Dit moet je weten over avocado’s

1221 likes
8794 leden
8 reacties

Avocado is een populaire vrucht, die je in je (dagelijkse) voeding op talloze manieren kunt gebruiken. Daarnaast heeft de van origine Mexicaanse vrucht een heilzame werking op de huid, waardoor hij nogal eens voor cosmetische doeleinden wordt ingezet.

Minder mensen weten, dat avocado zeer gezond is. Na het lezen van dit artikel weet je alles over de gezondheidsvoordelen van avocado en lees je op welke manier je deze superfood kunt toepassen in recepten.

Bovendien leert dit artikel jou hoe je avocado het beste kunt gebruiken zodat jij de optimale gezondheidsvoordelen uit deze mooie vrucht kunt halen.

Waar komt de avocado vandaan?

De avocadoboom (Persea Americana) komt oorspronkelijk uit Mexico en worden tot wel 20 meter hoog. De gelijknamige vrucht van de avocadoboom is rond tot peervormig. De kleur varieert van groen en donkerbruin tot paars en bijna zwart.

Het romige vruchtvlees is boterzacht en lichtgroen van kleur. De smaak is nootachtig en combineert uitstekend in de (gezonde) keuken.

Voedingswaarde van de avocado

Avocado’s hebben – meer dan het meeste andere fruit – olie in zich. Dat olievet bestaat ruwweg voor tweederde uit gezonde, enkelvoudige, onverzadigde, vetten. [1]

Je haalt vrijwel onmiddellijk energie uit deze gezonde vetten. Bovendien blijft je bloedsuikerspiegel op peil, waardoor de vetverbranding op hoog niveau blijft draaien.

Avocado bevat een reeks aan gezonde bestanddelen, waaronder een aantal vitamines, vezels en mineralen.

Voedingswaarde (per 100 gram)
Energie: 188 kcal

Voedingsstoffen Per 100 g
Eiwitten 2,6 g
Vet (enkelvoudig, onverzadigd) 11,3 g
Vet (meervoudig, onverzadigd) 2 g
Vet (verzadigd) 3,8 g
Vezels 6,4 g
Vitamine B12 0,01 mg
Vitamine B5 0,03 mg
Vitamine B6 0,3 mg
Vitamine C 10 mg
Kalium 485 mg
Calcium 10 mg
Fosfor 50 mg
Magnesium 30 mg


Avocado’s geven je een verzadigd gevoel. De trek in suikers en ander voedsel neemt af en daardoor is deze vrucht een ideaal voedingsmiddel bij overgewicht en diabetes. Maar de gezondheidseffecten van de avocado gaan echter veel verder.

11 gezondheidsvoordelen van de avocado

De avocado mag tot de gezondste vruchten in het voedingspatroon worden gerekend. Een opsomming van de gezondheidsvoordelen toont dat aan.

  1. De grote hoeveelheid enkelvoudig, onverzadigde vetzuren in avocado’s beschermt je tegen hart- en vaatziekten. Dat heeft direct te maken met de positieve effecten van avocado op het cholesterolgehalte.

  2. Diverse onderzoeken hebben uitgewezen, dat avocado’s een gunstige uitwerking hebben op verlaging van het slechte LDL-cholesterol en verhoging van het goede HDL-cholesterol. Dat verkleint de kans op hart- en vaatziekten. [2]

  3. Avocado’s helpen de bloedsuikerspiegel in evenwicht te houden. Dat is een wapen tegen overgewicht en diabetes type 2. [3, 4]

  4. Avocado is rijk aan antioxidanten die de vrije radicalen in het lichaam bestrijden. Door antioxidanten wordt het lichaam beter beschermd tegen kanker. [5]

  5. Avocado’s zijn erg voedzaam. Daardoor ontstaat na het eten al snel een verzadigd gevoel waardoor je behoefte aan minder gezond eten en eten wordt verkleint. Aangezien deze vrucht weinig koolhydraten bevat, komt hij heel goed van pas bij het afvallen. [6]

  6. Avocado’s bevatten meer kalium dan bananen. Kalium werkt in het lichaam nauw samen met natrium. Je hebt het nodig voor regulering van je hartritme en voor de spierbewegingen. [7]

  7. In avocado zit een kleine hoeveelheid foliumzuur. Dat is belangrijk bij de celopbouw in het lichaam. In het bijzonder bij kinderen en bij vrouwen gedurende de zwangerschap is foliumzuur waardevol voor de productie van rode bloedlichaampjes en voorkoming van bloedarmoede. [7]

  8. In avocado’s en avocado-olie zit oliezuur. Studies hebben uitgewezen dat dit enkelvoudige, onverzadigde oliezuur ontstekingen tegengaat en dat het positieve effecten heeft op de genen die kanker bestrijden. [8]

  9. Avocado is rijk aan vezels die bijdragen aan gewichtsverlies, zorgen voor balans in de bloedsuikerspiegel en het risico op een aantal ziekten verminderen. Diverse internationale onderzoeken onderschrijven ook dat de vezels in avocado een positief effect hebben op het spijsverteringsorgaan. [9, 10]

  10. Mensen die avocado eten leven gezonder dan mensen die het niet eten. Een studie toonde aan dat zij die avocado’s geregeld op het menu hebben staan ongeveer 50% minder kans hebben op het metabolisch syndroom (stofwisseling). Deze stofwisselingsziekte kan leiden tot allerlei kwalen, van een grotere kans op hart- en vaatziekten en diabetes tot depressiviteit. [12]

  11. Er is in studies aangetoond dat het extract van avocado’s helpt bij chronische gewrichtsontsteking (osteoartritis). [14] De vraag is of datzelfde effect wordt bereikt bij het eten van avocado. Dit is wetenschappelijk nog niet bewezen.

Wil jij optimaal profiteren van al deze voordelen? Volg de weekschema’s uit 7×7 Afslank Programma en voel je binnen enkele dagen al energieker en fitter.  

Avocado-allergie

Avocado allergie komt zelden voor. Weinig mensen lijden aan het zogeheten latex fruit syndroom. Die mensen verdragen bijvoorbeeld geen banaan, ananas, passievrucht of kiwi’s en zijn dus ook (over)gevoelig voor avocado’s.

Hoe pel je een avocado?

Het lijkt lastig om hem te pellen, maar als je uiteindelijk de juiste manier hebt gevonden valt het erg mee. Hoe je de avocado van de schil ontdoet, maakt een groot verschil voor de voedingswaarden die je uit de avocado haalt.

Je kunt de avocado het beste pellen met je handen, net als een banaan. Dit is een goede techniek: 

  1. Snijd de avocado rondom de pit over de lengte door.
  2. Houd beide helften vast en draai ze rond in tegengestelde richting.
  3. Verwijder de pit.
  4. Snijd beide helften doormidden.
  5. Gebruik je duim of wijsvinger om de schil eraf te pellen.

Recepten met avocado

Je kunt dagelijks avocado eten. Rauw komt hij het beste tot zijn recht – in gerechten, smoothies of salades – maar je kunt hem ook prima eten als snack met een beetje peper en zout.

Tip: Kijk hier voor een heerlijke maaltijdsalade met avocado.

Conclusie

Avocado is zeer gezond en je kunt het gerust elke dag eten. Terecht gaat deze prachtige vrucht ook als superfood door het leven.

De gezondheidsvoordelen zijn groot. Het belangrijkste aspect is de behoorlijke hoeveelheid enkelvoudige, onverzadigde vetzuren. Die beschermen je tegen hart- en vaatziekten en beroertes en hebben een positief effect op de cholesterol-huishouding en de bloedsuikerspiegel.

Verder kun je avocado heel goed gebruiken als je wilt afvallen. Avocado bevat veel oliezuur, waardoor je na het eten sneller een verzadigd en voldaan gevoel hebt en je de behoefte aan eten zodoende langer uitstelt.

Tenslotte kun je avocado’s op vele manieren en gemakkelijk in gerechten, smoothies en salades verwerken.

Meer weten? 

Ik hoop dat dit artikel je duidelijkheid heeft gegeven over het beste gebruik en de gezondheidsvoordelen van avocado.

Vraag jij je af welke andere producten nou écht gezond zijn? Dit kun je ontdekken op Jaspers boodschappenlijst. Op deze lijst vind je precies welke producten gezond zijn en welke niet, met uitleg.

Als je sommige producten van de lijst eet, wordt je lichaam weer gezond; het gaat het weer werken zoals het hoort. En dat houdt in dat je automatisch al je overtollig lichaamsvet verbrandt, je cholesterol naar een gezond niveau zakt en jij je weer energiek en fit voelt.

Je kunt de lijst hier gratis downloaden.

Meer

Gezond eten

Deel dit bericht

Reacties (8)

Hier kan je discussiëren over dit artikel, vragen stellen en inhoudelijk iets bijdragen. Lees vooral even onze huisregels en veelgestelde vragen

  1. Als ik een avocado eet. En ik slik ook visolie. (3000) Kan dat of moet ik minder visolie nemen

    1. Het is prima om naast het eten van een avocado ook op dagelijkse basis een schepje visolie te gebruiken.

  2. In advocadoś zit tryptofaan en die verdraag ik heel erg slecht waarschijnlijk door een dolgedraaid dopaminesysteem en dat is waarschijnlijk door spastische/lekke darmen die weer tot gevolg hebben dat ik maar weinig zetmelen verdraag(goed zou je zeggen) maar ook niets verdraag wat van melk gemaakt is en gluten(ook goed 🙂 ) Hoe kan ik dit dieet volgen?

    1. Je kunt de avocado’s weglaten uit de recepten. Je kunt ze in sommige recepten vervangen door andere vetten uit bijvoorbeeld omega 3 eieren, kokosolie, noten, zaden of pitten.

  3. Avocado staat in het nieuws dat deze schadelijk zijn door bespuiten met vergif.
    Wat is waar.
    Bij cholestorolpillen wordt kokos niet gebruiken aanbevolen.
    Hoe zit dat precies

    1. Neem liever geen cholesterolpillen. In dit artikel lees je precies wat je moet doen om je cholesterol te verlagen. Koop het liefst biologische avocado’s deze zijn minder bespoten.

  4. Als ik een avocado eet. En ik slik ook visolie. (3000) Kan dat of moet ik minder visolie nemen

    1. Het is prima om naast het eten van een avocado ook op dagelijkse basis een schepje visolie te gebruiken.

  5. In advocadoś zit tryptofaan en die verdraag ik heel erg slecht waarschijnlijk door een dolgedraaid dopaminesysteem en dat is waarschijnlijk door spastische/lekke darmen die weer tot gevolg hebben dat ik maar weinig zetmelen verdraag(goed zou je zeggen) maar ook niets verdraag wat van melk gemaakt is en gluten(ook goed 🙂 ) Hoe kan ik dit dieet volgen?

    1. Je kunt de avocado’s weglaten uit de recepten. Je kunt ze in sommige recepten vervangen door andere vetten uit bijvoorbeeld omega 3 eieren, kokosolie, noten, zaden of pitten.

  6. Avocado staat in het nieuws dat deze schadelijk zijn door bespuiten met vergif.
    Wat is waar.
    Bij cholestorolpillen wordt kokos niet gebruiken aanbevolen.
    Hoe zit dat precies

    1. Neem liever geen cholesterolpillen. In dit artikel lees je precies wat je moet doen om je cholesterol te verlagen. Koop het liefst biologische avocado’s deze zijn minder bespoten.

  7. ik voel mij erg goed bij de recepten en eigen gerechten maken vanuit de boodschappenlijst. ik verlies alleen heel weinig centimeters.het lijkt wel of ik geen metabolisme heb. de smoothies kan ik niet verdragen omdat fruit en groente gecombineerd worden. ik eet daarom komkommer avocado wortel paprika spinazie en noten of een ei of wat vis of wat peulvruchten als salade of tussendoortje. het lukt mij al maanden prima om geen koolhydraten te eten met uitzondering van bataten 1x per week, en quinoa 1x per week. vind het frusterend dat ik geen resultaat behaal.misschien tijd voor een persoonlijk consult?

    1. Hallo Carolien, vervelend dat afvallen niet lukt. Heb je de tips uit dit artikel al eens bekeken en geprobeerd? Zeker een goed idee om eens langs te komen voor een persoonlijk consult. Je kunt deze boeken bij mijn collega Anita via deze link. Zij zal samen met jou je situatie in kaart brengen, obstakels opsporen en een advies voor je schrijven waarmee je aan de slag kunt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Lees ook eens

Post image

Top artikel

Als Gerard het kan, kan jij het ook!

Toen Gerard erachter kwam dat hij tegen suikerziekte aan zat en een te hoog cholesterol had was hij er klaar mee. Hij besloot in April het roer om te gooien. Nu, acht...

Post image

Top artikel

Beste Jasper: Hoeveel fruit mag ik eten?

In deze editie van Beste Jasper, wordt de vraag van Marieke beantwoord: Beste Jasper, Ik heb altijd geleerd dat fruit eten erg gezond is, maar nu lees ik dat je maximaal één portie fruit ...

Bekijk alle artikelen