Als je toepast wat je in dit artikel leert, maak jij een van de belangrijkste en krachtigste stappen om je gewicht en gezondheid je leven lang te controleren.

In dit artikel lees je niet alleen hoeveel, wanneer en wat je moet drinken om gemakkelijker af te vallen, je leert ook waarom drinken zo belangrijk is als je af wilt vallen.

Als je toepast wat je in dit artikel leest, geef jij je lichaam wat het nodig heeft en zal je lichaam jou ‘belonen’ door je vetverbranding op volle toeren te laten draaien.

Laten we beginnen met de allerbelangrijkste drank die je moet drinken als je wilt afvallen.

Water

We weten allemaal dat we water moeten drinken. Toch zie ik bij veel cliënten dat ze moeite hebben om voldoende water te drinken.

Elk levend organisme bestaat voor meer dan de helft uit water. Het menselijk lichaam voor ongeveer 70 procent. Uit hoeveel water jij precies bestaat is onder andere afhankelijk van je leeftijd en geslacht.

Water is voor je lichaam, wat olie is voor een auto. Het zorgt ervoor dat alle processen in je lichaam goed en soepel kunnen verlopen. Zonder water ‘werkt’ je lichaam (en dus je vetverbranding) niet.

Mensen kunnen onder normale omstandigheden maar drie dagen zonder water. Als je langer dan drie dagen zonder water zit kan je lichaam niet meer functioneren en overlijd je.

Je hebt steeds opnieuw water nodig omdat je ook continue water verliest. Je verliest water via verdamping en uitscheiding. Door te zweten, ademen en plassen verliezen we elke dag water.

Om ons lichaam optimaal te laten functioneren moet je ervoor zorgen dat je watergehalte op peil blijft.

Water heeft verschillende functies in ons lichaam:

  • Het dient als vervoermiddel. Water is noodzakelijk om voedingstoffen uit ons eten naar onze cellen te transporteren. Ditzelfde geldt voor zuurstof. Water is nodig om zuurstof naar alle cellen in ons lichaam te vervoeren. Zonder water kunnen wij dus niet ademen. Ook vervoert het afvalstoffen uit ons lichaam, zodat wij niet ziek worden.
  • Het speelt een grote rol bij de spijsvertering. Door water in ons speeksel en in de maag en onze darmen, wordt ons eten verteerd.
  • Het reguleert de temperatuur in ons lichaam. Als je lichaamstemperatuur hoger wordt dan ongeveer 37,5 graden, ga je zweten. Dat zorgt voor verkoeling tijdens het sporten of als je koorts hebt.
  • Het dient als bouwstof van onze cellen. Doordat water in en tussen onze cellen, weefsels en ons bloed zit, beschermt het onze organen en gewrichten tegen schokken en bewegingen.

Water is nodig voor een gezond lichaam en een gezond lichaam is slank.

Onderzoek

Uit recent onderzoek is gebleken dat mensen met obesitas die willen afvallen en twee kopjes water voor elke maaltijd dronken, na drie maanden zo’n 2,5 kilo meer waren afgevallen dan afvallers die dit niet deden. Een jaar later waren de personen die water dronken nog steeds meer gewicht kwijt.

Let op, dit wil natuurlijk niet zeggen dat je, als je meer water drinkt, je automatisch meer gewicht verliest.

Water is iets wat je helpt afvallen. Het maakt het veel gemakkelijker. Maak water het belangrijkste drankje dat je drinkt, dan zal het je gewichtsverlies enorm positief beïnvloeden.

Uit de volgende punten blijkt waarom het drinken van water je precies helpt bij het afvallen.

1.      Water vermindert je hongergevoel

Water drinken vermindert het hongergevoel. Door voor iedere maaltijd twee glazen water te drinken, heb je een voller gevoel. Daardoor krijg je tijdens de maaltijd minder calorieën binnen omdat je eerder verzadigd bent.

Het is niet altijd makkelijk om je dorst- en hongermechanisme van elkaar te onderscheiden. Soms denk je dat je honger hebt, maar heb je gewoon dorst.

Als je bijvoorbeeld net gegeten hebt en constant het gevoel hebt dat je nog trek hebt in iets zoets, kan dit onmogelijk zijn omdat je nog honger hebt. Waarschijnlijk heb je gewoon dorst.

Als je extra water drinkt tussen de maaltijden door is de kans groot dat je hongergevoel of trek naar zoetigheid afneemt waardoor je ook tussen de maaltijden door minder geneigd bent om zoete tussendoortjes te eten.

Door voldoende water te drinken krijg je dus gedurende de dag veel minder calorieën binnen. Dat helpt je om sneller af te vallen.

2.      Water spoelt gifstoffen weg

Afvallen gebeurt door het verbranden van vet. Lichaamsvet is niet, zoals veel mensen denken, een passieve massa die geen doel heeft. Een van de (belangrijke) functies van lichaamsvet is dat het dient als opslagplaats voor gifstoffen die het lichaam binnenkomen.

Deze opgeslagen giftige stoffen komen vrij bij de verbranding. Je lichaam wilt deze stoffen het liefst zo snel mogelijk elimineren. Als ze zich opstapelen kunnen deze giftige stoffen er namelijk voor zorgen dat je ziek wordt. Extra water drinken helpt je lichaam deze gifstoffen snel te verwijderen.

Als de giftige stoffen makkelijk je lichaam uit gaan kan je lichaam nog makkelijker vet verbranden, wat ervoor zorgt dat je sneller af zal vallen.

3.      Water vervangt de verborgen dikmakers in dranken

Het kan zijn dat je niet af valt doordat je de verkeerde dranken drinkt. Het kan zelfs zo zijn dat je onbewust elke dag een overvloed aan suikers binnen krijgt zonder dat je het door hebt.

Van de meeste frisdranken, vruchtensappen, energy dranken, sportdranken en alcoholische dranken weten we wel dat ze veel suiker bevatten.

Toch zijn er veel mensen die denken dat ze goed bezig zijn door deze te vervangen door zogenaamde gezondheidsdrankjes. Dit zijn drankjes met een gezond imago waarvan de producent van het product je het gevoel geeft, dat je heel goed en gezond bezig bent als je het drinkt.

Claims als “extra vitamine C” en “bevat antioxidanten” staan op de verpakking. Denk bij zo’n drankje bijvoorbeeld aan Vitamine water of Spa en Fruit. Zelfs de namen zijn misleidend. Deze drankjes bevatten vaak veel suiker. Meestal niet minder dan de gewone frisdranken als cola en sinas.

Als je elke dag een blikje frisdrank drinkt, kom je per maand al snel een halve kilo aan. Dit is 6 kilo per jaar. Zonder dat je het door hebt.

Als je van water het belangrijkste en enige drankje maakt dat je drinkt, krijg je niet onbewust calorieën binnen. Ook kan je lichaam dan sneller calorieën uit voedsel en lichaamsvet verbranden. Drink dus voldoende water als je af wilt vallen.

4.      Water geeft je energie

Omdat je lichaam grotendeels uit water bestaat, kun je beter functioneren als je het regelmatig aanvult. Je hebt dan meer energie en je voelt je fitter.

Als je aan het afvallen bent, kan het zijn dat je (vooral  in het begin) wat weinig energie hebt. Water drinken helpt je om je beter en energieker te voelen tijdens het afvallen.

Drink maar eens een halve liter water als je je moe voelt. Je zult zien dat je je enkele minuten later al een heel stuk energieker en opgewekter voelt.

Water drinken om ziekten te voorkomen

Naast dat het drinken van water helpt bij het afvallen, helpt het ook ziekten te voorkomen.

Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat mensen die niet voldoende water drinken, een verhoogde kans hebben op vermoeidheid, overgewicht en obesitas, depressie, hoge bloeddruk en astma.

Dit komt omdat water gifstoffen uit ons lichaam verwijdert en daardoor veel ziekten kan voorkomen.

Verschillende medici bestempelen water als een wondermedicijn dat essentieel is voor een optimale gezondheid.

De Iraanse arts Batmanghelidj heeft meer dan 25 jaar onderzoek gedaan naar water. Hij is er zelfs van overtuigd dat het lichaam grote geneeskracht heeft en dat water drinken in combinatie met rust ervoor kan zorgen dat het lichaam zelf kan genezen.

Genoeg redenen dus om voldoende water te drinken.

Hoeveel water moet je drinken?

Regelmatig zie ik cliënten die te weinig water drinken. Ik zie dat ze het vergeten of omdat ze het vervelend vinden dat ze dan vaker naar het toilet moeten.

Laat dit geen redenen zijn om het niet te drinken. Zoals ik hierboven beschreven heb, zijn er voldoende redenen waarom het de moeite waard is om water te drinken.

Hoeveel je moet drinken is elke dag verschillend. Het is van meerdere factoren afhankelijk. Bijvoorbeeld van de temperatuur en de activiteiten die je doet.

Omdat water het geheime wapen is om in te zetten tegen suikertrek is het belangrijk om dit veel aandacht te geven als je af wilt vallen.

Als je deze tips toepast zal water drinken je helpen afvallen:

  1. Begin iedere dag met een groot glas water. Drink bij voorkeur een halve liter. Je bent veel vocht verloren in de nacht. Dit moet aangevuld worden zodat alle processen hun werk kunnen gaan doen. Drink het daarom voor dat je gaat ontbijten. Zo begint je dag altijd goed.
  2. Bouw je waterritme langzaam op en geef je lichaam de tijd eraan te wennen dat je meer water drinkt. Als een halve liter te veel is, drink dan zoveel als haalbaar voor je is. Je kunt dit elke dag of elke paar dagen met een grote slok uitbreiden.
  3. Bereid je water inname voor de dag elke ochtend voor. Vul het aantal flesjes dat jij wilt drinken. Neem minstens een liter mee naar je werk en zorg dan dat je in de avond ook nog een halve liter drinkt. Twee tot 2,5 liter per dag. Draag het bij je of zet de flesjes in het zicht.
  4. Leer luisteren naar je dorstmechanisme en negeer het niet.
  5. Als je tussen de maaltijden door trek hebt in suiker kies er dan voor om daar niet aan toe te geven maar altijd eerst een glas water te drinken en 20 minuten te wachten voor dat je er aan toe geeft. Grote kans dat je later helemaal geen trek meer hebt in zoetigheid.
  6. Maak water lekkerder door er komkommer, citroen, limoen, tijm of stukjes fruit aan toe te voegen.

En nu water drinken

Focus je deze week op het drinken van voldoende water.

Houd bij hoeveel je drinkt en zorg dat dit 2 tot 2,5 liter per dag is.

Geef je lichaam wat het nodig heeft zodat het voor jou kan doen wat jij nodig hebt.

Geef je lichaam de aandacht die het verdient door voldoende water te drinken en je zult veel makkelijker lichaamsvet verbranden.

 

26 reacties

  • Henny Westerink
    27/06/2019 om 6:56 pm

    goede avond Anita ik ben al een paar maanden bezig met afvallen het valt niet mee!! ik drink elke dag tussen de 5 a 10 flesjes water soms met koolzuur en dan gewoon water 0,5 l E per ik heb veel Cola Zero gedronken maar ben daar mee bezig om te stoppen om dat het slecht is ik neem smorgens eiwit 2sachets PROSource Narb
    Bosbessenpunch 2 x daags voor het vocht en om iets mager te worden ik doe aan sport onder begeleiding ik doe ook aan een innergie beperkt dieet waar ik toch veel water bij drink ik val amper af ondanks het vele water drinken ,ik krijg van veel water drinken een dikke buik water houd vocht vast van daar ik nu ook plas tabletten heb 40 mg ook dat helpt ook weinig ik heb een gewicht van 132 kilo ikben lang 1.82 dus veel te zwaar maar ik eet weinig het is de vocht dat is de boosdoender dus water te véél kis niet goed!! ik ben diabetes dus gebruik weinig suikers . ben insuline afhankelijk ik heb geregeld Hipers hoge bloedsuikers dan krijg ik veel dorst dan drink ik heel veel water dan is waterweer goed . ik snap van dit alles niet veel ik ben 70 jaar en heb al van af 1982 Diabetes Insuline afhankelijk insuline pomp + insuline Pen voor bij bolussen water is voor mij heel belangrijk! dus ik ben een egte water drinker te veel soms. dit is mijn verhaal. groeten Henny. (man)

    • Nicky Leidelmeijer
      01/07/2019 om 10:32 am

      Hallo Henny, bedankt voor je bericht en wat mooi om te horen dat je zo bewust bezig bent met voldoende drinken. Wat is belangrijk, maar zeker niet het meest belangrijk. Vooral bij Diabetes is koolhydraat arme voeding die wel alle voedingswaarden bevat en zorgt voor een stabiele bloedsuikerspiegel eigenlijk het meest belangrijk. Heb je ons speciale diabetes programma al eens bekeken? Misschien heb je hier iets aan: https://www.jasperalblas.nl/product/stop-diabetes/

Alle reacties tonen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *