Dit artikel is voor mensen die in één week tijd willen afvallen. Als je de aanwijzingen in dit artikel opvolgt, raak je meerdere kilo’s in één week kwijt.

Als je wilt afvallen, maar je hebt geen zin om maanden lang een streng dieet te volgen of veel te sporten, dan is dit artikel interessant voor je. De kilo’s die je in deze week verliest komen nooit meer terug, als je de simpele aanwijzingen opvolgt. Er ontstaat dus geen jojo-effect.

Slechts een paar kleine aanpassingen in je dagelijks leven zorgen ervoor dat je in één week meerdere kilo’s afvalt (zonder lange zware trainingen en zonder vervelend hongergevoel).

Als je toepast wat er in dit artikel staat, gaan je vrienden en collega’s zich afvragen hoe het mogelijk is dat je zo snel bent afgevallen. Je partner en familie zullen versteld staan van je figuur en je verhoogde zelfvertrouwen. Je voelt jezelf beter dan ooit tevoren.

In dit artikel krijg je stap voor stap uitgelegd hoe jij snel kunt afvallen in een week tijd. Je krijgt voor elke dag gezonde recepten – ontbijt, lunch en avondeten – en een korte inleiding over sporten en bewegen voor optimaal gewichtsverlies. De gezonde gerechten zijn zo samengesteld dat je snel in één week tijd gewicht verliest. Gezond eten is essentieel om in zeven dagen tijd af te vallen.

Het probleem van mensen met overgewicht is niet dat ze te veel calorieën binnenkrijgen, maar dat ze de verkeerde calorieën binnenkrijgen.

Dweilen met de kraan open

Heb je ooit gehoord van het spreekwoord: “Dweilen met de kraan open”? Dit spreekwoord betekent dat je de symptomen van een probleem bestrijdt in plaats van de werkelijke oorzaak. Als het op gewichtsverlies aankomt, “dweilen” veel mensen helaas “met de kraan open”.

Deze mensen staan uren per week in de sportschool om calorieën te verbranden zodat ze afvallen. Maar zolang ze de “kraan” nog niet dichtgedraaid hebben, heeft dit “dweilen” (sporten) weinig zin.

De komende week ga je eerst de “kraan” dichtdraaien en dan pas “de vloer droogdweilen”. En “de vloer droogdweilen” in de aanpak die we hier gebruiken is niet uren sporten in de sportschool. De aanpak in dit artikel is veel leuker, veiliger en effectiever.

“De kraan dichtdraaien” doen we simpelweg door het soort calorieën dat je via je voeding binnenkrijgt aan te passen. “De vloer droogdweilen” doen we door regelmatig te bewegen. Schrik niet, dit betekent niet dat je uren in de sportschool hoeft te staan, gewoon meer bewegen zoals traplopen, fietsen, zwemmen of spelen is al voldoende.

De kraan dicht draaien

Het probleem van mensen met overgewicht is niet dat ze te veel calorieën binnenkrijgen, maar dat ze de verkeerde calorieën binnenkrijgen. In tegenstelling tot wat veel mensen denken, tellen niet alle calorieën in je voeding evenveel mee.

Onderzoek van de John Hopkins Universiteit (oktober 2011) toont aan dat calorieën verkregen uit koolhydraten veel sneller voor overgewicht zorgen dan calorieën verkregen uit vetten en eiwitten.

“De kraan dichtdraaien” doen we dus door de koolhydraten in je dieet te vervangen door gezonde vetten en eiwitten. Maak je geen zorgen als je niet precies weet wat dit betekent. Verderop in dit artikel staat precies wat je wel en niet kunt eten.

De vloer droog dweilen

Zodra je de juiste calorieën tot je neemt gaat het verbranden van de overtollige calorieën in je lichaam (je lichaamsvet) veel makkelijker. “Cardio” training (zoals hardlopen en aerobics) is in tegenstelling tot wat veel mensen denken, niet ideaal om calorieën te verbranden. Je moet bijvoorbeeld vijf uur hardlopen om één Big Mac te verbranden.

Veel cardio-sporten zetten hoge spanning op je gewrichten en veroorzaken een hongergevoel. De hoge spanning op je gewrichten zorgt voor blessures en het hongergevoel zorgt ervoor dat je na je training weer gaat eten. Dit eten na je training, vult alle zojuist verbrande calorieën weer aan. En je training is, voor wat betreft het gewenste gewichtsverlies, dus voor niets geweest.

Daarnaast heb ik nog nooit iemand ontmoet die het leuk vond om uren per week zwetend op een loopband in de sportschool te staan. Het kost een hoop tijd en het is afzien. Ik neem aan dat je wel wat leukere dingen wilt doen dan zweten in de sportschool.

Een beter alternatief om calorieën te verbranden is een actievere levensstijl. Gewoon in je dagelijks leven wat meer bewegen. Maak eens een avondwandeling in plaats van tv te kijken, neem de trap in plaats van de lift op je werk, ga op de fiets boodschappen doen in plaats van met de auto of koop een paar rolschaatsen en trek er daarmee op uit. Er zijn duizenden manieren om in je dagelijks leven meer te bewegen. Ons lichaam is niet gemaakt om stil te zitten, het is gemaakt om te bewegen.

Met een actieve levensstijl zorg je ervoor dat je lichaam een hogere verbrandingssnelheid krijgt. Dit betekent dat je lichaam automatisch meer calorieën verbrandt. De kunst is om het bewegen een standaardonderdeel te laten uitmaken van je dag. Zo ben je er geen extra tijd aan kwijt en voel je je gauw energieker en fitter zonder dat dit extra moeite kost.

Afvallen in een week – de planning

In zeven dagen tijd gaan we de kraan dichtdraaien en de vloer droogdweilen. Het is heel goed mogelijk om in een week tijd meerdere kilo’s af te vallen. Stel jezelf echter geen onrealistische doelen. Het is vrijwel onmogelijk om op een gezonde manier meer dan 4 kilo kwijt te raken in één week. Maar als je de activiteiten die hieronder worden beschreven de komende week uitvoert en de gezonde recepten bereidt, bereik je binnen de kortste keren jouw ideale gewicht.

Haal voordat je begint aan de afvalweek, de volgende producten in huis: kokosnootolie, extra vergine olijfolie, 150 gram wilde zalm, 1 kilo wortels/peentjes, 500 gram uien, 7 teentjes knoflook, 3 scharreleieren, 1 broccoli, 1 avocado, 500 gram walnoten, 500 gram amandelen en eventueel een stukje fruit.

Tips om optimaal gewichtverlies uit je eten te halen:

  • Bak alles in kokosnootolie.
  • Groente kun je het best stomen, maar koken in weinig water is ook goed.
  • Eet als je honger hebt. Als je pas om 10 uur ’s ochtends trek hebt in ontbijt, eet je ontbijt dan pas 10 uur ’s ochtends.
  • Eet als je honger hebt. De (gezonde) tussendoortjes kun je zo veel eten als je wilt.

Tips voor voldoende beweging:

  • Beweeg 15 tot 30 minuten voor het ontbijt. Bij voorkeur buiten. Zorg dat je ademhaling enigszins versnelt.
  • Neem de fiets naar je werk of parkeer je auto op 15 minuten loopafstand van je huis.
  • Neem de trap op je werk en niet de lift.
  • Zit niet langer dan 30 minuten stil op je werk. Loop naar de printer, doe wat rek- en trek-oefeningen, haal wat te drinken of ga naar het toilet.
  • Maak een avondwandeling van circa 30 minuten, zorg dat je aardig doorstapt zodat je ademhaling enigszins versnelt. Je kunt ook een stukje gaan fietsen, zwemmen of zelfs rolschaatsen.

Het eetschema (met enkel gezonde afvalrecepten):

Dag 1

  • Ontbijt: Bak 2 scharreleieren, 1 ui en 1 teentje knoflook in heel veel kokosnootolie. Voeg 1 gesneden avocado en een scheut extra vergine olijfolie toe aan het gerecht voordat je het serveert.
  • Lunch: Rauwe peentjes (zo veel je wilt) en een gekookt eitje (of twee gekookte eitjes als je in de ochtend alleen een stuk fruit hebt gegeten).
  • Avondeten: Gestoomde broccoli met 150 gram gebakken wilde zalm (bakken in heel veel kokosnootolie). Voeg een scheut extra vergine olijfolie toe voordat je het gerecht serveert.
  • Tussendoortjes: Walnoten, amandelen en peentjes.
  • Boodschappen: Spinazie, rode kool, een haring, 2 scharreleieren, een stukje fruit, komkommer, tomaten, citroen en 1 avocado

Dag 2

  • Ontbijt: Bak 2 scharreleieren, een hand spinazie, 1 ui en 1 teentje knoflook in heel veel kokosnootolie. Voeg een scheut extra vergine olijfolie toe aan het gerecht voordat je het serveert.
  • Lunch: Salade van avocado, komkommer, spinazie en tomaat met extra vergine olijfolie en een uitgeknepen citroen.
  • Avondeten: Gekookte rode kool met een haring. Voeg extra vergine olijfolie toe aan het gerecht voordat je het serveert.
  • Tussendoortjes: Walnoten, amandelen en peentjes.
  • Boodschappen: Bloemkool, spinazie, stukje vlees, gerookte zalm, 2 scharreleieren, een stukje fruit, komkommer, tomaten, citroen en 1 avocado

Dag 3

  • Ontbijt: Bak 2 scharreleieren, 1 ui en 1 teentje knoflook in heel veel kokosnootolie. Voeg één gesneden avocado en een scheut extra vergine olijfolie toe aan het gerecht voordat je het serveert.
  • Lunch: Salade van spinazie, tomaat, komkommer en gerookte zalm met uitgeknepen citroen, een scheut extra vergine olijfolie en wat balsamicoazijn als je dat hebt.
  • Avondeten: Gewokte bloemkool met een stuk gebraden vlees (gebraden in kokosnootolie).
  • Tussendoortjes: Walnoten, amandelen en peentjes.
  • Boodschappen: Broccoli, garnalen, 4 scharreleieren, een stukje fruit, sla, tomaten, citroen en 1 avocado

Dag 4

  • Ontbijt: Bak 2 scharreleieren, 1 ui en 1 teentje knoflook in heel veel kokosnootolie. Voeg een scheut extra vergine olijfolie toe aan het gerecht voordat je het serveert.
  • Lunch: Salade van garnalen en avocado met extra vergine olijfolie.
  • Avondeten: Gestoomde broccoli met 2 gebakken eitjes.
  • Tussendoortjes: Walnoten, amandelen en peentjes.
  • Boodschappen: Prei, zuurkool, gerookte zalm, 3 scharreleieren, een stukje fruit en 1 avocado.

Dag 5

  • Ontbijt: Bak 2 scharreleieren, 1 ui en 1 teentje knoflook in heel veel kokosnootolie. Voeg één gesneden avocado en een scheut extra vergine olijfolie toe aan het gerecht voordat je het serveert.
  • Lunch: Rauwe peentjes met een gekookt eitje.
  • Avondeten: Gewokte prei, zuurkool en gerookte zalm.
  • Tussendoortjes: Walnoten, amandelen en peentjes.
  • Boodschappen: Chinese kool, spinazie, 2 scharreleieren, een stukje fruit, komkommer, tomaten, citroen en 1 avocado.

Dag 6

  • Ontbijt: Bak 2 scharreleieren, 1 ui en 1 teentje knoflook in heel veel kokosnootolie. Voeg een scheut extra vergine olijfolie toe aan het gerecht voordat je het serveert.
  • Lunch: Salade van spinazie, tomaat, komkommer, gefruite ui en avocado.
  • Avondeten: Gewokte Chinese kool met extra vergine olijfolie.
  • Tussendoortjes: Walnoten, amandelen en peentjes.
  • Boodschappen: Broccoli, makreel/sardientjes, courgetten, 2 scharreleieren, een stukje fruit en 1 avocado

Dag 7

  • Ontbijt: Bak 2 scharreleieren, 1 ui en 1 teentje knoflook in heel veel kokosnootolie. Voeg 1 gesneden avocado en een scheut extra vergine olijfolie toe aan het gerecht voordat je het serveert.
  • Lunch: Gegrilde courgette met extra vergine olijfolie.
  • Avondeten: Gestoomde broccoli met gebakken makreel of sardientjes.
  • Tussendoortjes: Walnoten, amandelen en peentjes.

“Ik heb nooit honger in de ochtend”

Als je geen honger hebt in de ochtend dan kun je een stukje fruit eten. Probeer wel steeds vaker een goed ontbijt te eten. Alleen een stukje fruit kan af en toe, maar bevat niet voldoende voedingsstoffen voor een gezond ontbijt.

Begin nu, zet door en oordeel pas na een week

Als je de komende week ongeveer eet wat hierboven genoemd staat, val je enkele kilo’s af en voel je jezelf een stuk energieker. Het is ook belangrijk dat je voldoende beweging krijgt. Zorg ervoor dat je de ochtend- en avondwandelingen maakt en dat je stevig doorstapt.

Als je na een week nog meer wilt afvallen, kun je gewoon weer vanaf dag 1 beginnen. Het is belangrijk om koolhydraten, zoals granen en suiker buiten je dagelijkse voeding te houden als je niet wilt dat de verloren kilo’s direct weer aankomen. In het begin kan dit misschien een licht hongergevoel veroorzaken, maar na een dag of tien begin je er helemaal aan te wennen.

Als je meer variatie in de maaltijden wilt, vind je hier meer gezonde recepten.

Afvallen in een week – NU beginnen

Ga vandaag nog naar de supermarkt en kijk welke producten je allemaal nodig hebt voor de eerste dag. Dan kun je morgen direct beginnen met afvallen. Snel afvallen in een week tijd is heel goed mogelijk als je de juiste stappen neemt.

Staan er producten tussen die je niet eet of niet lekker vindt? Geen probleem. Ik heb een speciale boodschappenlijst gemaakt waar alle gezonde producten op staan, zodat je zelf kunt bepalen wat je eet.

Hieronder kun je gratis lid worden van www.jasperalblas.nl. Naast waardevolle afslank tips in mijn nieuwbrief en heerlijke recepten stuur ik je dan ook direct deze boodschappenlijst toe.

Je wordt geheel kosteloos lid door je voornaam en e-mailadres hieronder in te vullen. Zo kun je de gezonde gerechten zelf maken, precies eten wat jij lekker vindt en gemakkelijk afvallen.

Bekijk (152) reacties

Verberg reacties

  • Mih
    24/05/2018 om 1:43 am

    Wel de ei zonder eigeel in eigeel zit echt veel slechte vetten in !

  • Cindy
    07/03/2018 om 12:09 am

    hoi Jasper
    waarom reageer je niet op Nanda haar berichtje ? vond dit wel een heel goede vraag 14 eieren in 1 week is dit niet wat veel ? is toch ook niet gezond ? eieren bevatten salmonella, als je ze niet goed bakt of kookt kan dit gevaarlijk zijn voor de gezondheid, dokters raden daarbij aan om maar maximum 2 a 3 eieren wekelijks te eten. misschien hielp dit dieet voor jouw, maar is niet geschikt voor iedereen. en zwangere vrouwen moeten zeker voorzichtig zijn om te diëten tijdens hun zwangerschap. had dus graag een antwoord op waarom zoveel eieren.
    mvg cindy

  • Patricia
    30/07/2017 om 10:39 pm

    Hallo,

    Ik zou graag willen afvallen na mijn 4de zwangerschap. Ik wil graag binnen een week wat afvallen. Maar nu geef ik ook borstvoeding op dit moment. Is het dan verstandig om dit dieet nu te volgen.

    • Anita Mulderij
      07/08/2017 om 2:59 pm

      Hallo Patricia, Je kunt zowel het Smoothie Afslank Plan als het 7×7 receptenboek gewoon volgen als je zwanger bent. De onbewerkte, verse en koolhydraatarme voeding is ontzettend goed voor jou en je baby en zorgt ervoor dat je vol energie je zwangerschap door komt. Veel vrouwen hebben tijdens de zwangerschap wat meer trek en het is niet de bedoeling dat je honger hebt, dus je kunt wat vaker havermout, zoete aardappel en quinoa toevoegen aan het eetpatroon of wat vaker een gezond tussendoortje nemen.
      In plaats van meerdere maaltijden per dag (zoals in sommige programma’s uit het Smoothie Afslank Plan) raad ik je aan om 1 maaltijd vervangen per dag te vervangen door een groene smoothie uit het Smoothie afslank plan en voor de rest vaste koolhydraatarme maaltijden uit het SAP of het 7×7 receptenboek te eten.

      Veel succes, geniet van je zwangerschap en mail gerust als je meer vragen hebt!

  • Juffertje
    22/02/2017 om 3:27 pm

    Hai jasper,
    Ik heb een vraagje over zout. Ik hou zelf heel erg van zout, en nu weet ik ook dat dat niet gezond is en dat ik daar ook sterk mee moet minderen. Ik wil jou afvallen in week recepten gaan volgen maar wat mij opviel is dat er helemaal geen kruiden, peper of zout aan wordt toegevoegd (vooral bij het avond eten). Moet ik helemaal definitief met zout stoppen? Mag ik het eten helemaal niet met kruiden lekker maken? Of wel met mate? Kruiden zijn toch ook gewoon natuurlijke producten?

    Dankjewel,

    Groetjes,
    Juffertje

    • Jasper Alblas
      23/02/2017 om 11:30 am

      Hallo Juffertje, Als je onbewerkt eet volgens deze methode krijg je niet veel zout binnen. Je mag daarom zeker peper, zeezout en verse kruiden toevoegen aan de recepten. Doe dat juist om de recepten zo lekker mogelijk te maken. Geniet ervan! Groet Jasper

  • Nanda
    11/01/2017 om 5:46 am

    14 eieren per week????

  • Donna
    21/05/2014 om 2:35 pm

    Hallo Jasper,

    Ik ben ’s middags niet in de gelegenheid om een uitgebreide lunch klaar te maken voor afvallen in een week. Kan ik dit vervangen door een eiwittenshake?

    • Jasper Alblas
      21/05/2014 om 5:10 pm

      Wellicht is het een optie om de lunch al in de ochtend klaar te maken. Als het niet anders kan ik een eiwitshake een acceptabel alternatief.

  • marja
    13/05/2014 om 11:18 am

    hallo Jasper,

    Heb nog een paar vraagjes aan je.
    ik hou ontzettend van de Japanse keuken, maar mag ik nu bv ook rijstazijn, sake, en sesamolie gebruiken tijdens afvallen met dit week dieet (of erna)?

    Gr Marja

    • Jasper Alblas
      16/05/2014 om 2:50 pm

      Ja dat kan, m.u.v. sake (ivm alcohol). Let wel goed op dat de producten verder niet chemisch bewerkt zijn. In de meest natuurlijke vorm kun je ze bij afvallen in een week met mate gebruiken.

  • Willeke
    12/05/2014 om 1:04 pm

    Hoi,
    Het dieet werkt goed, maar hoe houdt ik mijn gewicht ook na deze week op peil als ik mijn streefgewicht bereikt heb?
    Groetjes Willeke

    • Jasper Alblas
      16/05/2014 om 2:52 pm

      Hallo Willeke,

      Door producten te blijven eten die op mijn boodschappenlijst staan. Ook mijn receptenboek heeft lekkere gerechten waar je na deze week mee aan de slag kunt.

      Succes!

  • dian
    10/05/2014 om 8:17 am

    Ik heb n zeer ernstige noten en pinda allergie met kruisreactie naar peulvruchten. Zo ook n mildere voor nachtschade en soja. Heeft dit dieet dan wel nut. Zeker omdat noten en peulvruchten erin voorkomen. Ik eet door overige intolleranties al nauwelijks kant en klaar (voorbereide) producten.

    • Jasper Alblas
      16/05/2014 om 2:53 pm

      Hallo Dian,

      Je kan prima afvallen in een week als je alleen maar natuurlijk, chemisch onbewerkte producten eet. Je zult wel zo veel mogelijk variatie in je voedingspatroon moeten aanbrengen als je veel allergieën en intoleranties hebt.

  • lisa
    09/05/2014 om 8:19 am

    Hallo,

    Ik wil graag met het dieet gaan beginnen en afvallen in een week. Alleen ben ik echt niet dol op peentjes. Kan ik dit voor iets anders vervangen? Het zelfde geld voor haring makreel etc. De enigste vis die ik eigenlijk lust is zalm en witvis.
    Graag hoor ik van beide enkele suggesties.

    Groetjes,

    Lisa

    • Jasper Alblas
      09/05/2014 om 1:28 pm

      Hallo Lisa,

      je kan peentjes vervangen met andere groentes en een combinatie van peulvruchten, grasgevoerd vlees, lijnzaadolie, visolie pillen en andere eiwitrijke producten eten ipv haring en makreel. Bij afvallen in een week is het de bedoeling dat je een gevarieerd voedingspatroon hebt van onbewerkte producten uit de natuur.

      Veel succes!

  • Sarah
    01/05/2014 om 7:43 am

    Hallo Jasper,

    Bij afvallen in een week, met makreel, haring, sardientjes… bedoel je daarmee enkel de verse vis of gelden ook de in olie opgelegde versies uit blik?

    Alvast bedankt!

    Sarah

    • Jasper Alblas
      09/05/2014 om 1:29 pm

      Verse vis is het beste, als dat niet mogelijk is kun je het beste ingeblikte vis in water kopen (beter niet in olijfolie).

  • achiel verbist
    30/04/2014 om 11:20 am

    volhouden en je komt er !

  • elsbethweghorst
    27/04/2014 om 10:03 am

    hallo jasper,

    bij veel soorten fruit krijg ik een allergische reactie (jeuk aan mijn gehemelte, vermoeidheid). wat kan ik als alternatief voor fruit nemen als ik wil afvallen in een week?

    met vriendelijke groet,
    Elsbeth weghorst

    • Jasper Alblas
      09/05/2014 om 1:30 pm

      Hallo Elsbeth,

      als je wel gewoon voldoende groenten eet is het niet nodig om fruit met iets te vervangen.

  • saffila
    22/04/2014 om 10:13 pm

    Hoi jasper,

    Wat voor gezonds kan je het beste eten bij zoete trek als je wilt afvallen in een week? Ik zie niet echt zoete gezonde producten op je lijst staan tegen mijn zoete trek.

    • Jasper Alblas
      25/04/2014 om 7:00 pm

      Hallo Saffila,

      je kunt met afvallen in een week 1 stuk fruit per dag eten. Wortelen met een dipsaus van extra vergine olijfolie en zeezout werkt ook goed tegen de snack trek.

      Veel succes!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *