De onderstaande wetenschappelijke studies zijn de fundamenten waarop wij onze methodes en technieken baseren.

Lees dit artikel als je wilt weten wat een koolhydraatarm dieet precies is en hoe je ermee aan de slag kan gaan.

In het kort

Onderzoekers uit Portugal en Amerika hebben alle grote onderzoeken op het gebied van het koolhydraatarm dieet geanalyseerd en geëvalueerd [1].

Ze kwamen tot de conclusie dat het koolhydraatarm dieet (in ieder geval op de korte termijn en zeer waarschijnlijk ook op de lange termijn, maar dat is niet onderzocht) leidt tot gewichtsverlies en een betere gezondheid.*

* Een betere gezondheid als in: daling op alle risicofactoren van hart-aandoeningen.

In hun eigen woorden

Meta‐analysis carried out on data obtained in 1,141 obese patients, showed the LCD to be associated with significant decreases in body weight (−7.04 kg [95% CI −7.20/−6.88]), body mass index (−2.09 kg m−2[95% CI −2.15/−2.04]), abdominal circumference (−5.74 cm [95% CI −6.07/−5.41]), systolic blood pressure (−4.81 mm Hg [95% CI −5.33/−4.29]), diastolic blood pressure (−3.10 mm Hg [95% CI −3.45/−2.74]), plasma triglycerides (−29.71 mg dL−1[95% CI −31.99/−27.44]), fasting plasma glucose (−1.05 mg dL−1[95% CI −1.67/−0.44]), glycated haemoglobin (−0.21% [95% CI −0.24/−0.18]), plasma insulin (−2.24 micro IU mL−1[95% CI −2.65/−1.82]) and plasma C‐reactive protein, as well as an increase in high‐density lipoprotein cholesterol (1.73 mg dL−1[95%CI 1.44/2.01]).

In normale mensen taal

De onderzoekers hebben 1.141 mensen met overgewicht onderzocht en zagen de volgende significante effecten na het volgen van een koolhydraatarm dieet:

  • De mensen vielen af (gemiddeld zo’n 7 kilo)
  • Ze kregen een gezondere BMI
  • Hun buikomvang nam af met bijna 6 cm
  • Hun bloed(druk) zag er gezonder uit
  • Een stijging van het ‘goede’ cholesterol

En alle onderzoeken zijn gecontroleerd uitgevoerd, dat houdt in dat de onderzoekers andere factoren tot een minimum hebben beperkt (tot een niveau zoals in de wetenschap gebruikelijk is).

[1] F. L. Santos S. S. Esteves A. da Costa Pereira W. S. Yancy Jr J. P. L. Nunes; Systematic review and metaanalysis of clinical trials of the effects of low carbohydrate diets on cardiovascular risk factors; Obesity reviews, Volume13, Issue11 November 2012, Pages 1048-1066

Meer wetenschappenlijk bewijs

Hier zijn nog 8 wetenschappelijke studies die uitgevoerd zijn op de hoogste kwaliteit (een gerandomiseerde gecontroleerde studie).

Studie 1: Iris Shai, R.D., Ph.D., Dan Schwarzfuchs, M.D., Yaakov Henkin, B.A., Rachel Zuk-Ramot, R.N., et al.; Weight Loss with a Low-Carbohydrate, Mediterranean, or Low-Fat Diet; N Engl J Med 2008; 359:229-241

Studie 2: Lydia A. Bazzano, MD, PhD, MPH; Tian Hu, MD, MS; Kristi Reynolds, PhD; Lu Yao, MD, MS; Jiang He, MD, PhD; Effects of Low-Carbohydrate and Low-Fat Diets: A Randomized Trial; Ann Intern Med. 2014;161(5):309-318.

Studie 3: Frederick F. Samaha, M.D., Nayyar Iqbal, M.D., Prakash Seshadri, M.D., and Linda Stern, M.D.; A Low-Carbohydrate as Compared with a Low-Fat Diet in Severe Obesity; N Engl J Med 2003; 348:2074-2081

Studie 4: Y. Wady Aude, MD; Arthur S. Agatston, MD; Francisco Lopez-Jimenez, MD, MSc; et al; The National Cholesterol Education Program Diet vs a Diet Lower in Carbohydrates and Higher in Protein and Monounsaturated Fat; Arch Intern Med. 2004;164(19):2141-2146.

Studie 5: JS VolekEmail author, MJ Sharman, AL Gómez, DA Judelson, MR Rubin, G Watson, DN French and WJ Kraemer; Comparison of energy-restricted very low-carbohydrate and low-fat diets on weight loss and body composition in overweight men and women; Nutrition & Metabolism 20041:13

Studie 6: Dyson PA, Beatty S, Matthews DR.; A low-carbohydrate diet is more effective in reducing body weight than healthy eating in both diabetic and non-diabetic subjects; Diabet Med. 2007 Dec;24(12):1430-5

Studie 7: Jeff S. Volek, Stephen D. Phinney, Cassandra E. Forsythe, Erin E. Quann, Richard D. Feinman; Carbohydrate Restriction has a More Favorable Impact on the Metabolic Syndrome than a Low Fat Diet; Lipids April 2009, Volume 44, Issue 4, pp 297–309

Studie 8: M. E. Daly R. Paisey R. Paisey B. A. Millward C. Eccles K. Williams S. Hammersley K. M. MacLeod T. J. Gale; Shortterm effects of severe dietary carbohydraterestriction advice in Type 2 diabetes—a randomized controlled trial; Diabetic Medicine, Volume23, Issue1 January 2006 Pages 15-20

Honderdduizenden euro’s aan wetenschappenlijk onderzoek leidt tot de volgende onweerlegbare conclusie:

Een koolhydraatarm dieet is de meest effectieve methode om af te vallen en daarnaast verbetert het op een hele hoop vlakken ook nog eens je gezondheid.

* De bovenstaande studies zijn gebruikt om het Afslank Pro Pakket en ons exclusieve coaching programma samen te stellen.

Onze opmerkingen

Samen met mijn collega’s heb ik de studies bekeken en dit is eigenlijk wat je keer op keer ziet als een koolhdyraatarm dieet met een vetarm dieet vergeleken wordt:

  • Beide groepen vallen af, maar de koolhydraatarm dieet mensen vaak 2x zo veel in dezelfde tijd.
  • Beide groepen verbeteren in gezondheid, maar de koolhdyraatarm dieet mensen vaak meer.
  • Mensen geven aan dat een koolhydraatarm dieet veel makkelijker vol te houden is (nauwelijks een hongergevoel). En een vetarm dieet erg moeilijk vol te houden is (vaak een hongergevoel).

Conclusie

Het is goed om weinig calorieën te eten, maar het is nog belangrijker om weinig koolhydraten te eten.

Want 1) koolhdyraatarm eten is – zoals je hierboven kunt zien – gezonder en beter voor het afvallen en 2) koolhydraatarm eten helpt je om automatisch minder calorieën te eten.

Dit – punt 2 – komt omdat, als je koolhydraatarm eet, je lichaam makkelijker je lichaamsvet kan aanspreken en daarvan energie gaat gebruiken. En dus hoef je minder te eten (en val je sneller af).

Om alles prettig te houden (en het zogenaamde spaarstand-principe van je lichaam tegen te gaan) raad ik je wel aan om te eten als je honger hebt, anders is de kans groot dat je je gezonde eetpatroon niet volhoudt en je je vetverbranding op een lager pitje zet.

Maar dit gaat dus allemaal vanzelf goed als je de 3 regels van een koolhydraatarm dieet volgt.

Eigen ervaring

Natuurlijk telt het niet zo zwaar als wetenschappelijk bewijs, maar over de jaren heen hebben we met Jasperalblas.nl honderden succesverhalen ontvangen van mensen die hun gezondheid compleet zagen transformeren nadat ze een koolhydraatarm dieet zijn gaan volgen.

De meest voorkomende reacties waren:

  • Mijn overtollig lichaamsgewicht neemt eindelijk af
  • Mijn cholesterolwaardes zijn gezakt naar een gezond niveau
  • Ik ben van mijn diabetes type 2 medicijnen af (of ik neem minder)
  • Ik voel me fitter en energieker dan ooit te voren
  • Mijn hoofdpijn is weg en mijn huid ziet er veel beter uit

* Deze reacties ontvingen we nadat mensen ons Afslank Pro Pakket programma hadden gevolgd. Een programma dat koolhydraatarm eten makkelijk maakt.

Hier zijn een aantal van de reacties van mensen zelf:

Heb jij een ervaring die je met anderen wilt delen? Plaats deze in de reacties onder dit artikel!

De volgende stap

Lees hier hoe je aan de slag kan gaan met een koolhydraatarm dieet. Je vindt er recepten, weekschema’s en de 3 regels van een koolhydraatarm dieet.

Als je graag handige afslank tips wilt ontvangen kan je je hier aanmelden voor onze nieuwsbrief.

Onze nieuwsbrief lezers ontvangen de beste en meest exclusieve content, mis deze baanbrekende informatie niet.

Meer weten?

Klik op het onderwerp hieronder waar je graag meer over wilt weten.

 

 

Plaats een reactie

Verberg reacties

    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *