Over een paar weken is het zomervakantie. NU is hét moment om nog net die extra kilo’s te verliezen. Graag deel ik in dit artikel zeer effectieve en efficiënte tips waarmee jij op een gezonde manier tot wel 5 kilo kunt afvallen zodat jij slank en fit de zomervakantie in gaat.

Hoef je niet af te vallen, maar wil je graag wat strakker in je vel zitten of je fitter voelen? Dan zijn deze tips ook voor jou interessant. Lees gauw verder.

Het 5-stappenplan naar een slank lichaam:

 

1. Zet de knop om

Het begint allemaal met die gedachte in je hoofd. Je wilt afvallen, omdat je graag een gezonder, slanker lichaam wilt of omdat je graag een goed voorbeeld wilt zijn voor je kinderen/kleinkinderen. Je wilt je energieker voelen en lekkerder in je vel zitten.

Hoe duidelijker jij in je hoofd hebt welk doel je wilt bereiken, hoe makkelijker het zal zijn om echt door te zetten. Probeer jezelf wel haalbare doelen voor ogen te stellen want 20 kilo afvallen voor de zomer gaat niet lukken en zou ook niet gezond zijn.

Help jezelf de knop om te zetten door te visualiseren hoe jij er straks uit wilt zien als jij een paar kilo lichter bent; hoe je je dan voelt en wat je allemaal gaat doen. Misschien heb je die gevreesde bikini aan; je straalt en je voelt je ontzettend zelfverzekerd. Houd dit beeld in gedachten op moeilijke momenten, want dat is waar je het voor doet.

Als je een duidelijk plaatje in gedachten hebt en die knop hebt omgezet dat je nu echt wat wilt gaan doen aan die overtollige kilo’s, dan gaan de volgende stappen een stuk makkelijker.

 

2. Eet natuurlijk en koolhydraatarm

Om dit beeld te kunnen verwezenlijken, zul je ervoor moeten zorgen dat je je lichaam precies geeft wat het nodig heeft, niet meer en niet minder.

Je lichaam heeft energie nodig en zal ook aangeven wanneer, maar je lichaam reageert instinctief op voedingsmiddelen met een hoog gehalte aan koolhydraten (suikers), omdat we daar snel energie van krijgen en het snel als vet kunnen opslaan. Dat was in de oertijd namelijk belangrijk om te kunnen overleven.

Je lichaam heeft echter niet door dat we in onze huidige, Westerse samenleving meer dan genoeg eten voor handen hebben waarvoor we ook niet meer op jacht hoeven. We verbruiken dus minder energie en hebben juist meer eten tot onze beschikking.

Om overgewicht tegen te gaan is het daarom belangrijk dat je die instinctieve impulsen naar koolhydraatrijke voedingsmiddelen leert te onderdrukken.

Je kunt een onderscheid maken in twee soorten koolhydraten
Snelle koolhydraten, deze vind je onder andere in koekjes, rijst, pasta, aardappels, noodles, brood, frisdrank snoep maar ook in fruit.
Langzame koolhydraten, deze vind je onder andere in zoete aardappel, quinoa, haver, boekweit en groenten.
Als je wilt afvallen kun je het beste langzame koolhydraten eten, deze worden langzamer verteerd en worden minder snel als vet opgeslagen in je lichaam.

Snelle koolhydraten kun je het beste zoveel mogelijk vermijden. Dit kun je doen door bewerkt voedsel zoveel mogelijk te laten staan en zo natuurlijk mogelijk te eten.

Fruit valt onder de snelle koolhydraten, maar omdat fruit ook veel gezonde voedingsstoffen bevat kun je hier wel één portie per dag van eten als je bezig bent met afvallen. Fruit komt dan ook uit de natuur.

We halen ook energie uit andere voedingsstoffen, zoals eiwitten en vetten. Gezonde eiwitten en vetten kunnen de vetverbranding stimuleren zodat je snel op een gezonde manier gewicht kunt verliezen.

Gezonde vetten en eiwitten vind je in noten, pitten, zaden, vis, (grasgevoerd/biologisch) vlees, gevogelte, oliën en sommige groenten zoals avocado.

Om het je makkelijk te maken heb ik een boodschappenlijst samengesteld die je gratis kunt downloaden met daarop alle voedingsmiddelen die je kunt eten als je op een gezonde en verantwoorde wijze wilt afvallen. Samen met het 7×7 Afslank Receptenboek zet je dan heel snel en makkelijk een gezonde, koolhydraatarme maaltijd op tafel.

Als je niet zo’n fan bent van groenten, noten, zaden, pitten etc. maar wel graag snel wilt afvallen dan zijn groentesappen en smoothies misschien iets voor jou. Zo krijg je toch alle belangrijke voedingsstoffen binnen die essentieel zijn en die het afslankproces ondersteunen. In de volgende stap vertel ik meer over deze groene energiebommetjes en hoe ze je kunnen helpen bij het afvallen.

3. Drink groene smoothies en groentesappen

Dit is misschien wel de meest effectieve en efficiënte stap in het rijtje.

Door koolhydraatarm te eten kun je 1 à 2 kilo per week gewicht verliezen, maar als je dit proces wilt versnellen, adviseer ik om groene smoothies en groentesappen te drinken. Als je deze stap overslaat, val je ook af, maar verlies je langzamer gewicht.

In groene smoothies en sappen zitten alle voedingsstoffen die je nodig hebt, zoals groene groenten die boordevol antioxidanten, vitamines en mineralen zitten, langzame koolhydraten die ervoor zorgen dat je lang verzadigd bent en gezonde eiwitten en vetten die je vetverbranding stimuleren.

Het zijn echte energiebommetjes die ervoor zorgen dat je niet naar ongezonde snacks grijpt.

Je kunt een groene smoothie drinken in plaats van een maaltijd, bijvoorbeeld in plaats van je ontbijt of lunch. Ook kun je het drinken als tussendoortje, één smoothie kun je dan verdeeld over de dag drinken als je voelt dat je zin krijgt in ongezonde snacks. De smoothie zorgt er voor dat je je weer fit voelt en dat je hongergevoel verdwijnt.

Gezonde groene smoothies en sappen maken is niet moeilijk, maar je moet wel even weten hoe.

Om de juiste samenstelling van voedingsstoffen binnen te krijgen en ook een lekkere smaak is het verstandig om een goed recept te gebruiken, zodat je het maximale uit de smoothie kunt halen.

Speciaal daarvoor heb ik het Smoothie Afslank Plan ontwikkeld, waarin tal van simpele en lekkere smoothie-recepten staan om groene smoothies en groente sappen mee te maken. Het plan bestaat uit drie programma’s waar je uit kunt kiezen. Zo is er altijd een programma dat bij jou past.

Met het Smoothie Afslank Plan verlies je makkelijk en snel gewicht, dankzij de uitgebalanceerde samenstelling van de recepten. Alles wordt stap voor stap uitgelegd en je gaat actiegericht aan de slag.

De resultaten van mijn lezers zijn verbluffend, niet alleen vliegen de kilo’s eraf maar ook voelen zij zich fitter en gezondheidsklachten verdwijnen. Lees bijvoorbeeld het succesverhaal van Reina, die haar bloedwaarden zag zakken van 7,4 naar 5,4 en geen medicijnen voor diabetes meer hoeft te slikken.

 

Begin nu met het drinken van groene smoothies, dan sta jij straks stralend in je zomer kleding!

 

4. Beweeg voldoende

Ik vraag niet van je dat je uren in de sportschool gaat staan zweten of dat je de halve marathon gaat lopen. Sport maakt namelijk voor 30 procent deel uit van je afslankproces; voeding 70 procent.

Lange hardloopsessies geven je niet het gewenste resultaat omdat je daarmee vooral je conditie traint en in mindere mate vet verbrandt. Daarbij worden je gewrichten zwaar belast waardoor je blessures kunt oplopen en nog verder van huis bent.

Toch kan wat meer beweging net die extra boost geven om het afslanken te versnellen.

De trap nemen, op de fiets naar het werk, een blokje om tijdens de pauze kan al het verschil maken. Het zijn allemaal extra stappen en bij elkaar opgeteld heb je dan, zonder al teveel moeite, aardig wat beweging gehad.

Ben je al een fanatieke sporter? Focus je dan met name op korte, intensieve trainingen. Met deze trainingen verbrand je efficiënt vet zonder je lichaam te overbelasten.

Zelf pas ik deze trainingen ook toe, zo sprint ik bijvoorbeeld zes keer 30 seconden voluit, met daartussen 90 tot 120 seconden pauze. Andere oefeningen die je kunt doen zijn opdrukken en optrekken.

Na zo’n intensieve training kun je het beste een groene smoothie drinken met wat eiwitpoeder, dit is belangrijk voor spierherstel.

 

5. Eet bewust

Veel mensen leven op de automatische piloot en zijn zich weinig bewust van zichzelf en hun omgeving.

Dit betekent dat eten vaak ook op de automatische piloot gebeurt. Men staat niet stil bij wat er naar binnen wordt gewerkt want er moet snel tussen de werkzaamheden door of zelfs tijdens het werk, even gegeten worden. Ook gebeurt eten vaak achter de televisie, laptop of met de smartphone bij de hand. Het is echter aan te raden om bewust (mindful) te eten.

Mindfulness is met je volle aandacht op het nu gericht zijn, zonder oordeel en een open houding. Het wordt tegenwoordig vaak ingezet bij mensen met een burn-out of bij mensen die veel stress ervaren in hun leven.

Ook mensen met (zwaar) overgewicht hebben er baat bij blijkt uit studies van de Universiteit van Tilburg [1]. Diabetici die meer mindful waren bleken minder naar eten te grijpen bij nare emoties of wanneer voedsel verleidelijk in de buurt lag. Zij letten ook beter op hun eetgedrag dan patiënten die minder mindful waren.

Als je mindful eet ben je je volledig bewust van de vragen waarom en wat je eet in plaats van voedsel tot je nemen op de automatische piloot. Je bent niet bezig met externe factoren, maar je focust je op wat er op je bord ligt, hoe het smaakt en of je vol zit. Hierdoor geniet je meer van je eten, je hebt sneller een verzadigd gevoel en je hebt gelijk een moment van rust.

Ook mensen die last hebben van emotionele (vr)eetbuien kunnen baat hebben bij mindfulness. In plaats van negatieve emoties proberen te onderdrukken door veel en slecht te eten, kun je op een niet-oordelende, observerende manier naar je eigen emoties kijken en je impulsen om te gaan eten onderdrukken.

De komende weken een eetdagboek bijhouden kan je hierbij kan helpen. Houd nauwkeurig bij wat je allemaal eet op een dag. Zo dwing je jezelf bewust te zijn van wat je eet en wordt het makkelijker om gezonde keuzes te maken.

Meer over mindful eten kun je lezen in dit artikel.

 

En nu aan de slag…

Nog maar een paar weken voor de zomervakantie begint; de hoogste tijd om aan de slag te gaan zodat jij straks slank en fit over het strand kunt lopen.

Al vele mensen gingen je voor en heb ik succesvol geholpen met de theorie die ik in dit artikel heb gepresenteerd. Ik gaf hen de informatie, maar zij gingen er vervolgens zelf mee aan de slag. Zo hebben we een groep vol gemotiveerde lezers in onze community die elkaar blijven inspireren gezond te leven. Nu is het aan jou om hetzelfde te doen.

Dus:

  1. Zet die knop om en maak een plaatje in je hoofd van hoe je er straks uit wilt zien, daar wil je naartoe!
  2. Koop alleen voedingsmiddelen van Jaspers boodschappenlijst. Laat bewerkte voedingsmiddelen links liggen en kies voor zoveel mogelijk natuurlijke producten.
  3. Begin met het Smoothie Afslank Plan vol smoothie-recepten die speciaal zijn samengesteld om snel, op een gezonde wijze gewicht te verliezen.
  4. Beweeg voldoende en als je wilt, kun je korte zeer intensieve trainingen doen.
  5. Eet bewust en houd de komende weken een eetdagboek bij.

Begin nu met afvallen!

Heel veel succes en ik ben erg benieuwd of jullie deze tips gaan toepassen de komende weken. Laat het me weten in een reactie hieronder of op Facebook.

 

[1] Tak, S.R., Hendrieckx, C., Nefs, G.M., Nyklicek, I., Speight, J., & Pouwer, F.:The association between types of eating behaviour and dispositional mindfulness in adults with diabetes: Results from diabetes MILES, Appetite, :87 (2015)

Ouwens, M.A., Schiffer, A.A.J., Visser, L.I., Raaijmakers, L.J.C., & Nyklicek, I.:Mindfulness and eating behaviour styles in morbidly obese males and females. Appetite, 87 (2015)

 

 

Plaats een reactie

Verberg reacties

    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *