Wil je uit eten tijdens het afvallen, maar ben je bang dat je dan moet afwijken van jouw schema en je weerstand moet bieden aan allerlei verleidingen? Dat is gelukkig helemaal niet nodig.

Pas deze 8 tips toe en je zal zien dat jij tijdens het afvallen gewoon kan blijven genieten van een etentje buiten de deur.

Tip 1: Zoek zelf naar een geschikt restaurant

Er zijn heel veel verschillende restaurants en die hebben niet allemaal een menukaart met gezonde gerechten erop.

Zoek en reserveer daarom zelf een geschikt restaurant. Zo hou jij de controle. Bovendien voorkomt je dat één van je tafelgenoten reserveert bij een restaurant waar je bijvoorbeeld alleen onbeperkt spareribs met patat kan eten.

Heb je een leuk restaurant gevonden? Kijk dan op de website naar het menu. Je kan ook even bellen om te vragen of ze rekening kunnen houden met jouw dieetwensen. Zo creëer je voor jezelf de mogelijkheid om de beste keuzes te maken.

Een a la carte restaurant is helemaal mooi, want dan kan je de maaltijd zelf samenstellen.

Tip 2: Deel je wensen

Wees niet bang om jouw wensen kenbaar te maken aan de bediening. Wil je bijvoorbeeld een kleinere portie, of de patat vervangen voor een salade? Dat kan je met een gerust hart aangeven.

Je bent een betalende gast in het restaurant, dus je mag verwachten dat de bediening openstaat voor kleine aanpassingen.

Ik vervang bijna altijd de patat of aardappeltjes voor wokgroenten. Als het restaurant geen wokgroenten aanbiedt dan vervang ik het vaak voor een salade.

Bestel jouw eten trouwens als eerste. Dan kom je namelijk niet in de verleiding om je keuze te laten beïnvloeden door de keuzes van anderen.

Tip 3: Vermijd deze voedingsmiddelen

Veel restaurants serveren voedingsmiddelen met snelle koolhydraten, zoals aardappelen, rijst, patat, brood, pasta en zoetigheid.

Snelle koolhydraten zijn dikmakers. Maar als je de volgende 4 adviezen hanteert kan je deze voedingsmiddelen heel gemakkelijk vermijden:

  1. Bestel vooraf geen brood. En sla een mandje brood vriendelijk af als de bediening dat standaard aanbiedt.
  2. Vervang rijst, pasta of aardappelen door een extra portie groenten of salade. Het is echt geen probleem om dit soort wensen kenbaar te maken.
  3. Kies voor soep, salade of een vlees, vis of eiergerecht met groenten.
  4. Neem geen toetje na de maaltijd, maar kies voor een lekkere kop (zwarte) koffie of thee.

Om precies te weten wat je wel en niet kunt eten als je wilt afvallen (zowel thuis als in een restaurant) heb ik Jaspers boodschappenlijst samengesteld.

Je kunt de lijst hier gratis downloaden.

gezond-eten-afvallen_2000x1000-jasperalblas

Tip 4: Ga niet hongerig naar het restaurant

Met een lege maag is het lastiger om verleidingen te weerstaan. Eet daarom ongeveer een uur tot een halfuur voordat je weggaat alvast iets kleins.

Een beetje groente bijvoorbeeld zoals rauwkost, worteltjes, tomaatjes of een stukje komkommer. Je kan ook prima een handje noten eten of een gekookt ei.

Als je vooraf wat eet heb je meer wilskracht om dat verleidelijke mandje brood te weerstaan en een goede keuze te maken van de menukaart.

Tip 5: Niet drinken tijdens het eten

Voor veel mensen gaat eten in een restaurant hand in hand met drankjes drinken. En dan bedoel ik niet alleen het drinken van alcohol. Ook frisdrank of water.

Dat is natuurlijk heel gezellig, maar als je wilt afvallen kan je tijdens het eten beter helemaal niets drinken. En vooral geen alcohol. Dat zit namelijk zo.

Na het drinken van een alcoholische consumptie is je lichaam druk bezig met het verwerken van de alcohol.

Hierdoor heeft het lichaam even geen tijd om alle voeding te verwerken. Bijna alles wat je eet tijdens het drinken van alcohol wordt daarom meteen omgezet in lichaamsvet.

Afvallen en alcohol gaan dus niet samen. Als je op je streefgewicht zit, kan je best wel eens een alcoholisch drankje drinken. Maar dan nog geldt: drink niet tijdens het eten.

Alcohol, maar ook alle andere drankjes, hebben nog een ongunstig effect. Ze beïnvloeden de zuurtegraad van je maag en die raakt daardoor uit balans.

Hierdoor is je maag minder goed in staat om voedingsstoffen uit het eten te halen.

Mijn advies is om vooraf (bruisend) water te drinken met eventueel een schijfje citroen en eventueel achteraf een kopje thee of (zwarte) koffie. Drink niet tijdens het eten.

Door vooraf te drinken heb je bovendien minder honger tijdens het bestellen.

Tip 6: Neem niet te veel gangen

In een restaurant is het verleidelijk om verschillende gerechten te proeven. Daarom is het gebruikelijk om een voor-, hoofd en nagerecht te nemen.

Maar met zoveel eten raak je gemakkelijk propvol en dat is niet goed voor je spijsvertering. Laat staan voor het afvalproces.

Kies daarom alleen een hoofdgerecht en bestel voorafgaand maximaal één klein voorgerecht.

gezonde-maaltijd-afvallen-2000x1000-jasperalblas

Tip 7: Stop op tijd met eten

Een ongezonde gewoonte in restaurants is dat alle borden en schaaltjes leeg moeten. Maar dat is natuurlijk helemaal niet nodig.

Vind jij het lastig om aan te voelen wanneer je vol zit? Leg dan je bestek regelmatig even neer. Zo geef je jezelf de tijd om beter te kauwen en rustiger te eten.

Op deze manier krijgt het lichaam meer tijd om het voedsel te verwerken en daardoor voel je veel beter aan wanneer je vol zit. Bovendien geniet je veel meer van het eten.

Stop zodra je vol zit en vraag de bediening of je het overgebleven eten mag meenemen; zo wordt het niet weggegooid.

Tip 8: Laat de sauzen apart serveren

Dit is een hele eenvoudige maar doeltreffende tip. In de meeste sauzen en dressings zitten namelijk ongezonde ingrediënten, zoals veel suiker.

Als je de sausen apart laat serveren, kan je zelf kiezen hoeveel je ervan neemt.

Voor als het een keer misgaat

Het kan best wel eens gebeuren dat je etentje anders loopt of dat je een keer de fout ingaat. Dat overkomt ons allemaal wel eens.

Er is niets aan de hand als je een keer wél dat broodje eet of een glas wijn drinkt tijdens het eten.

Raak niet in paniek als dat gebeurt, maar onthoud vooral deze twee dingen:

  1. Zorg ervoor dat het niet te vaak gebeurt. Hou het echt bij af en toe. Eén keer per week is veel te veel.
  2. Pak meteen de draad weer op. Het hele afvalproces is niet meteen mislukt na het eten van dat broodje en het drinken van een glas wijn. Wacht niet tot de volgende dag, maar eet de volgende maaltijd direct weer helemaal gezond.

Als je deze twee richtlijnen opvolgt is er niets aan de hand.

Ga dus gewoon lekker uit eten

Het is waar dat gezond eten en afvallen het makkelijkst gaan als je thuis bent. In je eigen vertrouwde omgeving heb je controle over de boodschappen en kan je de juiste maaltijden bereiden.

Maar dat hoeft absoluut niet te betekenen dat je tijdens het afvallen nooit uit eten kan.

Als je bovenstaande tips toepast weet ik zeker dat jij kan genieten van etentjes buiten de deur, zonder angst dat het afvalproces faalt.

Als jij er bewust voor kiest om je voedingspatroon te veranderen, dan kan je altijd en overal gezond eten en afvallen.

Vind jij het toch lastig om buitenshuis jouw afvalplan te blijven volgen? Dan is het e-boek ‘Afvallen in Lastige Situaties’ misschien wel iets voor jou. Je vindt het in het Afslank Basispakket.

Plaats een reactie

Verberg reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *