Als je toepast wat je in dit artikel leert, maak jij een van de belangrijkste en krachtigste stappen om je gewicht en gezondheid je leven lang te controleren.

In dit artikel lees je niet alleen hoeveel, wanneer en wat je moet drinken om gemakkelijker af te vallen, je leert ook waarom drinken zo belangrijk is als je af wilt vallen.

Als je toepast wat je in dit artikel leest, geef jij je lichaam wat het nodig heeft en zal je lichaam jou ‘belonen’ door je vetverbranding op volle toeren te laten draaien.

Laten we beginnen met de allerbelangrijkste drank die je moet drinken als je wilt afvallen.

Water

We weten allemaal dat we water moeten drinken. Toch zie ik bij veel cliënten dat ze moeite hebben om voldoende water te drinken.

Elk levend organisme bestaat voor meer dan de helft uit water. Het menselijk lichaam voor ongeveer 70 procent. Uit hoeveel water jij precies bestaat is onder andere afhankelijk van je leeftijd en geslacht.

Water is voor je lichaam, wat olie is voor een auto. Het zorgt ervoor dat alle processen in je lichaam goed en soepel kunnen verlopen. Zonder water ‘werkt’ je lichaam (en dus je vetverbranding) niet.

Mensen kunnen onder normale omstandigheden maar drie dagen zonder water. Als je langer dan drie dagen zonder water zit kan je lichaam niet meer functioneren en overlijd je.

Je hebt steeds opnieuw water nodig omdat je ook continue water verliest. Je verliest water via verdamping en uitscheiding. Door te zweten, ademen en plassen verliezen we elke dag water.

Om ons lichaam optimaal te laten functioneren moet je ervoor zorgen dat je watergehalte op peil blijft.

Water heeft verschillende functies in ons lichaam:

  • Het dient als vervoermiddel. Water is noodzakelijk om voedingstoffen uit ons eten naar onze cellen te transporteren. Ditzelfde geldt voor zuurstof. Water is nodig om zuurstof naar alle cellen in ons lichaam te vervoeren. Zonder water kunnen wij dus niet ademen. Ook vervoert het afvalstoffen uit ons lichaam, zodat wij niet ziek worden.
  • Het speelt een grote rol bij de spijsvertering. Door water in ons speeksel en in de maag en onze darmen, wordt ons eten verteerd.
  • Het reguleert de temperatuur in ons lichaam. Als je lichaamstemperatuur hoger wordt dan ongeveer 37,5 graden, ga je zweten. Dat zorgt voor verkoeling tijdens het sporten of als je koorts hebt.
  • Het dient als bouwstof van onze cellen. Doordat water in en tussen onze cellen, weefsels en ons bloed zit, beschermt het onze organen en gewrichten tegen schokken en bewegingen.

Water is nodig voor een gezond lichaam en een gezond lichaam is slank.

Onderzoek

Uit recent onderzoek is gebleken dat mensen met obesitas die willen afvallen en twee kopjes water voor elke maaltijd dronken, na drie maanden zo’n 2,5 kilo meer waren afgevallen dan afvallers die dit niet deden. Een jaar later waren de personen die water dronken nog steeds meer gewicht kwijt.

Let op, dit wil natuurlijk niet zeggen dat je, als je meer water drinkt, je automatisch meer gewicht verliest.

Water is iets wat je helpt afvallen. Het maakt het veel gemakkelijker. Maak water het belangrijkste drankje dat je drinkt, dan zal het je gewichtsverlies enorm positief beïnvloeden.

Uit de volgende punten blijkt waarom het drinken van water je precies helpt bij het afvallen.

1.      Water vermindert je hongergevoel

Water drinken vermindert het hongergevoel. Door voor iedere maaltijd twee glazen water te drinken, heb je een voller gevoel. Daardoor krijg je tijdens de maaltijd minder calorieën binnen omdat je eerder verzadigd bent.

Het is niet altijd makkelijk om je dorst- en hongermechanisme van elkaar te onderscheiden. Soms denk je dat je honger hebt, maar heb je gewoon dorst.

Als je bijvoorbeeld net gegeten hebt en constant het gevoel hebt dat je nog trek hebt in iets zoets, kan dit onmogelijk zijn omdat je nog honger hebt. Waarschijnlijk heb je gewoon dorst.

Als je extra water drinkt tussen de maaltijden door is de kans groot dat je hongergevoel of trek naar zoetigheid afneemt waardoor je ook tussen de maaltijden door minder geneigd bent om zoete tussendoortjes te eten.

Door voldoende water te drinken krijg je dus gedurende de dag veel minder calorieën binnen. Dat helpt je om sneller af te vallen.

2.      Water spoelt gifstoffen weg

Afvallen gebeurt door het verbranden van vet. Lichaamsvet is niet, zoals veel mensen denken, een passieve massa die geen doel heeft. Een van de (belangrijke) functies van lichaamsvet is dat het dient als opslagplaats voor gifstoffen die het lichaam binnenkomen.

Deze opgeslagen giftige stoffen komen vrij bij de verbranding. Je lichaam wilt deze stoffen het liefst zo snel mogelijk elimineren. Als ze zich opstapelen kunnen deze giftige stoffen er namelijk voor zorgen dat je ziek wordt. Extra water drinken helpt je lichaam deze gifstoffen snel te verwijderen.

Als de giftige stoffen makkelijk je lichaam uit gaan kan je lichaam nog makkelijker vet verbranden, wat ervoor zorgt dat je sneller af zal vallen.

3.      Water vervangt de verborgen dikmakers in dranken

Het kan zijn dat je niet af valt doordat je de verkeerde dranken drinkt. Het kan zelfs zo zijn dat je onbewust elke dag een overvloed aan suikers binnen krijgt zonder dat je het door hebt.

Van de meeste frisdranken, vruchtensappen, energy dranken, sportdranken en alcoholische dranken weten we wel dat ze veel suiker bevatten.

Toch zijn er veel mensen die denken dat ze goed bezig zijn door deze te vervangen door zogenaamde gezondheidsdrankjes. Dit zijn drankjes met een gezond imago waarvan de producent van het product je het gevoel geeft, dat je heel goed en gezond bezig bent als je het drinkt.

Claims als “extra vitamine C” en “bevat antioxidanten” staan op de verpakking. Denk bij zo’n drankje bijvoorbeeld aan Vitamine water of Spa en Fruit. Zelfs de namen zijn misleidend. Deze drankjes bevatten vaak veel suiker. Meestal niet minder dan de gewone frisdranken als cola en sinas.

Als je elke dag een blikje frisdrank drinkt, kom je per maand al snel een halve kilo aan. Dit is 6 kilo per jaar. Zonder dat je het door hebt.

Als je van water het belangrijkste en enige drankje maakt dat je drinkt, krijg je niet onbewust calorieën binnen. Ook kan je lichaam dan sneller calorieën uit voedsel en lichaamsvet verbranden. Drink dus voldoende water als je af wilt vallen.

4.      Water geeft je energie

Omdat je lichaam grotendeels uit water bestaat, kun je beter functioneren als je het regelmatig aanvult. Je hebt dan meer energie en je voelt je fitter.

Als je aan het afvallen bent, kan het zijn dat je (vooral  in het begin) wat weinig energie hebt. Water drinken helpt je om je beter en energieker te voelen tijdens het afvallen.

Drink maar eens een halve liter water als je je moe voelt. Je zult zien dat je je enkele minuten later al een heel stuk energieker en opgewekter voelt.

Water drinken om ziekten te voorkomen

Naast dat het drinken van water helpt bij het afvallen, helpt het ook ziekten te voorkomen.

Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat mensen die niet voldoende water drinken, een verhoogde kans hebben op vermoeidheid, overgewicht en obesitas, depressie, hoge bloeddruk en astma.

Dit komt omdat water gifstoffen uit ons lichaam verwijdert en daardoor veel ziekten kan voorkomen.

Verschillende medici bestempelen water als een wondermedicijn dat essentieel is voor een optimale gezondheid.

De Iraanse arts Batmanghelidj heeft meer dan 25 jaar onderzoek gedaan naar water. Hij is er zelfs van overtuigd dat het lichaam grote geneeskracht heeft en dat water drinken in combinatie met rust ervoor kan zorgen dat het lichaam zelf kan genezen.

Genoeg redenen dus om voldoende water te drinken.

Hoeveel water moet je drinken?

Regelmatig zie ik cliënten die te weinig water drinken. Ik zie dat ze het vergeten of omdat ze het vervelend vinden dat ze dan vaker naar het toilet moeten.

Laat dit geen redenen zijn om het niet te drinken. Zoals ik hierboven beschreven heb, zijn er voldoende redenen waarom het de moeite waard is om water te drinken.

Hoeveel je moet drinken is elke dag verschillend. Het is van meerdere factoren afhankelijk. Bijvoorbeeld van de temperatuur en de activiteiten die je doet.

Omdat water het geheime wapen is om in te zetten tegen suikertrek is het belangrijk om dit veel aandacht te geven als je af wilt vallen.

Als je deze tips toepast zal water drinken je helpen afvallen:

  1. Begin iedere dag met een groot glas water. Drink bij voorkeur een halve liter. Je bent veel vocht verloren in de nacht. Dit moet aangevuld worden zodat alle processen hun werk kunnen gaan doen. Drink het daarom voor dat je gaat ontbijten. Zo begint je dag altijd goed.
  2. Bouw je waterritme langzaam op en geef je lichaam de tijd eraan te wennen dat je meer water drinkt. Als een halve liter te veel is, drink dan zoveel als haalbaar voor je is. Je kunt dit elke dag of elke paar dagen met een grote slok uitbreiden.
  3. Bereid je water inname voor de dag elke ochtend voor. Vul het aantal flesjes dat jij wilt drinken. Neem minstens een liter mee naar je werk en zorg dan dat je in de avond ook nog een halve liter drinkt. Twee tot 2,5 liter per dag. Draag het bij je of zet de flesjes in het zicht.
  4. Leer luisteren naar je dorstmechanisme en negeer het niet.
  5. Als je tussen de maaltijden door trek hebt in suiker kies er dan voor om daar niet aan toe te geven maar altijd eerst een glas water te drinken en 20 minuten te wachten voor dat je er aan toe geeft. Grote kans dat je later helemaal geen trek meer hebt in zoetigheid.
  6. Maak water lekkerder door er komkommer, citroen, limoen, tijm of stukjes fruit aan toe te voegen.

En nu water drinken

Focus je deze week op het drinken van voldoende water.

Houd bij hoeveel je drinkt en zorg dat dit 2 tot 2,5 liter per dag is.

Geef je lichaam wat het nodig heeft zodat het voor jou kan doen wat jij nodig hebt.

Geef je lichaam de aandacht die het verdient door voldoende water te drinken en je zult veel makkelijker lichaamsvet verbranden.

 

Bekijk (19) reacties

Verberg reacties

  • Sandra
    04/08/2017 om 11:18 am

    Water is gevaarlijk als je in een korte periode te veel water drinkt.
    Er zijn al mensen overleden die te veel in een korte tijdsperiode water dronken.
    Te veel water in je lichaam moet ergens heen en dan stijgt water naar je hersenen wat de dood tot gevolg kan hebben of je raakt in een coma of andere nare gevolgen.
    Water is geen wondermiddel.of een goedkoop medicijn.
    Te veel is gevaarlijk wat voor bv je gewicht is.!!
    Site: water is slecht. Zoek op en lees alles.
    Sandra.

  • Martine Hulstein
    01/02/2017 om 6:12 pm

    Hoi hoi.

    Hoeveel zou een meisje van 12 met een lengte van 145 en zo’n 45kg aan water per dag moeten drinken om het gezond te houden ?

    Grtjs
    Martine

    • Jasper Alblas
      06/02/2017 om 10:26 am

      Hallo Martine, met 1 tot 1,5e liter zit zij goed, maar het is natuurlijk afhankelijk van de temperatuur en hoe actief zij is. Groet Jasper

  • yvonne
    01/06/2016 om 8:17 pm

    hallo

    ik lust geen water maar wil afvallen is er een limonade zonder suiker waar door je niet van aankomt gr yvonne

    • Jasper Alblas
      02/06/2016 om 10:10 am

      Hoi Yvonne, gezonde limonades bestaan helaas niet. Probeer eens water met een schijfje citroen, limoen, munt, komkommer, sinaasappel of andere stukjes fruit. Je zal merken dat het een stuk smaakvoller wordt. Als je het niet lekker vindt helpt het je wellicht om het met een rietje te drinken. Probeer het jezelf aan te leren het toch te drinken, even wennen, maar je zal merken dat je lichaam goed doet. Groet Jasper

  • Bianca
    05/04/2016 om 12:22 pm

    hoe veel water moet je drinken als je goed wild afvalen Grbianca

  • Astrid
    26/04/2015 om 3:32 pm

    Hallo,

    Ik lees dat warm water net zo goed als koud water is. Maar is thee (uiteraard zonder suiker) ook net zo goed? Dat drink ik namelijk wel heel veel en vind ik ook heel lekker 🙂

    Groetjes Astrid

    • Anita Mulderij
      28/04/2015 om 10:36 am

      Hoi Astrid, thee is goed, mist het kruidenthee is en van goede kwaliteit. Let daar dus goed op. Lees het etiket en zorg dat er geen aroma’s, cafeïne en theïne inzitten. De beste keuze is zelf verse thee maken van bijvoorbeeld gember of munt. Groet Anita

  • Taffie
    20/04/2015 om 10:31 pm

    Ik vroeg me af, is spa rood (zonder iets van toevoeging) ook goed of mag er ook geen koolzuur inzitten? Zelf vind ik namelijk spa rood lekkerder dan gewoon plat water.

    Alvast bedankt!

    • Anita Mulderij
      21/04/2015 om 8:38 am

      Pas op met Spa Rood. Het kan een opgeblazen gevoel veroorzaken en je darmen prikkelen. Af en toe een glaasje is niet erg maar drink het niet de hele dag door. Je kunt plat water smaakvoller maken door er bijvoorbeeld munt, komkommer of citroen in te doen!

  • Lies
    28/03/2015 om 9:49 pm

    Ik vind koud water echt niet lekker. Mag heet/warm water ook (zonder thee, of met kruidentheezakje?)

    Mvg

  • Bert
    23/03/2015 om 7:19 pm

    Misschien een beetje laat, ben desondanks toch benieuwd of er nog antwoord komt 🙂

    Sinds ik overgestapt ben op een koolhydraatarm leven drink ik hoofdzakelijk water. Ik heb niet zozeer het probleem dat ik te weinig water drink maar misschien wel te veel.

    Ik drink direct na het wakker worden een halve liter water, gebruik water door mijn ontbijtsmoothe (400 ml ofzo) en vertrek dan naar mijn werk. Op mijn werk drink ik in de ochtend minstens een halve liter water aangevuld met wat zwarte koffie 4 of 5 kopjes (zonder suiker). Tijdens de lunch en in de loop van de middag nog eens een halve liter water tot ik weer naar huis ga. Thuis drink ik dan weer een liter water voor het eten en eentje na het eten. Later op de avond eindig ik vaak bij 2 grote koppen thee (33 cl) alvorens ik ga slapen.

    Als ik dat eenvoudigweg bij elkaar op tel kom ik dagelijks op ongeveer 5 liter water uit. Ik voel me op zich goed en heb er ook geen last van maar vraag me wel af of dat nou wel zo ‘gezond’ is. Ik ben 1.86m lang en weeg nu rond de 79 kilo.

    • Anita Mulderij
      26/03/2015 om 8:11 am

      Hoi Bert,

      5 liter is wat veel. Een richtlijn die in de fitnesswereld veel gebruikt wordt is dat je per dag minimaal je lichaamsgewicht x 0,44 gedeeld door 10 aan liters water moet drinken. In jou geval zou dat 79 x 0,44 / 10 = 3,47 liter zijn. Of 5 echt teveel is, is ook afhankelijk van je activiteit gedurende de dag. Ga je bijvoorbeeld met de fiets naar je werk? Heb je een baan waarbij je heel actief bent? etc. Probeer de richtlijn van de bovenstaande formule aan te houden dan weet je dat je veilig zit. Langdurig teveel water drinken kan nadelige gezondheidsrisico’s met zich mee brengen.

      Groetjes Anita

      • Bert
        29/03/2015 om 2:31 pm

        Thanks voor de reactie!

        Erg actief werk doe ik niet, wel sport ik vrijwel dagelijks minstens 20 minuten. Reizen doe ik hoofdzakelijk via het OV.
        Zal eens proberen iets te minderen en kijken hoe dat gaat. Wat zijn de nadelige gevolgen van langdurig te veel water drinken?

        • Anita Mulderij
          31/03/2015 om 1:29 pm

          Dan is het wellicht verstandig om wat te minderen. Mogelijke gevolgen van een teveel aan water zijn watervergiftiging, overbelasting van de nieren en een disbalans van zout in je lichaam. Deze verschillen echter van persoon tot persoon.

          • Danny snijdelaar
            22/01/2017 om 11:12 pm

            Goedenavond.
            Ik wil ook gaan afvallen en beginnen met water drinken.
            Als ik naar mijn voeding kijk denk ik niet dat ik heel slecht bezig ben. Eet wekelijks gewoon groene en vlees bv snijbonen bloemkool witte rist spinazie enz (geen borden vol).
            Mijn probleem ligt bij het drinken van cola. Moet ik daar per direct mee gaan stoppen of moet je gaan minderen.
            Ik heb het wel eens geprobeerd maar na een dag of 2 ga ik trillen en voel ik me zwak en heb ik iets van suiker of voeding voeding hoe los ik dat op?
            Als ik de formule van hierboven aan hou kom ik op 5 lt water per dag uit is dat voor mij wel gezond dan? (115 kg en 186 lang)
            Alvast bedankt.

            Mvg Danny

          • Anita Mulderij
            23/01/2017 om 1:56 pm

            Hoi Danny, super dat je bezig gaat met gezond eten en afslanken. Hoe eerder je stopt met cola drinken hoe beter. Maak de afspraak met jezelf dat je het gewoon niet meer doet, dan ben je waarschijnlijk binnen een week van de kwaaltjes en trillende handen af. Als je 1 glas blijft drinken per dag blijft je behoefte aan zoet en je drang naar cola bestaan daarmee maak je het jezelf alleen maar moeilijk. 5 liter water is erg veel. Ik zou het bij 3 a maximaal 4 per dag houden. Maak het op smaak met schijfjes citroen, limoen en komkommer. Ter afwisseling zou je ook af en toe een glaasje kokoswater kunnen gebruiken. Lees wel goed het etiket van het product dat je koopt en kies een natuurlijke zonder toegevoegde suikers. Groetjes Anita

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *