Afvallen door mindful eten

1221 likes
8794 leden
15 reacties

Bij afvallen komt meer kijken dan alleen gezond eten en meer bewegen. In dit artikel lees je wat mindful eten precies is, waarom het veel belangrijker is dan je denkt en hoe dit extra bewustzijn tijdens de maaltijden je gaat helpen afvallen.

Als jij je bewust wordt van je eet- en leefgewoonten ben je al een heel eind op weg naar een nog gezonder eet- en leefpatroon. Hier kan mindful eten je uitstekend mee helpen.

Als je toepast wat je in dit artikel leert, zal je overtollige kilo’s kwijtraken en je snel fitter, gezonder en energieker voelen.

We eten (en leven) onbewust

Tegenwoordig heeft bijna iedereen een overvolle agenda. Ook zijn we non-stop online en rennen we van afspraak naar afspraak.

We krijgen continue, de hele dag door prikkels. Prikkels die om onze aandacht vragen. Een Facebookupdate, een appje, een reclameboodschap onderweg, etc.

Er zijn zoveel dingen die schreeuwen om onze aandacht, dat de dingen die er echt toe doen (zoals je gezondheid) niet de aandacht krijgen die ze verdienen.

Ook met eten is dit het geval. Eten gebeurt vaak tussen de afspraken door en zonder aandacht. Een hapje hier en een drankje daar, om weer snel door te kunnen naar de volgende afspraak. Als er thuis wordt gegeten, is dit regelmatig voor de televisie, achter de laptop, of verzeild in een andere bezigheid.

Dit zorgt ervoor dat jij aan het einde van de dag vaak niet eens meer weet wat je allemaal in je lichaam hebt gestopt.

We leven en eten onbewust. Dat is waarschijnlijk één van de grootste redenen waarom de kilo’s er bij jou in de afgelopen jaren aangekomen zijn.

De redenen waarom we eten

Je hebt jezelf door de jaren heen bepaalde (slechte) eetgewoonten aangeleerd. Deze zijn er langzaam ingeslopen en eigenlijk heb je geen idee waarom je eet zoals je eet. Het is wat het is en je staat er niet echt bij stil. Je eet uit gewoonte, uit emotie, omdat je stress hebt of gewoonweg omdat je je verveelt.

Jarenlang onbewust eten, onvoldoende kennis over de juiste voedingsmiddelen en het hoogstwaarschijnlijk veel diëten, hebben ervoor gezorgd dat je overgewicht hebt gekregen en je nu niet meer lekker in je lijf zit.

Vroeger aten mensen om hun lichaam van energie te voorzien. Wanneer zij een seintje kregen van hun lichaam dat ze honger hadden, gingen ze erop uit, op zoek naar eten.

Tegenwoordig hoeven we niet meer op zoek naar ons eten, voor ons is voedsel altijd binnen handbereik. Omdat de drempel om te eten nu veel lager ligt, eten we niet meer alleen als we een seintje van ons lichaam krijgen. We eten omdat:

We verslaafd zijn aan de suiker. Suiker die samen met veel andere onnatuurlijke stoffen door voedselfabrikanten aan ons eten wordt toegevoegd. De ongezonde toevoegingen hebben als doel ons honger gevoel te onderdrukken en/of een verslavend geluk te laten ervaren, zodat we er meer van kunnen en willen consumeren.

We een vol gevoel associëren met comfort. We eten niet totdat we voldoende hebben om weer verder te kunnen met onze bezigheden maar we eten tot we “lekker” vol zitten. Dit is vaak te veel; het kost het lichaam moeite om dit allemaal weer te verbranden.

We (negatieve) emoties willen onderdrukken. Verveling, stress, angst en verdriet zijn hier voorbeelden van.

De bovenstaande redenen zijn natuurlijk niet de juiste om eten tot je te nemen – dit zijn juist de redenen die voor overtollig buikvet zorgen. Nee, we hebben eten nodig om het lichaam van energie te voorzien, zodat wij optimaal kunnen functioneren.

Je eten mag natuurlijk wel lekker zijn en een gevoel van comfort geven. Maar dit is niet de hoofdreden. Op de eerste plaats staat je gezondheid en daarna een plezierige ervaring. Gelukkig is het in de praktijk heel goed mogelijk om altijd gezond én lekker te eten.

Als wij ons lichaam de juiste voeding (een koolhydraatarm voedingspatroon) geven kunnen we onszelf optimaal bewegen, kunnen we onze hersenen hun werk laten doen én kunnen we ons focussen op al onze dagelijkse bezigheden en zo het beste uit onszelf halen.

Als jij gezond gewicht wilt verliezen, is het belangrijk dat je stilstaat bij de reden waarom je eet. Je moet je bewust worden van wat je eet en waarom je dat eet (of drinkt). Dit zal je leren door nu te beginnen mindful leven en eten.

Diëten: waarom het niet werkt

Een dieet volgen is de traditionele manier van afvallen. Echter is gebleken dat diëten lang niet zo effectief is voor gewichtsverlies als gedacht werd. Diëten stimuleert namelijk het jojo-effect. Misschien heb je dat de afgelopen jaren zelf wel ondervonden.

Met diëten bestrijd je niet de oorzaak van het probleem, maar de symptomen. Dat is waarom de kilo’s er net zo snel weer aanvliegen zodra je stopt met een dieet. De enige oplossing voor je overtollige kilo’s is het aanpassen van je eet- en leefgewoonten. Dit is heel simpel, mits je de juiste methode volgt.

Door de stappen in dit artikel te volgen en zo mindful te gaan eten, leer je jouw eetpatronen te herkennen. Het zal je helpen om weer het goede pad in te slaan waardoor jouw leefstijl zonder al te veel moeite verandert in een gezonde.

Je krijgt inzicht in de (onbewuste) redenen die je hebt om te eten en door de tips toe te passen die je aangereikt worden, leer je jouw eetgedrag langzaam maar zeker aan te passen.

Als je de stappen volgt die onderaan dit artikel staan, zul je steeds minder vaak de drang voelen om ongezonde voedingsmiddelen te eten. Je gaat terug naar de basis, om daarna ‘vanzelf’ te gaan afvallen.

Uithongeren is niet nodig, maar goed luisteren naar je lichaam wel. Mindful eten is de eerste stap naar een gezond eetpatroon en een gezond gewicht.

Door weer bewust te worden en aandacht te geven aan het eten dat je eet, heb je al een groot deel van de verandering naar je gezonde leefstijl te pakken.

Je leert meer te genieten van wat er is. Als je bewust omgaat met je voeding en je lijf dan ontstaat er vanzelf een gezonder lichaam en een zelfverzekerdere uitstraling.

Mindful leven: wat is dat?

Mindful leven is bewust leven. Het tegenovergestelde van onbewust leven.

95% van wat we doen, doen we op de automatische piloot zonder echt door te hebben wat er om ons heen gebeurt. Door mindful te zijn, maak je je los van je je gedachten door in het hier en nu te zijn.

De kunst is niet om je continue bewust te zijn wat er om je heen gebeurt. Dat kan ook niet; afdwalen in gedachten is heel menselijk. Op het moment dat je je er bewust van wordt, ben je eigenlijk al mindful bezig.

Je zult merken dat als je beter om je heen gaat kijken, je luistert naar de geluiden, je echt gaat ruiken wat je ruikt, dat je dingen hoort en ziet die je nooit eerder zijn opgevallen.

Denk aan geluiden van vogels of andere dieren, de geur van gras of bloemen, er is zoveel meer om je heen dan dat je vaak door hebt.

Door mindfulness te oefenen, zul je vaker van dit soort bewustheidsmomentjes hebben. Dit kun je oefenen door bijvoorbeeld te starten met mediteren.

Een app als Headspace of Meditation Moments kan hier heel erg bij helpen.

Mindful eten: hoe doe je dat?

Zo kun je dat ook doen met eten. Mindful eten houdt in dat je aandacht geeft aan het eten. Het is het tegenovergestelde van emotioneel en onbewust eten.

Je bent je zeer bewust van wat je eet, de reden waarom je eet en het effect (ook op lange termijn) dat dit heeft op je lichaam.

Je staat bij iedere hap stil, je kauwt erop, proeft echt wat je in je mond hebt, ruikt aan het eten en bekijkt hoe het er uit ziet. Met het uiteindelijke doel om je lichaam bewust te voeden en goed naar je lichaam te leren luisteren.

Dit klinkt als een hele hoop werk, maar dat is het niet. Ook dit zal op den duur een gewoonte worden. Maar dit keer een goede gezonde gewoonte.

Voor de duidelijkheid: dit betekent absoluut niet dat je niet meer van je eten kunt genieten. Het heeft juist als gevolg dat je nog meer van je eten geniet!

In plaats van de kortstondige prikkel van goede emotie die bijvoorbeeld suiker je geeft, leer je nu echt van het eten te genieten. Deze natuurlijke emotie duurt veel langer en geeft een meer voldaan gevoel.

Tip: in de app Headspace vind je meditaties rondom eten. Probeer er eens eentje uit en kijk hoe het voelt. In het begin zal het een beetje gek zijn, maar hoe meer je dit oefent, hoe meer mindful je gaat eten.

Langetermijneffect van mindful eten

Met de meeste diëten focus je je op de korte termijn. Je wilt zo snel mogelijk van de overtollige kilo’s af, dus gaat drastisch je eetgedrag wijzigen. Aangezien de kilo’s er vaak verspreid over een lange periode langzaam aan zijn gekomen, is dit eigenlijk best vreemd. Je houdt het dan ook niet lang vol.

Hoewel je op korte termijn al zeer goede resultaten kunt zien, staat bij mindful eten het langetermijnresultaat voorop. Je wilt een gezond en slank lichaam en je wilt dit voor altijd behouden.

Als je snel en onbewust eet, stil je alleen de kortetermijnhonger en het maakt je eigenlijk niet eens uit wat je in je mond stopt, als je je maar even verzadigd voelt.

Als je mindful eten toepast, dan zul je een slank en gezond lichaam krijgen én meer genieten van je eten.

Zo helpt mindful eten je afvallen

Door mindful te eten zul je niet alleen gezonder gaan eten, je zult ook automatisch minder calorieën consumeren.

Door goed te kauwen, langzamer te eten en te stoppen met eten als je geen honger meer hebt (allemaal gevolgen van bewustzijn tijdens het eten), zul je sneller meer voedingsstoffen opnemen en dus sneller een verzadigd gevoel hebben

Door goed te kauwen, voeg je via je speeksel de nodige enzymen toe aan het eten zodat de voedingsstoffen optimaal in je lichaam kunnen worden opgenomen.

Door langzamer te eten geef je je lichaam de tijd om het eten rustig te verwerken en zijn werk te doen. Dit zorgt ervoor dat de voedingsstoffen optimaal in je lichaam kunnen worden opgenomen.

Door te stoppen met eten als je geen honger meer hebt, zorg je ervoor dat er voldoende ruimte is in je maag om het eten allemaal goed te verwerken. Ook dit zorgt ervoor dat de voedingsstoffen optimaal in je lichaam kunnen worden opgenomen.

Mindful eten helpt ook je bewust te kiezen voor gezonde voeding. Je let beter op de producten die je eet en het leert je om veel beter naar je lichaam te luisteren.

Je leert bij alles wat je eet na te denken over de hoeveelheid die je neemt en de reden waarom je eet te achterhalen. Door alles dat je in je mond stopt eerst te benaderen met de vraag waarom je het wilt eten, zal je snel leren om ongezond eten te vermijden.

Het doet namelijk niets voor je lichaam en als je dat beseft, stop je het niet, of in ieder geval minder snel in je mond.

Zomaar een zak chips gedachteloos leegeten zal je niet snel gebeuren als je leert om mindful te eten. Je zult er hoogstens voor kiezen om een klein schaaltje leeg te eten, maar de kans is groot dat je het helemaal niet meer wilt eten.

Mindful eten in 5 stappen

Nu is het tijd om aan de slag te gaan! De volgende stappen gaan je helpen om je bewuster om te gaan met je voeding en je lichaam. Als je deze stappen volgt heb je de eerste grote stap gezet naar een gezonde leefstijl en een slank lichaam.

Stap 1 : Vóór het eten

Begin elke maaltijd met een simpele routine die je helpt bewust te worden van je omgeving en je eten. Haal bijvoorbeeld drie keer diep adem en sta even stil bij het moment. Vraag jezelf af wat de reden is dat je gaat eten en besluit of dit de juiste reden is.

Eet alleen als je honger hebt. Pas als je een rommelig gevoel in je maag ervaart, geeft je lichaam aan dat het extra energie nodig heeft. Leer hier naar luisteren.

Heb je dit gevoel niet? Dan kan het misschien zijn dat je wilt eten omdat je je verveelt, of omdat je je emotioneel voelt. Als dit het geval is, wacht dan 10 minuten met eten en ga iets anders doen. De kans is groot dat je na 10 minuten eigenlijk helemaal geen zin meer in dat koekje of snoepje hebt.

Stap 2: Tijdens de bereiding

Mindful eten begint al tijdens de bereiding. Leg alle ingrediënten die je nodig hebt op je kookblad en kijk er eens naar. Wat voor kleur heeft het? Hoe voelt het? Welke geur komt er vanaf?

Of stel dat je je eten eerst moet koken. Wat gebeurt er met het eten zodra je het in de pan doet? Dit zijn momenten waarop je misschien normaliter even op je telefoon kijkt of de keuken uitloopt. Probeer er met je gedachten bij het eten te blijven.

Stap 3: Tijdens het eten

Dan is het tijd om te eten. Zorg ervoor dat je geen afleiding hebt van de tv of laptop en ga aan tafel zitten. Eet met mes en vork en wees je bewust van elke hap: laat het eten even in je mond smelten en voel de textuur met je tong. Kauw goed (zo’n 25 keer per hap).

Gebruik al je zintuigen: hoe smaakt het? Hoe ruikt het? Wat proef je eigenlijk? En waar komt je eten eigenlijk vandaan? Hoe is het op je bord terechtgekomen? Dit zijn manieren om met je aandacht bij het eten te blijven.

Stap 4: Blijf gefocust

Als je merkt dat je afdwaalt met je gedachten, tel dan het aantal keer dat je op een hap eten kauwt. Op deze manier kom je elke keer weer terug bij wat je in je mond stopt.

Stap 5: Stop als je geen honger meer hebt

Check ongeveer om de vijf happen hoe je je voelt. Doe dit door je bestek neer te leggen en jezelf af te vragen of je nog honger hebt. Geeft je lichaam aan dat het voldoende heeft gegeten? Zo niet, eet dan rustig door.

Heb je geen honger meer? Stop dan met eten en bewaar, als je nog eten over hebt, de rest in een bakje in de koelkast. Door je eten daadwerkelijk weg te leggen, is de kans veel kleiner dat je gaat over-eten.

Tip: Gebruik kleine borden en eet met stokjes in plaats van met bestek. Hierdoor ga je al veel minder snel eten en is de kans kleiner dat je over-eet!

Je lichaam is een tempel

Hoe behandel je je gloednieuwe auto? Je bent voorzichtig, wast en poetst hem zodat die mooi glimt, laat hem aan iedereen zien omdat je er trots op bent en natuurlijk ben je er ook zuinig op.

Als het een benzine-auto is stop je er geen diesel in, want dan gaat ‘ie kapot. Deze auto heeft je veel geld gekost, en hij zal jaren mee moeten.

Zo werkt het ook met je lichaam. Je hebt er maar één, en deze moet je hele leven mee. Als het goed is zijn dit heel wat jaren. Alleen jij bent verantwoordelijk voor jouw lichaam. Jij moet deze zelf onderhouden.

Zorg er dus voor dat je ook je lichaam voedt met dat wat het nodig heeft. Geef het voedingsstoffen waar het echt wat aan heeft, en waardoor het zich goed voelt en dit ook uit straalt.

Wees zuinig op je lichaam, wees dankbaar dat het zoveel goede dingen voor je doet. Behandel het als je meest waardevolle bezit. Schrok niet zomaar van alles naar binnen als je tussen de maaltijden honger hebt, maar kies voor gezonde tussendoortjes.

Begin met mindful eten

Om bewust te worden van wat je eet, kun je de komende 5 dagen een eetdagboek bijhouden. Schrijf precies op wat je eet.

Schrijf ook bij elke maaltijd op waarom je het eet en of je makkelijk je focus bij het eten kon houden of dat je er moeite mee had. Je kunt deze aantekeningen op de computer of in een notitieboekje maken. 

Ook als je af en toe iets eet dat minder goed voor je is, probeer dit dan bewust te doen. Waarom eet je dit? Wat voel je erbij? Waarom eet je dit nu? Noteer het in je dagboek.

Zo krijg je veel inzicht in je eetgewoonten en door hier bewust mee bezig te zijn, kies je er waarschijnlijk een volgende keer voor om het ongezonde niet te eten, maar te vervangen voor iets gezonds.

Kom in actie!

Kom in actie en vraag jezelf bij elke maaltijd die je eet, voordat je eraan begint af of dit op de lange termijn gezond is of niet en is dit niet het geval, eet het dan ook niet.


Tip: Heb je moeite met mindful eten en regelmatig last van eetbuien? Dan is het Stop Eetbuien Programma wellicht iets voor jou. Het geeft je de controle terug over je voeding en helpt je voor altijd van je eetbuien af.

Meer

Afvallen

Deel dit bericht

Reacties (15)

Hier kan je discussiëren over dit artikel, vragen stellen en inhoudelijk iets bijdragen. Lees vooral even onze huisregels en veelgestelde vragen

  1. miranda op 22 juli 2016 om 09:50 zegt

    het klinkt allemaal zo makkelijk en is ook makkelijk als je precies alleen eet wat in de boeken staat, nmaar ik ben nu een maand bezig, ik ben de eerste week 2 kilo afgevallen, daarna weer 1.5 kilo erbij en zit nu dus eigenijk nog steeds op mijn oude gewicht. Ik ontbijt met een smoothie met groente en fruit, eet veel salades, kip, groenten, Griekse yoghurt. Handje nootjes ofzo tussendoor. Maar niks hoor, wel jammer.

    1. Hoi Miranda, geef het de tijd en ga zo door met gezond eten. Om het afslanken te versnellen kun je de volgende tips toepassen:
      – Verklein de porties.
      – Eet maximaal 1 stuks fruit per dag.
      – Eet niet meer na de avondmaaltijd.
      – Maximaal 4x per week Griekse yoghurt.
      – Doe een sapkuur.
      – Vervang 1 maaltijd per dag door een groene smoothie.
      – Zorg voor acht uur slaap per nacht.

      Veel succes! Groet Jasper

  2. miranda op 19 juli 2016 om 09:43 zegt

    Hoi, af en toe een klein roomkaasje (la vache qui rit) mag dat? En een koolhydraatarm broodje met brie, camembert ofzo? Koolhydraatarm, veel eiwitten maar ook redelijk vet, veel calorien. Maar ik weet niet of dit goede koolhydraten zijn of niet.

    1. Liever niet. Kies bij voorkeur geitenkaas als je kaas kiest en in plaats van een koolhydraatarm broodje een cracker van boekweit, amandelmeel of lijnzaad..

  3. leighann op 5 mei 2016 om 20:39 zegt

    ijs maken van kokosmelk, misschien kokosrasp als garnering, is dat goed of juist geen goed idee?

    1. Goed idee! Zorg dat de kokosmelk een puur product is zonder chemische toevoegingen, dan kun je dat prima af en toe eens eten.

  4. miranda op 22 juli 2016 om 09:50 zegt

    het klinkt allemaal zo makkelijk en is ook makkelijk als je precies alleen eet wat in de boeken staat, nmaar ik ben nu een maand bezig, ik ben de eerste week 2 kilo afgevallen, daarna weer 1.5 kilo erbij en zit nu dus eigenijk nog steeds op mijn oude gewicht. Ik ontbijt met een smoothie met groente en fruit, eet veel salades, kip, groenten, Griekse yoghurt. Handje nootjes ofzo tussendoor. Maar niks hoor, wel jammer.

    1. Hoi Miranda, geef het de tijd en ga zo door met gezond eten. Om het afslanken te versnellen kun je de volgende tips toepassen:
      – Verklein de porties.
      – Eet maximaal 1 stuks fruit per dag.
      – Eet niet meer na de avondmaaltijd.
      – Maximaal 4x per week Griekse yoghurt.
      – Doe een sapkuur.
      – Vervang 1 maaltijd per dag door een groene smoothie.
      – Zorg voor acht uur slaap per nacht.

      Veel succes! Groet Jasper

  5. miranda op 19 juli 2016 om 09:43 zegt

    Hoi, af en toe een klein roomkaasje (la vache qui rit) mag dat? En een koolhydraatarm broodje met brie, camembert ofzo? Koolhydraatarm, veel eiwitten maar ook redelijk vet, veel calorien. Maar ik weet niet of dit goede koolhydraten zijn of niet.

    1. Liever niet. Kies bij voorkeur geitenkaas als je kaas kiest en in plaats van een koolhydraatarm broodje een cracker van boekweit, amandelmeel of lijnzaad..

  6. leighann op 5 mei 2016 om 20:39 zegt

    ijs maken van kokosmelk, misschien kokosrasp als garnering, is dat goed of juist geen goed idee?

    1. Goed idee! Zorg dat de kokosmelk een puur product is zonder chemische toevoegingen, dan kun je dat prima af en toe eens eten.

  7. Dag Jasper,

    Ik moet tientallen kilo’s verliezen.
    Ben reeds 5 kg afgevallen, maar zie dat mijn huid reeds te groot wordt.
    Wat moet ik doen ? Ik doe al aan cross-fit.
    Myriam

    1. Hallo Myriam, als je afvalt zal je huid vanzelf bijtrekken (m.u.v. extreme gevallen of hoge leeftijd). Dit kan alleen wel een paar maanden duren. Neem daarom rustig de tijd voor het afvallen. Als je snel veel afvalt blijf je alleen maar met veel overtollig huid zitten. Dus focus je op mindful eten en neem een gezondere levensstijl aan. Veel succes!

  8. Hoi Jasper,

    Wat moet je doen als je je gewenste gewicht hebt bereikt?
    Welke producten mag je dan weer eten en wat moet je absoluut laten staan? Ik wil nog 6-8 kg eraf hebben en dan op gewicht blijven.
    Maar hoe doe je dat het beste?

    Vr.gr,
    Cindy

    1. Hoi Cindy, Deze manier van eten is een leefstijl. Als je op gewicht bent kun je af en toe eens wat eten of drinken dat niet op de boodschappenlijst staat. Je kunt testen hoe je lichaam erop reageert en of je ervan aankomt of niet. Verder is het de bedoeling dat je deze richtlijnen grotendeels blijft volgen. Sommige mensen kiezen er bijvoorbeeld voor om voor 80% natuurlijk en koolhydraatarm te blijven eten en voor de overige 20% buiten de boodschappenlijst. Je zal moeten onderzoeken wat voor jou werkt! Groet Jasper

  9. Beste Jasper,

    Een van de tips/richtlijnen bij Mindful eten is het goed kauwen van het voedsel, zodat via het speeksel voldoende enzymen worden toegevoegd aan het eten, hetgeen de spijsvertering ten goede komt.
    Nu ben ik sinds korte tijd ook begonnen met smoothies. Daarbij – je raad het al – hoeft er niet gekauwd te worden. Wat betekent dat voor de spijsvertering? In de smoothies gebruik ik veel groene groenten en regelmatig voeg ik lijnzaad en kokosolie toe.

    Met vriendelijke groet,

    1. Het beste kun je de smoothie wat aan de dikke kant houden en proberen elke slok even in je mond te houden en er lichtjes op te kauwen, zodat je spijsvertering een beetje op gang komt en de smoothie met je speeksel kan vermengen. Veel groenten, lijnzaad en kokosolie zijn een erg goede keuze!

  10. Hoe zit het met soja en andere plantaardige eiwitvormen? Ik ben vegetariër. Op zich eet ik wel eieren, maar liever niet te veel.

    1. Hoi Femke, veel soja is genetisch gemanipuleerd, pas er daarom mee op. Als je het eet, kies dan voor een biologisch product van hoge kwaliteit. Je kunt als vegetariër wat vaker peulvruchten toevoegen aan je eetpatroon of gebruik maken van een goede plantaardige eiwitpoeder. Zorg ervoor dat je een product kiest zonder geur-, kleur- en smaakstoffen, bijvoorbeeld de plantaardige eiwitpoeder van de tuinen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Lees ook eens

Post image

Top artikel

Beste Jasper: Hoeveel fruit mag ik eten?

In deze editie van Beste Jasper, wordt de vraag van Marieke beantwoord: Beste Jasper, Ik heb altijd geleerd dat fruit eten erg gezond is, maar nu lees ik dat je maximaal één portie fruit ...

Post image

Top artikel

Hoeveel calorieën mag ik per dag?

Als je wilt afvallen is het belangrijk dat je niet te veel calorieën binnenkrijgt. In dit artikel lees je hoeveel calorieën jij per dag kan eten zodat je al je overtollig lichaamsvet...

Bekijk alle artikelen