In melk en andere zuivelproducten zit lactose, oftewel melksuiker. Veel mensen kunnen lactose in hun lichaam niet verteren omdat zij het enzym dat hiervoor nodig is (lactase) missen of er te weinig van hebben. Dit noemen we lactose-intolerantie.

Over lactose

C12H22O11, dat is de scheikundige formule voor lactose. Het is een suikervorm die is opgebouwd uit galactose en glucose. De smaak van lactose is minder zoet dan die van andere suikers.

Wat is lactose-intolerantie?

Om lactose te kunnen omzetten in galactose en glucose, heb je het enzym lactase nodig. Dit enzym wordt normaal gesproken aangemaakt in je dunne darmwand. Tenzij je lichaam het niet of te weinig aanmaakt en dan lijd je aan lactose-intolerantie. Je kunt lactose niet meer verteren en komt dan in zijn geheel in je dikke darm komt. Daar gaat het gisten waardoor je klachten kunt krijgen.

Enzym om moedermelk te verteren

Lactose-intolerantie komt vooral voor in Afrikaanse en Aziatische landen (tot wel 90 procent van de bevolking), maar ook in Europa kan ongeveer 10% tot 15% van de mensen geen lactose verteren. Hoe ouder je wordt, hoe minder goed je lichaam lactase aanmaakt. Dat is een natuurlijk proces want als baby heb je lactase nodig om moedermelk te kunnen verteren. Als ouder kind en volwassene niet meer. Daarom word je eerder lactose-intolerant als je de zuigelingenleeftijd voorbij bent. Met enzympreparaten die lactase bevatten kun je in dat geval toch nog lactose verteren. De beste optie is echter om vervangende producten te nuttigen.

Hoe is lactose-intolerantie te herkennen?

Heb je wel eens last van misselijkheid, opgeblazen gevoel, buikpijn, winderigheid, krampen, diarree of zelfs schuimende ontlasting nadat je zuivel hebt gegeten? Dat zijn allemaal symptomen die typisch zijn voor lactose-intolerantie. Wanneer je zeker wilt weten of je geen lactose kunt verteren, kun je dit op verschillende manieren testen. Vraag bij je huisarts welke test voor jou geschikt is.

Melkvervangers bij lactose-intolerantie

Als je lactose-intolerant bent of je wilt gewoon gezond afvallen, is het verstandig om goede melkvervangers te vinden. Bijvoorbeeld zelfgemaakte amandelmelk. Dit maak je door amandelen en water te blenden en vervolgens te zeven. Zo krijg je geen toegevoegde suikers binnen. Sojaproducten zijn ook goede vervangers bij lactose-intolerantie. Daarbij is het wel belangrijk dat de sojabonen niet genetisch gemodificeerd zijn. Helaas is dit bij soja producten die de meeste grote supermarkten verkopen vaak wel het geval. Tot slot kun je nog kokosmelk zonder toegevoegde suikers gebruiken ter vervanging van koeienmelk.

De gezonde oplossing: minder lactose nuttigen

Gezond eten en drinken is de enige manier om lactose-intolerantie te voorkomen. Voor mensen die de negatieve gevolgen van het consumeren van zuivel willen ontlopen en overgewicht hebben, heb ik een speciale boodschappenlijst gemaakt. Deze boodschappenlijst lijst bevat een hoop melk-vervangers, maar brengt daarnaast niet het gewichtsverlies in gevaar.

Sterker nog, zoals je kunt zien is de boodschappenlijst juist in eerste instantie ontwikkeld om gewichtsverlies en (buik)vet verbranding te stimuleren. Vul je naam en e-mailadres hieronder in, dan stuur ik je direct Jaspers boodschappenlijst toe – helemaal gratis.

45 reacties

Alle reacties tonen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *