Je hebt ongetwijfeld wel eens gehoord over hormonen. Dat zijn stofjes die allerlei belangrijke en uiteenlopende functies en processen regelen.

In dit artikel kijken we naar de vijf hormonen die ons gelukkig maken en lees je hoe je een goed gevoel eenvoudig kan boosten.

We leren precies wat ervoor zorgt dat je zo’n heerlijk gelukkig gevoel krijgt en hoe je ervoor kunt zorgen dat dit vaker voorkomt. En als je hormonen in balans zijn wordt afvallen nog gemakkelijker.

Maar laten we eerst kijken naar wat hormonen precies zijn.

Wat zijn hormonen en hoe werken ze?

Hormonen zijn stofjes in ons bloed die worden aangemaakt door hormoonklieren.

Er zijn honderden soorten hormonen. Dat komt omdat hormonen betrokken zijn bij allerlei uiteenlopende processen in ons lichaam. Hormonen kunnen bijvoorbeeld weefsels en organen aansturen en bepaalde processen in je hersenen beïnvloeden.

Er is wel één voorwaarde. Het weefsel, orgaan of onderdeel in de hersenen dat het bericht van de hormoon ontvangt moet wel over een zogenaamde receptor beschikken.

Een receptor is het deel dat naar het bericht van de hormoon kan ‘luisteren’. Bepaalde receptoren reageren alleen maar op bepaalde hormonen.

Hormonen zijn dus eigenlijk een soort boodschappertjes die allerlei signalen versturen door ons lichaam. Maar alleen de ontvangers die gevoelig zijn voor bepaalde boodschappen kunnen erop reageren.

Nu we weten wat hormonen zijn en hoe ze werken, zoomen we in op een bepaald type hormonen: de gelukshormonen.

De 5 gelukshormonen

Hormonen vervullen belangrijke functies in ons lichaam. Zonder hormonen kunnen wij niet leven. Er zijn hormonen betrokken bij onze groei, bij onze lichaamstemperatuur, de stofwisseling, vetverbranding, ons karakter en dus ook bij hoe we ons voelen.

Euforie, verliefdheid, geluk en plezier zijn voorbeelden van gevoelens die onder invloed van hormonen ontstaan.

Hieronder beschrijf ik de vijf belangrijkste hormonen die helpen je gelukkig te voelen.

Dopamine

Men noemt dopamine ook wel ‘het gelukhormoon’. Dat komt omdat dopamine heel belangrijk is bij het gevoel van beloning. En het beloningsgevoel is weer belangrijk omdat we daardoor de dingen doen die wij moeten doen. Zodra die dingen zijn gedaan, zorgt dopamine er namelijk voor dat we daar gelukkig, tevreden en blij van worden.

De rol van dopamine op gevoelens van welzijn, geluk en blijheid is zo groot dat dit hormoon verslavend is. Als je er te weinig van aanmaakt, gaat je lichaam opzoek naar manieren om de dopamineproductie op gang te krijgen.

Suikerrijk voedsel staat erom bekend dat het de aanmaak van dopamine stimuleert. Dat is dus ook een van de redenen dat suiker verslavend is.

Serotonine

Serotonine is nauw betrokken bij je stemming. Het hormoon zorgt ervoor dat je je prettig en gelukkig voelt. Serotonine zorgt er ook voor dat je lekker kan slapen. Het hormoon is tevens berokken bij je immuunsysteem, lichaamstemperatuur, hart- en bloedvaten, de nierfunctie en de spijsvertering.

Serotonine wordt onder andere vrijgegeven door daglicht en het eten van groente, fruit, zaden en noten. Ook gebeurtenissen waar je trots op bent of als anderen trots op jou zijn laten serotonine vrijkomen.

Endorfine

Dit gelukhormoon zorgt voor een gelukzalig en euforisch gevoel. Daarom wordt endorfine ook wel de natuurlijke feel good drug genoemd. Bovendien geeft endorfine een boost aan je immuunsysteem en vermindert het gevoelens van angst.

Je lichaam maakt endorfine aan tijdens het sporten, als je lacht en tijdens het doen van dingen die je heel leuk vindt.

Oxytocine

Dit hormoon speelt een belangrijke rol bij het maken en onderhouden van sociale contacten, vriendschappen, romantische momenten en seksualiteit. Het hormoon is ook belangrijk bij het ontstaan van de binding tussen moeder en kind.

Oxytocine zorgt voor een warm en liefdevol gevoel tijdens de momenten dat je je verbonden voelt met anderen. In de volksmond wordt dit hormoon ook wel ‘het knuffelhormoon’ genoemd.

Fenylethylamine

Men zegt wel eens dat er chemie is tussen twee mensen. Deze uitspraak klopt, want als je iemand heel erg leuk vindt zorgt fenylethylamine dat je gevoelens van verliefdheid ervaart.

Dat doet fenylethylamine trouwens niet alleen. Dit hormoon stimuleert de aanmaak van bijna alle hormonen die hierboven staan. Daarom wordt fenylethylamine ook wel ‘het molecuul van de liefde’ genoemd.

De hormoonbalans is belangrijk

In het begin van dit artikel heb je gelezen dat er heel veel verschillende hormonen zijn. Ieder hormoon heeft invloed op een bepaald proces.

Maar om al die hormonen tezamen goed hun werk te laten doen, is het heel belangrijk dat ze met elkaar in balans zijn. Dit noemt men ook wel de hormoonbalans.

De hormoonbalans is ook belangrijk voor de hierboven genoemde gelukshormonen. Die hormonen dragen bij aan prettige gevoelens die iedereen graag wil ervaren. Het is dus belangrijk dat de hormoonbalans goed is. Pas dan kan je optimaal van deze fijne gevoelens profiteren. En hoe gelukkiger je bent, hoe gezonder jij je voelt en hoe makkelijker je afvalt.

5 tips voor meer geluk

Je hormoonbalans is enorm gebaat bij goede voeding. Voedsel met veel koolhydraten, transvetten en industrieel geproduceerde of bewerkte voedingsmiddelen en e-nummers verstoren de hormoonbalans [1,2].

Daarom lees je hier 5 tips voor een betere hormoonbalans en een gelukkig gevoel [3,4].

Tip 1: Vermijd suikers

Suiker verstoort de aanmaak en de verwerking van het gelukshormoon dopamine. Bovendien zorgen de vele suikers in onze voeding ervoor dat er veel insuline wordt aangemaakt. Insuline is een hormoon dat je bloedsuikerspiegel reguleert.

Als je suiker vermijdt is het geluksgevoel constanter en ervaar je veel meer energie. Vermijd bovendien kunstmatige suikers, zoals aspartaam. Ook het verwerken van deze chemische stoffen verstoort de hormoonbalans.

Tip 2: Eet koolhydraatarm

Een koolhydraatarm dieet met veel gezonde vetten en eiwitten uit groente, fruit, zaden en noten bevordert de hormoonbalans enorm. Vooral het serotonine-niveau wordt hierdoor geboost.

Een koolhydraatarm dieet bestaat namelijk uitsluitend uit natuurlijke voedingsmiddelen, zonder geraffineerde koolhydraten en geproduceerde of bewerkte voedingsstoffen. Bovendien stimuleert een koolhydraatarm dieet je vetverbranding en ook dat is goed voor de hormoonbalans.

Tip 3: Breng omega-3 en 6 in balans

Hoe meer je lichaam in balans is hoe beter. Als je de omega-3 en omega-6 vetzuren in balans hebt, is dat heel goed voor je hormoonbalans. Omega-3 en omega-6 zijn twee essentiële vetzuren die je via voeding moet binnenkrijgen.

De perfecte verhouding is ongeveer 1:1 maar in ons moderne westerse eetpatroon zitten heel veel omega-6 vetzuren waardoor die balans wordt verstoord. Lees hier meer over deze balans.

Tip 4: Slaap voldoende

Als je slaapt herstelt je lichaam en herstelt ook je hormoonbalans. Dat heeft een positief effect op de gelukshormonen, maar ook op allerlei andere hormonen die je stofwisseling en hongergevoel regelen. Als je stofwisseling en hongergevoel van slag zijn, is men sneller geneigd om suikerrijk voedsel te eten. Voldoende slaap kan dus op meerdere manieren de hormoonbalans verbeteren.

Tip 5: beweeg 30 minuten per dag

Bewegen en sporten zijn goed voor het lichaam. Ze boosten de aanmaak van alle gelukshormonen. Sporten zorgt voor ontspanning en bestrijdt de aanmaak van stresshormonen zoals cortisol. Bovendien draagt voldoende bewegen bij aan een gezond lichaam en een gezond lichaam is beter in balans.

Ga het alleen niet overdrijven. Als je te overdreven sport kan dat averechts werken. Zorg dat je minimaal 30 minuten per dag beweegt door te lopen, fietsen, zwemmen en pak wat vaker de trap.

Conclusie: eet jezelf gelukkig

Er zijn veel verschillende hormonen. Sommige hormonen hebben veel invloed op hoe wij ons voelen. En hoe die hormonen dat doen, is weer voor een groot deel afhankelijk van onze levensstijl en voeding.

Ons lichaam werkt het beste als wij natuurlijke, onbewerkte voeding eten zonder geraffineerde koolhydraten, suikers en chemische geur-, kleur- en smaakstoffen. En als je lichaam goed functioneert komt het vanzelf in balans, profiteer je optimaal van alle gelukshormonen en dat heeft weer een goede uitwerking op je vetverbranding.

Wat is de volgende stap?

Ik heb een boodschappenlijst samengesteld met daarop alleen maar producten die je lichaam weer laten werken zoals het hoort, inclusief je hormoonbalans. Klik hier om de lijst gratis te downloaden.

Door het Smoothie Afslank Plan te volgen krijg je je hormonen weer het snelst in balans. Op deze pagina lees je meer over het Smoothie Afslank Plan.

 

 

Bekijk (1) reacties

Verberg reacties

  • Hans
    14/05/2017 om 10:04 am

    Beste Jasper,
    Dank voor dit uitermate interessante artikel.
    Bij toeval kwam ik er achter, n.a.v. de Unilever perikelen, dat in de meeste “echte” botervervangers met veel gezonde Omega vetzuren, voornamelijk palmolie wordt gebruikt en bijzonder weinig andere gezonde plantenoliën.
    M.i. is dit net zo misleidend als “Witte Motor”, “Echte Boter” en margarines met “Rijk aan Linolzuur”.
    Kan je mij advies geven hoe deze valkuilen te vermijden, uiteraard ken ik enkele mogelijkheden met avocado en kokosolie, maar dat sluit totaal niet aan -als kleine understatement- in mijn opgebouwde smaakpatroon, noch in die van mijn gezinsleden.
    Hans

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *