Een avocado helpt je niet alleen bij het afvallen, deze vrucht kan nog veel meer positieve effecten hebben op je gezondheid. Niet voor niets verwerk ik avocado regelmatig in mijn recepten. In dit artikel vertel ik je welke positieve gevolgen deze vrucht heeft op jouw gezondheid.

Gezonde vetten

Allereerst bestaat de avocado voor tweederde uit enkelvoudige, onverzadigde vetten. In de avocado zijn dit de gezonde vetten.

Deze gezonde vetten geven je direct energie en houden je bloedsuikerspiegel op peil, waardoor je vetverbranding op hoog niveau kan blijven draaien.

Ook ben je voor lange tijd verzadigd na het eten van een avocado, wat ervoor zorgt dat je beter bestand bent tegen suikertrek. Ik zie de vrucht daarom als een ideaal middel tegen overgewicht en diabetes.

Maar avocado’s hebben nog andere kwaliteiten…

Bescherming tegen ziekten

In 2012 voerde De Hass Avocado Board (HAB) een onderzoek uit onder fervente hamburgereters. De testgroep kreeg extra avocado op hun hamburger. Hoewel zij daardoor meer calorieën binnenkregen, bleek dat hun triacylglycerolen (een vetzuur) een paar uur na het eten van de avocado niet verhoogd waren.

De personen zonder avocado hadden wél een verhoogd percentage vetzuur in hun bloed. Ook was de bloeddruk van de avocado-testpersonen lager dan die van de hamburgereters zonder avocado.

Een lage bloeddruk, een lager percentage vetzuur. Allemaal positieve en welkome ‘bijwerkingen’ van de avocado. Maar dat is nog niet alles: een avocado helpt je ook om gezonde voedingsstoffen uit ander voedsel beter op te nemen.

Een natuurlijke superfood

Zelf eet ik vaak iedere dag een hele avocado. Ik verwerk deze in een salade, smoothie of eet hem gewoon als tussendoortje met peper en zout.

Als jij dat ook doet verhoog je jouw gezonde vetten en calorie-inname zonder dat je jouw eiwit en koolhydraten level verhoogt. Daardoor heb je direct energie en kan jouw lichaam verder gaan met het verbranden van vet.

Avocado’s zitten boordevol kalium en dat zorgt voor de juiste balans in je kalium-natrium verhouding in het lichaam. Om je fit en gezond te voelen is dit van groot belang.

Zoals je waarschijnlijk weet, is het slim om koolhydraten zoveel mogelijk te vermijden wanneer je gezond wilt afvallen. Pasta, witte rijst, aardappelen, ontbijtgranen, brood en pizza passen niet meer in je eetpatroon als je echt een gezond lichaam wilt.

Als je deze producten weglaat, moet je ze uiteraard vervangen voor andere (gezonde) voedingsstoffen zoals vetten en eiwitten. Avocado’s zijn een van de beste natuurlijke vetbronnen, samen met kokosolie en omega 3- eieren. Ze zijn de perfecte aanvulling op je voedingspatroon als je af wilt vallen.

Voedingswaarden

De avocado is zo uniek in zijn voedingswaarden, dat geen enkel ander voedingsmiddel deze vrucht direct kan vervangen. Naast veel onverzadigde vetten, bevat een avocado twintig essentiële voedingsstoffen zoals vezels, vitamine B en E, foliumzuur en kalium.

Avocado’s zijn een van de veiligste fruitsoorten die op conventionele wijze worden gekweekt. Het is niet nodig om de biologische variant te kiezen. Door de dikke schil wordt de vrucht beschermd tegen alle bestrijdingsmiddelen.

Gezondheidsvoorden
Even op een rijtje, de gezondheidsvoordelen van avocado’s:

  • Ze helpen je bloedsuikerspiegel in balans houden waardoor ze overgewicht en diabetes helpen voorkomen.
  • Ze houden je hart- en bloedvaten gezond.
  • Ze verkleinen het risico op kanker.

Daar komen nog twee belangrijke voordelen bij die ik je ook graag even wil vertellen.

Dagelijks krijgen wij allerlei giftige stoffen binnen. Denk maar aan E-nummers, maar ook aan gifstoffen uit bijvoorbeeld schoonmaakmiddelen die wij inademen of bestrijdingsmiddelen die wij door het eten van voedsel binnenkrijgen.

Dit zorgt ervoor dat onze lever veel werk te doen heeft om deze het lichaam uit te werken. Japans onderzoek heeft uitgewezen dat de avocado, van alle fruitsoorten, het beste beschermt tegen leverschade. Niet verkeerd dus om deze regelmatig te eten. Hoe minder gifstoffen in je lichaam, hoe beter het lichaam vet kan blijven verbranden.

Het gezondheidsvoordeel is de positieve werking dat het eten van avocado heeft op het cholesterolgehalte. Uit een studie, gedaan onder gezonde mensen en mensen met een hoog cholesterolgehalte, bleek dat gezonde mensen 16% afname van het totale cholesterollevel hadden. Bij mensen met een hoog cholesterolgehalte was dit een afname van 17% van het totale cholesterol, en een afname van 22% van het slechte LDL cholesterol en de triglycerides. Het goede HDL cholesterol nam met 11 procent toe. Het is dus zonde om deze heerlijke vrucht niet regelmatig te eten.

Hoe pel je een avocado?

Qua gemak is de avocado even wennen. Het lijkt lastig om hem te pellen, maar als je uiteindelijk de juiste manier hebt gevonden valt dit erg mee. Wat je waarschijnlijk niet wist is dat hoe je de schil eraf haalt een groot verschil maakt met welke voedingswaarden je uit de avocado haalt.

Je kunt de avocado het beste pellen met je handen. Net als een banaan.

  1. Snij de avocado over de lengte door, rondom de pit.
  2. Houd beide halfjes vast en draai ze rond in tegengestelde richting.
  3. Verwijder de pit.
  4. Snij beide helften doormidden.
  5. Gebruik je duim of wijsvinger om de schil eraf te pellen.

Hoe kan de avocado jou helpen aan een gezond lichaam?

Over het algemeen worden avocado’s rauw gegeten; in salades bijvoorbeeld. Één van mijn favoriete manieren om avocado’s te eten is als tussendoortje met een beetje Himalaya zout, peper en citroensap.

Dat is echter niet de enige manier om een avocado te eten. Probeer dit eens:

  • Vervang olijfolie door avocado en bak er in. Gebruik dezelfde hoeveelheid avocado als dat je normaal zou toevoegen als vet.
  • Gebruik avocado in je smoothie. Hierdoor krijgt je smoothie een heerlijke romige textuur.
  • Ook voor je kinderen is avocado een hele goede aanvulling op hun eetpatroon. Zelfs voor baby’s is het aan te raden om avocado’s te pureren samen met andere groenten- en fruitsoorten. Ze vinden het heerlijk en het heeft een veel hogere voedingswaarde in vergelijking met potjes babyvoeding uit de supermarkt.
  • Maak er soep van.

Eet elke dag een avocado

Wil jij:

  • Je vetverbranding boosten.
  • Je bloedsuikerspiegel in balans houden.
  • Gezonde hart- en bloedvaten.
  • Je buikvet verbranden.
  • Je lever beschermen.
  • Een gezond cholesterolgehalte.
  • Het risico op kanker verkleinen?

Eet dan elke dag een avocado en andere gezonde recepten en krijg het slanke en gezonde lichaam dat jij verdient.

Bekijk (53) reacties

Verberg reacties

  • Mieke Susan
    15/06/2018 om 7:26 pm

    Ik ben allergisch voor avocado’s . Waar kan ik het door vervangen in de recepten?

    • Marleen
      19/06/2018 om 9:41 am

      Hallo Mieke,

      Avocado kan je vervangen door noten, zaden, pitten of vis.

  • Thijs Simons
    04/05/2018 om 12:15 pm

    Hey Jasper,

    Die avocado’s zijn dus wel echt super goed voor je! Jammer dat je zo taai door dat schilletje heen bijt. Weet je misschien ook waarom je in de supermarkt wel in avocado’s mag knijpen maar niet in tomaten of bananen. Ik raak daar namelijk erg verward van en vind het ook niet lekker dat de halve supermarkt in mijn eten heeft lopen porren, maar dat ben ik haha. Misschien wel goed voor de weerstand! Oh ik draai een beetje om m’n punt heen. In ieder geval reuze bedankt voor deze blog en ik hoor graag van je terug!

    • Marleen
      07/05/2018 om 2:29 pm

      Hallo Thijs,

      Avocado’s zijn zeker goed voor je gezondheid ze zitten vol met gezonde voedingstoffen. Avocado’s kan je door de midden snijden, schillen en ontpitten. Hierdoor heb je geen last meer van het schil.

      In avocado’s kan je beter ook niet knijpen, dit om bruine plekken te voorkomen. Ik denk dat supermarkten dit over het algemeen niet kunnen tegenhouden.

      Heel veel succes verder.

  • Annette
    28/02/2018 om 8:42 am

    Hai, ik ben één groot fan van avocado….heerlijk en gezond. Nu hoorde ik pas geleden dat het eten van de pit óók heel goed is? Wat is jouw mening hierover en hoe zou ik de dan het beste kunnen eten of verwerken door mijn voeding.

    • Jasper Alblas
      28/02/2018 om 10:40 am

      Hallo Annette,

      Naast dat er nog weinig onderzoek is gedaan, wordt er ook geroepen dat de avocadopit elementen bevat die niet geschikt zijn voor menselijke consumptie. laat die pitten voor nu nog maar even liggen. Concentreer je in plaats daarvan op het heerlijk zachte vruchtvlees!

  • Nell
    05/10/2016 om 11:50 am

    Hallo Jasper.
    Jij hebt het in het smoothie afslanken plan om je lichaam te ontgiften. Eerst deze stoffen uit het lichaam en dan begint de vetverbranding. nu rook ik en dan zal ik steeds gifstoffen in mijn lichaam hebben. Ik ben 2 weken bezig met je dieet en ben nog maar 1 kilo afgevallen. hoe zit dit eigenlijk

    • Jasper Alblas
      10/10/2016 om 1:42 pm

      Hallo Nell, je zal altijd gifstoffen binnen blijven krijgen, ook door luchtvervuiling en chemicaliën. Hoe gezonder je echter leeft hoe meer je je lichaam kunt ontgiften, deste beter het zal werken en hoe makkelijker je vet zal verbranden. 1 kilo is een mooi resultaat, focus je vooral op het aanleren van gezonde eet- en leefgewoonten en ga in kleine stapjes, dan volgen de kilo’s vanzelf. Ga zo door en probeer ook te stoppen met roken. Dat is uiteindelijk voor alles beter. Succes! Groet Jasper

  • tineke
    17/08/2016 om 1:10 pm

    Ha Jasper,
    Ik wil echt 20 kg afvallen. Weet dat het mij moeite gaat kosten maar het moet! Ik vraga mij af wat voor mij de beste manier is, smoothie afslank plan of de 7×7 afslankrecepten (met boodschappenlijsten etc)Heb het inkijk exemplaar bekeken 7×7 afslank receptenboek maar zie geen inkijk exemplaar mbt smoothie. Houdt dit plan in dat je voor iedere maaltijd een smoothie maakt of is het de bedoeling dat je 1 of 2 maaltijd vervangt door een smoothie en bv de hoofdmaaltijd haalt uit het receptenboek?
    Ik hoor het graag van je

    • Jasper Alblas
      17/08/2016 om 3:28 pm

      Hallo Tineke,

      Er staan drie verschillende programma’s in het boek met uitleg welke handig is om te volgen:

      -Het kickstart programma ( 10 dagen) : ontbijt + avondmaaltijd =Smoothie Lunch + tussendoortje = vast voedsel naar keuze ( bij voorkeur een van de maaltijdrecepten uit het plan of een recept uit het 7×7 receptenboek)

      -Het Breek door je plateau programma( 10 dagen) = ontbijt + avondmaaltijd + tussendoor = Smoothies Lunch = vast voedsel naar keuze ( bij voorkeur een van de maaltijdrecepten uit het plan of een recept uit het 7×7 receptenboek)

      -Het Onderhoudsprogramma= 1 maaltijd en 1 x tussendoor = smoothie de overige maaltijden vast voedsel naar keuze ( bij voorkeur een van de maaltijdrecepten uit het plan of een recept uit het 7×7 receptenboek)

      De combinatie van beide boeken is ideaal. Kies je voor 1 boek dan raad ik je aan te beginnen met het Smoothie Afslank Plan. Veel succes, het gaat je zeker lukken!

      Groet Jasper

  • Jacqueline Treffers
    10/08/2016 om 6:42 pm

    Hoi Jasper, eerst wilde ik even zeggen dat het smoothie afslankplan helemaal geweldig werkt, ik ben enorm aangekomen (20 kg)doordat ik in de overgang zit, en ik was eigenlijk zelf al begonnen in maart door te stoppen met koolhydraten uit brood, aardappels , pasta en rijst, ook ben ik gestopt met suiker, ik was 1 maart 85 kg en 1 juli woog ik 77 kg, toen ben ik een week op vakantie geweest en daarna ben ik begonnen met jou smoothie plan,ik ben nu 17 dagen bezig en ben 5 kilo kwijt, ik ben gewoon begonnen met de 10 dagen kickstart programma en ben nu op dag 7 van het breek door je plateau programma,ik heb ook moeite met de avocado maar na wat zoeken op Google heb ik een recept gevonden zodat ik ze eerst kan pureren ( met citroen) met de blender en dan invriezen in siliconen cupcake vormpjes om ze vervolgens per stuk in een smoothie te doen,en dat werkt perfect,ik ben heel blij met dit resultaat en hoop op 68kg te komen, maakt niet uit hoelang ik er over doe, maar met het plan en het 7×7 receptenboek weet ik zeker dat het nu wel gaat lukken !!!!

    • Jasper Alblas
      11/08/2016 om 3:00 pm

      Hallo Jacqueline, wat een goede creatieve oplossing heb je gevonden. Fijn dat dat voor jou werkt. Bij de AH zijn tegenwoordig ook bevroren stukjes avocado te vinden die je zou kunnen gebruiken. Als je avocado niet lekker vindt, kun je de hoeveelheden verkleinen en als het echt tegen staat kun je het weglaten uit de smoothies. Super om te lezen dat je zulke goede resultaten hebt bereikt, die laatste 5 kilo gaan je ook zeker lukken. Veel succes verder, ga zo door en laat me weten als je je streefgewicht hebt behaald! Groet Jasper

  • Loes
    10/08/2016 om 12:13 am

    Hallo Jasper, ik ben onlangs begonnen met het dieet. Het is een beetje zoeken en uitproberen, maar dat gaat zeker lukken. Waar ik problemen mee heb is het volgende: na een goed diner en een gezonde snack krijg ik in de loop van de avond toch echt een honger gevoel. Als ik dat negeer, kan ik niet in slaap komen en krijg ik hoofdpijn en maag pijn. Wat kan ik op de late avond nog eten om dit te voorkomen?

    • Jasper Alblas
      10/08/2016 om 8:27 am

      Hallo Loes, het kan zijn dat je honger en dorst met elkaar verwart. Probeer op zo’n moment een groot glas water te drinken en hou dit eens een week vol om te kijken of je nog steeds hoofdpijn en maagpijn ervaart. Als dat het geval is dan kun je in de avond bijvoorbeeld een kwart avocado, een gekookt eitje, wat onbewerkte noten, zaden of pitten of een groene smoothie nemen. De voorkeur krijgt om 3 uur voordat je gaat slapen niets meer te eten en enkel water te drinken. Eten voor je gaat slapen kan de kwaliteit van je slaap negatief beïnvloeden, ook kan je eten beter verteren en je hormoonhuishouding beter herstellen als je in de avond niet meer eet. Groet Jasper

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *