In dit artikel beschrijf ik het belang van zelfacceptatie bij afvallen. Dit is een belangrijke pijler als het gaat om succesvol gewicht verliezen.

Het klinkt heel makkelijk jezelf accepteren. Maar hoe kun je jezelf nou accepteren als je jezelf niet mooi vindt en wilt dat alles anders is aan jezelf? En waarom zou je dat doen?

Ik leg stap voor stap uit wat je kunt doen om jezelf te accepteren en vanuit liefde voor jezelf gewicht te verliezen.

Als je de stappen volgt die in dit artikel vertelt worden hoef je nooit meer aan de lijn of te strijden voor een gezond gewicht!

Waarom zelfacceptatie belangrijk is

Vrijwel iedereen die ik bij een eerste coachgesprek spreekt zegt nee, op de vraag of hij of zij zichzelf accepteert zoals ie is.

“Als ik mezelf zou accepteren zoals ik ben, zou ik hier niet zitten“ , is vaak wat volgt.

En hier zit een belangrijk misverstand die ik snel de wereld uit wil helpen.

Jezelf accepteren zoals je bent, betekent niet dat je toegeeft aan je overgewicht, accepteert dat dat nou eenmaal is wie je bent en besluit er niet aan te werken.

In tegendeel zelfs.

Jezelf accepteren betekent vanuit acceptatie voor jezelf zoals je nu bent bewust kiezen voor wat nu bij je past en wat je nu belangrijk vindt.

In plaats van strijden met jezelf, wat veel mensen doen wanneer ze op dieet gaan, ga je samenwerken met jezelf.

Ik zal proberen uit te leggen hoe dat werkt.

Strijd met onszelf

Op het moment dat je jezelf niet accepteert is de kans groot dat je in strijd bent met jezelf. Je vind jezelf bijvoorbeeld niet goed of mooi genoeg.

Als gevolgd daarvan kan het zijn dat je jezelf regels en restricties gaat opleggen en streng gaat zijn voor jezelf. Je praat negatief over jezelf en over je lichaam en wijst jezelf continu af.

Vanuit hardheid en strijd op dieet gaan is destructief en heeft alleen wanhoop, frustratie en het jojo-effect als gevolg.

De reden dat het afvallen niet lukt, is simpelweg omdat je de belangrijkste stap achterwege laat en dat is accepteren waar je staat.

Je lichaam is een afspiegeling van ervaringen

Hoe je fysieke lichaam er op dit moment uitziet is een afspiegeling of een optelsom van alle ervaringen die jij in je leven hebt gehad. Het vertelt enorm veel over jou.

Over de overtuigingen die jij gedurende je je leven hebt opgepikt, de emoties die je hebt opgeslagen, over de relatie die je hebt met eten, met anderen met het leven en met jezelf. Misschien heb je eten ingezet als overlevingsstrategie, alles kan. Het is jouw verhaal.

En als je op het punt bent aangekomen dat afvallen op een strijdlustige manier niet meer lukt en frustratie en wanhoop veroorzaakt, weet je dat het moment is aangebroken dat het oude verhaal en de oude overtuigingen je niet meer dienen.

Gelukkig zijn er verschillende manieren waarop je een nieuw verhaal kunt gaan leven. Je lichaam is elke dag anders en zal met je mee veranderen als jij besluit dingen anders aan te pakken.

Stappenplan: Zo accepteer je jezelf

Maar voordat je dat gaat doen is het belangrijk dat je leert accepteren dat alles precies zo is gegaan zoals het heeft moeten gaan en dat jij precies goed bent zoals je bent. Met alles wat je gelooft over jezelf, alles wat je mee hebt gemaakt en alles wat je hebt gedaan.

Waar het om gaat is dat je jezelf toestaat om echt te voelen hoe het nu voelt om te zijn wie je bent en waar je staat.

Ook als je daar verdrietig, boos of gefrustreerd van wordt. Verwelkom de emoties die daarbij opkomen.

Als je daarmee kan zijn en echt tegen jezelf kan zeggen: “Ik accepteer mezelf zoals ik ben,” dan heb je de belangrijkste stap naar een gezonder lichaam gezet.

Het kan zijn dat dit je moeite kost en je dat niet zomaar kan zeggen. En dat is heel logisch als je dat jaren lang niet hebt geloofd of gezegd.

De volgende stappen helpen je om jezelf te accepteren zoals je bent om vanuit daar een gezond lichaam te creëren waar jij je lekker in voelt.

Stap 1: Vergeef jezelf

Als het je niet zomaar lukt om jezelf te accepteren, schrijf dan een brief naar jezelf en schrijf alles op wat je kwijt wilt aan jezelf. Lees ‘m hardop voor en vergeef jezelf hardop voor alles wat je hebt gedaan.

Het gaat echt om jezelf toestaan om te zijn met wat er is in plaats van te zijn in een constante staat van zelfafwijzing, onderdrukking en strijd met jezelf.

Je kan iets niet veranderen als je het niet kan accepteren omdat je afkeurt wat er is.

Stap 2: Zelfonderzoek – Stel jezelf vragen

Je kan alleen iets veranderen als je echt in staat bent om naar jezelf te kijken. Als je weet waar je staat en er helder naar kunt kijken, kun je zien welke soort verandering er echt nodig is.

Want hoewel je misschien denkt dat afvallen voor iedereen hetzelfde is, is dat verreweg van waar. Jij kan een hele andere verandering nodig hebben dan iemand anders om daadwerkelijk af te gaan vallen.

Het belangrijkste op dit punt is, is dat je jezelf vragen gaat stellen:

  • Wat zijn de momenten waarop ik ongezonde keuzes maak?
  • Waarom verlang ik naar bepaalde soorten voedsel?
  • Wat is de reden dat ik vaak overeet?
  • Hoe komt het dat ik altijd zin heb om te snacken als ik ’s avonds op de bank zit?
  • Wat is de belangrijkste reden waarom ik ben aangekomen?

Als je niet echt kijkt naar dit soort punten en er niet de tijd voor neemt om onderzoek te doen dan wordt het heel lastig om echt verandering te creëren.

Stap 3: Wat is jouw waarheid?

Dit onderzoek is een mooi startpunt om er echt achter te komen wat voor jou waar en belangrijk is.

Geef antwoord op de volgende vragen:

  • Wat geloof ik over mezelf over hoe ik eruit zou moeten zijn? Is dit realistisch of volg ik een ideaalbeeld wat geschetst wordt vanuit de maatschappij?
  • Wat geloof ik dat mooi is?
  • Hoe zie jij jezelf en hoe is je zelfbeeld?
  • Wat betekent een gezond en slank lichaam voor mij en waarom is dat zo belangrijk voor me?
  • Welke gedachten zorgen ervoor dat ik mezelf niet accepteer zoals ik ben? Gedachten zoals: “ik krijg pas die fijne relatie als ik een bepaalde maat heb of als ik zoveel weeg kan ik weer met plezier naar het strand.” Kijk goed naar welke gedachten jij hebt die ervoor zorgen dat je NU niet kan accepteren wat er is.

Schrijf de antwoorden allemaal op voor jezelf en kijk er met nieuwsgierigheid naar. Bekijk alle antwoorden en stel jezelf nog meer vragen. Is dit echt waar? Inspireert dat wat ik denk mezelf me? Maakt het me krachtiger?

Alle vragen die je met nee beantwoord mag je veranderen naar iets wat je bekrachtigd, iets wat voor jou wel inspireert en belangrijk is.

Door je bewust te worden van al deze punten kun je verandering te weeg brengen vanuit een heldere zachte plek.

Vanaf hier kun je gaan bepalen wat jij nu belangrijk vindt, wat voor jou nu waarheid is. Hoe jij naar jezelf wilt kijken en voor jezelf wilt zorgen.

Stap 4: Creëer een nieuw verhaal

Vanuit jouw waarheid kun jij een nieuw verhaal voor jezelf creëren. Je kunt gaan leven vanuit de waarden die voor jou nu belangrijk zijn.

Ook daarvoor zijn er een aantal vragen die je verder helpen om deze nieuwe weg in te slaan.

Als je echt van jezelf en je lichaam houdt:

  • Wat zou je dan eten?
  • Welke manier van bewegen zou je dan doen? En hoe vaak zou je dit doen?
  • Waar zou je dan mee stoppen?
  • Waar zou je dan mee beginnen?
  • Wat zeg je dan tegen jezelf?
  • Hoeveel uur zou je dan per nacht slapen?
  • Hoe zou je dan ontspannen?
  • Wat zou er dan anders zijn in je leven?
  • Welke gevoelens ervaar je dan?

Stap 5: Aan de slag!

Vanaf hier kun je gaan oefenen met de antwoorden van stap 4 en jezelf nieuw gedrag aanleren dat past bij wie je nu bent en waar je nu staat in je leven.

Ik hoop dat ik duidelijk heb kunnen maken wat het verschil is tussen beide benaderingen van jezelf om gewicht te verliezen.

De eerste manier die je tot wanhoop en frustratie drijft, waarbij je op een bijna agressieve manier met jezelf omgaat.

En de tweede manier waarbij je kiest voor zachtheid en aan de slag gaat vanuit acceptatie voor wie je bent. Gewoon omdat je eerlijk naar jezelf wilt zijn en jezelf het beste gunt.

Vanuit die zachtheid en liefde voor jezelf mag jij onderzoeken. Je mag gaan experimenteren en testen wat bij jou past en hoe jij goed voor jezelf kan gaan zorgen.

In plaats van te strijden, ga jij vol nieuwsgierigheid op onderzoek uit. Onderzoek naar wie jij bent en wat het beste is voor jou.

Sta je zelf toe om te zijn wie je bent, je bent perfect zoals je bent. Als je vanuit die plek goed voor jezelf gaat zorgen, keuzes gaat maken die bij jou passen zoals je nu bent dan zal je lichaam vanzelf mee veranderen.

Precies op het tempo dat bij je past. Vertrouw daar op!

Lukt het je niet om deze stappen zelf te maken? Ik ondersteun je er graag bij. Hier lees je alles over een holistisch coachtraject en voor vragen kun je altijd even mailen naar info@jasperalblas.nl.

1 reacties

  • marieke
    13/10/2019 om 1:19 pm

    mijn denken en lichaam is verandert nu ik mn rigide voedingsregime niet ben en met heel veel plezier een vriend van de bodyhappiness groep ben en geniet van elk recept dat in het boek staat maak elke dag opnieuw marieke

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *