Als je de informatie uit dit artikel ter harte neemt val je veel makkelijker en plezieriger afvallen.

Als je dit artikel niet leest, kom je net als veel andere mensen in de grote valkuilen van gewichtsverlies terecht. om er misschien nooit meer uit te komen.

Want dat diëten niet altijd makkelijk is, weet je zelf waarschijnlijk ook wel. Op het internet en in tijdschriften vind je heel wat tips die je kunnen helpen. Je moet deze tips echter wel met een kritisch oog bekijken want vaak zijn ze gebaseerd op één van de drie grote dieet mythes.

De drie mythes zijn.

  • Light producten maken je slank.
  • Hardlopen is de beste manier van afvallen.
  • Een crashdieet is de snelste manier van afvallen.

Het verraderlijke van de dieet mythes is dat ze misschien heel logisch klinken, maar in werkelijkheid, als je er over nadenkt, werken ze vaak averechts.

Om je veel tijd, pijn en moeite te besparen, bespreek ik in dit artikel deze drie grote dieet mythes zodat jij hiervoor op je hoede kunt zijn.

Het ontstaan van de dieet mythes

De ene mythe kan haar oorsprong vinden in slim uitgedachte marketingcampagnes van bedrijven die alleen maar hun producten willen verkopen.

De andere mythe kan het gevolg zijn van oude wetenschappelijke ideeën die wel mooi klinken, maar in werkelijkheid al jarenlang achterhaald zijn of in de praktijk niet blijken te werken.

In dit artikel ontleed ik de drie bekendste dieet mythes, bespreek ik de negatieve aspecten ervan en leg ik uit wat je wél moet doen om snel, gezond en blijvend af te vallen.

Laten we met de eerste dieet mythe beginnen.

Mythe 1: Light producten maken je slank

Als we de reclames mogen geloven, is afvallen een fluitje van een cent.

Vervang gewoon al je favoriete ongezonde producten door hun lightversie en je het binnen de kortste keren een slank lichaam.

De verpakkingen en reclames geven aan dat de producten weinig calorieën, suiker en vet bevatten. Daar is natuurlijk geen woord van gelogen, maar is dit wel zo wenselijk? Laten we de claims even stuk voor stuk bekijken.

Allereerst “0% vet”.

Je ziet de marketingkreet “0% vet” op allerlei producten staan. Vooral bij zuivelproducten en snacks is het een erg populaire uitspraak.

Als trouwe lezer van deze website weet je inmiddels dat (natuurlijke) vetten niet de oorzaak zijn van overgewicht. Koolhydraten zijn echter wel een groot onderdeel van het probleem (lees hier meer).

Daarnaast suggereert de 0% vet-claim dat er veel minder calorieën in de producten zitten. Dit zorgt ervoor dat mensen er (al dan niet onbewust) meer van gaan eten.

Uiteindelijk krijg je zo dus alsnog meer calorieën binnen.

Dan is er de marketingkreet “0% calorieën”. Deze marketingtekst kom je voornamelijk tegen op light frisdranken.

“0% calorieën” betekent dus dat er geen suiker en geen koolhydraten (of eiwitten) in het producten zitten. Dat klinkt perfect.

In theorie zouden deze light frisdranken je dus moeten helpen om af te vallen en moeten ze aan suiker gerelateerde ziektes de das om doen.

Echter, er is geen bewijs dat light frisdranken hierbij helpen.

Sterker nog, er is aardig wat bewijs dat light frisdranken je gezondheid juist (ernstige) schade toebrengen (bron).

Ze zouden zorgen voor een verhoogd  risico op overgewicht, hypertriglyceridemie, verlaagd HDL cholesterol, verhoogde bloeddruk en stijging van de nuchtere glycemie (bron).

Conclusie: light producten zijn niet beter voor je gezondheid en helpen je niet afvallen. Er is zelfs bewijs dat suggereert dat de producten juist slecht zijn voor je gezondheid.

Mythe 2: Hardlopen is de beste manier van afvallen.

Een kleine enquête onder hardlopers in het Vondelpark in Amsterdam laat zien dat afvallen de nummer één reden is voor deze sporters om zich in het zweet te werken.

Voor een groot deel hebben ze gelijk, door hard te lopen verbrand je een hoop calorieën.

Maar je zult alleen afvallen door hard te lopen als je ook gezonde voeding eet.

Elke dag een uur hardlopen, maar wel veel fastfood en suiker eten, gaat je bijvoorbeeld niet helpen afvallen (om nog maar niet te spreken over de gevolgen voor je gezondheid).

Een gezond en gebalanceerd voedingspatroon is een voorwaarde om gezond gewicht te verliezen bij het hardlopen.

Er vanuit gaande dat je gezond eet, is het ook nog mogelijk om vraagtekens te zetten bij hardlopen als ideale sport om af te vallen.

Bij hardlopen maak je herhaaldelijk dezelfde beweging. Hierdoor treedt er snel slijtage op bij je gewrichten.

De gewichten die de impact van je stappen te verdragen krijgen (je enkels, knieën en heupen) zijn vaak ook de plekken waar hardlopers geblesseerd raken.

Krachttraining heeft daarentegen het imago dat het snel voor blessures kan zorgen, maar de waarheid is dat, als je de oefeningen rustig en met een correcte houding uitvoert, je lichaam dit veel beter kan verdragen.

Conclusie: Afvallen is voor 70 procent gezonde voeding en 30 procent voldoende beweging. Hardlopen helpt je met afvallen, maar is gezien de hoge blessuregevoeligheid niet mijn eerste keuze.

Mythe 3: Een crashdieet is de snelste manier van afvallen

Een crashdieet is een dieet waarbij je van de ene dag op de andere veel minder calorieën gaat consumeren.

Een crashdieet neemt vaak extreme vormen aan. Het is een dieet waarbij je nauwelijks nog wat eet.

De logische redenering van een crashdieet is: hoe minder calorieën ik binnenkrijg en hoe meer ik verbruik, hoe sneller ik lichaamsvet verbrand.

Op de korte termijn is dat vaak waar. Als er weinig energie binnenkomt via je voeding, gaat je lichaam energie halen uit je opgeslagen lichaamsvet.

Maar op het moment dat je de inname van calorieën zo drastisch vermindert, ervaart je lichaam dit als hongersnood.

Voor zover je lichaam het weet, verkeer je in levensgevaar. Als er niet snel energie binnenkomt, overleeft je lichaam het niet.

Deze kunstmatige hongersnood heeft twee belangrijke gevolgen.

Allereerst geeft je lichaam, als het echt te weinig calorieën binnenkrijgt, een heel sterk hongergevoel af. Een hongergevoel dat heel moeilijk te weerstaan is.

Je loopt tijdens een crashdieet dus continu rond met een vervelend hongergevoel. Dit is nauwelijks vol te houden, met als gevolg dat er een hele grote kans bestaat dat je op dag 2 of 3 toegeeft en je helemaal volpropt.

Ten tweede gaat je lichaam snel in een soort ‘spaarstand’. Als het weinig energie binnenkrijgt gaat het heel zuinig om met de energie die er wel binnenkomt.

Op het moment dat je ook maar iets afwijkt van het dieet,wordt dit dit direct opgeslagen als lichaamsvet.

Dus stel dat je gedurende 2 weken de honger van het crash dieet kunt weerstaan. Op het moment dat je weer normaal begint te eten, slaat je lichaam veel meer calorieën op als lichaamsvet.

Het resultaat is dat je binnen enkele dagen weer net zo veel weegt als ervoor (zo niet meer).

En nu hebben we het nog niet eens gehad over de (blijvende) schade die je jouw lichaam kunt toebrengen als je het te lang van bepaalde voedingsstoffen onthoudt.

Zo val je snel, gezond en blijvend af

Het is altijd verleidelijk een afsnijroute te gebruiken om snel af te vallen. Zo kun je opzoek gaan naar een geheime truc of een magische pil die al het vet ineens doet verdwijnen.

Oké, nu overdrijf ik een beetje, maar ik hoop dat je mijn punt begrijpt. Het gaat erom dat je altijd kritisch blijft kijken naar de gezondheidsclaims die in reclames, op verpakkingen of op het internet te vinden zijn.

Want de afsnijroutes lijken misschien makkelijk of logisch, de harde waarheid is dat ze vaak juist averechts werken.

De enige manier om snel, gezond én blijvend gewicht te verliezen is door je levenswijze te veranderen.

Dit klinkt een heel stuk moeilijker en ingrijpender dan dat het is. Vaak kunnen een paar kleine aanpassingen al een groot verschil maken.

Uiteindelijk komt het allemaal neer op een gezonder voedingspatroon en meer beweging.

Het is essentieel dat je het probleem bij de oorzaak aanpakt. Dit doe je door:

  • Gezonde natuurlijke producten te eten,
  • Meer dagelijkse beweging te krijgen (door meer te lopen of te fietsen) en,
  • Je chronische fysieke en mentale stressniveau te verlagen.

Hier help ik je graag bij.

Ik begrijp dat het niet altijd even makkelijk is om je aan een dieet te houden; of dat een druk leven en een gezin soms roet in het eten gooien van een gezonde levensstijl.

Maar zoals ik zei, het zijn vaak de kleine aanpassingen die het verschil maken. Deze kleine aanpassingen deel ik graag met je.

Als je hieronder je naam en e-mailadres invult, word je gratis en vrijblijvend lid van www.jasperalblas.nl en ontvang je tips, artikelen en recepten die je makkelijk helpen afvallen

Als welkomstcadeau ontvang je mijn persoonlijke boodschappenlijst. Op deze lijst vind je alle producten die je kunt eten om snel en makkelijk gewicht te verliezen.

Met deze lijst en een portie motivatie is het onmogelijk om niet te slagen.

2 reacties

  • patricia taalman
    25/10/2015 om 1:14 pm

    Hoi Jasper.

    Mijn naam is Patricia Taalman, ik ben 40 jaar en heb een groot probleem.
    Ik hoop dat ik het hier mag voorleggen.
    Ik heb al wat jaartjes een eetstoornis, en ben hiervoor anderhalf jaar geleden opgenomen.
    Door sondevoeding ben ik van 37 kg naar 46-47kg gegaan. Hier kon ik aardig mee leven en ik begon weer voorzichtig wat te eten. Weliswaar heel beperkt maar beter dan niks eten en spugen.
    Ik begon bij te komen….
    Mijn schildklier bleek te traag te werken, ik kreeg medicijnen en hij is nu voor zover ik weet redelijk stabiel. Ik slik nu 225mg thyrax per week.
    Maar ik bleef bijkomen..
    Ik ben in een jaar tijd ruim 15-17 kg bijgekomen..
    En dat terwijl ik heel weinig eet. Als je heel veel gaat eten of ongezond gaat snoepen kan ik begrijpen dat je bijkomt,, maar in mijn geval..
    Om je een idee te geven van wat ik zoal eet schrijf ik een paar voorbeelden uit mijn eetdagboek op.

    O pap van 3el teff met 200ml (amandel) melk en wat blauwe
    bessen, zoetstof en kaneel
    M 2 rijstwafels met cottagecheese of halvajam
    T een mandarijn
    A een soeplepel verse vega pompoensoep
    T wat rauwkost

    O “ijs” van een bevroren banaan, wat mango en thl cacao
    M Crumble van 1/2 appel met 11/2 el havermout,thl bio
    appelstroop
    T rijstwafel
    A baked oats met 1/2 appel,2 el havermout,150ml amandel
    melk
    T soms wat rauwkost of klein fruit/ gedroogde dadel

    Ik kom dus niet aan meer dan 350-450kcal per dag…
    Ik begrijp hier dus niets van…
    Mijn huisarts zegt er geen verstand van te hebben en kan me niet helpen..Mijn psychologe zegt dat er iets aan de hand moet zijn maar weet ook niet hoe of wat.
    Ik ben sinds vorige week bezig met wat warme groenten en soep te eten, ipv alleen rauwkost, en kom 3 kilo aan…
    (voorheen at ik alleen rauwkost en yoghurt)
    Ik wordt hier zo intens verdrietig van….Ik lees je berichten met veel plezier, maar wordt er tegelijk ook verdrietig van.
    Ik wil zó ontzettend graag “normaal gezond” eten maar ik durf bijna niet meer.. zou liever niet meer eten.
    Maar ik wil daar niet meer terug naar toe, maar vooruit zeker voor mijn dochter waar ik alleen voor zorg.
    Vorige week ben ik begonnen chlorella, magnesium, zink en selenium en bio probiotica te slikken.
    Ik heb gelezen over spaarstand( ook in jouw mail), hormonale disbalans/ of in de stofwisseling, insuline resistentie…,ondervoeding, hongeroedeem
    Maar hoe kom ik hier uit??

    Ik hoop met heel mijn hart dat je mij wat “handvaten”of tips kan en wil geven.. want ik zit volledig vast.
    Ik begrijp dat je dat mss niet voor niks zal doen.
    Door mijn ziekte ben ik afgekeurd waardoor mijn draagvlak niet heel groot is, maar het is me alles waard.

    Ik wil je in elk geval bedanken voor het lezen van mijn ( inmiddels lange) mail.

    Met lieve groet
    Patricia

    • Jasper Alblas
      02/11/2015 om 5:50 pm

      Hallo Patricia, waarschijnlijk is je lichaam dusdanig uit balans dat het alles op gaat slaan wat je eet. Natuurlijk en koolhydraatarm volgens de richtlijnen van de boodschappenlijst en mijn 7×7 receptenboek kan je helpen om je hormoonhuishouding weer in balans te krijgen. Ik raad je aan om daar mee bezig te gaan. Het zal misschien even tijd kosten maar uiteindelijk zal je dan naar je natuurlijke gewicht toe gaan. Focus je op gezond eten en leven en minder op je gewicht. Ga elke dag na hoe je je voelt. Hoeveel energie heb je? Hoe is je humeur? Hoe is je stoelgang? Hoe slaap je? Als dat allemaal goed is, ben je op de goede weg, ongeacht wat de de weegschaal zegt. Veel succes, ga ervoor! Groet Jasper

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *