Een avocado helpt je niet alleen bij het afvallen, deze vrucht kan nog veel meer positieve effecten hebben op je gezondheid. Niet voor niets verwerk ik avocado regelmatig in mijn recepten. In dit artikel vertel ik je welke positieve gevolgen deze vrucht heeft op jouw gezondheid.

Gezonde vetten

Allereerst bestaat de avocado voor tweederde uit enkelvoudige, onverzadigde vetten. In de avocado zijn dit de gezonde vetten.

Deze gezonde vetten geven je direct energie en houden je bloedsuikerspiegel op peil, waardoor je vetverbranding op hoog niveau kan blijven draaien.

Ook ben je voor lange tijd verzadigd na het eten van een avocado, wat ervoor zorgt dat je beter bestand bent tegen suikertrek. Ik zie de vrucht daarom als een ideaal middel tegen overgewicht en diabetes.

Maar avocado’s hebben nog andere kwaliteiten…

Bescherming tegen ziekten

In 2012 voerde De Hass Avocado Board (HAB) een onderzoek uit onder fervente hamburgereters. De testgroep kreeg extra avocado op hun hamburger. Hoewel zij daardoor meer calorieën binnenkregen, bleek dat hun triacylglycerolen (een vetzuur) een paar uur na het eten van de avocado niet verhoogd waren.

De personen zonder avocado hadden wél een verhoogd percentage vetzuur in hun bloed. Ook was de bloeddruk van de avocado-testpersonen lager dan die van de hamburgereters zonder avocado.

Een lage bloeddruk, een lager percentage vetzuur. Allemaal positieve en welkome ‘bijwerkingen’ van de avocado. Maar dat is nog niet alles: een avocado helpt je ook om gezonde voedingsstoffen uit ander voedsel beter op te nemen.

Een natuurlijke superfood

Zelf eet ik vaak iedere dag een hele avocado. Ik verwerk deze in een salade, smoothie of eet hem gewoon als tussendoortje met peper en zout.

Als jij dat ook doet verhoog je jouw gezonde vetten en calorie-inname zonder dat je jouw eiwit en koolhydraten level verhoogt. Daardoor heb je direct energie en kan jouw lichaam verder gaan met het verbranden van vet.

Avocado’s zitten boordevol kalium en dat zorgt voor de juiste balans in je kalium-natrium verhouding in het lichaam. Om je fit en gezond te voelen is dit van groot belang.

Zoals je waarschijnlijk weet, is het slim om koolhydraten zoveel mogelijk te vermijden wanneer je gezond wilt afvallen. Pasta, witte rijst, aardappelen, ontbijtgranen, brood en pizza passen niet meer in je eetpatroon als je echt een gezond lichaam wilt.

Als je deze producten weglaat, moet je ze uiteraard vervangen voor andere (gezonde) voedingsstoffen zoals vetten en eiwitten. Avocado’s zijn een van de beste natuurlijke vetbronnen, samen met kokosolie en omega 3- eieren. Ze zijn de perfecte aanvulling op je voedingspatroon als je af wilt vallen.

Voedingswaarden

De avocado is zo uniek in zijn voedingswaarden, dat geen enkel ander voedingsmiddel deze vrucht direct kan vervangen. Naast veel onverzadigde vetten, bevat een avocado twintig essentiële voedingsstoffen zoals vezels, vitamine B en E, foliumzuur en kalium.

Avocado’s zijn een van de veiligste fruitsoorten die op conventionele wijze worden gekweekt. Het is niet nodig om de biologische variant te kiezen. Door de dikke schil wordt de vrucht beschermd tegen alle bestrijdingsmiddelen.

Gezondheidsvoorden
Even op een rijtje, de gezondheidsvoordelen van avocado’s:

  • Ze helpen je bloedsuikerspiegel in balans houden waardoor ze overgewicht en diabetes helpen voorkomen.
  • Ze houden je hart- en bloedvaten gezond.
  • Ze verkleinen het risico op kanker.

Daar komen nog twee belangrijke voordelen bij die ik je ook graag even wil vertellen.

Dagelijks krijgen wij allerlei giftige stoffen binnen. Denk maar aan E-nummers, maar ook aan gifstoffen uit bijvoorbeeld schoonmaakmiddelen die wij inademen of bestrijdingsmiddelen die wij door het eten van voedsel binnenkrijgen.

Dit zorgt ervoor dat onze lever veel werk te doen heeft om deze het lichaam uit te werken. Japans onderzoek heeft uitgewezen dat de avocado, van alle fruitsoorten, het beste beschermt tegen leverschade. Niet verkeerd dus om deze regelmatig te eten. Hoe minder gifstoffen in je lichaam, hoe beter het lichaam vet kan blijven verbranden.

Het gezondheidsvoordeel is de positieve werking dat het eten van avocado heeft op het cholesterolgehalte. Uit een studie, gedaan onder gezonde mensen en mensen met een hoog cholesterolgehalte, bleek dat gezonde mensen 16% afname van het totale cholesterollevel hadden. Bij mensen met een hoog cholesterolgehalte was dit een afname van 17% van het totale cholesterol, en een afname van 22% van het slechte LDL cholesterol en de triglycerides. Het goede HDL cholesterol nam met 11 procent toe. Het is dus zonde om deze heerlijke vrucht niet regelmatig te eten.

Hoe pel je een avocado?

Qua gemak is de avocado even wennen. Het lijkt lastig om hem te pellen, maar als je uiteindelijk de juiste manier hebt gevonden valt dit erg mee. Wat je waarschijnlijk niet wist is dat hoe je de schil eraf haalt een groot verschil maakt met welke voedingswaarden je uit de avocado haalt.

Je kunt de avocado het beste pellen met je handen. Net als een banaan.

  1. Snij de avocado over de lengte door, rondom de pit.
  2. Houd beide halfjes vast en draai ze rond in tegengestelde richting.
  3. Verwijder de pit.
  4. Snij beide helften doormidden.
  5. Gebruik je duim of wijsvinger om de schil eraf te pellen.

Hoe kan de avocado jou helpen aan een gezond lichaam?

Over het algemeen worden avocado’s rauw gegeten; in salades bijvoorbeeld. Één van mijn favoriete manieren om avocado’s te eten is als tussendoortje met een beetje Himalaya zout, peper en citroensap.

Dat is echter niet de enige manier om een avocado te eten. Probeer dit eens:

  • Vervang olijfolie door avocado en bak er in. Gebruik dezelfde hoeveelheid avocado als dat je normaal zou toevoegen als vet.
  • Gebruik avocado in je smoothie. Hierdoor krijgt je smoothie een heerlijke romige textuur.
  • Ook voor je kinderen is avocado een hele goede aanvulling op hun eetpatroon. Zelfs voor baby’s is het aan te raden om avocado’s te pureren samen met andere groenten- en fruitsoorten. Ze vinden het heerlijk en het heeft een veel hogere voedingswaarde in vergelijking met potjes babyvoeding uit de supermarkt.
  • Maak er soep van.

Eet elke dag een avocado

Wil jij:

  • Je vetverbranding boosten.
  • Je bloedsuikerspiegel in balans houden.
  • Gezonde hart- en bloedvaten.
  • Je buikvet verbranden.
  • Je lever beschermen.
  • Een gezond cholesterolgehalte.
  • Het risico op kanker verkleinen?

Eet dan elke dag een avocado en andere gezonde recepten en krijg het slanke en gezonde lichaam dat jij verdient.

61 reacties

  • Ria
    28/07/2019 om 8:26 pm

    Hallo Jasper, van avocado kan ik een allergische reactie krijgen! Wat kan ik in plaat daarvan in een salade gebruiken?

  • Henk Pen
    20/06/2019 om 1:22 pm

    Als advocado eet krigt ik hoofdpijn.

    Groet.
    Henk

Alle reacties tonen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *