Gezond afvallen is op de lange termijn de beste manier om af te vallen. Deze manier van afvallen is ook het makkelijkst vol te houden.

Met een crashdieet val je dan misschien wel snel af, maar je komt ook snel weer aan als je ermee stopt. En dat geschommel in gewicht is niet goed voor je gezondheid.

In dit artikel vertel ik je over een manier van afvallen die je gezondheid bevordert, meer energie oplevert en waar je langer plezier van zult hebben.

Gezond afvallen doe je aan de hand van deze 6 pilaren:

  • Natuurlijk en onbewerkt eten
  • Insulinegevoeligheid
  • Flexibiliteit van je lichaam
  • Intermittent fasting
  • Voldoende bewegen
  • Lach en ontspan

Laten we deze 6 pilaren van gezond afvallen één voor één nader bekijken. Aan het eind van dit artikel kun jij er een (of meerdere kiezen) waar je mee aan de slag wilt gaan om gezond af te vallen.

1. Natuurlijk en onbewerkt eten

Voor gezond afvallen is het heel belangrijk om enkel natuurlijk en onbewerkte voeding te eten. Dat is dus met andere woorden voeding direct uit de natuur.

Als je in de supermarkt loopt, vraag je dan bij alles dat je in je winkelmandje stopt af: “Komt dit uit de natuur of uit de fabriek?”

In natuurlijke producten zitten verreweg de meeste voedingsstoffen (vitaminen, mineralen, vezels, etc.) en je lichaam is in honderdduizenden jaren geëvalueerd om juist dit soort voeding te eten.

Wat wel: groenten, fruit, noten, zaden, pitten, vlees (biologisch), vis, gevogelte, natuurlijke oliën, etc.

Wat niet: snoep, koek, kant-en-klare maaltijden of sauzen, energierepen, ontbijtkoek en eigenlijk alles dat in pakjes en zakjes zit.


Op Jaspers boodschappenlijst vind je een volledig overzicht.

Dus pilaar 1: eet alleen (of zoveel mogelijk) producten die rechtstreeks uit de natuur komen.

2. Insulinegevoeligheid

Om gezond af te vallen is het belangrijk dat het hormoon insuline goed in balans is in je lichaam. Als er te veel insuline in je bloed zit kan dit indirect je vetverbranding vertragen of zelfs blokkeren. Dat komt doordat:

  1. Het enzym dat energie uit je lichaamsvet haalt (Hormone-Sensitive Lipase, HSL) gevoelig is voor insuline. Als er veel insuline in je bloed zit, werkt HSL niet goed.
  2. Een hoge insuline spiegel ervoor zorgt dat je snel een lage bloedsuiker krijg, en met een lage bloedsuiker krijg je de behoefte om te snacken (en dan krijg je onnodige calorieën binnen).

Gerelateerd artikel: Afvallen de verdieping


Als je in de supermarkt loopt, bekijk eens van elke product dat je koopt hoeveel koolhydraten, suikers en vezels erin zitten.

Door te lang en te vaak grote hoeveelheden suikers en koolhydraten te eten reageert bij veel mensen het lichaam niet goed meer op insuline. Hierdoor blijft er te veel bloedsuiker ongebruikt in het bloed zitten en ontstaat een chronisch hoog insulinegehalte. Dat is erg ongezond.

Als je koolhydraatarm gaat eten verlaag je het insulineniveau in je lichaam weer. Je wordt op die manier weer gevoeliger voor insuline en je lichaam gaat er weer normaal op reageren.

Wat wel: groenten, fruit, noten, zaden, pitten, vlees (biologisch), vis, gevogelte, natuurlijke oliën, etc.

Wat niet: brood, pasta, rijst, aardappels, granen en alles waar suikers in zitten.

Op Jaspers boodschappenlijst vind je een volledig overzicht.

Dus de 2e pilaar van gezond afvallen: eet producten die weinig koolhydraten en/of suikers bevatten, maar wel veel vezels.

3. Flexibiliteit van je lichaam

Pilaar 3: verval niet te veel in comfort en routine; een flexibel lichaam is een gezond lichaam.

Gezond afvallen betekent twee dingen 1) overtollig lichaamsvet verbranden en 2) zorgen dat je lichaam in een hele goede gezondheid is.

Maar wat is een hele goede gezondheid eigenlijk? Veel mensen denken ‘als ik niet ziek ben, dan ben ik gezond’.

Maar daar ben ik het niet helemaal mee eens. Ik vind dat je pas gezond bent als je lichaam flexibel is en je zonder problemen met allerlei verschillende situaties kunt omgaan en je daar goed in blijft voelen.

Een gezond lichaam heeft geen moeite met:

  • Een maaltijd overslaan
  • Een dag heel veel bewegen
  • Een nacht op een hard bed slapen
  • Een koudere douche nemen dan je gewend bent

Bij gezond afvallen komt ook kijken dat je af en toe iets anders doet dan je gewend bent. Gewoon om je lichaam te trainen flexibel te blijven.

Doen: drink een dag geen koffie, eet heel wat anders dan je gewend bent, doe iets dat je spannend vindt, ga 10 km wandelen, boek een sessie bij een personal trainer of ga lekker een dagje naar de sauna (zonder reden).

4. Intermittent fasting

Pilaar 4: een deel van de dag niet eten kan helpen bij gezond afvallen.

In onze huidige samenleving zijn we gewend dat er altijd eten voorhanden is. Als je honger hebt, kun je altijd wat eten. Daarom eten we vaak de hele dag door.

Elke keer als je eet moet je lichaam de ‘soldaten’ van je immuunsysteem optrommelen om paraat te staan zodat het direct kan ingrijpen als er bacteriën of andere ongewenste stoffen/organismen mee naar binnen komen.

Wetenschappelijk onderzoek lijkt aan te tonen dat het bevorderlijk is voor de gezondheid om je lichaam een bepaalde tijd van de dag rust geven door niet te eten.

Gerelateerd artikel: Alles over intermittent fasting

Er zijn verschillende intermittent fasting-schema’s die je aan kunt houden. Enkele voorbeelden:

  • 11/13 schema: eet 11 uur per dag en vast 13 uur per dag (elke dag)
  • 8/16 schema: eet 8 uur per dag en vast 16 uur per dag (elke dag)
  • 5/2 schema: eet 5 dagen per week gewoon en eet 2 dagen per week weinig/niet

In dit artikel vind je alle schema’s op een rijtje.

Door maar een beperkt deel van de dag te eten, krijg je ook minder calorieën binnen. Ook dit helpt je om gezond af te vallen.


5. Voldoende bewegen

Pilaar 5: zorg dat je voldoende beweegt.

Bewegen is gezond en het helpt om extra calorieën te verbranden. Een belangrijk onderdeel van gezond afvallen dus.

Krachttraining is de beste vorm van bewegen. Je verbrandt tijdens het trainen een hoop calorieën en je krijgt er meer spieren van (waardoor je calorieverbranding in rust ook stijgt). Allebei heel goed.

Ook simpelweg wandelen is een hele goede vorm van bewegen.

Uiteindelijk gaat het erom dát je beweegt. Dus ik raad je aan om een vorm van bewegen te kiezen die jij leuk vindt, zodat je het vaak blijft doen.

Enkele suggesties:

  • Een teamsport: handbal, hockey, korfbal, voetbal of volleybal
  • Iets competitiefs: tennis, golf of squash
  • Of gewoon wandelen, fietsen of zwemmen

En natuurlijk tellen andere vormen van bewegen ook mee. Ook tijdens het schoonmaken, boodschappen doen, tuinieren en opruimen verbrand je flink wat calorieën.


6. Lach en ontspan

In de 6e en laatste pilaar draait het om lachen en ontspannen. Heel belangrijk bij gezond afvallen.

Chronische stress is erg ongezond en kan ervoor zorgen dat je extra kilo’s aankomt.

Je spijsvertering werkt in tijden van stress namelijk minder goed, je hormonen raken uit balans en sommige mensen gaan ‘troosteten’.

Bij gezond afvallen is het daarom belangrijk dat we zo min mogelijk stress ervaren. Het is belangrijk om regelmatig echt te ontspannen.

Enkele tips:

  • Slaap eens een dag lekker uit of ga juist vroeg in bed liggen.
  • Plan een avond voor jezelf met een kop thee en een goed boek op de bank.
  • Ga een dagje naar de sauna en boek een ontspannende massage.
  • Neem niet te veel hooi op je vork.

En nog een tip om het stressniveau per direct te laten dalen… Lach! Onderzoek toont aan dat mensen die meer lachen een veel lager stressniveau hebben.

Kijk eens een goede comedy of maak grappen met je vrienden, familie of collega’s. Lach je stress weg.

Gezond afvallen: aan de slag!

In dit artikel heb je de 6 pilaren van gezond afvallen geleerd. Pas deze pilaren toe om echt resultaat te zien.

Kies de pilaar (of pilaren) waarvan je het gevoel hebt dat jij er iets mee kunt er ga daarmee aan de slag.

Op Jaspers boodschappenlijst vind je de producten die je gezond helpen afvallen zoals je bij pilaar 1 en 2 geleerd hebt.

Je kunt de lijst hier gratis downloaden.

Heel veel succes!

 

 

15 reacties

  • Ayla
    25/04/2014 om 6:45 am

    Beste Jasper,

    Ik ben nu al bijna 3 weken bezig met je dieet, iedere dag val ik iets af dus dat gaat zeker de goede kant op!
    Wat ik als minder prettig ervaar is dat ik van gezond afvallen niet meer energie krijg, maar juist minder. Ik voel me de hele dag door een beetje lusteloos en ben bijna te vermoeid om mijn ene been voor mijn andere te zetten. Heb je misschien enig idee waardoor dit zou kunnen komen? Ik houd mij keurig netjes aan je boodschappenlijstje en heb totaal geen honger gevoel!

    Ik hoop dat je een idee hebt waar dit vandaan zou kunnen komen aangezien ik me heel fijn voel bij dit gezonde eetpatroon

    Groetjes Ayla

    • Jasper Alblas
      25/04/2014 om 6:43 pm

      Hallo Ayla,

      je lichaam heeft soms wel drie weken nodig om van koolhydraat-verbranding over te gaan tot vet-verbranding als je aan gezond afvallen doet. Je bent gezond bezig door op deze manier af te vallen, je zult merken dat je energie de komende weken erg zal toenemen.

  • Eva
    18/04/2014 om 9:37 am

    Hallo, ik vindt uw artikel echt super goed! Het heeft me echt geholpen!
    Ik zit nu op de middelbare school en mijn vriendinnen vinden dat ik ook dunner ben geworden!
    Dank u!

    • Jasper Alblas
      18/04/2014 om 4:49 pm

      Dank je wel Eva! Let wel op, gezond afvallen is het beste.

Alle reacties tonen

Reacties zijn gesloten.