Dit artikel is bestemd voor mensen die gezond willen afvallen. Afvallen moet je niet doen door jezelf uit te hongeren. Het is veel beter om af te vallen door je lichaam te laten functioneren zoals het hoort.

Een goed functionerend lichaam zorgt namelijk voor een goede gezondheid, een enorme hoeveelheid energie en een uitgebalanceerd gewicht.

Als je toepast wat er in dit artikel staat zul je:

  • Tot 2 kilo per week afvallen.
  • Je energieker voelen dan ooit te voren.
  • Er stukken jonger uitzien.
  • Met plezier en gemak je ideale gewicht bereiken en dat ook behouden.

Voedingsstoffen zijn in twee groepen onder te verdelen, namelijk de voedingsstoffen die het lichaam helpen om goed te functioneren (met betrekking tot gewichtsverlies) en de voedingsstoffen die het goed functioneren juist verstoren (met betrekking tot gewichtsverlies). Dit artikel geeft je informatie over deze twee groepen voedingsstoffen, zodat je precies weet wat je wel en niet moet eten om gezond af te vallen.

De voedingsstoffen

In dit artikel behandelen we de volgende voedingsstoffen: koolhydraten, suikers, vetten, eiwitten en vezels.

Allereerst hebben we de koolhydraten. Koolhydraten zijn voor veel mensen de primaire energiebron in hun voeding. Koolhydraten zitten in veel voedingsmiddelen, onder andere in brood, pasta, aardappels, pizza, noedels en rijst. Uit onderzoek blijkt dat te veel koolhydraten de stofwisseling in ons lichaam verstoren. Koolhydraten worden in je lichaam namelijk omgezet in suikers. Dit zorgt voor een hoge bloedsuikerspiegel. Die hoge bloedsuikerspiegel verstoort de stofwisseling en stimuleert de vetopslag. Koolhydraten dienen dan ook zoveel mogelijk vermeden te worden als je gezond wilt afvallen.

Ten tweede hebben we de suikers. Suikers zijn eigenlijk ook koolhydraten, maar omdat ze in zulke grote hoeveelheden voorkomen, behandelen we deze als aparte voedingsstof. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat overconsumptie van suiker de belangrijkste reden is van overgewicht. Een deel van de suiker (glucose) verhoogt net zoals de koolhydraten je bloedsuikerspiegel. Een ander deel van de suiker (fructose) wordt direct opgeslagen als lichaamsvet. Suikers dienen te allen tijde vermeden te worden als je gezond wilt afvallen.

Ten derde hebben we de vetten. Sommige vetten zijn in tegenstelling tot wat veel mensen denken erg gezond en een goede bron van energie. Deze gezonde vetten stimuleren de vetverbranding en zo gewichtsverlies. Gezonde vetten kunnen veilig geconsumeerd worden als je gezond wilt afvallen. Andere vetten daarentegen zijn erg slecht voor je en tasten onder andere je celmembranen aan. Deze ongezonde vetten, veelal transvetten, komen voornamelijk voor in geproduceerde producten zoals koekjes, chips, gefrituurd eten, fastfood en zelfs brood. Deze slechte vetten dienen te allen tijde vermeden te worden als je gezond wilt afvallen.

Ten vierde hebben we de eiwitten. Eiwitten zijn de bouwstoffen van je lichaam en zijn daarom erg belangrijk. Eiwitten zitten onder andere in vlees, vis, kip, ei, noten, pitten en zaden. Je spieren zijn opgebouwd uit eiwitten. Al deze spieren verbruiken veel energie, dus hoe meer spieren je hebt hoe sneller je vet verbrandt. Eiwitten helpen daardoor mee aan gewichtsverlies en kunnen veilig geconsumeerd worden als je gezond wilt afvallen.

En tot slot zijn er de vezels. Voedingsvezels zorgen er onder andere voor dat suikers en koolhydraten (die ook in kleine mate in gezonde voeding aanwezig zijn) langzaam worden opgenomen in je lichaam. Op deze manier kan het lichaam de koolhydraten en suikers die je toch hebt binnengekregen makkelijker verbranden voordat het opgeslagen wordt als lichaamsvet. Voedingsvezels zijn een belangrijke voedingsstof als je gezond wilt afvallen.

Stress

En om je lichaam goed te laten functioneren moet je naast het eten van de juiste voeding er ook voor zorgen dat je lichaam niet te veel stress ondervindt.

Een beetje gezonde fysieke en/of mentale stress helpt juist het lichaam goed te functioneren. Maar als je continue gestrest bent, is dit slecht voor je gezondheid en draagt dit bij aan overgewicht.

Stress is de reactie van je lichaam als er zich een gevaar voordoet. Het maakt niet uit of dit gevaar ‘echt’ is of dat je je het gevaar inbeeldt. Op het moment dat je stress ervaart, worden er veel processen in je lichaam in gang gezet. Deze processen worden tezamen ook wel de ‘vecht- of vluchtreactie’ genoemd.

Deze processen zijn de manier van je lichaam om zich te verdedigen in het geval er een gevaar dreigt. Ze zorgen ervoor dat er meer energie vrijkomt om te rennen of te vechten. De processen schakelen bepaalde functies van je lichaam uit om zich meer te kunnen focussen op wat er om je heen gebeurt.

Al deze processen zijn enorm belangrijk als er iemand in een donker steegje met een blinkend mes in zijn handen dreigend op je af komt lopen. Je kunt scherper zien, je kunt sneller denken en je hebt meer kracht en snelheid dan je normaal hebt.

Om gezond af te vallen is het echter belangrijk dat je deze stress in je dagelijks leven niet te veel hebt. De processen die in gang worden gezet tijdens de ‘vecht- of vluchtreactie’ zijn namelijk niet bevordelijk voor gewichtsverlies.

Stress in de juiste hoeveelheid en in een beperkte tijd is goed voor je lichaam. Het is normaal dat je momenten van stress hebt in je lichaam. Dit zorgt ervoor dat alle verschillende stoffen in je lichaam in de juiste verhouding blijven bestaan.

Stress wordt fataal voor het lichaam als ze structureel aanwezig is. En in de moderne tijd is stress bijna altijd aanwezig. We “moeten” enorm veel dingen doen van onszelf. Hierdoor staan we continu onder druk. Deze chronische stress heeft onvoorstelbaar veel negatieve invloed op je gezondheid en je gewicht.

Hoe kan ik gezond afvallen?

Door je lichaam te laten functioneren zoals het hoort, zul je gewicht verliezen. Er zijn drie belangrijke acties die je kunt uitvoeren om je lichaam te laten functioneren zoals het hoort. Die acties zijn hieronder weergegeven.

  • Haal energie uit gezonde vetten in plaats van uit koolhydraten.
  • Eet veel vitaminen, mineralen en voedingsvezels.
  • Elimineer chronische stress.

Hieronder worden de drie acties verder beschreven.

Gezonde vetten in plaats van koolhydraten

We hebben we energie nodig om te overleven. Je lichaam kan energie halen uit zowel koolhydraten, gezonde vetten als eiwitten. Je lichaam prefereert energie uit koolhydraten en gezonde vetten.

Koolhydraatrijk voedsel als energiebron zorgt ervoor dat je bloedsuikerspiegel stijgt. Hierdoor wordt opslag van lichaamsvet gestimuleerd en zul je in gewicht toenemen.

Gezonde vetten zorgen er niet voor dat je bloedsuikerspiegel stijgt. Daarom zijn gezonde vetten een betere energiebron dan koolhydraten als je gezond wilt afvallen.

Zorg dat je je energie haalt uit gezonde vetten of eiwitten en niet uit koolhydraten of suikers. Voorbeelden van voedingsmiddelen met gezonde vetten zijn:

  • Koud water vis (haring, makreel, sardientjes en wilde zalm);
  • Gras gevoerd vlees
  • Eieren
  • Walnoten/walnootolie
  • Lijnzaad/lijnzaadolie
  • Zonnebloempitten
  • Pompoenpitten
  • Amandelen;
  • Sesamzaad/sesamzaadolie;
  • Kokosnootolie
  • Extra vergine olijfolie

Vitaminen, mineralen en voedingsvezels

Vitaminen en mineralen staan er om bekend dat ze heel goed zijn voor je gezondheid. Vitaminen en mineralen helpen bij de vele chemische processen in je lichaam en zijn essentieel voor je gezondheid.

Voedingsvezels staan er niet om bekend dat ze erg gezond zijn. Maar ook voedingsvezels zijn essentieel voor je gezondheid. Ze helpen onder andere je darmen schoon te houden en het voedsel goed te verteren.

Zorg dan ook dat je voldoende vitaminen, mineralen en voedingsvezels binnenkrijgt. Dit kan heel gemakkelijk door meer groenten te eten. Groenten zitten boordevol vitaminen, mineralen en voedingsvezels. Eet ongeveer 400 gram groenten per dag. Probeer daarbij zo veel mogelijk verschillende kleuren groenten per dag te eten.

Elimineer chronische stress

Elimineer chronische stress uit je dagelijks leven. De chronische stress zoals deze bij veel mensen aanwezig is, is een aanslag op je gezondheid. Probeer eens wat rustmomenten in je dag in te plannen, momenten waarop je even helemaal niets MOET. Gewoon een moment met jezelf.

Het ontspannen van je spieren is een goede manier om tot rust te komen. Laat bewust even al de spanning uit je nek, armen, rug en benen weg lopen.

En nog een tip om het stressniveau per direct te laten dalen… Lach! Onderzoek toont aan dat mensen die meer lachen een veel lager stressniveau hebben. Kijk eens een goede komediefilm of maak grappen met je vrienden, familie of collega’s. Onderschat deze stress-verminderende methode niet door zijn eenvoud. Zelfs een ‘neplach’ doet je stressniveau per direct dalen.

Nu gezond afvallen

Merk op, wanneer en waar in je leven je te veel stress ervaart en doe daar wat aan. Stressvermindering is een belangrijke factor voor gezond afvallen. Je kunt afvallen met stress, maar gezond afvallen lukt alleen als je over het algemeen een “stressvrij” leven leidt. Doe een paar oefeningen zoals hierboven beschreven in het geval je je in een stressvolle situatie bevindt.

Verder kun je kosteloos lid worden van www.jasperalblas.nl. Als gratis lid ontvang je mijn afslanktips en heerlijke gezonde recepten. Als welkomstcadeau ontvang je Jaspers boodschappenlijst. Deze boodschappenlijst bevat alle producten die je veilig kunt eten als je gezond wilt afvallen.

Je wordt gratis en vrijblijvend lid door je naam en e-mailadres hieronder in te vullen.

Bekijk (15) reacties

  • Ayla
    25/04/2014 om 6:45 am

    Beste Jasper,

    Ik ben nu al bijna 3 weken bezig met je dieet, iedere dag val ik iets af dus dat gaat zeker de goede kant op!
    Wat ik als minder prettig ervaar is dat ik van gezond afvallen niet meer energie krijg, maar juist minder. Ik voel me de hele dag door een beetje lusteloos en ben bijna te vermoeid om mijn ene been voor mijn andere te zetten. Heb je misschien enig idee waardoor dit zou kunnen komen? Ik houd mij keurig netjes aan je boodschappenlijstje en heb totaal geen honger gevoel!

    Ik hoop dat je een idee hebt waar dit vandaan zou kunnen komen aangezien ik me heel fijn voel bij dit gezonde eetpatroon

    Groetjes Ayla

    • Jasper Alblas
      25/04/2014 om 6:43 pm

      Hallo Ayla,

      je lichaam heeft soms wel drie weken nodig om van koolhydraat-verbranding over te gaan tot vet-verbranding als je aan gezond afvallen doet. Je bent gezond bezig door op deze manier af te vallen, je zult merken dat je energie de komende weken erg zal toenemen.

  • Eva
    18/04/2014 om 9:37 am

    Hallo, ik vindt uw artikel echt super goed! Het heeft me echt geholpen!
    Ik zit nu op de middelbare school en mijn vriendinnen vinden dat ik ook dunner ben geworden!
    Dank u!

    • Jasper Alblas
      18/04/2014 om 4:49 pm

      Dank je wel Eva! Let wel op, gezond afvallen is het beste.

  • hacer
    04/03/2014 om 7:47 pm

    Klopt het dat je met gezond afvallen na het stoppen met een koolhydaatarm dieet weer snel aankomt

    • Jasper Alblas
      05/03/2014 om 1:38 pm

      Dat verschild van persoon tot persoon. Gezond afvallen kun je het best doen met een koolhydraatarm dieet. Als je eenmaal op gewicht bent kun je experimenteren met de hoeveelheid koolhydraten die je kan eten zonder aan te komen.

      Veel succes!

  • monique
    21/02/2014 om 10:52 pm

    Ik woon in Suriname. Ik vind uw tips over gezond afvallen heel goed en logisch. Ik ga vandaag beginnen.Trouwens ik heb hier cocosolie genoeg. Die wordt hier vers geproduceerd.
    Monique

  • Wendy
    16/02/2014 om 2:52 pm

    Hoi,
    Ik wil gaan beginnen maar kan nergens cocosnootolie vinden wat nu?

    • Jasper Alblas
      18/02/2014 om 2:04 pm

      Hallo Wendy,

      bij de meeste biologische winkels en supermarkten verkopen ze kokosnootolie, je kunt het anders ook op internet bestellen. Als je echt niets kan vinden en toch je zinnen hebt gezet op gezond afvallen dan kan je bakken in extra vergine olijfolie.

      Veel succes!

    • Djoeke
      24/04/2014 om 7:58 pm

      Je kan bij de tuinen kokosolie kopen! dat is niet te duur, en 100% pure kokosolie! 🙂

  • yvonne
    13/02/2014 om 8:38 pm

    wat mag je per dag drinken ik drink nu veel cola light en thee

    • Jasper Alblas
      15/02/2014 om 5:05 pm

      Hallo Yvonne,

      Thee, water en zelfgemaakte groentesap zijn de beste opties. Frisdranken (ook de light varianten) absoluut niet drinken. Deze helpen je zeker niet gezond afvallen. Voor vruchtensappen en energiedrankjes geld hetzelfde.

      Veel succes!

  • Eline
    11/11/2013 om 6:28 pm

    Hoi,
    Ik ben een student en vind het moeilijk wat voor lunch ik mee naar school kan nemen. Ik kan namelijk geen gebruik maken van een koelkast of magnetron. Heb je enige tips?
    Gr. Eline

    • Jasper Alblas
      15/02/2014 om 5:03 pm

      Hallo Eline,

      voor de lunch neem ik zelf meestal een salade mee, deze kun je voor die paar uur wel gewoon buiten de koelkast houden. Salade is een gezonde lunch.

      Veel succes!

Reacties zijn gesloten.