De overgang doet veel met een vrouw. Niet alleen haar lichaam verandert, ook het gevoel van jong en vruchtbaar zijn verdwijnt. Je komt in een andere fase van je leven en je wordt langzaam een rijpe, wijze vrouw.

Er zijn vrouwen die het hier psychisch best moeilijk mee hebben, maar het kan ook lichamelijk heel zwaar zijn. In dit stuk lees je hoe de overgang je gewicht beïnvloedt en hoe je kunt afvallen in de overgang. Voeding is hierbij van essentieel belang.

Wat is de overgang?

De overgang is de periode rond de laatste menstruatie. Deze laatste menstruatie noem je de menopauze. Een periode waarin de vrouwelijke hormonen zodanig veranderen dat je geen eisprong meer krijgt en er geen baarmoederslijmvlies meer gevormd wordt. De overgangsjaren kunnen wel tien jaar duren.

Vanaf je 40ste levensjaar begint bij de vroege vogels de pré-menopauze. Deze pré-menopauze kan wel een paar jaar duren. Kleine veranderingen zijn dan merkbaar, zo ook in je gewicht.

Vanaf 45 jaar wordt het voor veel vrouwen meer merkbaar. Deze periode noem je de peri-menopauze waarin veel klachten kunnen ontstaan zoals opvliegers, nachtzweten en een grotere verandering in je stofwisseling.  Ook blijft de menstruatie regelmatig weg of verandert.

Dit kan enkele jaren duren tot het moment dat je laatste menstruatie plaatsvindt, dat moment heet de menopauze.

Hormonen die veranderen

We lezen veel over hormonen en het is een moeilijke en zeer uitgebreide materie. Daarom houden we het hier simpel en gemakkelijk.

Kort gezegd zijn hormonen boodschappers die een signaal geven aan bijvoorbeeld een orgaan, om te kunnen functioneren. Ze zijn van essentieel belang om te leven.

In de overgang veranderen de hoeveelheid en verhouding van de geslachtshormonen. De belangrijkste hormonen in dit spel van verandering zijn oestrogeen en progesteron. Deze hormoonveranderingen kunnen veel klachten geven en zijn ook verantwoordelijk voor het veranderen van je gewicht.

In eerste instantie neemt tijdens de overgang de hoeveelheid progesteron af (vanaf gemiddeld 40 jaar). Dit kan de schildklier vertragen. Tijdens de menopauze vermindert het oestrogeen waardoor ook de vetverdeling zal veranderen (de gemiddelde leeftijd ligt rond het 51ste jaar).

Waarom verandert je gewicht na de overgang?

De vetverdeling wordt anders. Boven de broekrand komt langzaam maar zeker een randje, ook bij vrouwen die altijd slank zijn geweest (er zijn altijd uitzonderingen, dit zijn de geluksvogels!). Dit gebeurt geleidelijk en vaak wat verderop in de overgang.

De oestrogeenvermindering zorgt ervoor dat de stofwisseling ook gaat vertragen. Een vertraagde stofwisseling betekent dat je calorie verbranding trager wordt, dat kan wel 20 procent schelen. Eigenlijk is het een mooi proces want dit extra vet wat je krijgt is een overlevingsmechanisme van het lichaam.

Nou vraag je je waarschijnlijk af: hoezo overlevingsmechanisme?

In vet wordt, net als in de eierstokken ook oestrogeen aangemaakt. Oestrogeen neemt flink af na de overgang omdat de functie van de eierstokken steeds minder wordt. Toch is er oestrogeen nodig voor een mooie huid, sterke botten, een goed humeur, gezond libido en nog veel meer.

Je moet je voorstellen dat heel vroeger, toen vrouwen mager waren, het belangrijk was dat oudere vrouwen een laagje vet kregen ter bescherming. Helaas hebben de meesten tegenwoordig al zo’n laagje en wordt het gauw teveel, wat dan juist zeer nadelig is voor de gezondheid.

Een lagere oestrogeenspiegel zorgt voor meer honger. Daarnaast wordt je verzadigingsgevoel veel lager. Nou lekker dan, meer honger en een lagere stofwisseling.

En daar is nog niet alles mee gezegd. Je wordt ook sneller dikker omdat je spiermassa langzaam maar zeker af neemt. Dat krijgen alle mensen die ouder worden.

Omdat spieren in rusttoestand vet verbranden, is het logisch dat je wat aankomt.

Als je dan ook nog eens veel stress hebt door je baan of andere omstandigheden, heb je helemaal pech.

Teveel stress veroorzaakt namelijk een verhoogd cortisol gehalte in het bloed. Cortisol, ook wel het stresshormoon genoemd, laat de suikerspiegel schommelen. Door die schommelingen krijg je veel trek in koolhydraten. Vooral in de verkeerde, de snelle koolhydraten, zoals producten waar suiker of witte bloem in is verwerkt.

Drie keer raden waar deze overtollige kilo’s gaan zitten? Juist ja, op je buik.

De laatste schuldige factor waardoor je dikker kan worden tijdens en na de overgang is je schildklier.

De schildklier is verantwoordelijk voor je stofwisseling en als je progesteron gaat dalen wordt de T4 minder goed omgezet naar de T3 en dat geeft weer klachten zoals sneller dik worden.

Meer informatie over de schildklier vind je hier.

Is het je opgevallen dat vrouwen na de overgang een dikkere, hogere buik hebben?

Let er maar eens op, het strakke buikje is weg en onder de borsten begint de eerste rol met daaronder nog een andere, veel dikkere rol.

Het vet gaat juist daar zitten omdat het lichaam wat meer mannelijke hormonen aanmaakt. Kijk maar eens naar mannen die te dik zijn, die hebben een grote ronde buik.

Zoals je kunt lezen, verandert er veel in je lichaam tijdens de overgang en niet zo positief. Gelukkig kun je er zelf heel veel aan doen om je lichaam zo slank mogelijk te houden.

Veel klachten ontstaan namelijk ook door verkeerde voeding en een ongezonde leefwijze.

Omdat je een nieuwe fase ingaat, is het nu de tijd om dit aan te pakken. Problemen die je stress geven, pak je aan en los je op. Je wordt een wijze vrouw en issues in je leven die je niet meer wilt, kun je oplossen en veranderen.

Neem de touwtjes in eigen handen en handel hiernaar. Je zult merken dat je emotioneel veel sterker wordt, misschien zelfs al bent geworden, door je levenservaring.

Afvallen tijdens de overgang

Dit kun je doen om af te vallen tijdens de overgang:

  1. Geef het een plekje dat je verandert en een nieuwe fase van je leven ingaat. Sommige vrouwen hebben het daar moeilijk mee en doorlopen een rouwproces. Geef er aan toe en schaam je er niet voor.
  2. Pas je voeding aan. Stop met het eten van snelle koolhydraten zoals witte suiker en wit meel  die het buikvet activeren.
  3. Zorg dat je een stabiele suikerspiegel krijgt (let op stress, eet geen suiker, witte bloem en drink niet te veel koffie) en je lichaam niet verzuurd is. Eet heel veel groente en fruit.
  4. Eet gezonde en natuurlijke voeding. Bekijk hoeveel calorieën je eet. Kom nooit onder de 1500 calorieën want dan neemt het hormoon leptine af. Dit hormoon regelt je vetstofwisseling en bij afname daarvan ben je nog verder van huis. Neem ook nooit meer dan 2000 calorieën.
  5. Ga meer bewegen. Veel vrouwen bewegen minder als ze boven de veertig zijn. Pak het op en beweeg het liefst elke dag minimaal één uur.
  6. Drink veel water. Als je ouder wordt, zie je vaak dat er te veel afvalstoffen in het lichaam blijven. Ter bescherming wordt er een vetlaagje omheen gezet. Door veel te drinken houd je het lichaam schoon.
  7. Zorg voor je schildklier. Lees hier precies hoe.
  8. Zorg voor ontspanning en houd stress op afstand met hobby’s, rustmomenten, yoga en noem maar op. Teveel stress kan je schildklier vertragen en je lichaam verzuren.
  9. Vermijd voeding als koffie, alcohol, scherpe specerijen, zwarte thee, frisdranken, witte suiker, wit meel, teveel rood vlees, bewerkte voedingsmiddelen met E-nummers en onnatuurlijke smaak-, geur- en kleurstoffen.
  10. Eet zo natuurlijk mogelijk, dus veel groenten, vlees, vette vis, ei, fruit, noten, pitten, zaden en oliën.
  11. Voor erge overgangsklachten zijn er homeopathische producten die kunnen helpen. Verder zijn extra omega 3, zink en een mooie multi-vitamine, speciaal ontwikkeld voor de overgang, geen overbodige luxe.

Voor voldoende omega-3 vetten kan ik je deze visolie aanraden.

Opvallend

Uit onderzoek blijkt dat vrouwen in Japan minder last van de overgang hebben. Dat heeft meerdere redenen: ze eten veel groenten, fruit en vette vis. Ook eten ze minder fastfood en andere fabrieksmatig voedsel.

Ook deelnemers aan het Bodyhappiness afslank programma geven aan dat ze minder last van de overgang hebben. Dit is te verklaren door het gezondere voedingspatroon en het lagere lichaamsvet percentage.

Kortom

Om je figuur te behouden tijdens en na je overgangsjaren, moet je aan de slag. Het komt niet aanwaaien en je moet er heel wat voor over hebben.

Maar maak je geen zorgen, dit is veel fijner dan je nu denkt.

Je stofwisseling stimuleren door voldoende te bewegen en je voeding controleren door geen ongezonde voedingsmiddelen te eten, is belangrijk.

Wat je eet moet van hoogwaardige kwaliteit zijn en je vetverbranding stimuleren. Daarnaast kan een goede ontgiftingskuur helpen.

Een goede detox is dan ook zeer aan te bevelen.

De volgende stap

Wil je graag aan de slag en ondanks dat je in de overgang bent toch je overtollig lichaamsvet verbranden? Download Jaspers boodschappenlijst.

Op deze lijst vind je alle producten die je mag eten als je wilt afvallen in de overgang.

Download Jaspers boodschappenlijst.

 

211 reacties

  • Marianne
    09/11/2020 om 8:24 am

    Hoi Jasper, ik ben 47 jaar en heb een onregelmatige cyclus en ik heb erg last van Adenomiose en heb daardoor een behoorlijk vergrote baarmoeder, en vaak een vol gevoel, Ik eet zowat al glutenvrij omdat als ik gluten eet ik het gevoel heb dat ik meer opzet, ik heb alleen last van obstipatie en mijn buik voelt ook geregeld harder aan, is het dan goed om een goede detox te doen? en glutenvrij te eten? of beter van niet weet jij dat? Groet, Marianne

    • Jasper Alblas
      12/01/2021 om 5:30 pm

      Je doet er zeker goed aan om gluten- en lactosevrij te eten met de klachten die jij ervaart. Ik zou voorzichtig zijn met extreme detox manieren maar vooral je darmen voorzien van veel prebiotica in de vorm van verschillende soorten groenten, fruit, noten en peulvruchten. Daarnaast zou je een probiotica supplement kunnen gebruiken en regelmatig gefermenteerd voedsel kunnen eten in de vorm van Griekse yoghurt, augurk, tempeh, zuurkool, kefir, miso en kombucha. Ook lijnzaad en psylliumvezels zijn een goed idee om regelmatig aan je voeding toe te voegen. Verder zijn veel bewegen, voldoende water drinken en ontspannen ook van belang voor het optimaal functioneren van je darmen.

  • Battiau Marquita
    27/09/2020 om 1:11 am

    Van mijn gynecoloog moet ik op 3 maand tijd , 10 kg. afvallen omwille dat je van buikvet meer risico hebt voor borstkanker en daar dit in de familie voorkomt . Ik ben 55 j. en weeg 66 kg. en 1,55 m. Hij schreef me 2 hormonen voor die me zouden helpen om af te vallen want zonder dit gaat jou dit anders niet lukken , zei hij . Naam van hormonen : Progynova 2mg. 1 tablet ’s morgens en Utrogestan 100mg. 1 tablet ’s avonds . Ik neem die nu sedert 3 weken en heb het gevoel dat ik ben bijgekomen ? Ik ga me volgende week een weegschaal aanschaffen . Ik deed vandaag mijn jeans aan en ze spande meer dan anders , daardoor denk ik dat ik ben bijgekomen ipv afgevallen . Hoe kan dit nu ? Mijn gynecoloog is gespecialiseert in de menopauze en borstkanker . Hij schreef er zelfs een boek over . Zo iemand zou zich toch niet mogen vergissen .

    • Jasper Alblas
      30/09/2020 om 3:29 pm

      Vervelend Marquita, je doet er goed aan dit met hem te bespreken. Daarnaast is het aan te raden om zo puur en onbewerkt mogelijk te eten als je op een gezonde manier gewicht wilt verliezen. Je zou kunnen onderzoeken wat vier weken gezond eten volgens de recepten van het 7×7 boek voor je kunnen doen.

  • Mo
    15/09/2020 om 11:40 am

    Wordt de overgang in de medische wereld ook wel gezien alz een besrijdbare ouderdomsziekte en zo ja belpt het blijven doorslikken van anticonceptie hierbij?

    • Jasper Alblas
      30/09/2020 om 6:34 pm

      Of de overgang wordt gezien als een bestrijdbare ouderdomsziekte is voor mij niet duidelijk maar de anticonceptie pil wordt vaak voorgeschreven om symptomen te bestrijden en klachten te verminderen. De meeste klachten zijn echter ook te minimaliseren door een gezonde leefstijl eventueel aangevuld met goede voedingssupplementen.

Alle reacties tonen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *