Het beste dieet volgens de wetenschap en doktoren

Veel mensen die willen afvallen en gezond willen leven vragen zich af hoe ze dit het beste kunnen doen. Wat goed werkt is om volgens een bepaald dieet – of liever: voedingspatroon – te gaan eten. Maar welk dieet is dan het beste? Wat werkt écht?

Er wordt veel beloofd en iedereen heeft er wel een mening over. Maar hoe zit het nou precies? In dit artikel probeer ik de waarheid boven tafel te krijgen.

Voorbeelden van populaire diëten zijn:

Sommige mensen zweren bij het ene dieet, andere juist bij het andere. En dan zijn er ook nog mensen die zeggen dat je gewoon minder moet eten. Maar wie heeft er nou gelijk?

Afvallen: gewoon minder eten in plaats van diëten?

In de stelling dat je gewoon minder moet eten zit wel een kern van waarheid, maar het is lang niet het hele verhaal. De kwaliteit van het eten dat onderdeel uitmaakt van een dieet maakt ook een groot verschil.

Als het zo simpel was als gewoon minder eten, dan hadden niet zoveel mensen last van overgewicht (ondanks dat ze heel hard proberen af te vallen).

Daarom is het zo belangrijk om een goed dieet te volgen dat bij jou past. Of eigenlijk noem ik het dus liever ‘een voedingspatroon dat bij jou past’.

Als je voedingspatroon niet goed bij je past, kan je blijven proberen om af te vallen, maar zal het je nooit echt lukken.

Laten we eerst eens kijken wat een aantal vooraanstaande artsen en wetenschappers te zeggen hebben over diëten.

David Ludwig (Harvard)

Professor David Ludwig van Harvard zegt:

“Ik pleit voor een ‘laag GI-dieet’’ (voedingsmiddelen met een lage glycemische index) — “een dieet dat de stijging van de bloedglucose en insuline na de maaltijd onder controle houdt. De manier om dit te bereiken is door de inname van geraffineerde koolhydraten (geraffineerde granen, aardappelproducten en suiker) te verminderen; gezonde vetten, zoals noten en notenpasta, avocado, olijfolie en zelfs pure chocolade juist te vermeerderen; en door voldoende proteïne binnen te krijgen, die afkomstig kan zijn van dierlijke of plantaardige bronnen. Deze aanpak brengt een kleine vermindering van het totale aantal koolhydraten met zich mee, maar biedt nog steeds veel flexibiliteit in de voedselkeuze. Voor mensen die aan diabetes lijden, kan een grotere beperking van koolhydraten nog extra voordelen hebben.”

(Bron)

Dr. Dana S. Simpler (internist)

De vooraanstaande Amerikaanse internist dr. Dana S. Simpler formuleert het als volgt:

“Er bestaat uitgebreide overeenstemming en goede wetenschappelijke onderbouwing dat geraffineerde koolhydraten (te vinden in taarten gemaakt van witte bloem, koekjes, brood, snoep, etc.) ongezond zijn. Deze uit je dieet verwijderen is altijd een goed idee. Het beste bewijs is echter dat diëten die rijk zijn aan onbewerkte koolhydraten buitengewoon gezond zijn. Onbewerkte koolhydraten zijn fruit, bonen, peulvruchten, volle granen, aardappelen die niet gebakken of bedekt zijn met boter/zure room, en volkorenbrood en -pasta’s.”

(Bron)

Dr. Frank Hu (Harvard)

Dr. Frank Hu, hoogleraar voeding en epidemiologie aan Harvard:

“Omdat veel diëten vergelijkbare resultaten opleveren als het gaat om gewichtsverlies, is het tijd geworden om verder te kijken dan macronutriënten. De focus moet meer liggen op de kwaliteit van het voedsel dat wordt gegeten. De meeste onderzoeken zijn gericht op de samenstelling van macronutriënten zonder aandacht te besteden aan de kwaliteit van de voedingsmiddelen.”

En kwaliteit telt: “Mensen die veel geraffineerd zetmeel en toegevoegde suikers eten, hebben meer kans om snel weer honger te krijgen en weer aan te komen omdat dit voedsel niet verzadigt,” zegt Hu ook. “Als je daarentegen een gezond dieet eet met hoogwaardige voedingsmiddelen zoals fruit en groenten, vezelrijke volle granen en [gezonde vetten zoals] avocado’s en noten, kun je mogelijk meer afvallen en ook beter op gewicht blijven.”

(Bron)

Samengevat

Samengevat zeggen deze artsen en wetenschappers dus eigenlijk allemaal hetzelfde.

Op de website van de Universiteit Harvard staat het mooi verwoord:

‘Het sterkste bewijs tot nu toe laat zien dat calorieën van belang zijn, maar focussen op voedselkwaliteit is net zo belangrijk in het voorkomen van gewichtstoename en het bevorderen van gewichtsverlies.

Richt je op het eten van voedsel van hoge kwaliteit in porties van de juiste grootte.’

(Bron)

Als je je dieet of voedingspatroon op die manier vormgeeft, zijn er drie aspecten die belangrijk zijn:

1. Eet een onbewerkt en natuurlijk dieet

Minder calorieën binnenkrijgen dan je verbrandt leidt onvermijdelijk tot gewichtsverlies. Maar de kwaliteit van het voedsel dat je eet, speelt ook een grote rol.

Onbewerkt en natuurlijk voedsel heeft de voorkeur. Denk aan groenten, noten, pitten, zaden, vlees, vis, gevogelte, natuurlijke oliën, fruit, enz.

Eet ook een voor jou geschikt formaat porties, zodat je niet te veel calorieën binnenkrijgt.

Tip: op Jaspers boodschappenlijst staat precies aangegeven welke producten in een gezond afslankdieet passen.

2. Kies een dieet dat je kunt volhouden

Het beste dieet is geen dieet, maar een voedingspatroon dat je kunt volhouden. Want volhouden is het belangrijkst. Daarom gebruik ik dus liever de term voedingspatroon.

De meeste mensen vinden een koolhydraatarm dieet makkelijker vol te houden dan een vetarm dieet. Ook vinden de meeste mensen een koolhydraatarm dieet beter vol te houden dan een ketogeen dieet.

Als dit voor jou anders is, dan kan je ook goed afvallen met een vetarm of ketogeen dieet. Zolang je maar onbewerkt en natuurlijk blijft eten.

3. Zorg dat je blijft genieten

Om een dieet of voedingspatroon vol te blijven houden is het belangrijk dat je jezelf niet teveel gaat ontzeggen.

Het is belangrijk dat je nog steeds van je eten blijft genieten. Want op wilskracht afvallen houd je maar een beperkte tijd vol.

Daarom hebben we in het Bodyhappiness afslank programma 20 afslanktechnieken en meer dan 40 heerlijke snackrecepten opgenomen.

Leer gezond genieten zonder jezelf helemaal te laten gaan en wees niet te streng voor jezelf.

Conclusie: het beste dieet

Voor het overgrote deel van de mensen is het koolhydraatarm dieet (waarbij je natuurlijke en onbewerkte voeding eet) het beste dieet.

Met dit voedingspatroon val je af en krijg je toch alle voedingsstoffen binnen die je nodig hebt.

Maar het geeft je genoeg ruimte om te blijven genieten van je eten en je ervaart geen hongergevoel. Daardoor is het goed vol te houden.

Ook zal je merken dat je meer energie krijgt en je over het algemeen gezonder gaat voelen. Dit motiveert enorm!

Aan de slag

Je weet nu dat niet alleen hoeveel, maar ook de kwaliteit van wat je eet een grote rol speelt in afvallen en waarom een koolhydraatarm dieet voor veel mensen het beste werkt. Niets staat je nog in de weg om zelf ook aan de slag te gaan!

Maar hoe kun je nu het beste beginnen? Overschakelen naar een nieuwe manier van eten kan nog best lastig zijn.

Om je hierbij te helpen is er het 7×7 afslank programma. In dit boek staan 4 weekschema’s die bestaan uit koolhydraatarme recepten met alleen maar natuurlijke ingrediënten.

Met het 7×7 afslank programma schakel je op een prettige manier over naar een nieuw voedingspatroon. Op deze manier neemt de kans dat je je nieuwe patroon volhoudt flink toe.

Ook fijn: alle gerechten staan in minder dan 30 minuten op tafel en bevatten gemiddeld slechts 8 ingrediënten.

Bijlage: Overzicht van diëten

Op onze website vind je een hele hoop informatie over afvallen en gezond leven. Ik heb de beste dieet artikelen hier onder weergegeven. Start met het dieet dat het beste bij jou past!

Koolhydraatarm dieet voor beginners

In dit artikel beschrijf ik een koolhydraatarm dieet dat al duizenden mensen succesvol heeft geholpen bij het afvallen (zonder weer terug te jojo-en!)

Dit koolhydraatarm dieet is het meest effectieve, gezonde en makkelijkst vol te houden dieet dat er bestaat [1].

Lees verder >


Verantwoord afvallen zonder dieet

In dit artikel vertel ik je alles over verantwoord afvallen zonder dieet. Kraakhelder, veilig en actiegericht.

Ik vertel je precies wat je moet doen om je vetverbrandingsmechanisme (op een natuurlijke manier) aan te zetten.

Lees verder >


 

Snel overtollig buikvet verbranden – 12 afvallen buik tips

In dit artikel vertel ik hoe je met onze no-nonsense en wetenschappelijk onderbouwde aanpak van je overtollig buikvet afkomt.

Ik vertel je precies hoe je buikvet verliest; ik geef je 12 tips om direct buikvet te verbranden; je leert de 4 fatale fouten; je krijgt een compleet weekmenu en ik vertel je hoe je in 3 stappen elke week 1/2 kilo verliest (#2 is het leukst).

Lees verder >


Afvallen met het eiwitdieet – met dieetschema

In dit artikel leer je hoe je snel, makkelijk en gezond je overtollige kilo’s kwijt kunt raken met een eiwitdieet en/of gezonde proteïne shakes.

Als je begrijpt en toepast wat in dit artikel staat dan zul je deze week nog beginnen met afvallen. Na een paar weken of maanden zul je al je overtollige lichaamsvet verbrand hebben en er een slank lichaam aan over gehouden hebben.

Lees verder >


 

Snel en betrouwbaar je BMI berekenen

BMI staat voor Body Mass Index. Je BMI is een maatstaaf voor jouw overgewicht op basis van je geslacht, leeftijd, lengte en gewicht.

In welke categorie val jij? Ondergewicht, gezond normaal gewicht, overgewicht of obesitas? Aan de hand van jouw BMI Index kan je zien in welke categorie jij valt.

Lees verder >


Snel afvallen in één week zonder jojo-effect

In dit artikel ontdek je de basis stappen van snel afvallen, ik geef je 7 effectieve tips en je krijgt twee weekschema’s om snel 5 kilo of 10 kilo af te vallen.

Ook leer je wat je kunt doen om het jojo-effect te voorkomen en zo de verloren kilo’s er echt af te houden.

Lees verder >


 

De 3 gevaarlijke dieet mythes

Dat diëten niet altijd makkelijk is, weet je zelf waarschijnlijk ook wel. Op het internet en in tijdschriften vind je heel wat tips die je kunnen helpen.

Je moet deze tips echter wel met een kritisch oog bekijken want vaak zijn ze gebaseerd op één van de drie grote dieet mythes.

Lees verder >


Zijn koolhydraten gezond?

Koolhydraten is een verzamelnaam voor een groep voedingsstoffen die een energiebron zijn voor ons lichaam.

Maar of koolhydraten wel een goede en gezonde bron van energie zijn, daar lopen de meningen over uiteen.

Lees verder >


 

7 tips: 10 kilo afvallen in 5 weken (zonder sporten)

In dit artikel geef ik je 7 afval tips die ervoor zorgen dat je in 5 weken tijd tot wel 10 kilo afvalt.

Als je meer of minder dan 10 kilo overgewicht hebt raad ik je alsnog aan dit artikel te lezen. Want uiteindelijk wil iedereen overtollig lichaamsvet verbranden.

Lees verder >


Afvallen lukt niet, wat moet ik doen?

Gewichtsverlies is niet iets magisch of bijzonder ingewikkeld, het is eigenlijk behoorlijk recht-toe-recht-aan.

Als je de drie stappen uit dit artikel volgt zul je jouw vetverbranding op gang brengen, ook als afvallen nu niet lukt.

Lees verder >