Eet jij elke dag gezond, beweeg je voldoende, ken je de theorie, maar lukt het niet om af te vallen? Dan zakt de moed je vast in de schoenen. Het kan zijn dat dit iets te maken heeft met de werking van je schildklier.

In dit artikel lees je welke invloed de schildklier heeft op het afvallen.

Afvallen en de schildklier

De schildklier is een klein orgaantje dat erg belangrijk is voor heel veel functies in het lichaam. Wanneer je moeite hebt met afvallen en alleen maar aankomt, zijn er natuurlijk legio mogelijkheden die dat veroorzaken. Meestal wordt er wel aan de schildklier gedacht.

Een bezoekje aan de huisarts met deze vraag, geeft al snel uitsluitsel. “Nee, er is niets mis met de schildklier”. Maar is dat wel zo? Uit onderzoek blijkt dat een kwart van de vrouwen boven de 45 jaar een vertraagde schildklier heeft. Meestal testen artsen alles waardoor er geen volledig uitsluitsel gegeven kan worden.

Wat doet de schildklier?

De schildklier is heel klein en ligt verborgen in je keel. Hij is erg belangrijk voor de hormoonstofwisseling van het lichaam. Wanneer de schildklier niet naar behoren zijn werk kan doen, krijg je direct lichamelijke klachten. Hij kan te snel werken of juist te traag.

Een trage schildklier is in veel gevallen de oorzaak van moeilijk afvallen en het aankomen in gewicht terwijl je niet meer eet. Dit kan ontstaan doordat er te weinig hormonen aangemaakt worden en doordat deze hormonen niet naar behoren worden omgezet.

Als je verder gezond bent en geen klachten hebt, is de kans klein dat de schildklier de veroorzaker is van je gewichtstoename. Maar de oorzaak kan ook zijn dat je nog niet helemaal goed eet. Als je hierover twijfelt bekijk dan eens hoe je kunt afvallen volgens Jaspers koolhydraatarme dieet.

Wanneer een schildklier traag werkt, heb je er zeker wel andere klachten bij.

Lukt het afvallen jou niet? Kijk dan eens of je jezelf herkent in de volgende klachten.

Veel voorkomende klachten

  • Koude handen en voeten.
  • Overgewicht, moeilijk afvallen en langzaam steeds meer aankomen.
  • Vermoeidheid.
  • Droge huid.
  • Het overdag en vaak ook ’s nachts koud hebben.
  • Verminderde energie.
  • Haaruitval.
  • Slechter geheugen.
  • Vocht vasthouden.

Kan voorkomen (alleen bij wat ernstigere gevallen)

  • Lage ochtend temperatuur (lager dan 36.6 graden Celsius).
  • Constipatie (obstipatie – moeizame stoelgang).
  • Depressie.
  • Spataderen.
  • Wallen onder de ogen (vocht).
  • Verhoogd cholesterolgehalte.
  • Libido verlies.
  • Zware menstruatie.
  • Spierpijnen, stijve spieren en gewrichten of veel krampen.
  • Stemproblemen.
  • Buikklachten.
  • Angstig voelen.
  • Zwak afweersysteem.

De drie grootste oorzaken van een vertraagde schildklier.

1.Stress

De schildklier is erg gevoelig voor invloeden van buitenaf. Langdurige stress of ongezonde voeding die stressverhogend werkt, zullen uiteindelijk de schildklier negatief.

Wanneer je langdurig onder druk staat, is de hoeveelheid cortisol (het stress hormoon) verhoogd en draaien de bijnieren overuren. Dit gaat meestal ten koste van de schildklier, die dan op een lager pitje wordt gezet. Daarom zie je vaak dat mensen, wanneer ze chronische stress hebben, niet meer afvallen terwijl ze hetzelfde (of soms zelfs meer) blijven eten.

Bij korte, heftige stress valt men doorgaans vaak wel af omdat de eetlust hierdoor verdwijnt.

Ervaar jij dagelijks stress? Neem dan je leven eens goed onder de loep en kijk welke onderdelen jou stress bezorgen.

Plan meer rust en ontspanning in. Slaap meer en beweeg dagelijks in rustige vorm zoals wandelen. Alleen wanneer de stress verlaagt, kan je lichaam de bijnieren en je schildklier reguleren.

2. Voeding

De schildklier is erg gevoelig voor zware metalen, ongezond voedsel en tekorten aan selenium en vooral jodium.

Ook je voeding heeft een grote invloed op de schildklier. Zeker een tekort aan het mineraal jodium is funest. De schildklierhormonen zijn daar namelijk uit opgebouwd. De schildklierhormonen heten T3 en T4. T3 staat voor 3 jodium elementen en T4 voor 4 jodium elementen.

Je kunt je dus voorstellen dat, wanneer je onvoldoende jodium binnenkrijgt, je schildklier problemen krijgt en hierdoor kan vertragen.

Vroeger was dit bij veel mensen een probleem. Daarom werd wettelijk geregeld dat aan het brood en tafelzout extra jodium toegevoegd moest worden. Zo kunnen we onze de schildklier gezond gehouden worden.

Tegenwoordig zijn er zoveel theorieën over voeding dat mensen doorgaans maar wat doen. Het ene dieet zegt: “alle koolhydraten eruit”; het andere zegt: “geen brood eten” weer een ander zegt: “eet geen tafelzout”. Of wat dacht je van de crashdiëten waarbij je bijna niets meer mag?

Dan past de schildklier zich meteen aan en vertraagt de stofwisseling. Ook stappen mensen opeens over op soja en andere producten met een hoog gehalte aan fytinezuur. Men stapt over op andere voeding zonder idee te hebben wat dit met de gezondheid kan doen. Zomaar groepen schrappen zoals koolhydraten of eiwitten is echt niet slim, hormonen hebben deze nodig om goed te kunnen functioneren.

Dat wil niet zeggen dat je gewoon brood en tafelzout moet eten. Je zou volkoren zuurdesemspeltbrood kunnen nemen of glutenvrij brood. Wanneer je zoals Jasper adviseert, geen brood eet, neem dan elke dag een kelptablet of eet veel zeewier .

Onze bodem is arm aan jodium. Via de standaardvoeding krijg je dus weinig jodium binnen. Ook in Himalayazout en Keltisch zeezout zit te weinig jodium hoewel ze erg gezond zijn en meer dan 80 mineralen bevatten.

Gelukkig  herstelt een schildklier zich vrij snel. Let op je voeding en verminder de  inname van fytinezuur. Fytinezuur vind je in het vliesje om granen, noten en zaden en het zit in peulvruchten. Fytinezuur bindt zich aan mineralen en is dan ook één van de oorzaken waardoor een jodiumtekort kan ontstaan.

Door deze producten voor het eten lang te laten weken en het weekwater weg te gooien of spelt zuurdesembrood te eten (door de lange rijsperiode verdwijnt veel fytinezuur) kun je al heel veel doen om het fytinezuur in je lichaam te verlagen. Ook kun je het beste zoveel mogelijk de soja in je voeding beperken. Dit heeft een heel hoog fytinezuurgehalte. Eet om voldoende jodium binnen te krijgen veel zee groenten, deze zijn rijk aan jodium en als je wilt kun je ook extra kelptabletten nemen. Overdrijf hier niet mee want teveel kan erg slecht zijn.

3. Omzetting van het schildklierhormoon T4 naar de T3 is verstoord

Wanneer de schildklier zelf een hormoon produceert, T4 genaamd, kan hij er eigenlijk niet zoveel mee. Het lichaam zal die T4 eerst moeten omzetten in T3, dit doet de schildklier zelf maar de lever doet dit bijvoorbeeld ook.

Veel mensen hebben de lever overbelast doordat we tegenwoordig ontzettend veel in aanraking komen met ongezonde stoffen, zoals verontreiniging, amalgaamvullingen, alcohol, E-nummers, roken, ongezond voedsel, enzovoorts. Wanneer dit het geval is, gebeurt de omzetting niet naar behoren. Wanneer er te veel stress is, kan het lichaam T4 ook niet naar T3 omzetten.

Er zijn nog meer redenen waardoor de schildklier te traag kan gaan werken. Zo zijn zware metalen funest voor de schildklier, maar ook een tekort aan selenium kan vertragend werken. Wanneer vrouwen in de overgang komen, zie je door hormoonveranderingen dat de schildklier trager wordt. Snel afvallen gaat dan erg moeilijk.

Vijf stappen die je kunt ondernemen als je vermoedt iets aan je schildklier te hebben

1)    Ga naar de huisarts en laat je schildklierwaardes bepalen. De huisarts zal alleen het TSH meten. Dit een stofje dat in de hypofyse wordt geproduceerd en dat de schildklier stimuleert hormonen te produceren. Meestal komt er niks uit dit onderzoek omdat hier het probleem niet ligt van een trage schildklier.

Vraag aan je huisarts ook een actieve T3-test. Alleen deze twee testen samen geven uitsluitsel. (de ziekte van Hashimoto is een auto-immuun ziekte van de schildklier. Hierdoor kan de schildklier ook vertragen. Dit is niet uit deze testen te halen en is een totaal ander verhaal dan hierboven beschreven).

Komt er bij de arts niets uit, maar vermoed je toch dat je schildklier het probleem is, ga dan naar een natuurgeneeskundige zoals een mesoloog om je verder te laten testen. Een mesoloog kan wat meer testen uitvoeren waar verrassende en andere dingen naar voren kunnen komen.

2)    Zorg dat je gaat ontgiften. Een detox in combinatie met Chlorella om de zware metalen te binden kan bijvoorbeeld erg goed helpen.

3)    Zorg dat je stress vermindert door gezond en biologisch te eten, genoeg te slapen en grenzen aan te geven in je leven zodat de bijnier tot rust kan komen

4)    Probeer producten met veel fytinezuur te mijden. Eet zuurdesem speltbrood (let op: wel 100% zuurdesem zonder gist). Laat granen, noten en zaden eerst een nacht wellen en gooi het water dan weg. Vermijd sojaproducten en peulvruchten  helemaal.

5)    Neem een multivitamine met een hoog seleniumgehalte en eet veel groenten. Neem verder dagelijks een kelptablet om het jodiumgehalte te verhogen (nooit méér, dan kan de schildklier totaal uit balans raken).

Tot slot

Het kan heel frustrerend zijn als het afvallen niet lukt. Twijfel daarom niet als je de bovenstaande klachten bij jezelf herkent en ga naar de dokter, om uit te sluiten of het je schildklier is of niet.

Mocht dit niet het geval zijn, geef de moed dan niet op, en probeer te eten volgens het koolhydraatarme dieet van Jasper, vroeg of laat, zullen de kilo’s dan echt verdwijnen.

Vul hieronder je naam en emailadres in en wordt gratis lid van Jasperalblas.nl en ontvang direct Jaspers boodschappenlijst helemaal gratis.

 

77 reacties

  • Claudia
    12/11/2019 om 12:05 pm

    Hallo,
    Is er ook een theorie beschikbaar voor iemand waarvan de waarden T3 en T4 iets afwijken, er sprake is van een spastische darm en niet aan kan komen? Ik lees enkel over afvallen. Toch zou ik wel wat extra energie kunnen gebruiken. Als ik één dag ziek ben dan kan ik letterlijk niets meer omdat ik simpelweg geen enkele reserves heb en me bijna altijd futloos voel.
    Heb al diverse diëten gekregen maar dan moet ik zo ontiegelijk veel eten dat mijn darmen juist weer overbelast raken.

    • Jasper Alblas
      15/11/2019 om 10:55 am

      Wat vervelend Claudia. Ieder lichaam is anders dus je zou met een voedingscoach of orthomoleculaire voedingsdeskundige kunnen kijken naar jouw specifieke situatie en verschillende zaken kunnen proberen. Op die manier moet het zeker lukken om een goede balans te vinden waardoor je meer energie gaat ervaren. Je zou ook een bloedonderzoek kunnen doen om te onderzoeken of er tekorten zijn waardoor je zo weinig energie ervaart. Veel succes!

  • Joke de Graaf
    02/10/2019 om 3:58 pm

    Hoi Jasper bedankt voor je reactie Ik wilde je even nog ergens over informeren wat de trage schildklier betreft zodat ook anderen hier wat aan hebben .Insuline is belangrijk bij de omzetting van het schildklierhormoon.Een trage schildklier heeft een verminderd vermogen met als gevolg voor de stofwisseling.Een hogere inname van koolhydraten helpt de schildklier weer op gang. Het wil niet zeggen dat koolhydraatarm slecht is integendeel maar schildklierpatienten hebben koolhydraten nodig. Dat geld niet voor alle schildklierpatienten maar als je er niet lekker bij voelt is net een beetje meer koolhydraten om je beter te voelen en toch af te vallen.Ik hoop dat je hiernaar onderzoek wilt doen zodat je nog meer mensen hiermee kan helpen .

  • Joke de Graaf
    25/09/2019 om 5:53 pm

    Hoi Jasper,Ik begrijp niet waarom mijn tekst onder.moderatie staat.Ik zeg niets verkeerd…Ik ben tenslotte ook afgevallen maar het kan zijn toch dat er voor schildklierpatienten een ander programma kan worden gemaakt en ben jij de aangewezen persoon om dit te onderzoeken..Niks mis mee toch als ik deze tip geef .Groeten Joke

Alle reacties tonen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *