De meeste vrouwen ervaren dat het moeilijk is om op gewicht te blijven en af te vallen als je boven de 45 jaar bent.

Diëten die vroeger werkten, zijn nu veel minder effectief omdat de stofwisseling vertraagt wanneer je ouder wordt.

Waar de meeste diëten zich focussen op algemene richtlijnen, is het belangrijk om als je boven de 45 jaar bent het afslanken anders aan te pakken.

In dit artikel lees je wat je echt moet weten als je af wilt vallen als je boven de 45 bent. Gelukkig is het gewoon mogelijk. Als je het stappenplan onder aan het artikel volgt zal het je zeker lukken om af te vallen.

Dit is waarom je struggelt met je gewicht als je boven de 45 bent

Veel dames die ik coach om gewicht te verliezen zijn boven de 45 jaar. Ze zitten met hun handen in het haar als ze bij mij terechtkomen want het afvallen lukt gewoon niet. Terwijl ze alles geprobeerd hebben.

Er is ANGST. Angst om nog zwaarder te worden, ziektes te krijgen, kleding niet te passen en er nooit meer “mooi” uit te zien.

Angst dat andere mensen over ze praten en frustratie. Frustratie omdat het maar niet lukt, terwijl ze zo hun best doen. Die buik wordt alleen maar dikker en dat is ontzettend vervelend.

Herken je jezelf erin? Struggle jij de laatste jaren enorm met je gewicht? En verloor je vroeger gemakkelijk gewicht terwijl je er nu met moeite een grammetje vanaf krijgt?

Het is belangrijk om te beseffen dat je lichaam verandert als je wat ouder wordt. Dit zijn de belangrijkste oorzaken van problemen met afvallen boven de 45:

  • Verkeerde eetgewoonten & voedselkeuzes

We kunnen er lang of kort over praten en je stofwisseling de “schuld” geven maar de belangrijkste redenen waarom het afslanken niet lukt zijn verkeerde eetgewoonten en voedselkeuzes.

Vaak zelfs zonder dat je het zelf door hebt en zeker wanneer je al jaren aan het jojo-en bent.

Je hebt op een bepaalde manier leren eten. Een manier waarvan jij blijkbaar dacht dat het goed voor je zou zijn. Toch is het waarschijnlijk niet de juiste manier voor je lichaam, anders zou je op dit moment geen overgewicht hebben.

Zeker als je al lange tijd bezig bent met lijnen is de kans groot dat je de verkeerde voedselkeuzes maakt zonder dat je het door hebt. En als je denkt dat je het goed doet en er gaat geen gram af, dan kan dat erg frustrerend zijn.

Ook heeft je lichaam als je ouder wordt andere behoeftes dan op jongere leeftijd dus het kan zijn dat je eetgewoonten van dit moment niet passen bij de verandering die je lichaam doormaakt. Je zal je eetgewoonten en je voedselkeuzes daar op moeten aanpassen.

  • Je stofwisseling die vertraagt

Je stofwisseling vertraagt als je ouder wordt. Dit proces begint al vanaf je 30e. Dit betekent dat je minder snel calorieën gaat verbranden naarmate je ouder wordt.

Hoeveel minder dat precies is verschilt per persoon en is ook afhankelijk van de mate van activiteit. Over het algemeen kun je zeggen dat dit iedere tien jaar ongeveer met vijf procent vertraagt.

Het is daarom erg belangrijk om minder te gaan eten. Als je hetzelfde blijft eten zal je aankomen. Zeker wanneer je overgewicht hebt en af wilt vallen is het belangrijk om je porties te verkleinen.

Nog belangrijker is het om te kiezen voor de juiste voedzame voeding, wat dat precies is, kom ik later in dit artikel op terug.

  • Dat je hormonen in de war zijn

Als je boven de 45 bent gebeurt er veel in je lichaam. Je hormonen veranderen en zijn bij sommige vrouwen flink in de war.

Vooral een grote impact heeft de verminderde aanmaak in je lichaam van oestrogenen. Wat er ook voor zorgt dat je stofwisseling trager gaat verlopen.

Als je al lange tijd aan het lijnen bent en al jaren met overgewicht kampt is de kans groot dat je hormoonhuishouding al voor een lange tijd uit balans is. Dat maakt afvallen er niet gemakkelijker op en kan het afslanken zelfs belemmeren.

Hoewel je niet direct controle hebt over alle hormonen kun je het balanceren van de hormoonhuishouding in je lichaam wel ondersteunen.

Als je suikers, snelle koolhydraten en bewerkte voedingsmiddelen weg laat uit je voedingspatroon zal je lichaam veel beter in staat zijn om vet te verbranden en zal je ook minder klachten ervaren door je veranderende hormonen.

Het kan zijn dat je meer voedingsmiddelen binnenkrijgt die je hormoonbalans verstoren dan je zou denken. Bekijk hier welke hormoonverstoorders jij wellicht in huis hebt. Je doet er goed aan om deze te verwijderen.

  • De samenstelling van je lichaam verandert

Als je boven de 45 bent zijn er verschillende redenen waarom je sneller aankomt. Je wordt minder actief wat ervoor zorgt dat je spiermassa afneemt.

Tegelijkertijd neemt je spiermassa ook al af simpelweg omdat je ouder wordt en de samenstelling van je lichaam gewoon verandert.

Omdat juist spiermassa ervoor zorgt dat je meer calorieën verbrandt zal het wegvallen van spiermassa ervoor zorgen dat je sneller aankomt en dat afvallen tegelijkertijd minder makkelijk gaat.

Wat je echt moet weten als je wilt afvallen boven de 45

Als je onderstaande punten goed onthoud zal afslanken boven de 45 jaar een stuk relaxter zijn en gemakkelijker gaan:

  • Alleen extra bewegen is niet genoeg

Ben je extra gaan fietsen en op een sport gegaan om af te vallen? Extra bewegen is natuurlijk altijd goed en heeft veel voordelen voor je gezondheid, maar als je af wilt vallen als je boven de 45 bent is daar meer voor nodig.

Zeker als je een zittende baan hebt zal je meer uit de kast moeten trekken als je succesvol en blijvend gewicht wilt verliezen.

Het allerbelangrijkste is het aanpassen van je eetgewoonten. Later in dit artikel kom ik er op terug wat je het beste kunt eten om af te vallen.

  • Vergeet hoe je afviel toen je 25 was

Soms lijkt het alsof vroeger alles makkelijker ging en mooier was. En wellicht was dat het in jouw ogen ook wel. Je weet nog dat je zonder moeite 10 kilo was afgevallen en zag er zo mooi en stralend uit in die ene jurk. Je voelde je zo geweldig en sexy en dat wil je weer!

Het is natuurlijk super fijn dat je mooie herinneringen hebt aan die tijd en blijf daar ook vooral met een glimlach aan denken. Maar, laat wel de verwachting los dat het nu weer makkelijk gaat zijn en je over een paar weken net zo stralend in je jurk zal rond paraderen.

Vroeger was vroeger en het is nu nu. De tijd en je lichaam is verandert en als je verwacht dat afvallen net zo makkelijk gaat als toen je 25 was dan is het belangrijk om even je verwachtingen te managen. Als je dat niet doet zal je erg teleurgesteld worden. Want het is nu moeilijker of je het leuk vindt of niet.

Niet alleen omdat je lichaam verandert is maar ook omdat je 20 jaar verder bent waarin je jezelf allerlei gewoonten hebt aangeleerd die je nu moet afleren. Als je jong bent gaat dat een stuk makkelijker omdat je de gewoonten nog minder lang hebt.

  • Snel afvallen is voltooid verleden tijd en dat is mooi

Hoe gek het misschien ook klinkt: dit is een groot voordeel en hier mag je vooral erg blij mee zijn. Natuurlijk wil je het liefst binnen vier weken een sexy bikini body, maar zo werkt je lichaam niet.

En dat is mooi, want zo wordt je gedwongen om je op de lange termijn te focussen en je eetgedrag echt te veranderen in een leefstijl die je voor de rest van je leeftijd vol kunt houden. Dit is de enige manier waarop afvallen echt succesvol is en als je slank ouder wilt worden zal je daar nu toch echt mee moeten beginnen.

Wat ik veel tegen kom tijdens coaching is dat de focus enorm op afvallen en het resultaat ligt. En dit is precies waarom afvallen al die jaren al een probleem is.

Als je gefocust bent op het resultaat is het altijd een strijd. Zeker als resultaat achterwege blijft komt er veel frustratie en teleurstelling omhoog. Je wilt immers beloond worden voor je harde werk.

Het is moeilijk uit te leggen als het niet je directe ervaring is en je gefixeerd bent op het eind resultaat maar afvallen is niet iets dat je kunt forceren. Zeker niet wanneer je ouder wordt en je lichaam al langere tijd uit balans is.

Als je dagelijks op de weegschaal blijft staan en je vasthoudt aan de schijnzekerheid van de getalletjes op de weegschaal wordt afslanken een strijd en lijden, zelfs boven je 45e.

Je lichaam gaat precies in het tempo dat goed voor jou is. Het enige wat je kunt doen en wat echt werkt is goed voor jezelf gaan zorgen. Zonder daarbij de hele dag te denken aan afvallen.

Eerst wellicht op discipline, omdat je ander gedrag zal moeten gaan aanleren. Maar na een tijdje zal je merken dat het moeiteloos gaat. Dat je aanvoelt wat je lichaam nodig heeft en dat je moeiteloos gaat kiezen voor de juiste voeding en de manier van bewegen die voor jouw lichaam prettig is.

Zo kun je uit je patronen breken. En als je daar de smaak van te pakken hebt en gewoon elke dag weer jezelf weet te voeden met goede voedingsstoffen en voldoende beweegt, zal je lichaam vanzelf mee veranderen en gaan afvallen als je overgewicht hebt.

Precies op het juiste tempo.

  • De enige manier om echt af te vallen is het veranderen van je eetgewoonten

Misschien ben je in warmte machines geweest, heb je pillen gekocht en speciale programma’s gedaan bij de sportschool. Maar de enige manier die echt helpt om af te vallen boven de 45 is het veranderen van je eetgewoonten.

Stappenplan om af te vallen boven de 45

Stap 1: Pas je eetpatroon aan 

Dit klinkt heel simpel, maar dat is het niet. Je hebt al 45 jaar bepaalde eetgewoonten en bepaald dieetgedrag en dat gedrag brengt jou niet de gezondheid en het lichaam waar je je lekker bij voelt.

Aan jou daarom de taak om uit je conditioneringen en je gedragspatronen los te breken en structureel wat anders te gaan doen.

In het kort zijn dit de belangrijkste stappen die je aan je eetpatroon kunt veranderen om op een gezonde manier af te slanken als je boven de 45 bent.

  • Eet koolhydraatarm en onbewerkte voeding.

Dit is noodzakelijk als je boven de 45 bent en af wilt vallen. Hier lees je waarom koolhydraatarm eten zo belangrijk is en hoe je er vandaag nog mee kunt beginnen.

Zorg ervoor dat je alles wat in pakjes, zakjes en bakjes zit verwijdert. Eet het gewoon niet meer. Laat snelle koolhydraten uit brood, pasta, rijst, aardappelen, ontbijtgranen en geraffineerde suikers achterwege.

In grote lijnen bestaat je voedingspatroon enkel nog uit grasgevoerd vlees, vette vis, eieren, noten, zaden, pitten, oliën, groenten, fruit, havermout, quinoa en zoete aardappelen.

  • Vervang elke dag 1 maaltijd door een groene smoothie of een groente sap.

Dit helpt je lichaam ontgiften en zorgt ervoor dat je lichaam beter in staat is om vet te verbranden. Ook helpt het je hormoonhuishouding balanceren en laat het je huid stralen.

  • Eet minimaal 450 g groenten per dag

Maak groenten een groot onderdeel van je voedingspatroon en zorg dat je bij elke maaltijd groenten eet.

  • Drink water, kruidenthee en maximaal twee koppen zwarte koffie per dag

Waar dat wijntje bij het eten al jaren heerlijk smaakt, zal je daar toch afscheid van moeten nemen als je af wilt vallen. Het legt de vetverbranding stil en dat kun je niet gebruiken nu je stofwisseling trager wordt.

Drink 1,5e liter water per dag, vul dat aan met kruidenthee en maximaal 2 koppen koffie.

Stap 2: Verlaag je calorie inname

Verlaag je calorie inname maar zorg ervoor dat je niet te weinig gaat eten. Dit schopt je lichaam in de war en dat vertraagt je metabolisme alleen maar meer. Zorg ervoor dat je niet minder dan 1300 kcal per dag gaat eten want dat heb je nodig om voldoende belangrijke voedingsstoffen binnen te krijgen.

Doordat je metabolisme vermindert. Dit betekent dat je in ieder geval 300 calorieën minder per dag moet eten dan in je twintiger jaren om hetzelfde gewicht te behouden. Om af te kunnen vallen, moet je zelfs rond de 500 kcal minder binnenkrijgen.

Omdat calorieën tellen achterhaald is vraagt deze stap je om weer echt contact te maken met je lichaam. Verklein je porties en eet pas als je een rommelig gevoel in je maag ervaart. Als je altijd pas eet als je eten voldoende verteert is, zal je nooit teveel eten.

Stap 3: Beweeg extra

Het is vooral belangrijk dat je op zoek gaat naar een manier van bewegen die je leuk vindt en voor altijd kunt blijven doen. Een manier van bewegen die moeiteloos gaat.

Probeer beweging daarnaast zoveel mogelijk in je gewoonten te integreren door vaker de trap te nemen, de fiets te pakken, staand te werken en lopend te bellen.

Bouw spieren op door aan krachttraining te doen als je dat leuk vindt. In deze fase van je leven en als je effectief wilt afvallen kan dit je enorm ondersteunen. Doe het alleen als je er ook plezier aan beleeft en dat de aankomende jaren moeiteloos kunt blijven doen.

Gewicht heffen, oefeningen met eigen lichaamsgewicht, sit- ups, squads etc. Als je echt fanatiek bent en op deze manier je metabolisme een versnelling hoger wilt zetten doe je er goed om dit 3x per week te doen. Doe een total body work-out en zorg dat alle spiergroepen aan bod komen.

Het belangrijkste is dat je regelmatig beweeg. Elke manier van bewegen helpt maar wees consistent. Het kan zijn dat je er op discipline mee moet beginnen, maar je zal merken dat het steeds makkelijker wordt.

Stap 4: Accepteer je lichaam

Het kan zijn dat je al jaren bezig bent met afvallen en dat het je maar niet lukt. Door continue anders te willen zijn dan dat je nu bent, wijs je jezelf af en zeg je eigenlijk elke keer tegen jezelf dat je nu niet goed genoeg bent.

Dat is zonde, want je bent prachtig zoals je bent. Met het lichaam dat je nu hebt, op dit moment. Ook als het te zwaar is.

Accepteer hoe je er nu uitziet en wees lief en mild voor jezelf. Accepteer ook dat je lichaam verandert maar doe er alles aan om zo goed mogelijk voor je zelf te zorgen. En ontspan, zoveel als je kunt. Je druk maken en jezelf afwijzen is zonde van je tijd.

Stap 5: Neem de tijd en laat het resultaat los

Het belangrijkste daarbij is dat je het woord afvallen los gaat laten. Je gaat gewoon gezond eten. Dat is het enige. Zonder verwachting, gewoon omdat je goed voor jezelf wilt zorgen. Elke dag weer. Je gunt jezelf het beste en je wilt gezond oud worden.

Besef dat je in elk moment een keuze hebt. Een keuze om te kiezen voor datgene wat goed voelt voor je lichaam. Wat jouw lichaam voorziet van de juiste gezonde voedingsstoffen en energie geeft.

Als jij elke keer de beste keuze maakt en op je portiegroottes let, zal je lichaam mee veranderen. Of je nu 20 bent of 45. Het verschil is dat het nu wat langzamer gaat, maar als jij gezond gaat eten zal je lichaam daarop reageren. Daar hoef je je geen zorgen om te maken.

Focus je daarom niet op het afvallen en op de snelheid, maar op hoe je je voelt. Heb je voldoende energie? Slaap je lekker? Ben je vrolijk? Is je stoelgang goed? Dat is waar het om gaat en niet om dat getalletje op de weegschaal.

Als je merkt dat je het lastig vindt om de juiste voedingskeuzes te maken, ga dan aan de slag met het Afslank Pro Pakket.

 

En als het afvallen niet lukt, ondersteun ik je er heel graag bij door middel van een coachtraject.

Als laatste en misschien wel het belangrijkste: vertrouw en heb geduld. Ga langzaam, dat is juist goed, neem de tijd om te veranderen en geniet vooral van het gezonde eten!

Plaats een reactie

Verberg reacties

    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *