Het verbaast me hoeveel mensen nog steeds denken dat vetarm eten of caloriearm eten de oplossing is voor gewichtsverlies.

Dagelijks zie ik mensen worstelen met deze vetarme of caloriearme diëten. Het doet me pijn om te zien hoeveel onnodige zorgen deze mythe voor zoveel mensen brengt.

Om deze mythe voor eens en voor altijd uit de wereld te helpen, heb ik in dit artikel de 5 belangrijkste gezondheidsvoordelen van koolhydraatarm eten op een rijtje gezet – allemaal wetenschappelijk onderbouwd.

Om te beginnen even een korte inleiding waarom (te veel) koolhydraten nou zo slecht zijn.

Koolhydraten: een bron van energie

Ons lichaam heeft energie nodig om te kunnen functioneren. En die energie halen wij uit de eiwitten, vetten en koolhydraten in onze voeding.

Koolhydraten zitten vooral in producten die zijn gemaakt met granen zoals brood, pasta en rijst. Maar ze zitten ook in aardappelen en peulvruchten.

De grootste koolhydratenbron is suiker. Dat zit in vrijwel alle kant-en-klare voedingsproducten en maaltijden, in maaltijdpakjes en –zakjes en in snacks en frisdrank.

Om van koolhydraten bruikbare energie te maken zet ons lichaam ze om in glucose, dat ook wel bloedsuiker wordt genoemd. Glucose is een stofje dat heel snel heel veel energie aan ons lichaam geeft.

Daar is op zich allemaal niets mis mee. Het probleem ontstaat als we teveel koolhydraten eten (en zo teveel glucose in ons bloed krijgen).

En we eten als Nederlanders (veel) te veel koolhydraten. Brood of ontbijtgranen in de ochtend, brood bij de lunch en aardappels, rijst of pasta bij het avondeten. En vaak ook nog een tussendoortje met veel suiker, granen of erger nog… allebei.

Met al deze koolhydraten op een dag krijgen we sterke bloedsuikerpieken (hoog gehalte aan glucose in je bloed) en dat zorgt voor allerlei problemen.

Als je hier meer over wilt weten raad ik je aan dit artikel te lezen.

Gelukkig is er een eenvoudige oplossing om deze bloedsuikerpieken te voorkomen: koolhydraatarm eten (let op, niet koolhydraatvrij eten).

gezonde-maaltijd-afvallen-2000x1000-jasperalblas

5 redenen om koolhydraatarm te eten

Hieronder lees je de vijf belangrijkste voordelen van koolhydraatarm eten, inclusief wetenschappelijke bronnen.

1. Minder risico op hart- en vaatziekten

Een van de oorzaken van hart- en vaatziekten is een vervuilde bloedbaan. Door bijvoorbeeld ouderdrom, slechte eetgewoonten en roken blijft er viezigheid achter in de bloedbaan. Daardoor kan bloed minder goed worden rondgepompt.

Er is gelukkig een schoonmaakmiddeltje dat onze bloedbaan kan reinigen. Dat stofje is het HDL-cholesterol. HDL staat voor High Density Lipoproteïne.

Dit is het schoonmaakmiddeltje dat onze aderen reinigt en waardoor het risico op hart- en vaatziekten afneemt. Daarom staat HDL ook wel bekend als het ‘goede cholesterol’ [1, 2].

Je kan de hoeveelheid HDL in het bloed verhogen door de juiste verzadigde en onverzadigde vetten te eten [3]. Koolhydraatarm eten bevat heel veel van die goede vetten en daarom verlaagt dit dieet het risico op hart- en vaatziekten [4].

Samengevat
Koolhydraatarm eten verhoogt de hoeveelheid HDL in het bloed en daarmee neemt het risico op hart- en vaatziekten af.

2. Koolhydraatarm eten stabiliseert de bloedsuikerspiegel

Koolhydraten worden snel na het eten ervan omgezet in glucose, ook wel bloedsuiker genoemd.

Voor onze gezondheid is het goed als de bloedsuikerspiegel (de hoeveelheid glucose in je bloed) in balans is. Dat betekent dat de hoeveelheid glucose in je bloed niet te veel schommelt.

Als we te veel koolhydraten eten, schommelt onze glucose erg en wordt die balans dus verstoord. Dat werkt als volgt.

Alle koolhydraten die wij eten worden omgezet in glucose. Als je dus te veel koolhydraten eet, komt er veel te veel glucose in ons lichaam. Elke keer als we te veel glucose binnenkrijgen, krijgen we een piek in onze bloedsuikerspiegel.

Zo’n piek is ongezond. Het is zelfs giftig om veel glucose in het bloed te hebben.

Gelukkig beschikken wij over een speciaal beveiligingssysteem dat ervoor zorgt dat een teveel aan glucose snel uit je bloedbaan gefilterd wordt. Dat verwijderen van de glucose uit bloedbaan wordt gedaan door een hormoon aan dat insuline heet.

Insuline zorgt ervoor dat de overdosis glucose in het lichaam snel afneemt. Je bloedsuikerspiegel daalt dan weer.

Maar het probleem met koolhydraatrijk voedsel is dat je lichaam heel vaak insuline moet aanmaken om die glucosepieken te bestrijden. Hierdoor ontstaan grote schommelingen in de bloedsuikerspiegel.

Jasperalblas.nl
De rode lijn geldt voor mensen die koolhydraatarm eten. Het insulinepijl is veel constanter en piekt nauwelijks (bron: Dr. Andreas Eenfeldt).

Na verloop van tijd kan het lichaam van slag raken door die pieken. Als dat gebeurt reageert het lichaam niet meer op insuline. Dit heet insulineresistentie en dat kan weer leiden tot diabetes type 2; een van de grootste welvaartziekten wereldwijd.

Samengevat
Als je koolhydraatarm eet stabiliseert je bloedsuikerspiegel. Je hebt dan geen glucosepieken meer. Bovendien hoeft het hormoon insuline niet steeds in actie te komen om die pieken te bestrijden. Hierdoor neemt het risico op diabetes type 2 enorm af [5, 6].

In de volgende wetenschappelijk bewezen voordelen van koolhydraatarm ga je zien dat een stabiele bloedsuikerspiegel om meer redenen goed is voor je gezondheid.

3. Koolhydraatarm eten verlaagt de bloeddruk

Een te hoge bloeddruk kan allerlei aandoeningen veroorzaken zoals hartziekten, een beroerte en nierfalen.

Diverse onderzoeken hebben aangetoond aan dat een hoge bloedsuikerspiegel één van de belangrijkste veroorzakers van een te hoge bloeddruk is.

Vooral geraffineerde granen en suikers (twee koolhydraten) laten de bloedsuikerspiegel explosief stijgen. Deze twee voedingsmiddelen zijn dus direct verantwoordelijk voor een te hoge bloeddruk.

Samengevat
Bloedsuikerpieken veroorzaken een te hoge bloeddruk. Met koolhydraatarm eten stabiliseer je de bloedsuikerspiegel en dus ook de bloeddruk [7, 8].

4. Minder koolhydraten = minder eetbuien

Die schommelende bloedsuikerspiegel brengt nog een probleem met zich mee. Het zorgt er namelijk voor dat je vaker honger krijgt en meer drang hebt om te snacken. Dat zit zo.

Zodra insuline haar werk doet neemt de bloedsuikerpiek meteen af. Insuline doet dat razendsnel, en daardoor zakt de bloedsuikerspiegel zelfs onder het niveau van voor de koolhydraatrijke maaltijd. Dit noemen we ook wel een suikercrash.

Een suikercrash voelt alsof je ineens heel weinig energie hebt. Veel mensen worden daar zelfs heel moe van.

Het gevolg van zo’n energiedip is dat je ineens een sterk hongergevoel krijgt; de drang om te snacken om die dip op te heffen. En welk voedsel heeft de voorkeur denk je? Juist, eten met veel koolhydraten. Het liefst met suiker zodat je snel weer energie hebt.

En na het eten van die koolhydraatrijke snack begint het hele proces van voor af aan.

Samengevat
Koolhydraatarm eten stabiliseert je bloedsuikerspiegel en daarmee ook je hongergevoel. Je hebt minder energiedips en daardoor minder eetbuien [9].

5. Je valt af van koolhydraatarm eten

We weten nu dat een koolhydraatarm dieet je bloedsuikerspiegel stabiliseert en dat heeft een aantal goede effecten op onze gezondheid.

Die stabiele bloedsuikerspiegel heeft nog een groot voordeel. Als je koolhydraatarm eet ga je overtollig lichaamsvet verbranden. Bovendien komt er geen nieuw lichaamsvet bij. Met andere woorden: je valt af [10, 11, 12].

Jasperalblas.nl

Deze drie effecten van koolhydraatarm eten bevorderen het afvallen:

  1. Er worden geen koolhydraten meer omgezet in vet.
  2. Koolhydraatarm eten bevordert de vetverbranding.
  3. Het hongergevoel neemt af door koolhydraatarm eten.

Hoe deze drie effecten precies werken leg ik hieronder stap voor stap uit.

  1. Koolhydraten en vet

Als we te veel glucose in ons bloed hebben zorgt insuline ervoor dat de bloedsuikerspiegel weer daalt.

Dat doet insuline op twee manieren:

  • Insuline begeleidt glucose naar de plaatsen in het lichaam waar energie nodig is.
  • Insuline zet de glucose die ons lichaam niet nodig heeft om in lichaamsvet. Dit is reserve-energie voor later.

Vooral punt twee is een belangrijke oorzaak van gewichtstoename. Als je namelijk veel koolhydraten eet, komt er meer glucose in je lichaam dan nodig is. Dat glucose-overschot wordt vervolgens omgezet in lichaamsvet.

  1. Koolhydraten en vetverbranding

Nu duidelijk is dat overtollige glucose wordt omzet in lichaamsvet, kunnen we het volgende effect van insuline bekijken.

Insuline blokkeert namelijk een enzym dat nodig is bij het afbreken van lichaamsvet.

Zoals je ziet stapelen de problemen zich op. Want koolhydraten zorgen niet alleen voor meer vetopslag. Ze blokkeren ook nog eens een stofje dat dit vet kan afbreken.

Minder koolhydraten eten heeft dus nog een groot voordeel: je geeft het lichaam veel vaker de kans om vet te verbranden en daardoor val je af.

  1. Koolhydraten en het hongergevoel

Er is ten slotte nog een punt dat goed helpt bij het afvallen met een koolhydraatarm dieet. Het kwam al even ter sprake: je hebt veel minder honger.

En dat is fijn, want het hongergevoel is een hele nare bijwerking als je wilt afvallen. Bij een koolhydraatarm dieet heb je daar dus geen last van [13].

Het hongergevoel neemt af omdat een koolhydraatarm dieet uit veel meer eiwitten en vetten bestaat. Weet je nog, die twee andere energiebronnen uit het begin van dit artikel?

Vooral gezonde vetten uit biologisch vis, noten, zaden, avocado’s en olijfolie zijn een waardevolle brandstof omdat die langer een verzadigd gevoel geven.

Conclusie

Ik hoop dat bovenstaande gezondheidsvoordelen je ervan hebben overtuigd dat te veel koolhydraten niet goed voor ons zijn.

Door koolhydraatarm te eten breng je het systeem van glucose en insuline in evenwicht. Je hebt geen last meer van energiepieken en energiedips en dat zorgt voor balans.

Een koolhydraatarm voedingspatroon verlaagt het risico op hart- en vaatziekten. Bovendien komt er geen lichaamsvet bij. Je gaat juist lichaamsvet verliezen als je koolhydraatarm eet. Vooral rond je buik, billen, benen, armen en nek.

Minder koolhydraten eten zal je zeker geen moeite kosten. Een koolhydraatarm dieet is heel gevarieerd en je kan net zo veel blijven eten als je al deed. Je krijgt voldoende essentiële voedingsstoffen binnen en je komt niet aan.

Op deze website en in het 7 x 7 Afslank Receptenboek lees je meer over koolhydraatarm eten en je vindt er heerlijke recepten.

Gratis boodschappenlijst

Wil je weten welke voedingsmiddelen je allemaal kan eten in een koolhydraatarm voedingspatroon? Download dan gratis Jaspers boodschappenlijst.

Jaspers boodschappenlijstOp deze lijst vind je precies welke producten gezond zijn, en welke niet (met uitleg).

Als je enkele producten van de lijst eet zal je lichaam weer gezond worden, het zal weer gaan werken zoals het hoort.

En dat houdt in dat je automatisch al je overtollig lichaamsvet verbrandt, je cholesterol naar een gezond niveau zakt en jij je weer energiek en fit zult voelen.

Je kunt de boodschappenlijst hier gratis downloaden.

 

 

Bekijk (6) reacties

Verberg reacties

  • Hans
    13/08/2018 om 11:56 am

    Hallo,

    Ik lees dat je max 2 eieren per dag mag eten. Maar hoe zit dat dan met je cholesterol?
    Vaak lees ik dat 3 eieren per week het maximale is namelijk.

    • Jasper Alblas
      14/08/2018 om 3:26 pm

      Hallo Hans, dat je cholesterol gehalte stijgt van eieren eten is een mythe. Hier lees je er alles over.

  • Fadoua
    02/03/2017 om 3:14 pm

    Hoi Jasper,

    Misschien ben ik verkeerd geïnformeerd of worden er verschillende benamingen gebruikt voor koolhydraatarm en koolhydraadbeperkt eten. Maar dit lijkt toch meer op koolhydraatbeperkt? Als ik denk aan koolhydraatarm denk ik aan ketose. Maar dat lees ik nergens terug. Betekent dit dat wat jij toepast er niet voor zorgt dat je in ketose raakt? Dat zou voor mij alleen maar goed zijn want ik heb begrepen dat in ketose zijn niet goed is voor borstgevoede kinderen.
    En kun je dus ook goed afvallen zonder in ketose te raken? En hoeveel koolhydraten gebruik je dan ongeveer per dag?

    • Jasper Alblas
      03/03/2017 om 11:46 am

      Klopt deze methode bevat tussen de 50 en 150 g kh per dag. De juiste kh uit havermout, zoete aardappel, quinoa, groente en fruit. Hier lees je precies hoeveel kh je per dag kunt eten. Dit is afhankelijk van het doel dat je hebt en de situatie waarin je zit.

  • Annette
    31/01/2017 om 2:05 pm

    Door koolhydraatarm te eten, was ik 6 kilo kwijt in 3 weken.
    Doordat het schildkliermedicijn Thyrax niet meer leverbaar was, kreeg ik een ander medicijn.
    Maar de instelling van dit medicijn was niet goed en nu zitten er alweer 3,5 kilo aan.
    Ik eet nog steeds koolhydraatarm, maar er gaat niks meer af.
    Verder zwem ik 2 keer in de week en doe 3 dagen krachttraining met de kettlebell.
    Ik baal enorm, want ik ging zo lekker.

    • Jasper Alblas
      06/02/2017 om 10:29 am

      Wat balen Annette, goed dat je door gaat met gezond en koolhydraatarm eten. Geef het de tijd, dan zullen de kilo’s vanzelf volgen. Veel succes en hou vol! Groet Jasper

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *