Verzadigd vet: gezond of niet?

1221 likes
8794 leden
1 reacties

Al jaren wordt ons verteld dat verzadigd vet niet gezond is. Ze maken ons dik en verhogen het risico op hart- en vaatziekten.

Bijna allemaal vertrouwen we blindelings op deze stelling, maar klopt die eigenlijk wel? Tijd om eens diep in de materie te duiken en de waarheid boven tafel te halen.

Wat is verzadigd vet?

Laten we van start gaan met een korte uitleg over verzadigd vet.

Verzadigd vet zit van nature vooral in dierlijk vlees en in zuivelproducten zoals kaas, boter en volle melkproducten. Maar er zijn ook enkele plantaardige bronnen met verzadigd vet zoals kokosvet en palmolie.

Verzadigd vet is met het blote oog gemakkelijk te onderscheiden van zijn tegenpool, onverzadigd vet. Verzadigd vet heeft bij kamertemperatuur namelijk een vaste, gestolde vorm. Onverzadigd vet is juist vloeibaar bij kamertemperatuur.

Maar is verzadigd vet nu echt zo ongezond als men al 50 jaar beweert?

Om die waarheid boven tafel te halen moeten we terug naar het begin van de vorige eeuw.

Een klein stukje geschiedenis

De stelling dat verzadigd vet ongezond is, is ontstaan in het begin van de 19e eeuw, tijdens het begin van de industriële revolutie. Een nieuw tijdperk dat zich kenmerk door een grote omschakeling van handmatig gemaakte goederen naar machinaal geproduceerde goederen.

Door deze revolutie steeg onze welvaart en daardoor hadden steeds meer mensen genoeg geld om regelmatig vlees te kopen [1]. Tot dat moment was het eten van vlees alleen weggelegd voor rijke mensen.

Samen met die stijgende welvaart steeg ook het aantal hartaanvallen. In de jaren zeventig wilde de wetenschap wel eens weten hoe dat kwam.

Onderzoekers ontdekten dat cholesterol, een stofje in ons bloed, was gelinkt aan het risico op hart- en vaatziekten. Zij ontdekten ook dat verzadigd vet het cholesterolgehalte laat stijgen. Daarom namen zij al heel snel het volgende aan:

  • Mensen zijn meer vlees gaan eten en krijgen dus meer verzadigd vet binnen.
  • Verzadigd vet laat het cholesterolgehalte stijgen.
  • Cholesterol veroorzaakt hart- en vaatziekten.
  • Er is dus een directe link tussen verzadigd vet en hart- en vaatziekten.

Omdat het bewijs zo overduidelijk leek is deze aanname toen niet verder onderzocht. De onderzoekers waren zo zeker van de link dat ze er vanuit gingen dat die klopte [2] [3].

Omdat de wetenschap er zo van overtuig was, heeft iedereen (voedselfabrikanten, overheden en de media) deze informatie voor waar aangenomen.

Dus sinds de jaren zeventig wordt ons door de overheid en de media verteld dat alle verzadigde vetten ongezond zijn. Deze vetsoort zou ons cholesterolniveau naar gevaarlijke hoogtes laten stijgen en de kans op hart- en vaatziekten behoorlijk vergroten.

Maar inmiddels zijn we 50 jaar verder en schijnt recent wetenschappelijk onderzoek een heel nieuw licht op de zaak.

verzadigd-vet-gezond-zonlicht

Cholesterol 50 jaar later

Sinds de jaren zeventig wordt ons door de overheid en de media verteld dat verzadigde vetten ons cholesterolniveau naar gevaarlijke hoogtes laat stijgen.

Maar inmiddels weten we veel meer over voeding en cholesterol. En wat blijkt? Cholesterol zit veel complexer in elkaar dan de wetenschap 50 jaar geleden dacht.

We weten nu dat cholesterol een soort vervoersmiddel is in het bloed dat niet één, maar verschillende stofjes door ons lichaam transporteert. Sommige cholesterolstofjes zijn heel goed voor ons lichaam en andere zijn minder goed [4].

We weten nu ook dat de balans van die stofjes in het cholesterol veel belangrijker is dan het totale cholesterolniveau. Als de balans goed is, maakt het niet uit als het totale cholesterolniveau stijgt.

Met andere woorden: meer cholesterol in je bloed is niet zo erg, als de balans van het cholesterol maar goed is.

Uit diverse onderzoeken blijkt dat verzadigd vet het cholesterolniveau inderdaad laat stijgen. Maar omdat de balans van de stofjes goed blijft heeft dat geen nadelige gevolgen voor de gezondheid.

Er zijn zelfs onderzoeken die aantonen dat de balans van die verschillende cholesterolstofjes verbetert door verzadigde vetzuren. Verzadigd vet zou het LDL-cholesterol, het zogenaamde ‘slechte’ cholesterol, minder schadelijk maken [5] [6]!

Is verzadigde vet gezond of niet?

We weten nu dat de veronderstelde schadelijke invloed van verzadigd vet op het cholesterol niet klopt.

We kunnen dus concluderen dat de stelling onjuist is; verzadigd vet zorgt niet voor een verhoogd risico op hart en vaatziekten.

Dat is inmiddels ook wetenschappelijk aangetoond.

Er is een analyse van een groep onderzoekers die de onderzoeksresultaten van maar liefst 21 studies met elkaar hebben vergeleken. Zij wilden vaststellen of verzadigd vet het risico op hart- en vaatziekten wel of niet vergroot.

In totaal maakten 347.747 personen onderdeel uit van de analyse en zij werden tussen de 5 en 23 jaar gevolgd. Van deze onderzoeksgroep kregen 11.006 personen op een gegeven moment te maken met hart- en vaatziekten.

De onderzoekers die de 21 studies analyseerden vonden echter geen overtuigend bewijs dat er een verband is tussen verzadigd vet en een verhoogd risico op hart- en vaataandoeningen [7].

Sterker nog, andere studies concluderen dat verzadigd vet een belangrijk onderdeel is van een gezond eetpatroon.

Verzadigde vetten zijn een hele efficiënte brandstof omdat er veel energie in zit die langzaam wordt vrijgegeven aan het lichaam. Bovendien is verzadigd vet goed voor je botten, de lever, het hart, de longen en je zenuwstelsel.

Het is wel heel belangrijk dat je de verzadigde vetten uit een natuurlijke bron binnenkrijgt. Dus bijvoorbeeld via kokosolie, een stukje vlees of uit zuivel.

Hierbij geldt trouwens: hoe beter de leefomstandigheden van het vee, hoe hoger de kwaliteit van de verzadigde vetten.

Dat zit zo. Veel vee staat binnen en krijgt niet tot nauwelijks gras te eten. In de plaats daarvan krijgt het vee bewerkt voer, voornamelijk graan, soja en mais. Dat is efficiënter voor de veehouder, maar de dieren zouden het in hun natuurlijke omgeving, buiten in de wei, nooit eten.

Deze onnatuurlijke voeding beïnvloed de kwaliteit van de verzadigde vetten in het vlees en de zuivel. De vetten zijn dan ongezonder [8] [9].

Verzadigd vet en transvet

Ten slotte een belangrijke waarschuwing. Dat verzadigd vet goed voor ons is, betekent niet dat je ongelimiteerd patat, pizza, gebak, snacks en fastfood kan eten.

Daar zitten namelijk onnatuurlijke verzadigde vetten in. Deze getransformeerde vetten worden ook wel transvetten genoemd. Ze lijken op verzadigd vet maar zijn heel slecht voor onze gezondheid.

Transvetten worden namelijk in een fabriek gemaakt. Het waren ooit onverzadigde vetten die na een chemisch, industrieel proces op verzadigde vetten zijn gaan lijken. Transvet heeft namelijk ook een vaste, gestolde vorm terwijl onverzadigde vetten eigenlijk vloeibaar zijn.

Transvet is geen goede brandstof. Ons lichaam kan helemaal niets met dat onnatuurlijke vet. Vanwege de chemische bewerking kunnen wij het vet slecht afbreken en bovendien tast transvet onze cellen aan. Hierdoor neemt het risico op hart- en vaatziekten toe [10, 11, 12].

Conclusie

Het is achterhaald om te denken dat verzadigd vet slecht voor ons is omdat het de kans op hart- en vaatziekten vergroot. Nieuwe wetenschappelijke onderzoeken hebben aangetoond dat dit niet zo is.

Verzadigd vet is zelfs goed voor ons lichaam. Het is een goede bouw- en brandstof en deze vetsoort transporteert belangrijke vitamines door ons lichaam. Verzadigd vet kan zelfs de cholesterolbalans positief beïnvloeden.

Kijk wel uit voor transvetten. Die lijken op verzadigd vet, maar transvetten zijn juist wel heel ongezond en verhogen het risico op hart- en vaatziekten.

Wat is gezond?

Ik hoop dat dit artikel je duidelijkheid heeft gegeven over verzadigd vet.

Vraag jij je af welke producten nou écht gezond zijn? Zorg ervoor dat je niet valt voor spookverhalen en marketingpraatjes, doe je eigen onderzoek.

Om dit zo makkelijk mogelijk voor je te maken heb ik Jaspers boodschappenlijst samengesteld.

Jaspers boodschappenlijstDaar vind je precies welke producten gezond zijn, en welke niet (met uitleg).

Als je enkele producten van de lijst eet zal je lichaam weer gezond worden, het zal weer gaan werken zoals het hoort.

En dat houdt in dat je automatisch al je overtollig lichaamsvet verbrandt, je cholesterolbalans herstelt en jij je weer energiek en fit voelt.

Je kunt de lijst hier gratis downloaden.

 

 

 

Meer

Gezond eten

Deel dit bericht

Reacties (1)

Hier kan je discussiëren over dit artikel, vragen stellen en inhoudelijk iets bijdragen. Lees vooral even onze huisregels en veelgestelde vragen

  1. “Veel vee staat binnen en krijgt niet tot nauwelijks gras te eten. In de plaats daarvan krijgt het vee bewerkt voer, voornamelijk graan, soja en mais. ”

    Het rantsoen van Nederlandse koeien bestaat voor gemiddeld 80% uit gras (kuil) aangevuld met krachtvoer. Krachtvoer bestaat uit gerst, maïs, tarwe en overige ‘rest’producten uit de Nederlandse voedselindustrie zoals bierborstel en sojaschroot.
    En bijna 80% van de Nederlandse koeien heeft weidegang!

  2. “Veel vee staat binnen en krijgt niet tot nauwelijks gras te eten. In de plaats daarvan krijgt het vee bewerkt voer, voornamelijk graan, soja en mais. ”

    Het rantsoen van Nederlandse koeien bestaat voor gemiddeld 80% uit gras (kuil) aangevuld met krachtvoer. Krachtvoer bestaat uit gerst, maïs, tarwe en overige ‘rest’producten uit de Nederlandse voedselindustrie zoals bierborstel en sojaschroot.
    En bijna 80% van de Nederlandse koeien heeft weidegang!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Lees ook eens

Post image

Top artikel

Als Reina het kan, kan jij ook..

Reina is een vlotte dame van 69 jaar oud. Ze is nooit echt te dik geweest, maar na haar 50e kwam er toch wel iets bij. Ze heeft een aantal zware jaren achter...

Post image

Top artikel

Als Joke het kan, kan jij het ook!

Joke is maar liefst 45 kilo afgevallen. Van 118 naar 72 kilo. In dit verhaal lees je hoe zij dit voor elkaar heeft gekregen, wat haar valkuilen zijn en geeft zij tips...

Bekijk alle artikelen