Dat suiker slecht is hoor je waarschijnlijk al van kinds af aan. Je ouders zullen ongetwijfeld wel eens gezegd hebben dat zoetigheid slecht is voor je tanden.

Maar dat suiker niet goed is voor je gebit is slechts het topje van de ijsberg [1]. Er zijn veel meer redenen om minder suiker te eten en het zelfs zo veel mogelijk te vermijden.

Hieronder heb ik de zes belangrijkste, wetenschappelijk onderbouwde redenen om suiker te vermijden, voor je opgesomd.

Reden 1: minder risico op diabetes type 2

Diabetes type 2 is een van de meest voorkomende welvaartsziektes. Je kan deze ziekte krijgen door ongezond eten en suiker is hierbij de grootste boosdoener [2]. Dat zit zo.

Zodra je suiker hebt gegeten, zet ons lichaam het om in een stofje dat bloedsuiker heet. Dit wordt ook wel bloedglucose genoemd, of kortweg glucose. In deze vorm geeft dit stofje energie aan ons lichaam.

Zodra er bloedsuiker is ons lichaam komt, maken wij ook een hormoon aan dat insuline heet. Insuline zorgt er vervolgens voor dat bloedsuiker naar de juiste plekken wordt begeleid; precies daar waar energie nodig is.

Maar als je te veel suiker eet, piekt je bloedsuiker en dat is erg ongezond, of eigenlijk zelfs gevaarlijk.

Gelukkig kan insuline die gevaarlijke bloedsuikerpieken bestrijden. Maar hierdoor gaat op den duur wel het volgende risico ontstaan.

Omdat we namelijk te veel suiker eten, moet insuline vaak in actie komen om die bloedsuikerpiek te bestrijden. Hierdoor ontstaat het risico dat ons lichaam overbelast raakt en niet meer op insuline reageert. Dit heet insulineresistentie en dat is het voorstadium van diabetes type 2 [3].

Samengevat: Het risico op diabetes type 2 neemt behoorlijk af als je minder suiker eet.

Reden 2: je blijft langer jong

Als je veel suiker eet veroudert je lichaam sneller. Dat komt niet direct door suiker, maar door een domino-effect dat suiker in gang zet. Dit proces heet glycatie en dat ziet er simpel gezegd als volgt uit.

Bij glycatie gaat suiker een verbinding aan met de eiwitten in ons lichaam. En dat zijn er best een hoop, want ons lichaamsgewicht bestaat voor 15% uit eiwitten.

Te veel suiker kan de eiwitten in ons lichaam onherstelbaar beschadigen. Gelukkig beschikt ons immuunsysteem over een manier om ons te beschermen.

Maar hier geldt hetzelfde als bij insuline: het is niet goed als deze bescherming vaak in actie komt. Op den duur leidt dat namelijk tot een versnelde slijtage van ons lijf.

Het gevolg van glycatie is dat de kans op ouderdomsziektes sneller toeneemt dan bij iemand die niet te veel suiker eet. Hierdoor ga je er ook sneller ouder uitzien [4, 5]

Samengevat: Je blijft langer jong als je minder suiker eet.

minder-suiker-eten-gezond-jasperalblas.nl

Reden 3: het risico op chronische ziektes neemt af

Hart- en vaatziekten ontstaan als de bloedbaan vervuild raakt door bijvoorbeeld ouderdom, roken of slechte eetgewoontes. Die vervuiling ontstaat onder andere door het LDL-cholesterol, ook wel ‘slechte’ cholesterol genoemd.

Als je te veel suiker eet krijg je meer LDL-cholesterol in je bloed. Dit stofje vervuilt de bloedbaan waardoor die onherstelbaar beschadigt. En dat leidt uiteindelijk tot hart- en vaatziekten [6].

En helaas is dat niet het enige. De meeste vormen van kanker zijn ook chronische ziekten.

Er zijn verschillende factoren die kanker kunnen veroorzaken. Veel onderzoekers zijn ervan overtuigd dat verhoogde insuline-levels (een gevolg van suiker eten) daar een van is [7].

Bovendien is suiker een bekende aanjager en voedingsbron voor ontstekingen in het lichaam. En als die ontstekingen chronisch worden, kunnen ze kanker veroorzaken.

Diverse onderzoeken bevestigen dit proces en bevestigen dat het eten van veel suiker het risico op kanker aanzienlijk verhoogt [8, 9].

Samengevat: Als je suiker vermijdt daalt de kans op chronische ziektes zoals hart- en vaatziektes.

Reden 4: meer ontspanning en een betere nachtrust

De wisselwerking tussen glucose en insuline heeft ook invloed op hoe jij je voelt en hoe goed je slaapt.

Dat komt omdat je tijdens een glucosepiek overbodig veel energie in je lichaam hebt. Tijdens het bestrijden van die piek zakt de bloedsuikerspiegel snel en dat voelt voor veel mensen als een energiedip. Dat wordt ook wel een suikercrash genoemd.

Voor het lichaam is dit een constant proces van versnellen en vertragen en dat zorgt voor een onrustig gevoel [10].

Dit effect kan ook je nachtrust verstoren. Een glucosepiek in de avond kan er namelijk voor zorgen dat je niet lekker in slaap valt. En een paar uur later kan die suikercrash je wakker maken omdat je lichaam denkt dat het energie nodig heeft.

Samengevat: Als je minder suiker eet balanceert je bloedsuikerspiegel. Dit draagt bij aan een ontspannen gevoel en een betere nachtrust.

Jasperalblas.nl

Reden 5: je verkleint de kans op overgewicht en obesitas

We weten nu dat insuline de energie die in bloedsuiker zit door ons lichaam begeleidt, naar plekken waar energie nodig is.

We weten ook dat insuline de glucosepieken bestrijdt, die ontstaan door te veel suiker in onze voeding.

Dit beveiligingssysteem heeft wel een keerzijde. Het is namelijk de voornaamste reden van overgewicht en obesitas.

Dat komt omdat insuline het glucoseoverschot omzet in lichaamsvet. Op deze manier neemt de piek af. Het lichaamsvet dient als reserve-energie voor later.

Maar als je structureel te veel suiker eet (en dat gebeurt al snel bij een gemiddeld Nederlands eetpatroon) heb je regelmatig een bloedsuikerpiek. Het gevolg is dat er dus regelmatig suiker wordt omgezet in lichaamsvet.

Hierdoor neemt je lichaamsgewicht dus toe. Het kan uiteindelijk zelfs leiden tot obesitas. Zelfs bij kinderen [11, 12, 13].

Samengevat: Als je weinig suiker eet, hoeft je lichaam geen suiker om te zetten in lichaamsvet. Hierdoor neemt de kans op overgewicht en obesitas af.

Reden 6: geen kans op suikerverslaving

Bij verslaving denk je waarschijnlijk aan sigaretten, alcohol of drugs. Maar suiker is ook verslavend.

Dat komt omdat suiker een stofje laat vrijkomen in de hersenen dat dopamine heet. Dit stofje geeft een aangenaam , gelukzalig gevoel.

Omdat wij veel suikerrijke voeding eten, wordt er veel dopamine aangemaakt. Dit kan je zelfs vergelijken met het effect van sommige harddrugs.

Hierdoor kunnen voedingsmiddelen met toegevoegde suikers een verslavende werking hebben. Zeker bij mensen die gevoelig zijn voor verslavingen [14].

Geen wonder dat voedselfabrikanten graag suiker aan hun producten toevoegen!

Samengevat: Suiker is verslavend, zeker voor mensen die gevoelig zijn voor verslavingen. En zoals je bij de andere punten gezien heeft deze verslaving ernstige gevolgen voor je gezondheid.

gezonde-gewoontes-2000x1000

Conclusie: vermijd toegevoegde suikers

Aan vrijwel alle bewerkte, kant-en-klare voedingsproducten, kant-en-klare maaltijden en producten uit zakjes en pakjes is suiker toegevoegd. En dat zijn meestal geraffineerde suikers.

Geraffineerde suikers zijn fabrieksmatig bewerkt. Tijdens dat bewerkingsproces wordt natuurlijke suiker gescheiden van alle vitamines, mineralen en (heel belangrijk) vezels. Hierdoor behoren deze suikers tot de slechtste voedingsstoffen die er zijn.

De natuur heeft het eigenlijk heel mooi geregeld voor ons. In natuurlijke suikerhoudende voedingsmiddelen zoals suikerbieten of fruit zitten altijd voldoende vezels. Die zorgen ervoor dat de suikers langzaam worden opgenomen in het lichaam.

Maar moderne, kant-en-klare voedingsproducten zitten vol met geraffineerde suiker, en die bevatten nauwelijks tot geen voedingsvezels.

Hierdoor krijgen wij al snel te veel geraffineerde suikers binnen en dat veroorzaakt een hoop gezondheidsrisico’s [15] waar je er nu zes van hebt gelezen.

Ik hoop daarom dat je tot dezelfde conclusie komt als ik: het vermijden van suiker in je voeding is een van de allerbeste besluiten die je op het gebied van voeding kan nemen.

Stop Diabetes

Om mensen bewust te maken van de gevaren van suiker en om te laten zien dat je heerlijk kan eten zonder toegevoegde suikers, heb ik het Stop Diabetes Programma ontwikkeld.

Het doel van dit programma is het voorkomen van diabetes type 2 door één maand geen toegevoegde suikers te eten. Dit programma bestaat uit:

  • 4 weekmenu’s met heerlijke, koolhydraatarme en suikervrije maaltijden.
  • Uitgebreide informatie en handige tips over suiker en diabetes.
  • Volledige online support en motivatie van ons team en mede-deelnemers.

 

Klik voor meer informatie en deelname aan het Stop Diabetes Programma.

 

 

 

 

 

1 reacties

  • Sjoerd
    19/10/2018 om 7:59 am

    JE KAN NIET VERSLAAFD RAKEN AAN SUIKER, WANT ER ZIJN GEEN AFKICKVERSCHIJNSELEN

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *