegen minder als ze boven de veertig zijn. Pak het op en beweeg het liefst elke dag minimaal één uur.
  6. Drink veel water. Als je ouder wordt, zie je vaak dat er te veel afvalstoffen in het lichaam blijven. Ter bescherming wordt er een vetlaagje omheen gezet. Door veel te drinken houd je het lichaam schoon.
  7. Zorg voor je schildklier. Lees hier precies hoe.
  8. Zorg voor ontspanning en houd stress op afstand met hobby’s, rustmomenten, yoga en noem maar op. Teveel stress kan je schildklier vertragen en je lichaam verzuren.
  9. Vermijd voeding als koffie, alcohol, scherpe specerijen, zwarte thee, frisdranken, witte suiker, wit meel, teveel rood vlees, bewerkte voedingsmiddelen met chemische stoffen zoals E-nummers en onnatuurlijke smaak-, geur- en kleurstoffen.
  10. Eet zo natuurlijk mogelijk, dus veel groenten, vlees, vette vis, ei, fruit, noten, pitten, zaden en oliën.
  11. Voor erge overgangsklachten zijn er homeopathische producten die kunnen helpen. Verder zijn extra omega 3, zink en een mooie multi-vitamine, speciaal ontwikkeld voor de overgang, geen overbodige luxe.

Opvallend

Uit onderzoek blijkt dat vrouwen in Japan minder last van de overgang hebben. Dat heeft meerdere redenen: ze eten veel groenten, fruit en vette vis. Ook eten ze minder fastfood en andere fabrieksmatig voedsel.

Kortom

Om je figuur te behouden tijdens en na je overgangsjaren, moet je aan de slag. Het komt niet aanwaaien en je moet er heel wat voor over hebben.

Maar maak je geen zorgen, dit is veel fijner dan je nu denkt.

Je stofwisseling stimuleren door voldoende te bewegen en je voeding controleren door geen ongezonde voedingsmiddelen te eten, is belangrijk.

Wat je eet moet van hoogwaardige kwaliteit zijn en je vetverbranding stimuleren. Daarnaast kan een goede ontgiftingskuur helpen.

Een goede detox is dan ook zeer aan te bevelen.

Vul je naam en e-mailadres hieronder in en ontvang Jaspers boodschappenlijst. Op deze lijst vind je alle producten die je mag eten om ook in de overgang makkelijk en plezierig lichaamsvet te verbranden.

Bekijk (23) reacties

Verberg reacties

  • Angela
    16/11/2016 om 2:53 pm

    Afvallen is bij mij niet het probleem want ik ben in principe niet zwaarder geworden, en als ik afval is het niet waar ik het wil. Mijn figuur veranderde en had ik minder taille dan eerst. Ben na 1 jaar gestopt bij Care for Woman (wat niks hielp)en ondanks sporten gebeurde er niet veel. zelfs van koolhydraat arm eten kreeg ik ook meer vet op mijn buik en in de taille.
    Enkele maanden geleden las ik op het INTERNET over de ZERONA laser therapie en ben het gaan uitzoeken. Ik was er helemaal klaar mee en wilde van de peervorm af.

    Dit systeem is contactloos en leegt je vetcellen waardoor je plaatselijk afslankt. Mijn metabolisme is verbeterd en sinds jaren kan ik weer normaal eten zonder aan te komen. Is een Medisch systeem wat boven het lichaam zweeft en dat stelde mij gerust.
    Voel me lekkerder in mijn vel en heb door het verlies van buikvet minder last van de intense opvliegers. Kan weer mijn oude kleren aan en voel me weer prettig in mijn vel.

    • Jasper Alblas
      17/11/2016 om 11:42 am

      Hallo Angela, fijn dat dit je geholpen heeft. Om op gewicht te blijven blijft het erg belangrijk om gezonde leefgewoonten te hebben, anders zal je weer aankomen. De recepten uit het 7×7 receptenboek kunnen je daarbij helpen. Groet Jasper

    • Wilma
      28/11/2016 om 9:09 pm

      Hoi Angela, waar heb jij de Zerona therapie gevolgd en op welke site kan ik adressen vinden? Dank alvast voor je info!

  • Pietje
    18/10/2016 om 9:57 pm

    “Uit onderzoek blijkt dat vrouwen uit de Japan minder last van de overgang hebben. Dat heeft meerdere redenen: ze eten veel groenten, fruit en vette vis. Ook eten ze minder fastfood en andere fabrieksmatig voedsel.” Really? Ik heb in Japan gewoond en heb geen Japanner gezien die aan bovenstaande voldeed. Vers voedsel is in Japan stervensduur, waardoor men zijn toevlucht neemt tot juist veel fabrieksmatig voedsel. En met veel bedoel ik: bij elke maaltijd, in elk huis. Dat ze minder last van de overgang hebben kan onmogelijk hierdoor komen.

  • Sherlotte
    23/09/2016 om 4:35 pm

    Heb geprobeert lid te worden en het lukt niet. Het geeft aan dat de pagina verwijderd is.

  • Nicoline
    16/07/2016 om 9:41 am

    Ook ik zit in de overgang en begin inderdaad een vetrol op mijn buik te krijgen. Waar kan ik het beste mee beginnen? Met het Smoothie afslankplan of met de 7×7 afslankmethode?

    • Jasper Alblas
      18/07/2016 om 4:46 pm

      Hallo Nicoline, beide methodes kunnen je hierbij helpen. Hou je van koken? Kies dan het 7×7 receptenboek. Ben je van het gemak en ga je graag aan de slag met de blender? Kies dan het Smoothie Afslank Plan. Neem de tijd en pas langzaam je eetgewoonten aan, dan zal je vanzelf ook gaan afvallen. Veel succes! Groet Jasper

  • W
    05/06/2016 om 8:48 pm

    Hoi, wel gelukt om lijst te down loaden, maar heb geen mail ontvangen.
    Mvgr will

  • Sylvia
    01/06/2016 om 8:45 pm

    Hoi Jasper ,Ik heb het boodschappenlijstje ook aangevraagd maar het lukt niet om hem binnen te halen,kan je helpen?

  • Wendy
    07/05/2016 om 9:23 am

    Hoi, ik ben al sinds mijn dertigste in de overgang. Sindsdien vecht ik tegen de kilo’s. Helaas verlies ik het gevecht steeds maar weer. Het is zo frustrerend en ik word er zo onzeker van. Soms doe ik over één kilo een maand. En vervolgens zit het soms na een week weer aan. Ik eet gewoon drie maaltijden op een dag. En tussendoor eet ik fruit of magere kwark. Hebben jullie misschien tips voor mij wat ik het beste kan eten.

    • Jasper Alblas
      10/05/2016 om 2:12 pm

      Eet zoveel mogelijk koolhydraatarm en onbewerkt volgens het 7×7 receptenboek. Beperk fruit tot maximaal 1 stuks per dag en kwark tot 3x per week. Neem de andere dagen ei, groene smoothie of bijvoorbeeld bananenpannenkoek als ontbijt. Pas ook de tips toe uit bovenstaand artikel. Veel succes!

    • irene lelieveld
      10/05/2016 om 5:17 pm

      Hallo Wendy
      Ja super frustrerend is dat toch he, en zo oneerlijk ook. Maar of je echt al vanaf je 30 in de overgang bent dat betwijfel ik eerlijk gezegd. Een schildklier probleem geeft namelijk de zelfde klachten als de overgang. Het wordt vaak op de overgang gegooid maar eigenlijk is de schildklier de schuldige. Ik zou toch eens bij een mesoloog je schildklier laten controleren. Als deze traag is val je niet af, en artsen vinden vaak helemaal niks. Ook belangrijk als je koolhydraten arm eet dat je goed op je jodium let. Je zou van AOV de schildkliercomplex kunnen gebruiken, of dat laat je ook door de mesoloog even testen. Laat meteen daar ook je progesteron en oestrogeen balans controleren. je moet eerst weten of het werkelijk de overgang is of dat het de schildklier is voor je gaat behandelen. Verder mocht je in de overgang zijn kun je mijn boek Wegwijs in de overgang lezen. ook daar wordt de schildklier uitgebreid in het boek beschreven en wat je kan doen. Sterkte en geef niet op. Irene

      • G.
        27/08/2016 om 3:02 pm

        Wat ben jij een betweter zeg. In twijfel trekken of iemand wel of niet in de overgang is. Alsof iemand dat zelf niet weet. En dat alleen om je boek aan de man/vrouw te brengen, how low can you go.

        • Miranda
          20/10/2016 om 3:19 pm

          Zo G. kan het nog vriendelijker.

        • Rian
          23/10/2016 om 3:48 pm

          Hallo G. Uit ervaring kan ik terecht zeggen dat de dokters niet altijd de juiste diagnose stellen, omdat ze daar niet voldoende tijd voor hebben en tijd voor nemen.
          Vandaar het advies check het zelf even na of de diagnose goed is alvorens te handelen.
          Bij mij was het ook de overgang wat ik niet geloofde en inderdaad bleek het mijn schildklier te zijn, doordat ze niet tijdig ingegrepen hebben moet ik nu zware medicatie nemen, met alle negatieve bijwerkingen. Dit gun ik niemand. Het enige voordeel ik ben inderdaad enkele kilo’s afgevallen.

  • Jannie
    26/06/2015 om 9:41 am

    Ik las hier over het 7×7 receptenboek. Kan ik dit boek ook als hardcover bestellen?

  • Kitty van den Heuvel
    30/04/2015 om 1:05 pm

    Beste Jasper,
    Ben 41 jaar en sinds mijn 35jaar in de overgang.
    De laatste 3 jaar ben ik 10 kilo aangekomen, waar ik zo van baal. Ik krijg ze er niet af. Eet geen brood , pasta , rijst. Sta 3x per week op de loopband en doe krachtoefeningen. Snoep niet. Ik krijg er niets van af.
    Mijn cortisol hormoon hebben ze gecontroleerd daar was niets mee aan de hand. Mijn schildklier werkt ook na behoren. Het beheerst echt constant mijn gedachten wat natuurlijk ook niet bevorderlijk is. Heb je nog tips???

    • Irene Lelieveld
      01/05/2015 om 4:21 pm

      Het is niet fijn als je al zo vroeg in de overgang bent gekomen en ik zou ook nog even op deze site het stukje over de schildklier even lezen want artsen testen zeer slecht en niet alles en roepen al gauw dat er niks met de schildklier is. Meestal op die leeftijd is het wel de schildklier en zeker als je zoveel aankomt. stel dat ze alles gemeten hebben dan heb je gewoon een enorm hormonaal probleem. Het heeft te maken met een tekort aan geslachtshormonen. Dit is echt een medisch probleem waar wij voedingsdeskundige/ therapeut niks mee kunnen (behalve de voeding optimaliseren). Wanneer je alles doet aan je gezondheid (eventueel een test nog bij mij) dan doe je het maximale wat je zelf kunt. Ik raad je af om hormonen te slikken mits het bio-identieke vrouwelijke hormonen zijn. (let op alleen deze) je zou het boek De kracht van vrouwelijke hormonen eens kunnen lezen. Ik ben zelf erg voor de natuur het te laten doen door beweging, gezonde voeding en rust maar er zijn gewoon pechvogels en daarvoor is er wel degelijk iets wat misschien in jouw geval na alles wat je hebt gedaan interessant kan zijn. Let op bijna niemand in de medische wereld weet hier echt veel van dus lees eerst het boek en zoek dan uit wie hier in Nederland er verstand van heeft.
      Wat ik wel voor je kan doen is een test om te kijken dat je geen dingen eet die niet bij je passen en uittesten of je alles wel binnen krijgt om er zo voor te zorgen dat je voeding perfect op je afgestemd is. Vaak heb je ongemerkt wel degelijk een overbelaste lever waardoor je dikker wordt of is je suikerspiegel minder stabiel als je denkt. Pas als je alles hebt uitgesloten zou je de hierboven geadviseerde boek kunnen lezen. http://www.persoonlijke-voeding.nl
      Succes Irene Lelieveld

    • Anita Mulderij
      01/05/2015 om 4:43 pm

      Beste Kitty, Wat frustrerend dat het afvallen niet lukt. Dit is een veel voorkomend probleem bij dames in de overgang. In dit artikel staan een aantal goede tips voor je. Geef de moed niet op en blijf kiezen voor gezonde voeding het is in alle opzichten beter voor je lichaam! Groet Anita

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *